TEST DRIVE: Land Rover Range Rover Sport 400e Plug-in Hybrid
3 Octombrie 2019 Ilie Toma
Anul ăsta chiar e unul record pentru noi la numărul de maşini electrice, hibride şi plug-in hibride testate... Doar gândiţi-vă că acum câţiva ani, dacă te gândeai ce maşină hibridă poţi alege, aveai doar câteva opţiuni, majoritatea cu nişte forme ciudate de caroserii, care te impuneau imediat la nişte compromisuri pe care foarte puţini erau gata să le accepte. Azi poţi avea până şi un ditamai SUV imens Land Rover cu propulsie hibridă, şi asta fără a sacrifica capacităţile legendare de offroad ale unui asemenea SUV!
Da, cei de la Land Rover au de ceva timp un Range Rover Sport PHEV, adică plug-in hybrid, în gamă. În 2019 Range Rover Sport a trecut şi printr-o perfecţionare, după un facelift, iar motorizarea plug-in hybrid a ajuns şi în Moldova, avantajată de un interes mult mai mare pentru aceste maşini în zilele noastre. Aşadar, conducând atâtea maşini hibride şi electrice în ultimele 12 luni, ne-am zis că trebuie neapărat să testăm şi acest Land Rover. De fapt, e primul Land Rover cu propulsie hibridă pe care-l conducem! Aşa că haideţi să vedem împreună cum stă treaba cu acest SUV hibrid cu încărcare de la priză!
Acelaşi Range Rover Sport
Am urcat la volanul acestui Range Rover Sport după ce în dimineaţa acelei zile schimbasem condusul a foarte multe maşini diferite. Iar după-amiază, când am ajuns să iau acest Range Sport PHEV şi am urcat în scaunul şoferului, m-a cuprins imediat o stare de confidenţă, de intimitate şi relaxate în maşina asta, pe care foarte puţine maşini pot să ţi-o dea din prima clipă, chiar şi din cele premium.
Ochii mi-au fugit în jur. Am parte de o ambianţă superbă în habitaclu, mai rafinată acum, după facelift, cu materiale despre care poţi spune că sunt ireproşabile în aspect, calitate şi plăcerea atingerii. Şi sistemul nou multimedia al celor de la JLR şi-a făcut loc aici, iar asta-i redă modelului o prospeţime plăcută, care se potriveşte foarte bine cu aerul tehnologic al versiunii PHEV pe care o conduc. Iar sistemul audio MERIDIAN sună superb de bine, aşa încât ar trebui să dai multe mii de euro pe un sistem audio de acasă, care să-l întreacă pe acesta în calitate şi fidelitate. E pe măsura unui iubitor de sunet desăvârşit.
Şi apoi, începând a conduce, resimt două lucruri preţioase. Unul din ele e poziţia aia înaltă în condus, de tron, specifică puţinor SUV-uri actuale. În mod normal, eu prefer poziţiile mai coborâte la volan şi mai sportive şi le critic pe cele mai înalte şi mai cocoţate. Dar acest model e unul din puţinele care nu te face să te simţi cocoţat în scaun, ci dominant, în control deplin asupra maşinii şi ţinutei de drum, în control asupra traiectoriei pe care alegi s-o urmezi, pe drum şi-n offroad. E, aşadar, una din puţinele poziţii înalte în condus pe care chiar le savurezi.
Iar cel de-al doilea simptom de nepreţuit e izolarea fonică excepţional de bună. E linişte de studiou la interior, linişte accentuată şi de motorizarea hibridă, care rulează adeseori în regim electric. Dar chiar şi la viteze mai mari aproape că nu mai auzi curenţi aerodinamici sau alte deranjamente. Ba mai mult, acest Range Rover Sport mai păstrează o caracteristică aproape pe cale de dispariţie în lumea auto — de a absorbi gropile şi denivelările cu silenţiozitate, ca şi cum nici n-ai simţi că ai trecut peste o parte de drum rău sau pieste pietre şi bolovani de offroad. Tot mai multe suspensii moderne lasă gălăgia să pătrundă la interior, din dorinţa de a da informativitate maximă şi sportivitate. Dar aici e oaza aia de linişte absolută şi izolare de terenul dur prin care circuli. Pot fi noroi, pietre, furtuni sau viscole la exterior şi un aer de salon domestic, cu confort de canapea la interior. Da, abia când mai conduci câte un asemenea model îţi dai seama cât de plăcută e această caracteristică şi cât de păcat e faptul că ea dispare tot mai mult din lumea modelelor noi.
Iar versiunea PHEV, pe care o conducem, oferă exact acelaşi spaţiu interior, exact aceeaşi calitate în tot ce vezi la interior, exact acelaşi practicism pentru toţi pasagerii. Doar podeaua portbagajul e un pic mai înălţată din cauza bateriilor şi repoziţionării rezervorului, dar aici e unicul compromis neînsemnat pe care-l faci.
Cum e sistemul plug-in hibrid de pe Range Rover Sport PHEV?
Cei de la Land Rover n-au inventat a doua oară bicicleta, ci au aplicat o reţetă deja destul de larg răspândită printre automobilele hibride cu încărcare de la priză. Sistemul de propulsie e format dintr-un motor cu ardere internă şi un electromotor, integrat în cutia de viteze, care împinge mai departe întreg sistemul de tracţiune integrală permanentă. Iar sistemul 4x4 e unul absolut identic cu celelalte motorizări ale lui Range Rover Sport — prin urmare, maşina asta va avea şi aceleaşi capacităţi în offroad!
Să vorbim şi un pic mai specific despre acest Range Rover Sport PHEV 400e. Motorul lui cu ardere internă e unul turboaspirat, pe benzină, de 2.0 litri, care dezvoltă tocmai 300 CP şi 400 Nm. E acelaşi motor de sub capota motorizării P300, pe care noi am testat-o acum un an şi pe care o apreciam mai plăcut decât am fi aşteptat de la un motor de cilindree mică pe un SUV mare.
Acum, pe versiunea 400e PHEV, ea combinată cu un electromotor de 143 CP, integrat în cutia automată cu 8 trepte. Totuşi, sistemul livrează o putere maximă de 404 CP şi 640 Nm. Deloc puţini, chiar şi pentru o maşină care cântăreşte 2.5 tone.
Electromotorul e alimentat de la o baterie litiu ion destul de mare pentru un PHEV, de 13.1 kWh. Cu bateria plină, ai o autonomie de până la 51 km în condus pur electric, iar atunci când epuizezi această energie, vei rula ca pe un hibrid tradiţional. Dar tu alegi dacă mergi dintâi pur electric şi apoi hibrid clasic, sau dacă-i pui pe mod automat din start şi-i permiţi maşinii să folosească mai cu scuteală bateria, când consideră că e mai logic. Ai şi un regim SAVE, prezent la hibride plug-in în ultima vreme, care-ţi permite să salvezi energia bateriei pentru mai târziu, ca să poţi merge pur electric într-un anumită parte a călătorie, spre exemplu în oraş, în ambuteiaje, etc. Iar ca să mergi pur electric, activezi regimul EV, de electromobil.
Iar aici vin părţile care încep să ne impresioneze la acest Range Rover Sport PHEV. În ciuda taliei sale, el poate rula pur electric până la o viteză de 137 km/h! Deci, teoretic ai putea merge şi pe vreun segment de autostradă cu el, folosind propulsia pur electrică. Asta chiar e interesant pentru un asemenea SUV imens!
Modelul are un port de încărcare care poate trage maxim 7 kW putere, dar nu pe întreaga durată a încărcării. De la o priză domestică de putere minimă, cu doar 10A, maşina se va încăca în 7 ore şi jumătate — deci vei fi oricum garantat că pe parcursul unei nopţi o poţi încărca. La prize publice mai puternice cu curent alternativ AC (cum sunt şi cele deja prezente în Moldova) timpul de încărcare completă ar fi de 2 ore şi 45 minute. Aşa că, teoretic, ai putea folosi maşina asta ca un electromobil în cel puţin vreo 5 zile din săptămână, având zero litri de benzină consumaţi.
Senzaţii de condus
Eu am luat maşina cu bateria complet descărcată. Iar asta înseamnă că am fost forţat să conduc cu ea în regim de hibrid tradiţional, cu bateria care se încarcă doar prin regenerare, atât cât apucă. Nivelul ei de încărcare n-ajungea la mai mult de 2-3%, dar asta era suficient ca să am maşina cu motorul oprit la semafoare, să demarez pur electric şi să mi se oprească motorul pe benzină atunci când circulam pe inerţie.
Spre surprinderea mea plăcută, sistemul plug-in hybrid de pe Range Rover Sport se simte deja maturizat şi foarte bine cizelat. În trecut am mai dat peste primele modele hibride ale unor producători, care erau mai stângace la început, dar aici nu e cazul — maşina asta se simte foarte maturizată la capitolul tehnologic. Nu simţi când şi care din motoare intervine exact, ci simţi doar propulsia intuitivă, după cum apeşi pe pedală. Nu şimţi şocuri de oprire sau pornire a vreunui motor, nu simţi pedala de frână mai ciudată decât pe alte motorizări. Deci, chiar conduci un model deja perfecţionat la aceste detalii importante pentru un PHEV.
Sistemul de propulsie are forţă foarte generoasă! Chiar te împinge bine în scaun şi-ţi mai ridică şi capota spre cer un pic când apeşi pedala cu forţă, aşa că ajungi să crezi repede că SUV-ul ăsta imens prinde prima sută în numai 6.7 secunde!
În virajele de asfalt, maşina are un pic de ruliu şi se simte un pic grea la început, dar oricum are o limită destul de controlată a felului în care abordează curbele, aşa că maşina continuă să-ţi dea senzaţia de încredere în felul în care explorează lumea.
Suspensia asta, pneumatică de altfel, e superb de moale, după cum spuneam mai sus, şi nu poate să nu-ţi placă felul în care e setată ea pentru acest Range Rover Sport PHEV. Şi toată liniştea de la interior te face s-o savurezi cu zâmbetul pe buze şi cu privirea departe în faţă. Apropo, la un moment dar în timpul testului, începuse să picure ploaia. Maşina noastră avea acoperiş panoramic. Iar în momentul în care a început ploaia, acoperişul panoramic şi-a tras singur partea textilă dedesubt, acoperindu-se. Bănuiesc că maşina a simţit de la senzorul de ploaie că afară picură şi a decis că picăturile căzute pe sticla plafonului panoramic se vor face prea auzite la interior, de aceea a decis să mă izoleze de sunetul lor nedorit. Asta spune încă o dată despre abordarea acestui model în izolarea fonică de la interior.
Atunci când am ajuns în offroad, am ridicat garda la sol şi am dat start explorărilor pe dealurile Moldovei. Acelaşi sistem de regimuri de teren accidentat, ca şi pe celelalte modele Range Rover Sport. Şi conducând maşina, îţi dai seama că ai exact aceleaşi capacităţi în offroad, capacităţi foarte sporite, de altfel. Şi atunci toată ideea asta de Range Rover Sport cu propulsie plug-in hibridă a început să-mi pară şi mai atractivă decât aş fi considerat-o anterior. Practic, îţi cumperi un SUV imens confortabil, dar în acelaşi timp şi un SUV super capabil de offroad, şi totodată un hibrid şi un electromobil dacă te mai strădui să încarci cu regularitate maşina. Şi nu prea eşti impus la nici un compromis dureros.
Pe parcursul primei zile a testului, când am pornit cu bateria descărcată şi am mers prin oraş, apoi şi urban, am avut şi cifre de consum interesante. În regim mai moderat, media s-a stabilizat pe la 10.5 litri/100 km, iar pe o perioadă scurtă am reuşit să-l aduc şi la sub 10 litri la sută. La testul de anul trecut cu motorul 2.0 turbo fără sistem hibrid, aveam un condus de 12-14 litri în regim moderat. Deci chiar şi fără bateria încărcată, beneficiul sistemului de propulsie hibridă e evident. Abia dacă ajungi să chinui intens motorizarea asta ajungi la 12 litri la sută, în timp ce propulsorul fără sistem hibrid ajungea în asemenea ritm la 16 la sută. Şi nu uitaţi, aici avem peste 400 CP!
Apoi, ajuns seara acasă, am pur maşina în garaj la încărcat. Mi-a arătat şi mie un timp rămas destul de mare, de tocmai 8 ore şi 28 minute la început. N-am stat s-o urmăresc când exact va fi plină bateria, dar dimineaţa aveam 100%. Autonomia indicată în regim pur electric era de 49 km. Vă reamintesc, cea oficială e de 51 km.
Tot ce trebuia să fac era să conduc maşina spre sediul Land Rover dimineaţa, prin trafic. Dar am decis s-o iau pe o cale ocolitoare a Chişinăului, pe şos. Balcani, apoi să intru în oraş pe la Calea Ieşilor. Şi pe acolo e trafic, dar vor fi porţiuni în care voi putea conduce pur electric la traseu. De fapt, azi voi conduce doar pur electric, pentru că nu am foarte mulţi kilometri de parcurs!
Am apăsat acel mod EV şi am pornit. Am ajuns cu uşurinţă la 80 km/h pe traseu şi pot spune imediat că în asemenea regim de propulsie pur electric Range Rover Sport PHEV se simte foarte elastic şi relaxat. Puterea şi cuplul electromotorul sunt suficiente pentru un condus normal, lipsit de frustări. Cu 70-80 km/h am putut chiar ieşi la depăşiri, apăsând pedala până la jumătate, şi maşina a făcut foarte lejer depăşirea pur electrică. Deci, SUV-ul ăsta plug-in hybrid are dinamism suficient să meargă pur electric la viteze de traseu, fără să ai nevoie de motorul pe benzină! De cele de oraş nici nu mai vorbim, astea sunt floare la ureche!
Autonomia rămasă se mai ajusta pe măsură ce conduceam, dar nu erau schimbări drastice. Am stat şi-n ambuteiaje. Am condus şi cu 90 km/h. Şi am ajuns la destinaţie după 15 km parcurşi 100% electric, cu încă 35 km autonomie indicată, deci un total de 50 km/h. Se confirmă cifra oficială deci, chiar dacă am condus la traseu! Mai mult ca atât, partea şi mai curioasă e că în 15 km am consumat doar 24% de baterie, ajungând cu 76% la destinaţie. Deci, teoretic, dacă aş conduce cu multă grijă la consum, aş putea chiar bate cifra de 51 km pur electrici! Foarte bine!
Preţ şi verdict
Ei bine, Range Rover Sport nu e o maşină care să coste puţin, iar versiunea 400e e poziţionată destul de sus în ierarhia motorizărilor. Ea porneşte de la 75,000 euro, iar exemplarul nostru, dotat foarte generos, costă 92,940 euro. La o adică, e cam cât poţi aştepta să coste un SUV uriaş premium, cu peste 400 CP sub capotă, bine echipat cu de toate şi pe deasupra capabil în offroad.
Partea cea mai interesantă e cât de avansat s-a dovedit a fi sistemul ăsta de propulsie plug-in hibridă şi cât de uşor e să-l foloseşti în viaţa reală cu plăcere. Poate fi cu succes un pas intermediar pentru cei ce se gândesc şi la o maşină electrică, care-şi doresc o singură maşină în familie, dar încă nu sunt gata să facă faţă unor schimbări mai radicale în stilul de viaţă şi stilul de călătorie pe care îl presupune un electromobil. Aici poţi avea o mare parte din beneficiile unui electromobil şi-n acelaşi timp îl poţi avea pe Range Rover Sport PHEV cu uşurinţă ca unicul automobil în familie. Iar odată ce te vei obişnui cu naturaţelea de a-l pune la încărcat pe noapte în garaj, de a rula electric cu costuri simţitor mai mici, nu-ţi va mai fi frică de un electromobil. Noi zicem simplu: Range Rover Sport PHEV e unul din cele mai complete modele plug-in hybrid din câte poţi cumpăra azi pe piaţă, iar când zicem complete, avem în vedere cât de multe obţii cu el, într-o singură maşină — un electromobil, un SUV uriaş şi practic, un dinamism de peste 400 CP izvorât de sub capotă, o oază de confort şi izolare acustică la interior, un hibrid eficient la drum lung şi-n acelaşi timp un model cu care te poţi aventura în explorări pe orice teren în jurul lumii. Sună prea tentant şi frumos ca să fie adevărat. Dar e!