Da, BMW a jonglat multă vreme cu refuzul de a produce un SUV uriaş, deşi alte mărci premium au avut modele în acest segment de top şi au profitat din plin de el. Până la urmă şi bavarezii au decis că nu pot lăsa această nişă fără o amprentă proprie, iar aşa a apărut BMW X7, cel mai mare şi mai luxos SUV BMW. Un fel de Serie 7 în liga SUV-urilor.
Dar SUV-urile BMW – sau mai bine zis SAV-urile, de la Sport Activity Coupe – întotdeauna s-au remarcat prin senzaţii foarte sportive în condus şi printr-o ţinută de drum exemplară, încă de la primul BMW X5. Prin urmare, privind acest uriaş pe nume X7, prima întrebare care mi-a apărut e dacă se conduce el oare în acelaşi stil BMW? Iar cunoscându-i bine concurenţii principali – Mercedes-Benz GLS, Land Rover Range Rover şi Lexus LX în unele regiuni, pe primul dintre aceştia eu având ocazia să-l conduc chiar înainte de testul cu X7, fireşte că mi-am pus şi întrebarea dacă se va ridica oare BMW X7 la acelaşi nivel al calităţilor de confort, de cucerire a zonelor de offroad, de opulenţă a luxului la interior. Nu e neapărat să le aibă pe toate aceste elemente la maxim, dar eram curios unde anume a ales să se poziţioneze X7 şi ce oferă el în raport cu toţi aceşti granzi ai segmentului. Şi e cazul să le zicem granzi, pentru că toate aceste modele au multe generaţii la activ, iar BMW X7 e, totuşi, la prima sa iteraţie în acest segment nou pentru bavarezi.
Să vedem, deci, ce oferă cu adevărat noul BMW X7! Am avut ocazia să-l testez împreună cu alţi colegi jurnalişti pe drumurile Greciei şi Bulgariei, într-un test drive special, balcanic. Şi am avut ocazia să conduc motorizarea lui X7 care face cel mai mult din ochi cumpărătorilor moldoveni – BMW X7 M50d!
BMW X7. Cât de uriaş?

Toate SUV-urile din segmentul ăsta măsoară peste 5 metri lungime şi se laudă adesea cu 7 locuri la bord. BMW X7 are o lungime de 5,151 mm. Noul Mercedes-Benz GLS măsoară 5,207 mm lungime, iar Range Rover măsoară exact 5 metri, doar că mai are şi o versiune cu ampatament mărit, care măsoară 5,200 milimetri. Deci, BMW X7 se încadrează perfect în acest standarde generoase ale segmentului.
Dincolo de dimensiuni, sigur că punctul principal de atracţie a lui BMW X7 e grila frontală imensă, pur şi simplu imensă. Dacă am vorbi în termeni mai clasici BMW, ea nu şi-ar prea avea locul, dar ăsta e un segment al opulenţei, în care totul se face la scară largă. O maşină din segmentul ăsta trebuie să se facă remarcată din prima pe drum. Ea trebuie să se impună. Când o vezi în oglindă, ea trebuie să-ţi amâne pornirile de a-ţi schimba banda spre banda ei, aşteptând-o mai întâi să treacă. Pentru mulţi oameni, care s-au detaşat demult de acest convenţionalităţi, ele pot sunt un pic atemporale, dar pentru alţii ele încă mai există şi mai contează.
Părerea mea subiectivă e că BMW X7 face uz un pic prea obsesiv de aceste forme uriaşe, de inserţii cromate masive peste tot, de străduinţa de a epata prin prezenţă, dar în acelaşi timp nu pot să nu recunosc că designerii BMW au reuşit să încadreze foarte bine toate aceste elemente într-un design plăcut şi bine închegat.

Dacă-l priveşti din profil, X7 va fi neobişnuit de linear pentru un BMW, cu o linie a acoperişului care nu coboară decât după ce a avut grijă să lase spaţiu până şi pentru al 3-lea rând de scaune. Iar cu asemenea dimensiuni şi elemente uriaşe, BMW X7 are nevoie de jante uriaşe. Cele de 19 ţoli par deja cam mici, iar 20, 21, sau 22 sunt mult mai potrivite proporţiilor sale. Sigur, kitul de design M de pe versiunea M50d, condusă de noi, pare mult mai în stilul BMW, reducând suprafeţele cromate şi condimentând un pic designul spre ceva mai multă sportivitate.
La interior, designul lui BMW X7 aduce un aer foarte proaspăt, apărut mai târziu şi la noul X5, dar cunoscut de noi întâi la X5. Sunt forme plăcute, aerate, în care se regăsesc doar materiale nobile precum inserţiile de lemn şi aluminiu sau pielea. Cadranele de bord pot fi doar digitale, cu design ajustabil la alegere. Display-ul multimedia e uriaş, are o calitate grafică excelentă şi e, ca întotdeauna, foarte intuitiv în operare. La acest capitol cei de la BMW stau foarte bine de mult timp încoace.
Sistemul audio de pe maşina de test e un Bowers & Wilkins superb, de top, care, la dimensiunile lui X7, vă face să vă simţiţi în acustica unui club de jazz sau chiar a unui studiou audio. Sistemul e unui cu adevărat high end, gândit pentru a satisface şi urechile acelor şoferi, care ar putea avea acasă un sistem audio high end de preţul a încă un X7.

Schimbătorul de viteză a încapsulat într-un soi de cristal, dar, după mine, e din nou un artificiu un pic nenecesar, din zona opulenţei. Nu arată rău, or sticla transparentă e un material atemporal. Toată zona levierului e dedicată comenzilor acţionate în timpul condusului, care ţin de tot soiul de regimuri ale maşinii, dar şi de manipularea sistemului multimedia.
Al doilea rând de scaune poate lua două ipostaze, la alegere. Fie o banchetă completă, cu 3 locuri posibile, locul din mijloc putându-se transforma într-o cotieră masivă, fie două scaune individuale opţionale. Ambele variante pot beneficia de display-uri multimedia şi de toate comodităţile de climatizare. Scaunele individuale pot avea mai multe reglaje şi funcţii, dar, oferă doar câte o cotieră subţire, cam ca într-un van sau într-un autobuz. Prin urmare, părerea mea e că nu prea e logic să plăteşti suplimentar pentru scaune individuale şi ceva reglaje în plus, dar să ai mai puţin confort decât la o banchetă standard.
Pe lângă asta, am mai observat o configurare curioasă a scaunelor, în care există o distanţă destul de mare de la locul unde încep ele pe lateral şi marginea laterală a maşinii, accentuată cumva de pragurile late. Toată treaba îngreunează un pic accesul în X7, dar te face şi să-ţi aminteşti că ai de-a face cu o maşină mare, cu adevărat mare.
Al 3-lea rând de scaune e surprinzător de încăpător, chiar şi pentru doi adulţi. Eu, cu înălţimea mea de 1.87 metri, încap fără să ating dureros plafonul şi am şi relativ suficient spaţiu pentru genunchi, deşi poziţia picioarelor nu e tocmai cea mai comodă. Totuşi, despre X7 s-ar putea spune că e printre cele mai generoase modele din segment la cel de-al 3-lea rând de scaune.
Cu aceste scaune ridicate, portbagajul rămâne modest, dar decent, de 326 litri – cam cât un hatchback compact. Desigur, dacă se pliază cel puţin rândul 3 de scaune, portbagajul devine uriaş, iar cu plierea celui de-al doilea rând volumul lui poate creşte până la 2,120 litri.
Senzaţii de condus

Vă spuneam că am apucat să conducem motorizarea M50d a lui X7, iar mulţi dintre voi ştiu deja că sub capota acesteia e dieselul ăla nebun bavarez cu X-sprezece turbine. De fapt, când apăruse acest motor pentru prima dată, avea trei turbine. Acum are deja patru turbine! Da, patru turbine pe un singur motor diesel de 3.0 litri, cu 6 cilindri în linie.
Două turbine preiau sarcinile de presiune înaltă, iar alte două – de presiune mai joasă, pentru a asigura elasticitatea şi puterea motorului pe întregul diapazon. În rezultat, BMW X7 M50d livrează 400 CP la 4,400 rpm, iar cuplul său maxim de 760 Nm e livrat de la 2,000 la 3,000 rpm.

Am urcat la volanul lui X7 pe drumuri de munţi iniţial, având parte de serpentine şerpuitoare, urcuşuri şi coborâşuri. Prima senzaţie de la apăsarea pedalei de acceleraţie m-a făcut să exclam ceva de genul „Mmm! Ce plăcut e răspunsul de la dieselul ăsta!”. Da, motorul are rezerve uriaşe de cuplu şi de putere, iar aceste rezerve îţi sunt livrate cu mare dorinţă de propulsor la cea mai mică apăsare de pedală. Şi toată elasticitatea asta se face fără vreo retrogradare imediată a cutiei automate cu 8 trepte. Pur şi simplu, motorul îţi oferă mai multă forţă instantaneu, pentru că are de unde. Iar când conduci un asemenea SUV mare, senzaţia asta e foarte preţioasă, ori ai, totuşi, cam 2.5 tone la gol în maşina asta.
Primele rotiri de volan m-au bucurat prin informativitatea simţită în el, dar totodată am simţit şi un ruliu inevitabil al caroseriei. Primele viraje mai strânse m-au convins că BMW X7 e, totuşi, o maşină uriaşă, destul de grea, care nu se conduce ca un X4 sau un X5. Există un efect uşor de barcă, pe care inginerii s-au străduit să-l menţină sub control şi, dacă mai apeşi un pic mai curajos în viraje vei constata că ruliul e ţinut în frâu bine mai departe, dar totuşi e o senzaţie de condus diferită faţă de spiritul de odinioară al SAV-urilor BMW.
În acelaşi timp, comparativ cu concurenţii din acelaşi segment, X7 se conduce destul de ferm în ţinuta sa. Range Rover şi Lexus au ţinute cu efect de barcă mai accentuat, iar GLS are o ţinută de drum mai precisă şi mai fermă datorită unei suspensii mai complexe. De altfel, BMW X7 beneficiază de suspensie pneumatică ambele punţi, cu autonivelare, care poate ajusta un pic şi reacţiile, iar regimul Adaptive sau Sport ajută cu siguranţă la ţinuta de drum. Însă, spre deosebire de concurentul german proaspăt lansat, care are şi o suspensie pneumatică aproape identică, dar şi una mai complexă la alegere, BMW X7 vine doar cu un singur tip de suspensie pneumatică posibilă. Şi, apropo, un fapt curios e şi lipsa vreo unei diferenţe la suspensie odată cu alegerea versiunii M50d. Dacă la X5 puteţi beneficia de suspensie cu setări mai sportive, atunci la X7 până şi motorizările M Performance primesc acelaşi tip de suspensie.
Nivelul de confort la rulare e superb. Cei care caută un confort de Seria 7, împachetat în formă de SUV, şi-au găsit naşul. Deci, în materie de confort, BMW X7 e exact aşa cum te aştepţi să fie, adică la superlativ, chiar şi atunci când rulezi pe drumuri mai rele. Izolare fonică, postură de condus – toate sunt perfecţioniste. Iar noi am probat asta inclusiv pe drumuri balcanice imperfecte.
Şi toate astea în ciuda gărzii la sol destul de mari, care îţi permite să te aventurezi şi pe drumuri mai rele, dar şi acolo unde se termină asflatul. Iar atunci când gluma se îngroaşă, suspensia pneumatică poate modifica substanţial garda la sol. Alte pachete de offroad speciale nu există, dar cred că puţini sunt cei care ar vrea să se aventureze cu un X7 prin condiţii cu adevărat dificile. Versiunile M Performance, apropo, pot primi un diferenţial cu setări mai sportive.
Între pauze, mai cobor din X7 şi admir exemplarul M50d pe care-l conduc, cu kit M Performance. Uh, da, arată extrem de bine. Îmi place mult mai mult decât opulenţa somptuoasă a versiunii obişnuite.
Sunt gata să urc din nou la volan pentru un traseu ceva mai lung, mai pestriţat cu autostrăzi, dar înainte de asta îi întreb pe cei de la BMW dacă nu iau în considerare motorizări mild hybrid, cel puţin în combinaţie cu propulsoarele pe benzină, aşa cum fac concurenţii lor deja. Răspunsurile sunt divizate. Unii îmi zic că va exista doar o versiune plug-in hybrid a lui BMW X7, ca şi pe X5, alţii îmi zic că avalanşa de mild hybrid-uri va începe în curând cu Seria 3 şi se va răspândi mult în gamă. Cert este că azi, BMW X7 are la alegere doar motorizări clasice pe benzină şi diesel, cu 6 şi 8 cilindri. Noi testăm cea mai puternică motorizare diesel de 400 CP, iar între timp a fost lansată şi o versiune M50i, deci un M Performance cu motor V8 pe benzină, care livrează 530 CP!
Peste ceva timp conduceam BMW X7 pe autostradă, într-un ritm constant. Colegul meu adormise de la confortul maşinii. Maşina pluteşte pur şi simplu pe asfaltul ideal al unor autostrăzi, menţinând 140 km/h şi asigurând o linişte monumentală la interior, diluată doar de clinchetele unei melodii plăcute din sistemul Bowers & Wilkins. E exact ipostaza pe care s-ar putea s-o ai adeseori la volanul lui X7, când călătoreşti cu toată familia şi-i alinţi în confort, iar tu savurezi drumul şi curgerea timpului şi a kilometrilor. E o maşină care te face să savurezi distanţele lungi, cu siguranţă!
Începuse să plouă intens între timp. Nici de la ploaie colegul meu nu s-a trezit, într-atât de bună e izolarea acustică a maşinii. Trecuseră alte câteva zeci de minute, iar eu tot cursam pe o autostradă din Bulgaria, îndreptându-mă spre Sofia. La un moment dat, cu cei vreo 135 km la oră pe care-i aveam, în faţă îmi apare o zonă greu observabilă acoperită cu apă adunată chiar pe autostradă – lucru pe care nu-l aştepţi niciodată pe o autostradă civilizată. Am strâns ambele mâini de volan şi aşteptam inevitabilul. N-avea rost să frânez, că nu aş fi reuşit şi aş fi făcut doar mai rău. BMW X7 a intrat în plin în zona aia de apă adunată pe asfalt şi în secunda următoare am simţit maşina pierzându-şi aderenţa cu asfaltul, iar roţile au început a plana pe apă... Maşina se întorsese câteva grade spre stânga, eu contracarasem cu o manevră de rotire spre dreapta, dar deja mă gândeam la bariera autostrăzii. În acel moment am simţit intervenţia promptă a sistemului de stabilizare, care a intervenit pe frânarea individuală a unor roţi, iar treaba asta a făcut probabil chiar mai mult decât am făcut eu cu volanul, contracarând vectorii. Peste vreo 20 de metri maşina redobândise contactul cu asfaltul şi aderenţa. Pasagerul meu s-a trezit de la zmunciturile maşinii. Eu chiar exclamasem un pic în pline manevre. Dar totul s-a sfârşit cu bine, graţie unei maşini care, deşi mare şi destul de grea, e gândită cu norme de siguranţă ale zilelor noastre. Inundat de adrenalină, mi-am zis că dacă tot ai călători cu întreaga familie cu un X7, poţi fi liniştit că SUV-ul ăsta o să-ţi ofere nivelul ăla maxim de siguranţă activă şi pasivă, care să te ajute să n-ajungi în scenarii urâte, să le elimini de la primul semn de risc, cum a făcut X7 şi cu mine.
Am ajuns în Sofia cu o medie de consum de 10.2 litri, după munţi, serpentine şi alergări de autostrăzi. E mai mult decât cei vreo 7 litri promişi oficial, dar în lumina a 400 CP, 760 Nm, 5.4 secunde de la 0 la 100 km/h şi o plăcere imensă în condus, pare chiar foarte decent.
Verdict: BMW X7

Confortabil până la superlativ în interior, izolat acustic asemeni unui studiou şi plin de dotări care-ţi pot face viaţa la bord cu adevărat savuroasă. Noi am zice să optaţi pentru o banchetă normală, mare, pe al doilea rând de scaune în locul scaunelor individuale mai scumpe, iar la exterior să bifaţi kitul M Performance, care arată mai în stilul sportiv al mărcii.
De condus, BMW X7 se conduce totuşi un pic diferit faţă de SUV-urile mai compacte ale mărcii, senzaţia aia de sportivitate pură fiindu-i mai redusă, însă ea e compensată în mare parte de un motor extraordinar de plăcut şi de posibilităţile de rigidizare a suspensiei. Unii concurenţi ai lui X7 au devenit mai polivalenţi cu fiecare nouă generaţie, existând mai multe posibilităţi de aprofundare în dotări, însă şi BMW X7 beneficiază de toate elementele esenţiale şi importante pe care ţi le-ai putea dori de un SUV uriaş din acest segment.
Cu siguranţă debutul celor de la BMW în acest segment e unul demn, iar X7 va fi adorat, paradoxal, nu neapărat de cei care conduceau până mai ieri un X4 sau un Seria 3 sau Seria 5, ci de cei care conduceau o Seria 7 sau un X5 cu suspensie confort, ori chiar cei care anterior aveau în garaj un alt SUV mare al altei mărci şi acum, odată cu apariţia bavarezului, s-ar putea să descopere că noul BMW X7 le face din ochi mai mult. În Moldova, BMW X7 porneşte de la 71,300 euro, însă motorizarea diesel cu 4 turbine testată de noi, BMW X7 M50d, porneşte de la 91,100 euro, la care mai adăugaţi cel puţin vreo 15-20 mii pe opţionale. E mult, fără îndoială, dar în liga asta preţurile jonglează în jurul a o sută de mii de mult timp. Tocmai de asta vă ziceam că anume aici, în segmentul ăsta, există preferinţe şi standarde speciale. Şi cei de la BMW s-au dat serios pe spate să satisfacă toate aceste preferinţe, într-atât încât uneori ochii noştri de privitori mai modeşti suspectează o alunecare în kitsch. Dar astea-s regulile segmentului, dacă vrei să vinzi bine aici. Şi BMW X7 are toate ingredientele să aducă vânzări extrem de generoase mărcii bavareze.
Îi va satisface el şi pe viitorii săi posesori? Nu, dacă aceştia caută spiritul puritan de condus al unui M2, M3 sau M5, al unei Serii 2, 3 sau chiar Serii 5, sau chiar al unui X5M. Nu, BMW X7 nu poate echivala aceste senzaţii puritane de condus şi probabil nu va exista niciodată un model M adevărat bazat pe X7. Însă răspunsul e un „Da” ferm, dacă aceştia caută unul din cele mai mari SUV-uri din lume, care, pe lângă confortul suprem de la bord, să aibă în el o doză mult mai mare de plăcere în condus decât o făceau acum câţiva ani asemenea uriaşi motorizaţi.
0
8,195
GALERIE FOTO (50 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!