Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Segmentul SUV-urilor premium de dimensiuni mai compacte devine tot mai aglomerat. Dacă acum vreo 5-10 ani era cam absurd să produci un SUV premium de dimensiuni compacte, pentru că premium însemna obligatoriu şi dimensiuni generoase, astăzi noţiunile de lux şi premium suferă schimbări cu paşi giganţi în lumea civilizată, astfel încât dimensiunea e o alegere ca urmare a stilului de viaţă şi a mediului, şi nu ca urmare a bugetului insuficient. Vă spuneam noi mai des la ultimele teste drive cu SUV-uri, că producătorii pun deja toată suita de tehnologii şi bunătăţi pe toată gama, indiferent de dimensiuni, astfel încât, dacă-ţi alegi cel mai compact model, nu eşti privat de nimic din ceea ce creează consistenţa adevărată premium.
Dar, de cealaltă parte a monedei, toată această schimbare duce inevitabil şi la scumpirea modelelor mai compacte în segmentul premium, iar noi avem astăzi la test un automobil care costă 45 mii euro în echiparea pe care o conducem. Vorbim de noul Volvo XC40, cel mai compact SUV al mărcii suedeze, tot el şi primul model cu care suedezii s-au învrednicit de titlul Car of the Year, acum câteva săptămâni. Odată ce-a câştigat acest titlu, n-are cum să nu fie bun, veţi spune. Dar, privind obiectiv, cât de mult îşi merită Volvo XC40 banii daţi pe el? Cât de consistent e premiumul din el şi cât de mult din această noţiune rămâne doar o declaraţie frumoasă de marketing?
Prezenţă

Ca şi design, l-am plăcut pe Volvo XC40 din prima clipă, iar după trendul de design dat de actualul XC90 în gama suedeză, micuţul XC40 a adus un suflu nou, distinct, fără a fi doar o matrioşcă mai mică. Îl vedeţi pe stradă şi n-aveţi cum să-l confundaţi cu alte modele ale mărcii. În primul rând, datorită siluetei foarte stilate, urbane, moderne, dar fără exces de agresivitate. Îl al doilea rând, datorită grilei frontale concave, diferită de celelalte modele, care-i conferă un caracter de rebel din generaţia millenial, parcă.
Maşina asta musteşte de design proaspăt, al timpului de astăzi, fără să se împiedice în clişeele trecutului şi în acelaşi timp e inspirat, are ce spune prin formele sale, nefiind doar un artificiu de faţadă. E ca un cont de Instagram al unui scriitor cu adevărat talentat, dacă vreţi, care e modern, cu priză la public, dar în acelaşi timp îţi provoacă mintea la gândire atunci când scrie o frază. Pentru că nu copie doar un citat de pe un alt perete. Pentru că gândeşte, pentru că naşte idei.
În combinaţia de culori testată de noi, alb şi negru, glumeam că lui XC40 îi mai lipseşte doar un girofar şi o inscripţie „POLICE” pe lateral. Dar nici măcar această glumă nu-i ştirbeşte din prospeţimea prezenţei sale. E un model desenat cu o peniţă iscusită, ajunsă pe mâini inspirate.

Interior

Aici vin marile provocări faţă de noţiunile de premium şi lux. Ce înseamnă pentru Dvs. un habitaclu premium? Materiale luxoase, precum cromul, lemnul, inserţiile metalice? Funcţii fandosite, care să vă alinte ca pe un şeic?

Ei bine, Volvo XC40 are o altă imagine despre luxul modern. Uitaţi de candelabre plictisitoare şi ornamente lucioase. Gândiţi-vă de ce aveţi cu adevărat nevoie şi excelaţi la acel capitol.
Volvo XC40 are tapiserie de piele roşie, care arată extrem de bine pe maşina din test, cu nişte scaune superb de bine profilate. Planşa de bord e realizată din polimer moale, cu atenţia cuvenită la detalii, iar inserţiile mediane metalice sunt un artificiu interesant de design. Materialele cu care sunt căptuşite portierele, însă, vă vor mira.

Fundalul portierei e realizat dintr-un material textil regenerabil, care le va aduce asocieri nostime multora dintre noi, dar cu care suedezii se mândresc foarte mult. Nu e chiar premium? De ce nu? Materialul are rol şi de izolare fonică, şi de silenţiozitate practică, atunci când depozitaţi un recipient cu apă în uşă, de exemplu. Şi uite aşa, te obişnuieşti că te poţi împăca şi cu textilele.
Tehnologiile, însă, sunt aduse până la cel mai înalt nivel în Volvo XC40. Pentru că ele contează cu adevărat şi nu poate exista un lux adevărat cu tehnologii învechite, nu? Avem display-ul mare central pe planşa de bord, de unde se poate interacţiona atât cu sistemul multimedia, cât şi cu funcţiile maşinii, ba chiar şi cadranele din faţa şoferului sunt tot digitale, iar afişajele ambelor ecrane sunt demne de anul în care ne aflăm. Sistemul de navigaţie recunoaşte cele mai mici străzi ale capitalei noastre, iar telefoanele mobile ultra-moderne se vor bucura şi de interfaţa de încărcare wireless, pe care o oferă noul XC40. Astfel, sunetul poate fi conectat prin Bluetooth, iar încărcarea se poate realiza wireless, astfel încât să nu mai existe cabluri ce atârnă când mergeţi la volan.
Şi posibilităţile de interacţiune cu smartphone-ul Dvs. sunt limitate doar de imaginaţie. Toţi tinerii care îşi păstrează toată viaţa socială în telefon vor fi delectaţi să descopere că maşina va deveni o extensie a smartphone-ului şi invers. Putem critica tendinţele, dar adevărul e că tot mai mult ajungem cu toţii să ne bucurăm de aceste funcţii avansate de conectivitate la bordul unei maşini, atunci când ele există.

Mai mult ca atât, în unele ţări Volvo XC40 se va şi vinde pe bază de abonament, la fel cum plătiţi abonamente pentru servicii digitale. Folosiţi doi ani maşini plătind doar o taxă lunară, după care primiţi o altă maşină nouă şi tot aşa la nesfârşit, sistemul fiind gândit ca un pionerat în schimbarea filosofiei de a deţine o maşină. Aşa e, noile generaţii nu mai ţin neapărat să deţină în proprietate o maşină, pentru ei contând mai mult să facă uz de acea maşină în viaţa lor.
Haideţi să revenim la modelul din test, însă. Dacă în faţă se stă anatomic şi confortabil, atunci în spate vine prima critică mai importantă. Unghiul spătarului banchetei spate e un pic prea vertical pentru a garanta un confort la drum lung, dar pentru distanţe scurte e acceptabil. Spaţiul pentru genunchi e agreabil chiar şi pentru adulţi mai înalţi, la fel ca şi spaţiul pe înălţime.
În schimb, unghiul banchetei spate a lăsat mai mult loc în portbagaj, astfel încât acesta nu e critic de mic. Acesta poate fi suficient chiar şi pentru călătorii mai depărtate, dar partea cu adevărat utilizabilă e cea de până la linia geamurilor. Volumul de încărcare până la această linie e de 460 litri, iar dacă calculăm până la plafon – de 586 litri. În fine, cu rabatarea banchetei spate volumul poate creşte până la 1,336 litri.
Senzaţii de condus

Noi conducem un Volvo XC40 D4 AWD, ceea ce înseamnă că avem sub capotă motorul diesel de 2.0 litri, cu 190 CP şi 400 Nm la activ, cuplat cu tracţiunea integrală. Avem şi o cutie automată cu 8 trepte, una de origine Aisin, aşa cum se întâmplă de obicei la Volvo.
Primele senzaţii de condus urban ne-au conectat foarte repede cu XC40. Nu, volanul nu e super conectat cu senzaţiile de drum, filtrând destul de mult aceste senzaţii, dar poziţia la volan şi dimensiunile plăcute ale maşinii te fac s-o savurezi repede prin traficul urban, vrând să faci uz de agilitatea ei. E un model care se poate strecura bine prin traficul urban, pe străzi înguste. E un pic mai dificil la întoarcerea în spaţii mici, însă, pentru că raza de bracaj nu e atât de mică, pe cât ne-am fi aşteptat şi de câteva ori ne-am pomenit că nu încăpem pe unde am estimat, dar asta nu e un mare neajuns pentru o maşină cu tracţiune integrală. Vizibilitatea naturală în spate nu e foarte bună, din cauza montanţilor mari, însă camera de marşalier salvează situaţia.
Până la urmă, ajungi să constaţi repede că Volvo XC40 e o maşină neaşteptat de plăcută în condusul urban. Şi sistemul audio Harman Kardon scoate un sunet formidabil, aşa cum îi şade bine unui model premium adevărat. Şi, dacă aveţi abonament Apple Music sau Spotify, puteţi comanda piesele dorite prin comandă vocală, fără să vă distrageţi de la condus. Cum să nu-ţi placă noul SUV suedez şi epoca din care face el parte?
În ciuda jantelor mari, de 19 ţoli, suspensia maşinii livrează un confort foarte bun, fiind capabilă să înghită bine denivelările de astfalt. Asta face ca nici ampatamentul scurt să nu se simtă în condus, Volvo XC40 oferind o ţinută de drum comparabilă cu SUV-urile ceva mai mari.
Am ieşit şi la drum ceva mai lung. Ne-am fi aşteptat la un confort mai mediocru, dar aceeaşi suspensie destul de moale a lui XC40 ne-a înmuiat şi ne-a purtat în linişte şi confort preţ de zeci de kilometri. Partea mai diferită e că nici de la volan nu te simţi foarte antrenat în condus. Senzaţiile filtrate din volan nu te predispun la picanterii, nu te zădărăsc să intri în viraje cu pedala de acceleraţie apăsată, ci te predispun să savurezi mai degrabă atmosfera de interior. Izolarea fonică e bună, sistemul audio e superb, tot soiul de afişaje digitale la bord, inclusiv viteza admisă pe sectorul curent de drum, lumină naturală de la plafonul panoramic – practic îţi vine să savurezi mai mult ce se întâmplă la interior decât la exterior. Dar e cert că oricum ajungi plăcut la destinaţie.
Am apucat-o şi pe drumuri de prundiş, cu gropi şi denivelări, şi Volvo XC40 şi-a păstrat o ţinută de drum excelentă pe aici. Da, deşi e un caracter mai mult urban, SUV-ul ăsta poate fi foarte capabil în condiţii grele, iar dacă luăm în calcul geometria sa, s-ar putea să fie şi mai capabil decât fraţii mai mari din gama XC.
Au venit şi clipele unor depăşiri iuţi. Iar cei 190 CP şi 400 Nm se descurcă lejer cu greutatea şi dimensiunile lui XC40. Puteţi să fiţi încrezuţi că puterea motorizării D4 e mai mult decât suficientă pentru XC40, iar cutia de viteze reacţinează logic în situaţiile de condus. Am inclus şi regimul Dynamic, când XC40 a devenit mult mai pofticios de picanterii şi aici ne-am convins că, dacă vreţi totuşi să mai luaţi nişte curbe în viteză cu XC40, aveţi un regim ce vă va permite să faceţi asta mai antrenant. Caracteristicile suspensiei nu se schimbă, dar reacţiile cutiei şi motorului sunt suficiente pentru a imprima un vector mai dinamic maşinii.
Ne-a plăcut că în viraje, cu pedala apăsată mai tare, Volvo XC40 menţine un vector plăcut cu sistemul 4x4, în ciuda faptului că teoretic sistemul e unul part-time. Totuşi, inteligenţa acestor sisteme a crescut mult în ultimii ani, aşa încât şi acum ne-am convins că atunci când ţi-ai vrea să-l ai conectat, el să fie deja în acţiune.
Către sfârşitul acestui test drive, cu exploatări în diverse regimuri, am ajuns la un consum de sub 8 litri la sută, dar, judecând după consumurile momentane atunci când se conduce ca la carte, o asemenea medie s-ar putea scoate în regim urban, în timp ce în afara oraşului, cu puţină străduinţă, aţi putea obţine un consum real de sub 6 litri la sută. În acest caz avem un SUV cu un motor mai mult decât generos, care-l va propulsa foarte relaxat.

Verdict

Conduceam înapoi spre Chişinău şi, deoarece Volvo XC40 te face să savurezi mai mult atmosfera interioară, mă deconectasem un pic în lumea gândurilor. Patruzeci şi cinci de mii pentru o maşină ca Volvo XC40 e, fără îndoială, un preţ cam mare, mai ales într-o ţară ca a noastră, deşi trebuie să menţionăm că modelul începe de la un preţ de 31,000 de euro cu dotări mai elementare.
Patruzeci şi cinci e mult pentru că există o limită psihologică încă, pentru că noi, cei din ţara noastră, încă vrem să vedem dimensiuni mai mari ale unui SUV, atunci când e vorba de un asemenea preţ. Pentru că încă nu gândim la fel de individualist, poate, sau la fel de egoist ca oamenii din megapolisuri, pentru că, dacă ajungem să plătim atâta pentru un SUV, îl vrem funcţional pentru întreaga noastră familie. Pentru că ne căsătorim mai devreme, pentru că vrem mai multă universalitate şi practicism de la un SUV. Dar şi toate astea sunt într-o rapidă schimbare, chiar şi-n ţara noastră.
Adevărul e că, în raport cu SUV-urile de segment superior, doar unghiul mai vertical al banchetei spate cedează la XC40, în timp ce-n toate celelalte senzaţii de la bord, atunci când îl conduci, te conving că ai cam tot de ce ai putea avea cu adevărat nevoie. Tu, de la volan, eşti fericit cu Volvo XC40, ba chiar ai senzaţia unei mari descoperiri pe care tocmai ai făcut-o, datorită atâtor posibilităţi hi-tech de la bord, datorită consistenţei experienţei de la bord. Ba chiar eşti fericit şi de dimensiunile maşinii, şi nu-ţi ia decât o zi să constaţi că nu prea ai nevoie de mai mult, de fapt! Şi dacă tu eşti fericit, oare nu asta contează cu adevărat? Oare nu eşti mai fericit conducând un SUV din acest segment, burduşit cu Harman Kardon, plafon panoramic, faruri full-LED, navigaţie şi un sistem multimedia absolut superb, nemaivorbind de lista enormă de sisteme de siguranţă oferite standard, decât conducând un SUV din segmentul următor, care va fi „chel” în dotări la acelaşi preţ? Oare îţi pasă mai mult de cum eşti văzut din afară decât de ceea ce simţi tu din interior? Asta e marea provocare a ideii de lux şi premium din zilele noastre, asta e marea provocare a celor de la Volvo! Aparenţă sau consistenţă? Kitsch sau artă? Opulenţă sau decenţă? A părea sau a fi?

Dvs. cum răspundeţi acestei provocări?
1
3,891
GALERIE FOTO (42 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!