Voi când vedeţi o maşină modificată de o casă renumită de tuning, la ce vă gândiţi în primul rând? Că e simţitor mai puternică decât o versiune de serie? Că se evidenţiază simţitor mai tare prin design?
Aşa suntem tentaţi să credem cu toţii. Dar în zilele noastre se întâmplă să fie şi altfel, chiar dacă o maşină cu tuning e semnată de un atelier renumit, precum STARTECH. Pentru cei mai neiniţiaţi în lumea asta tot mai superficială a tuningului, aflaţi că STARTECH e o casă germană de tuning, care aparţine aceloraşi proprietari ce deţin şi BRABUS, doar că ea se specializează spre alte mărci de lux decât cele ale grupului Daimler. Aşa că STARTECH modifică adeseori şi modelele celor de la Land Rover.
Ceea ce avem noi azi în mâinile noastre e un Range Rover Velar modificat de STARTECH, pe care, ca să-l testăm, am mers tocmai în nordul Germaniei.
Tuning. A părea sau a fi?
Range Rover Velar by STARTECH e o interpretare curajoasă a unei maşini cu un design şi aşa curajos. Schimbările de design, aduse de tratamentul de tuning, includ un design frontal modificat mai ales în partea inferioară, datorită barei de protecţii absolut noi. Atenţie, absolut noi, nu nişte kit-uri încleiate pe bara originale, cum se practică adeseori în zilele noastre.
Mai există şi kituri agresive pe lateral, în jurul arcurilor roţilor, dar şi modificări la posterior. Aici s-a modificat doar partea difuzorului de aer spate, fără a se schimba întreaga bară originală. Au fost schimbate şi gurile de evacuare, fiind integate cu cele originale. Pe lângă asta, nu s-a trecut nici fără un set nou de jante negre de 22 de ţoli, cu lacăt central, ca în motorsport şi care arată foarte bine pe Velar.
Tuning-ul a adus şi o reprogramare a modului de suspensie pneumatică a lui Velar, astfel încât să-i coboare garda la sol a maşinii cu 30 mm. Deci, suspensia propriu-zisă a rămas cea de producţie, doar că atelierul de tuning a coborât garda la sol implicită cu 30 mm mai jos. Atunci când se activează vreun regim de offroad, însă, garda la sol revine la nivelul gândit de producător.
Exemplarul testat de noi mai are şi un component numit STARTECH Sound XTRA, care e un modul de generare artificială a sunetului, ca să facă motorul de sub capotă se semene cu un V8 la sunet. La apăsarea unui buton, de deschide o clapetă a modulului instalat în sistemul de eşapament şi sunetul devine mai redutabil, iar tu dai senzaţia că te dai cu o maşină cu un V8 sub capotă, deşi acolo, de fapt, ai un V6 diesel.
Modificările pot fi extensive şi la interior, depinde cât de deschis spre asta e cel ce comandă o asemenea maşină. Exemplarul testat de noi, însă, a rămas mai apropiat de o versiune de producţie, venind doar cu nişte inserţii pe pedale.
Schimbări la motor? Se pare că... nimic! Sub capotă e acelaşi motor diesel V6 de 3.0 litri, D300, care dezvoltă 300 CP un motor foarte bun şi foarte plăcut în condus, de altfel, dar asta e meritul exclusiv al producătorului britanic, iar atelierul de tuning nu l-a modificat deloc.
Cam aşa e o mare parte din tuning-ul maşinilor din zilele noastre. Modificăm un pic softul pe care l-au creat producătorii, schimbăm câteva piese de caroserie, ca să creăm nişte artificii de design, şi cam asta e. În cazul acestui Velar, până şi modificările de suspensie au însemnat doar reprogramări de soft, fără a schimba fizic vreo componentă.
De ce ai aplica doar schimbări de design mai agresive pe exterior, fără să pui şi o doză de agresivitate în motor, dacă tot ai apucat-o pe calea tuning-ului? Pentru că asta e trendul în zilele noastre, când tot mai mulţi vor să pară, decât să fie. Iar un asemenea tuning se face mai mult pentru efectul trecătorilor. Cu câteva mii de euro, laşi impresia că ai cumva un Velar mai puternic decât ceilalţi. Maşina arată ca şi cum ai avea. Ba chiar poate şi suna ca şi cum ai avea. Dar n-ai. Se prea poate că domnul care trece discret pe alături cu un Velar absolut standard pe dinafară, să aibă bifate mult mai multe opţionale de uzină decât tine, şi să fie mult mai mult decât să pară... Decât un asemenea tuning de Instagram, eu aş alege o maşină de uzină mai degrabă. Cele câteva mii de euro date celor de la STARTECH, le-aş da tot la Land Rover, pentru opţionale.
Senzaţii de condus
Noi am testat în vara anului 2017, imediat după apariţie, un Range Rover Velar echipat cu acelaşi motor diesel de 300 CP. Era, fireşte, o versiune bine echipată, dar tratată exclusiv de uzina britanică, fără mâna vreunui atelier de tuning. Şi ne plăcuse mult. N-avea cum să ne placă, iar dacă aruncaţi o privire pe acel test drive, veţi înţelege şi de ce.
Acum, după câteva minute de condus, am constat evidentul: că motorul trage exact la fel. Acest Velar by STARTECH accelerează exact la fel ca un Velar standard, iar Velarul standard, cu 300 CP de sub capotă, o face bine. Şi tandemul cu cutia automată cu 8 trepte e la fel de bun.
Volanul se simte la fel de plăcut, iar singura diferenţă se simte la modul în care SUV-ul abordează virajele pe asfalt. Garda la sol un pic coborâtă i-a coborât un pic maşinii şi centrul de greutate, iar astfel ruliul e simţitor mai redus în viraje. Cei treizeci de milimetri, se pare, au contat destul de mult.
Motorul sună altfel, mai diabolic un pic, mai cu efect, dar noi ştim că asta e o chestie artificială. E cumva şi interesantă treaba asta acustică, dar ar fi mult mai respectabilă dacă ar veni la pachet şi cu un plus de cai-putere.
În rest, îl conduci exact ca pe un Velar obişnuit. Iar Velarul obişnuit e o maşină de rasă bună, cu izolare fonică bună, cu un confort desăvârşit la bord şi cu o ambianţă acustică superbă, dată de sistemul audio Meridian.
Cât costă? Se conturează şi un verdict.
Nu, prieteni, am greşit. Tuning-ul aplicat nu e doar un tuning de câteva mii de euro, aplicat de dragul Instagram-ului, sau de gradul de a părea, nu neapărat de a fi. Am greşit la cifră. E un tuning de câteva zeci de mii de euro. Mai exact, de 34,383.50 euro plus TVA atât costă modificările aduse acestei maşini, inclusiv vopseaua unică de pe ea. În rezultat, maşina asta, cu tot cu taxe, costă în Germania 135,905 euro.
Părerea mea e că puteţi cheltui mult mai inspirat 135 mii euro în lumea auto. Ba chiar puteţi cheltui mult mai inspirat 135 mii euro pe un Velar, dacă mergeţi în showroom-ul Land Rover. De banii ăştia vă luaţi unul din cele mai puternice motoare şi vă bifaţi o sută de alte opţionale care să vi-l personalizeze într-un grad comparabil, iar în rezultat să aveţi şi mai multă consistenţă.
Şi numai dacă vreţi cu adevărat să fiţi omul ăla unic, neînţeles, care a vrut el pur şi simplu să aleagă o ipostază cu tuning STARTECH ca la nimeni a unui Velar, şi a putut să aloce un asemenea buget pentru asta, atunci o puteţi face. În asemenea caz, se pare că faceţi parte dintr-o altă ligă de clienţi, care pot să se răsfeţe cu asemenea mofturi. Şi tocmai spre asemenea clienţi ţinteşte STARTECH.