TEST DRIVE: Noul Jaguar E-PACE

Reţeta SUV-urilor a mers bine şi în cazul lui Jaguar, odată cu lansarea lui F-PACE, şi, dacă e să fim sinceri, nu cunoaştem nici un producător din ultimele două decenii care să se fi aventurat pentru prima dată în liga SUV-urilor şi să nu fi avut succes. Piaţa SUV-urilor şi atractivitatea lor pentru cumpărători creşte tot mai mult, aşa încât până şi cei mai conservatori producători sunt nevoiţi să adere la această tabără. Următorul pas logic al celor de la Jaguar era să construiască un SUV mai compact decât F-PACE, iar litera anterioară din alfabet, înainte de F, este E, aşa că noul SUV a fost botezat în mod firesc E-PACE.
Însă noul E-PACE nu e doar un produs la scară mai mică, asemănător cu F-PACE. Noul SUV aduce într-atât de multe premiere absolute pentru marca Jaguar, încât peste vreo două decenii, când vom privi în istorie la această lansare, vom spune că a fost fie un model vizionar, fie un model de la care Jaguar şi-a schimbat ireversibil caracterul, aşa cum menţionează de multe ori fanii nostalgici ai unei mărci.
Vă spunem de ce, şi le luăm pe toate pe rând pe parcursul acestui test drive cu noul Jaguar E-PACE, pe care am avut norocul să-l facem într-o Moldovă înzăpezită şi îngheţată, astfel încât să-l punem la treabă mult mai plenar decât am fi putut spera!
Design

Vom fi succinţi la capitolul design, pentru că tocmai aici e locul părerilor subiective. Atunci când a apărut fratele mai mare, F-PACE, am zis că arată într-atât de bine, încât e exact aşa cum şi-ar fi imaginat cele mai inspirate minţi că trebuie să arate un SUV Jaguar. Noul E-PACE repetă aceeaşi senzaţie de design extraordinar de corect, însă nu repetă designul lui F-PACE. Da, noul SUV nu e matrioşcă la scară mai mică a lui F-PACE, ci are proporţii diferite, o faţă diferită, o prezenţă mai ştrengară, dar în acelaşi timp emană acelaşi spirit de felină cu care ne-a obişnuit Jaguar.
Nouă ne place îndeosebi posteriorul acestei maşini, cu o siluetă ce se apropie de un SUV coupe, britanicii reuşind astfel să concureze dintr-o lovitură cu câte două modele ale concurenţilor – spre exemplu BMW X1 şi BMW X2. Puntea spate este şi foarte apropiată de extremitatea spate a maşinii, iar posteriorul e cumva mai cocoşat şi mai tupeist în aspect.
Interior

Ceea ce ne-a plăcut nouă din prima la interior e delimitarea vizuală a planşei de bord drept prioritară pentru cel de la volan. În dreapta consolei centrale e un mâner puternic, care trage hotarul pentru pasagerul de alături, anunţându-l că toată consola centrală este, de fapt, a şoferului, iar celui de la volan i se spune astfel că Jaguar E-PACE e o maşină creată pentru cel ce o conduce în primul rând! Ah, ce frumos să mai descoperi în zilele noastre maşini un pic mai egoiste, un pic mai puţin egalitare, care au tupeul să spună „şoferul e eroul nostru şi el are prioritate la interior”. Chiar dacă şi cel de alături ajunge foarte bine la butoanele de pe consolă, chiar dacă până şi rotula de reglare a volumului e pusă în partea dreaptă, ca să-i fie mai aproape pasagerului din dreapta, delimitarea asta vizuală exprimă un caracter al maşinii, care n-are cum să nu-ţi placă, dacă-ţi place să conduci maşini savuroase.
Noul Jaguar E-PACE aduce şi o atenţie la detalii în interior superioară faţă de ceea cu ce ne-au obişnuit ultimele modele Jaguar, chiar dacă şi acolo lucrurile stăteau bine. Şi, în ciuda faptului că avem de-a face cu unul din primele exemplare produse ale noului model, nu am găsit carenţe de aliniere sau scăpări de calitate. Se pot face mici remarci doar la o anumită zonă a cusăturii scaunelor faţă, unde cusăturile par să se depărteze un pic, dar acest simptom e prezent la toate maşinile, în aceeaşi zonă, simetric, prin urmare putem doar să constatăm că aşa s-a vrut a fi acea cusătură. Calitatea pielii, însă, e absolut desăvârşită, iar culoarea o recomandă drept o combinaţie perfectă a interiorului în raport cu albastru viu al caroseriei! Ba chiar e perforată atât în faţă, cât şi în spate, iar cusăturile în formă de romb a zonelor perforate ne amintesc de măiestria britanică a execuţiei habitaclelor de automobile.
Pe ici pe colo, indicatoarele de direcţie şi cele ale vitezometrului şi turometrului mai amintesc de Range Rover Evoque, iar inserţia de aluminiu din jurul levierului cutiei de viteze ne pare cam exagerat de mare şi pustie. După ea, însă, în adâncimea consolei, există un loc comod de depozitare a telefonului mobil, cu o suprafaţă de pe care el nu va aluneca. Scaunele se reglează în optsprezece poziţii, aşa că e de prisos să vă mai spunem că acestea vă pot oferi poziţia absolut perfectă pentru un condus antrenant.
Vizibilitatea în faţă e foarte bună, datorită acestei poziţii antrenante la volan, însă montanţii groşi şi specifici ai spatelui maşinii limitează foarte mult vizibilitatea posterioară. Ba chiar şi luneta se aseamănă cu un semicerc, limitând şi mai mult vizibilitatea. De la aceste caracteristici geometrice te salvează camera video spate în zilele noastre, aşa că nu veţi avea dificultăţi în a parca sau a da înapoi. Mai mult ca atât, E-PACE-ul testat de noi avea şi un sistem de vizualizare video la 360 grade, de la înălţimea zborului de pasăre, care te poate ajuta în cele mai dificile situaţii, inclusiv de offroad. Iar ca tehnologiile video să fie cu totul desăvârşite, mai există o funcţie de a vedea părţile laterale ale maşinii atunci când ieşiţi la o stradă îngustă şi trebuie să cedaţi trecere. Pa faţa maşinii există două camere video care inspectează ce se întâmplă acolo şi vă proiectează imaginile pe monitor, aşa încât nu e nevoie să ieşiţi cu maşina până la nivelul geamurilor şoferului ca să vedeţi dacă aveţi trafic de pe lateral.
Şi dacă tot E-PACE e un SUV compact, ne-a fost extrem de interesant să vedem ce spaţiu poate oferi noul model Jaguar pentru ocupanţii spate. Aşa că am urcat acolo cu statura mea de 1.87 metri, aşezându-mă în spatele scaunului pe care mi-l reglasem anterior pentru condus. Genunchii încap bine, au şi o rezervă în faţă. Uimitor, dar şi deasupra capului mai am vreo 3-4 centimetri rezervă, iar plafonul e un pic concav în zona capului, pentru a face mai mult spaţiu. În scurt timp am observat, însă, şi faptul că spătarul banchetei e un pic mai vertical decât ne-am fi dorit pentru un confort bun la drum lung, probabil din aceleaşi considerente de a asigura spaţiu suficient pe înălţime.
Ocupanţii spate beneficiază de guri de ventilare dedicate, de o cotieră comodă, dar şi de tocmai 3 prize USB pentru încărcarea tuturor device-urilor posibile. Pe lângă asta, exemplarul nostru mai are şi încălzirea banchetei spate. În acel moment m-am gândit că fiului meu cu siguranţă i-ar plăcea mult acest Jaguar E-PACE, pentru că, fiind copil, întotdeauna are grijă să se uite dacă există buton de încălzire a scaunelor spate, guri de ventilare şi prize electrice, USB sau 230 V. Jaguar E-PACE bifează toate 3 elemente, iar la spaţiul pe care-l oferă în spate, putem spune despre el că poate sluji cu excelenţă şi în rol de unic automobil în familie. Da, chiar dacă e un SUV compact, nu e critic de compact, nu face compromisuri dureroase la spaţiul interior, iar asta îl recomandă ca o achiziţie foarte atractivă.
Portbagajul nu e uriaş şi puteţi folosi, practic, zona de până la linia geamurilor, pentru că mai sus de acea linie, forma maşini a făcut să nu mai prea există mult spaţiu. Dar, pentru necesităţile normale ale unei familii, acesta e cât se poate de suficient.

Inginerie şi senzaţii de condus

E-PACE e primul Jaguar cu motor montat nu longitudinal, ci transversal. Jaguarurile au fost întotdeauna în primul rând maşini cu tracţiune spate, iar mai apoi au adoptat şi tracţiunea integrală, iar asta dicta un amplasament clasic al motorului, de-a lungul axei longitudinale a motorului.
În cazul lui E-PACE, însă, motorul e montat ca la maşinile cu tracţiune faţă, pentru că E-PACE poate veni şi cu tracţiune faţă în versiunea sa entry-level. Eh, nici nu trebuie să conducem acel Jaguar ca să vă spunem să-l evitaţi şi probabil nici un astfel de E-PACE nu va ajunge pe meleagurile noastre. Însă majoritatea E-PACE-urilor, totuşi, vin echipate cu tracţiune integrală. Şi dacă tot s-a recurs la montarea transversală a motorului, cei de la Jaguar au putut face uz de o nouă cutie de viteze automată de la ZF, una cu 9 trepte, creată special pentru o asemenea arhitectură.
Sistemul de tracţiune integrală e unul care distribuie în permanenţă cuplul între axe pentru cea mai bună performanţă şi economie de combustibil, iar asta e o expresie după care producătorii auto maschează de obicei sistemele cu intervenţie part-time. Însă Jaguar face uz de ADN-ul Land Rover în ingineria sa, şi implicit a sistemului de tracţiune integrală, aşa că putem investi ceva mai multe aşteptări în performanţele acestui sistem 4x4. Mai trebuie să spunem că motorizările de top ale modelului vin cu o altă setare a sistemului 4x4, care favorizează mult mai mult puntea spate, pentru un comportament mai sportiv. Noi, însă, avem la test o motorizare mai domoală, cu un diesel de 2.0 litri şi 180 CP sub capotă.

Haideţi, deci, să vedem cum se conduce noul Jaguar E-PACE.
În oraş, primii kilometri parcurşi ne-au indicat o direcţie cu un feedback bun, undeva între F-PACE şi sedanurile mărcii. Vizibilitatea, agilitatea maşinii, sunt excelente pentru strecurarea prin zonele urbane mai aglomerate. Simţi foarte repede dimensiunile maşinii şi o poţi îndrepta foarte abil prin spaţiile mai înguste.

La traseu, prima senzaţie pe care o ai e că maşina are o ţinută de drum mult mai manevrabilă în viraje decât fratele mai mare F-PACE. Acel model, echipat cu acelaşi diesel pe care îl testăm azi, avea manifestări vizibile de ruliu în viraje. Noul E-PACE, însă, datorită dimensiunilor mai compacte, greutăţii mai mici, a altei geometrii şi a altui centru de greutate, a redus la un minim admirabil aceste simptome, astfel încât în viraje poţi avea grijă doar de păstrarea aderenţei pe drumurile de iarnă, şi nicidecum de unghiul de înclinare a maşinii. Suspensia spate a lui E-PACE, apropo, are o arhitectură foarte interesantă, cu un braţ inferior lat şi un pic oblic, care preia o mare parte din echilibrarea forţelor laterale, ajutat de o mulţime alte braţe. Iar această inginerie, în cooptare şi cu o suspensie faţă cu braţe duble, dă o manevrabilitatea foarte bună a modelului.
Cu o asemenea ţinută de drum, îţi apare imediat şi pofta de a forţa pedala acceleraţiei în viraje, iar vectorul pe care îl primeşti te anunţă că puntea spate e acolo, e în funcţiune. O fi sistemul uneori part time, dar e suficient de inteligent încât să priceapă când trebuie să fie deja la muncă, înainte ca tu să apuci să te gândeşti la el.
Da, noul Jaguar E-PACE e cu siguranţă o maşină mai antrenantă de condus în comparaţie cu F-PACE-ul cu acelaşi motor. Aici, vă rog să consemnaţi că noi am condus şi un F-PACE cu motor de 3.0 litri V6 pe benzină, cu compresor. Acolo era cu totul altă mâncare de peşte, dintr-o altă ligă, aşa că această comparaţie nu vizează acea nebunie de motor şi nici măcar dieselul bi-turbo al fratelui mai mare.
Am intrat la un moment dat într-o zonă adiacentă a drumului, cu zăpadă de vreo 15-20 centimetri, aproape neumblată. Trebuia să întoarcem acolo, apoi să urcăm în pantă ca să revenim înapoi la drum. Roţile erau încălţate în nişte anvelope de iarnă Yokohama Wdrive. Ei bine, Jaguar E-PACE a înaintat cu încredre din prima secundă, fără pic de ezitare şi derapaj, cu tracţiunea pe patru roţi întotdeauna prezentă.

Şi-a croit drum prin zăpadă, apoi a urcat panta cu mici derapaje pe ici pe colo, pentru că unele roţi nu aveau forţă de apăsare, dar totul s-a realizat într-atât de discret, încât de la volan ai fi putut nici să nu observi această mecanică a sistemului 4x4.
Am ajuns şi pe drumuri înzăpezite de-a binelea, denivelate de pietrişul de sub zăpadă. Suspensia maşinii înghite bine denivelările, dar anumite denivelări repetitive mai dau şocuri în suspensie, în special în cea din faţă. La pornirile agresive se simte, din nou, din prima clipă prezenţa tracţiunii şi pe puntea spate.
În viraje E-PACE are de asemenea un comportament de sistem 4x4 permanent. Conduceam pe un drum acoperit cu zăpadă şi gheaţă, în viraj, apăsând uşor acceleraţia, iar SUV-ul îşă păstra traiectoria precisă aşa cum o fac maşinile cu sisteme 4x4 întotdeauna active. Deocamdată sistemul de tracţiune integrală a lui E-PACE poate primi doar aprecieri pozitive!
Am încercat şi să decuplăm controlul tracţiunii, pentru a vedea cum reacţionează sistemul 4x4 mecanic. Se simt deja derapaje ale punţii spate la apăsări puternice de acceleraţie, se simt porniri de drift, iar asta înseamnă, din nou, că puntea spate primeşte întotdeauna putere, uneori chiar mai mult decât 50 la sută. Iar pe lângă asta, stabilizarea maşinii cu ESC-ul oprit se face de asemenea foarte intuitiv, exact aşa cum ne-am fi aşteptat de la un SUV cu caracter Jaguar.
Propulsorul are putere mai mult decât suficientă pentru talia lui E-PACE, iar cutia de viteze funcţionează pur şi simplu ireproşabil. Puteţi încerca şi regimurile dinamic şi snow, ultimul limitând niţel cuplul la pornire, dar concluzia e una – motorul de 180 CP şi 430 Nm e o variantă perfectă de putere şi dinamism, raportat la eficienţă, pentru E-PACE. Cu motorul ăsta, la un moment dat, după vreo 30 km de la pornire, aveam o medie de consum de 5.6 litri/100 km! E drept, însă, că după aia am forţat modelul bine de tot, aşa încât ne-am dublat consumul, dar într-o călătorie lungă cu siguranţă veţi putea avea cifre extrem de bune de eficienţă!
Preţ şi verdict: noul Jaguar E-PACE în Moldova

În gama de preţuri a noului E-PACE pentru Moldova veţi găsi doar versiunile cu tracţiune integrală şi cu cutie automată, iar ele încep de la 30,800 euro, preţ valabil pentru un diesel de 150 CP. Cel mai accesibil benzinar are peste 240 CP la activ şi porneşte de la 31,200 euro. Motorizarea testată de noi, diesel de 180 CP, porneşte de la 32,800 euro în dotare standard. Exemplarul nostru, în dotare SE şi cu multe opţionale pe deasupra, a ajuns să coste 46,645 euro, dar e bine burduşit cu de toate la interior, inclusiv un sistem audio Meridian care sună foarte bine, sistem de navigaţie şi multe alte dotări. Sistemul de frânare automată mai face uneori avertizări nenecesare, dar e bine că E-PACE îl are prezent în dotări. Cel mai puternic E-PACE vine dotat cu un benzinar de 4 cilindri şi 300 CP şi porneşte de la 38,800 euro în dotări ceva mai generoase decât ale motorizărilor incipiente.
Dacă e să-l comparăm direct cu concurenţii săi, E-PACE nu e cel mai accesibil dintre ei, însă condimentul lui E-PACE e tocmai că muşcă un pic dintr-un segment mai superior, la fel cum o face şi F-PACE. E un SUV compact, aparent, care luptă cu alte SUV-uri compacte, însă oferă spaţiu ceva mai mult la interior şi poate fi şi extrem de generos dotat. Arată foarte inspirat şi în prezenţa pe dinafară şi se conduce chiar mai plăcut decât fratele mai mare. Iar asta îl face atractiv nu doar ca o alternativă pentru concurenţii direcţi, ci şi pentru SUV-urile din segmentul ierarhic următor, care abia pornesc de la preţul la care un E-PACE e deja dotat generos.
Şi, pe lângă toate, în ciuda îndrăznelii ingineriei sale de a sfida tradiţia Jaguar, produsul final are un caracter de Jaguar, iar tracţiunea sa integrală face o treabă excelentă în condiţii mai dificile de iarnă, atât pe traseu, cât şi pe drumuri înzăpezite de-a binelea. Am încheiat acest test drive cu impresia că am descoperit în E-PACE un model mult mai interesant decât ne păruse la prima vedere. Aşa că Jaguar a păşit deja cu ambele picioare şi cu încredere în segmentul SUV-urilor.
0
8,745
GALERIE FOTO (77 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!