TEST DRIVE: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G

Mai există în zilele noastre SUV-uri din categoria celor la preţ raţional cu motoare mai mari de 2.0 litri? Avalanşa turboaspirării ne-a cam obişnuit că motoarele mai mari de 2 litri au devenit o raritate absolută, iar să le avem într-o ipostază care nu cuprinde vreun sistem hibrid sau cel puţin mild hibrid e aproape o mostră de exotism.
Dar asemenea SUV-uri mai există. Atunci când a fost lansată în 2017, noua Mazda CX-5 nu s-a dezis de motorul aspirat natural de 2.5 litri, pe benzină, ba chiar a anunţat că l-a perfecţionat mult, pentru a-l face atractiv pentru o nouă generaţie. La testul internaţional al lui CX-5, însă, nu ni s-a oferit o asemenea motorizare, aşa că această ipostază de top rămăsese amânată pentru mai apoi, pentru timpul când vom prinde o asemenea Mazda pe drumurile Moldova.
Şi am prins-o acum. O Mazda CX-5 cu motor din ăla, cum era odată, în sensul cilindreei. De 2.5 litri. Aspirat natural. Cuplat la o cutie automată clasică, de 6 trepte, cu convertor de cuplu. Dar nu vă lăsaţi înşelaţi de aparenţe, pentru că ingineria motorului nu e din categoria „cum era odată”.

Mazda CX-5 2.5. Merită acest motor atenţia?

Motorul e tot unul din seria Skyactiv-X, iar asta înseamnă că are o compresie mare, de 13.0:1, mult mai mare decât motoarele obişnuite pe benzină. Blocul său e realizat din aluminiu, dar asta nu mai e o raritate pentru zilele noastre. Beneficiază de injecţie directă şi, în ipostaza sa actuală, dezvoltă 194 CP la 6,000 rpm. Cuplul său maxim atinge valoarea de 258 Nm la 4,000 rpm. Pot părea cifre relativ modeste pentru zilele noastre, când te gândeşti la tocmai 2.5 litri, dar nu uitaţi că avem de-a face cu un motor aspirat natural, fără vreo turbină sau vreun compresor mecanic.
Motorul e cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte, iar puterea e transmisă mai departe tuturor celor patru roţi prin intermediul unui sistem de tracţiune integrală. De fapt, „tuturor celor patru roţi” e o noţiune relativă, pentru că-n condiţii normale de drum sistemul favorizează puternic puntea faţă, cea din spate primind cuplu doar atunci când e cazul. Iar când anume e cazul decid senzorii şi algoritmii, într-un mod inteligent, astfel încât tracţiunea să fie deja prezentă şi pe spate atunci când ar putea fi nevoie de ea, într-un mod predictiv. Din experienţele noastre anterioare cu sistemele AWD Mazda, trebuie să spunem că în condus pe zăpadă şi gheaţă maşina se simte încrezută, iar sistemul se comportă foarte apropiat de unul permanent, datorită acestei predictibilităţi.
Consumul declarat al acestui motor oscilează între 7.9 litri/100 km şi 8.4 litri/100 km regim mixt. Cât de apropiate sunt cifrele reale de aceste valori – ne rămâne de văzut, dar legendele urbane spun deja că într-un ritm preponderent urban o asemenea motorizare a lui Mazda CX-5 ar consuma între 11 şi 14 litri la sută, în dependenţă de ritmul de condus. La traseu întins, fireşte, consumul ar trebui să fie mult mai mic. Dar vedem ce obţinem şi noi de la acest test drive. Gata cu partea teoretică a motorului, să trecem la practică şi senzaţii reale de condus.
Mazda CX-5 2.5. Senzaţii de condus.

În primul rând, Mazda această Mazda CX-5 se simte civilizată în habitaclu, cu o atenţie bună la detalii. Are un stil uşor sobru în design, fără multe artificii care să-ţi sară în ochi, dar în acelaşi timp, în exploatare constaţi că cei de la Mazda s-au gândit la toate micile detalii. O iluminare discretă aici, un buton bine poziţionat acolo. Iar ergonomia finală e foarte bună. Şi dacă vrei ceva mai mult rafinament la interior, poţi opta mai nou pentru dotarea Takumi, cu tapiserie din piele maro la interior.
Poziţia de condus e de asemenea plăcută şi parca vrea să te inducă rapid într-o stare de relaxare. Ai parte de o izolare fonică bună, motorul toarce foarte silenţios, volanul e suficient de informativ, dar nu excelează în senzaţii super sportive şi super conectate cu drumul, aşa că inevitabil confortul pune stăpânire în atmosfera de condus.
În oraş, practic nu prea auzi motorul. Suspensia înghite silenţios denivelările, iar eu ajung să mă bucur repede de ambianţa acustică şi vizuală dată de sistemul multimedia. Ecranul nu e foarte mare după standardele moderne, însă oferă toate funcţiile hi-tech moderne de care ai nevoie – de la conectivitate cu smartphone-urile până la un sistem de navigaţie, iar unul din cadrane are un display color pe centru, care completează unele din afişajele generate de maşină. Sistemul audio e un BOSE şi sună excelent. Nu la fel de impecabil ca pe noua Mazda3, dar oricum rămâne a fi un sistem Hi-Fi de înaltă fidelitate, care-şi merită investiţia în el.
Părăseam oraşul cu un consum mediu de 13 litri la sută, dar aveam o distanţă prea mică parcursă pentru a vorbi că acest consum poate fi reprezentativ. Ne vom orienta la obţinerea unui consum mixt, întrucât vom conduce şi în afara oraşului, vom mai şi chinui maşina şi vom mai şi sta pe loc pentru sesiuni foto.

Ceea ce observ repede în afara oraşului e senzaţia că maşina nu e cu mult mai grea decât cea de 2.0 litri pe benzină. În schimb, simt elasticitatea mult mai mare a motorului la turaţii joase, şi aici vorbesc de acea elasticitate irepetabilă, dată de capacitatea cilindrică mai mare a unui motor aspirat natural. Apeşi pedala şi motorul toarce încet, plusând cu uşurinţă cuplul suplimentar. Eh, cu siguranţă senzaţiile astea sunt mult mai plăcute decât la motorul de 2.0 litri de pe CX-5.
Am verificat ulterior greutatea versiunilor şi aveam dreptate. Mazda CX-5 cu motor 2.5 litri şi tracţiune integrală cântăreşte la gol 1,572 kg, în timp ce motorizarea de 2.0 litri cu cutie automată şi tracţiune AWD cântăreşte 1,537 kg. Deci, 35 kilograme diferenţă, raportate la 29 CP diferenţă între cele două motorizări. Iar asta se întâmplă şi datorită motorului cu bloc din aluminiu, în locul celui din aliaj de la motorul mai mic.
Greutatea fără excese se simte plăcut şi în viraje, unde Mazda CX-5 e încrezută, nefiind impusă să lupte prea mult cu forţe centrifuge. Ceea ce e foarte important să ştiţi pentru zilele noastre e că Mazda CX-5 vine cu suspensia multilink pe spate în toate motorizările, fără a trişa cu suspensii mai simple pe motorizări mai mici. Iar suspensia multilink reuşeşte să-i asigure o ţinută de drum foarte bune în curbe.
La depăşiri se simte şi mai bine forţa mai mare a motorului. Unele depăşiri mai lejere pot fi făcute chiar şi fără retrogradare din partea cutiei de viteze. E cam rară senzaţia în zilele noastre, când cutia te poate lăsa să prinzi turaţii cu motorul – de obicei te aruncă o treaptă sau chiar două în jos imediat, pentru a urca imediat turaţii motorului şi a-ţi da un răspuns imediat. Dacă apeşi mai tare acceleraţia, retrogradează şi această cutie de viteze a lui Mazda CX-5 2.5, iar adevărata forţă vine pe la 4 mii de turaţii.
De fapt, nu trebuie să uitaţi de asta dacă decideţi să analizaţi îndeaproape o asemenea maşină. Vorbind direct şi onest, chiar dacă cilindreea maşinii e mare şi sună potent, cuplul real pe care-l simţi în condus e oricum mai mic şi vine mai sus decât ne-au obişnuit motoarele turboaspirate moderne de 2.0 litri, spre exemplu. Existenţa turbinelor şi dirijarea lor electronică de la turaţii joase au făcut posibilă dozarea din belşug a cuplului la turaţii moderate, ceea ce cu un motor aspirat e mai greu de făcut fără să sacrifici eficienţa. Iar ceea ce se simte în rezultat e un cuplu bun, plăcut, dar în zona turaţiilor de sub 2,000 rpm rămâne oricum sub 200 Nm şi ajunge la cei 213 Nm abia acolo sus, la turaţii înalte.
Iar asta nu e neapărat rău, ci doar diferit, mai ales dacă te-ai obişnuit în ultima vreme cu motoarele turbo şi cuplul ăla generat oarecum artificial, dar generat şi prezent. E ca şi cum ai mânca întotdeauna toate bucatele împreună cu pâine, până şi pasta, iar la un moment dat excluzi pâinea cu care te-ai obişnuit atât de mult din meniu şi constaţi că-ţi lipseşte senzaţia aia de saţietate. E mai sănătos fără, dar îţi ia un pic de timp să te obişnuieşti. Cam aşa e şi aici. Pentru consumul real, din viaţa reală, e mai sănătos fără acel cuplu din beşug generat de turbină la turaţii joase, dar îţi ia timp să te obşnuieşti şi să te simţi bine fără el.
Şi totuşi, datorită cilindreei mai mari, adaptarea e mai scurtă. Ar fi mai greu poate cu un motor aspirat natural mai mic pe o maşină mai grea, dar aici avem 2.5 litri pe o un automobil atlet. Aşa că în final, Mazda CX-5 e oricum o maşină dinamică şi „săţioasă” în felul în care poate fi condusă. Trebuie doar să redescoperi puterea care creşte linear pe măsură ce cresc turaţiile, şi apoi îţi aminteşti că aşa e mai intuitiv, că aşa e mai clar, că aşa e chiar foarte plăcut!

Iar de aici încolo, apeşi pedala cu mult mai multă plăcere. Faci depăşiri cu mult mai multă încredere. Şi de aici încolo vei zice cu o urmă de zâmbet în colţul gurii că totuşi cilindreea dă senzaţii care nu prea pot fi înlocuite de altceva.
Peste doar vreo 25 de kilometri de condus şi mai dinamic, şi mai relaxat, consumul meu mediu scăzuse la 7.0 litri/100 km! Cu un motor de 2.5 litri pe un SUV! Iar aici vine adevărata răsplată pentru c-ai mers împotriva trendului şi ai ales un motor aspirat natural, aparent de şcoală veche. Doar aparent, pentru că această cifră de consum n-ar fi fost posibilă pe un SUV cu motor aspirat natural simplu. Am condus asemenea SUV-uri în ultimii ani şi aveau consumuri cosmice, fără a merge prea dinamic. Aici, însă, tot secretul e în construcţia motorului, acea emblemă magică Skyactiv-G, cu tot cu compresia mare a motorului şi toate micile secrete inginereşti ale celor de la Mazda. Şi dacă SUV-ul ăsta mare, cu motor de 2.5 litri, ajunge să-ţi arate 7.0 litri/100 km consum, atunci noi zicem că-ţi merită cu siguranţă atenţia. Când ajungi la asemenea cifre e ca şi atunci când urci pe cântar după ce-ai renunţat la pâinea menţionată mai devreme, iar cifrele de acolo-ţi confirmă că ai făcut alegerea corectă.
Iar toate astea mi-au confirmat încă o dată că Mazda CX-5 e un model care stă deoparte în afara trendului. Nu în urma lui, ci în afară, mergând pe propria cale. Alege în continuare calea aspirării naturale, dar senzaţiile de condus nu sunt inhibate cu acest motor de 2.5 litri. Chiar merge bine şi dinamic. Iar de cealaltă parte a monedei, graţie acestei alegeri conştiente, îţi dă un consum de motor diesel pe un asemenea SUV, cu simpleţea şi lipsa de bătăi de cap a unui benzinar.

Aşa că marea întrebare nu e dacă să alegi 2.0 benzină sau 2.5 benzină, ci dacă să alegi 2.5 benzină sau o ipostază mai scumpă a motorului 2.2 diesel de Mazda CX-5. Dieselul se simte un pic mai în stilul trendurilor actuale datorită turbinei, dar, la drept vorbind, alegerea noastră se îndreaptă mai mult spre benzină, mai ales dacă nu aveţi vreun ritm de exploatare foarte specific, cu navete lungi şi dese. Ultima dilemă pe care o aveţi de soluţionat este dacă să alegeţi o Mazda CX-5 cu motor aspirat natural pe benzină sau un alt model cu motor turboaspirat pe benzină. Motoarele turboaspirate moderne te atrag ca deserturile dulci şi nu vom nega că pe undeva, când te obişnuieşti cu ele, sunt plăcute în exploatare. Iar pe SUV-uri această plăcere vine inevitabil şi cu consum mare în viaţa reală. Aşa că vă rămâne să faceţi o decizie de preferinţă, ce stil de „dietă” preferaţi – mai dulce sau mai cu vitamine.
Pentru că dincolo de acest stil, Mazda CX-5 e un SUV super plăcut în ambianţa pe care o oferă la bord, începând de la spaţiu şi confort până la toate abilităţile moderne de hi-tech, precum şi o listă lungă de dotări avansate de siguranţă, pe care le oferă standard. Aşa că nu va trebui să faci vreun sacrificiu, să te privezi de vreo plăcere modernă a exploatării, ba dimpotrivă.

Mazda CX-5 cu motor de 2.5 litri, cutie automată şi tracţiune faţă porneşte de la 32,200 euro în Moldova. Cu cutie automată şi tracţiune integrală – adică o combinaţie ca şi cea testată de noi, porneşte de la 33,700 euro. Iar la nivel de dotări, noi am testat un exemplar bine echipat, numit Revolution Top, care porneşte de la 35,700 euro şi la care mai puteţi adăuga câteva sute de euro pentru cardul de navigaţie şi, eventual, o culoare mai specială decât cea albă testată de noi. Dieselul de 184 CP e mai scump cam cu 1,500-1,700 euro.
Ah, da, şi dacă tot eram cu un SUV, prin colţuri ale Moldovei, n-am putut să ne abţinem din abordarea mai dinamică a unor zone de noroi.
Anume aici am simţit din nou reacţiile instantanee ale sistemului de tracţiune integrală. Şi e tocmai cazul în care temperatura de afară e peste cea de îngheţ, deci inteligenţa sistemului nu se poate baza doar pe senzorul de temperatură, ci trebuie să ia în calcul alte elemente mult mai complexe. Şi le-a luat. Iar Mazda CX-5 a înaintat cu încrederea demnă de un SUV cu care să ştii că poţi să te aventurezi în zonele mai izolate ale planetei. Nu simţi vreun moment de ezitare în care să n-ai cuplu pe puntea spate în asemenea situaţii. Simţi tracţiunea integrală prezentă întotdeauna. Şi anume asta vrei de la un SUV 4x4. Să fie cu adevărat 4x4.
La finalul testului, în Chişinău am ajuns cu 7.3 litri/100 km. Verdictul e cam clar, nu?

Dar voi, ce aţi alege, totuşi – un SUV cu motor turboaspirat pe benzină sau un CX-5 cu motor mai mare de 2.5 litri, dar aspirat natural?
0
1,476
GALERIE FOTO (80 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!