Eh, cât de îndrăgit a fost modelul ăsta mulţi ani în urmă, într-atâtea ţări! Cu două generaţii în urmă, Micra reprezenta simbolul unei maşini frumoase, bine gândite, practice şi agile, eficiente, dar şi foarte accesibile. Exact ce ţi-ai fi dorit de la o maşină urbană.
Generaţia precedentă, însă, a mers pe formula noduroasă a asamblării exclusiv în India, şi, la fel ca multe alte modele care au mers pe aceeaşi cale, a avut insucces pe pieţele europene. Nissan a mers pe calea recunoaşterii neîntârziate a erorii şi acţionării corecte, astfel încât a venit acum cu o nouă generaţie Micra, iar de această dată, cu reţela corectă.
Fiind parte a alianţei Renault Nissan, ar fi fost păcat ca niponii să nu folosească experienţa unui Renault Clio francez în acest segment. Aşa că noul Nissan Micra derivă din aceeaşi platformă tehnică, ba mai mult, este asamblat şi la aceeaşi uzină europeană. Haideţi să vedem, deci, ce-a ieşit din noua Micra şi cât de multe din acele calităţi dorite de odinioană a mai păstrat.
Forme
Noua Micra arată extrem de bine, încadrându-se perfect într-un trend al unui design proaspăt, urban. E expresivă, e plină de viaţă, iar într-o asemenea culoare oranj ca maşina din test, emană individualitate.
Totuşi, anumite mici detalii sunt gândite să păstreze preţul accesibil al modelului. Vorbim aici de farurile halogene, spre exemplu. Au LED-uri de zi, însă doar atât, luminile principale nu pot fi LED nici măcar opţional. În schimb, maşina e dotată cu asistenţă de fază lungă, ceea ce rezolvă o mare parte din plăcerea unor faruri mai avansate. Mânerele uşilor spate au trebuit păstrate sus, în zona geamurilor, însă designerii au folosit asta ca un avantaj, linia posteriorului derivând frumos în nişte blocuri optice drăguţe.
La interior, planşa de bord aduce un design frumos prin simpleţe. Toate lucrurile sunt la locul lor, iar materialele sunt cât se poate de calitative. Volanul are un profil neaşteptat de sportiv, de parcă ar fi luat de la vreun sporcar. Vizibilitatea e bună în faţă şi pe lateral, dar nu şi în spate, din cauza montanţilor groşi şi lipsei geamurilor laterale în zona portbagajului. Am simţit asta la o intersecţie ascuţită, când trebuia să cedez trecerea traficului ce venea de pe drumul alăturat din spate.
Sistemul multimedia e destul de avansat ca şi posibilităţi moderne de conectivitate cu smartphone-urile, însă e destul de elementar în grafică, mai ales pe partea navigaţiei. Totuşi, pentru acest segment însăşi prezenţa unui sistem de navigare încorporat e deja un fapt lăudabil. E interesantă şi poziţionarea butonului de pornire a motorului pe tunelul central, lângă levierul cutiei de viteze.
În spate există spaţiu destul de generos pentru ocupanţi adulţi. În mod firesc bancheta are spătarul un pic mai vertical setat, dar, din nou, pentru standardele segmentului, lucrurile stau foarte bine şi s-ar putea chiar efectua călătorii mai lungi cu pasageri aici. În echiparea noastră geamurile spate sunt acţionate manual, dar asta face parte din nou din setul de elemente menite să ţină preţul final în frâu.
Portbagajul e mult mai mare decât la acele Micra, care erau populare în ţara noastră şi mai sunt populare astăzi la mâna a doua. Are şi o configuraţie destul de practică, fiind un mare plus pentru practicismul modelului, deci.
Senzaţii de condus.
N-ai uitat să conduci cutii manuale? am fost întrebat când mi s-a înmânat Micra. Într-adevăr, în zilele noastre ajungem să testăm tot mai rar maşini cu cutii manuale, mai ales că maşinile de teste sunt de foarte multe ori dintre cele mai bine echipate. Dar mie îmi place existenţa celor 3 pedale şi dacă ar fi să-mi aleg azi o maşină din pură plăcere de condus, mi-aş alege o sportivă accesibilă cu cutie manuală.
Aşa că, atunci când am urcat la volanul lui Micra m-am simţit imediat în apele mele cu cutia manuală şi nu doar pentru c-aş fi eu mai experimentat, ci pentru că ambreiajul lui Micra e extrem de intuitiv şi uşor de operat. Fiţi siguri, orice şofer, chiar şi unul începător, se poate descurca de minune.
Nissan Micra, pe care-l conducem, e echipat cu motorul 0.9 turbo, pe benzină, şi el originar de pe Clio. E un motor de 90 CP şi 140 Nm, pe care noi l-am mai condus cândva pe un alt model şi de care nu eram foarte încântaţi, dar ne era extrem de interesant să-l descoperim pe compacta Micra de nouă generaţie.
Cutia de viteze manuală, cu 5 rapoarte, are treptele destul de lungi, chiar şi a doua sau a treia, iar în tandem cu motorul de doar 0.9 litri asta dă un efect de putere insuficientă. Cuplul maxim al motorul şi implicit intervenţia turbinei se face simţită doar pe la turaţii mai înalte, abia pe la vreo 3,000 rpm, iar la turaţii de vreo 2 mii rpm, dacă decideţi brusc să apăsaţi de tot pedala acceleraţiei, efectul puterii crescute va veni destul de lent. Ca să acceleraţi suficient de dinamic, puteţi schimba treptele abia spre 3,000 rpm, iar ca să mergeţi pe putere maximă, va trebui să urcaţi şi mai mult în turaţii. Deseori această lispă de vlagă a motorului se simte şi în oraş. Însă, dacă aveţi preponderent un regim lejer de acceleraţii, atunci veţi ajunge să vă împăcaţi cu el.
Atunci când turbina e reglată să-şi facă efectul mai târziu, te gândeşti că raţionamentul e asigurarea unui consum bun în mediul urban, însă în cazul lui Micra 0.9 Turbo, prin traficul Chişinăului, cu sistemul climatizare pornit dacă asta are vreo importanţă la maşinile moderne noi am avut o medie de peste 14 litri la sută, traversând oraşul de la un capăt la altul. Un consum mare, zicem noi, care ar mai putea scădea în timp, inclusiv şi datorită unor distanţe urbane mai lungi, dar şi datorită unui regim mai moderat decât al nostru.
În schimb, suspensia lui Micra se împacă excelent cu drumurile denivelate autohtone. Înghite cu uşurinţă denivelările, chiar şi pe cele mai grave, şi-ţi lasă impresia unui condus lipsit de stresul ocolirii fiecărei gropiţe. Senzaţia s-a păstrat şi atunci când am ieşit la traseu întins, ba chiar şi pe drumurile din suburbiile Chişinăului. La suspensie şi la rafinamentul cu care tratează drumurile imperfecte, noua Micra primeşte o nouă maximă din partea noastră, chiar dacă arhitectura suspensiei e absolut uzuală pentru acest segment McPherson în faţă şi bară în spate.
Am încercat şi abordarea virajelor mai în viteză. Cu un anumit ruliu specific construcţiei suspensiei, maşina se simte oricum încrezută. Da, ne place suspensia maşinii, cu siguranţă.
Treptele lungi avantajează motorul la viteze mai mari, pentru a-şi menţine turaţii moderate, dar lipsa de vlagă se simte şi aici. La un anumit deal, după ce-am luat un pic piciorul de pe acceleraţie în treapta a patra, n-am mai putut recăpăta momentul, deşi aveam vreo două mii de turaţii. Maşina pierdea putere deja şi decelera, aşa că a fost nevoie de retrogradare. Demult n-am simţit incapacitatea unui motor modern de a-şi menţine cel puţin turaţiile curente într-o plajă normală la urcarea în pantă. Prin urmare, aici avem de-a face cu o senzaţie evidentă de submotorizare, când trendul de downsizing a mers niţel prea mult în reducerea cilindreei. Cred că noi am merge mai degrabă pe varianta de 1.0 litri, aspirată natural, sau eventual pe dieselul 1.5 dCi, care e însă simţitor mai scump în unele ţări şi deocamdată indisponibil în ţara noastră.
Iar la final media noastră de consum a fost de 11 litri asta incluzând traversarea iniţială de oraş şi mulţi kilometri în afara lui, prin suburbii şi traseu. Putem spera că dacă veţi conduce cu o manieră grijulie, poate veţi avea un consum de 7-8 litri la traseu şi vreo 9-11 în oraş. Dar cam aceleaşi cifre, poate chiar mai bune, le indica Micra şi acum două generaţii în urmă.
Dar, dacă totuşi nu pui prea mult preţ pe consum, atunci înveţi să scoţi sufletul din acest motor, turându-l cu îndrăzneală şi atunci obţii un dinamism bun al maşinii. Pentru că maşina în sine are un şasiu excelent, care face faţă acestui dinamism. De fapt, dacă n-ar fi sentimentul ăsta de submotorizare a propulsorului de 0.9 turbo, i-am da o notă aproape maximă noului Nissan Micra, pentru că ne-a plăcut mult maşinuţa.
Aşa că, dacă puterea mai moderată nu e problemă pentru tine, atunci toate celelalte sunt la un nivel excelent în noul Nissan Micra şi ţi-l recomandăm. Inclusiv preţul, pentru că, în dotarea din test N-Connecta+PS Nissan Micra costă 13,900 euro cu tot cu opţiuni, iar aici sunt incluse şi dotări importante de siguranţă modernă, precum avertizarea la ieşirea de pe bandă, recunoaştere de indicatoare rutiere, sistem de frânare automată de urgenţă şi întreg seturi de sisteme elementare de siguranţă.