TEST DRIVE: Seat Leon

22 Decembrie 2019
Denis Godorozea
Cea de-a treia generaţie SEAT Leon se află acum la apusul carierei sale, însă ea a ajuns abia acum pe piaţa din Moldova, iar noi ne-am zis să facem o excepţie şi s-o luăm la un test drive, mai ales că ea se poziţionează pe piaţa noastră ca o sumă foarte raţională de calităţi, la un preţ cât se poate de atractiv. Mai mult ca atât, ar putea să mai stea pe piaţa noastră chiar şi după lansarea viitoarei generaţii, de anul viitor, fie ca o alternativă mai accesibilă pentru acea generaţie viitoare, fie ca unicul Leon disponibil pentru încă ceva timp. Redactorul PiataAuto.md, Denis Godorozea, a testat modelul spaniol pe tărâmurile Moldovei.
Având la bază platforma MQB, comună cu multe alte modele compacte din gama Volkswagen Group, Leon are un substrat tehnic unificat în special cu modele precum Volkswagen Golf VII, Volkswagen Jetta VII şi Skoda Octavia III, însă, în această familie de modele, Leon s-a dorit a fi un model care să inspire sportivitate şi exclusivism. Gradul avansat de rudenie cu cele mai populare modele din cadrul concernului german l-a asigurat cu tehnologii de ultimă generaţie la bord, o ergonomie de excepţie şi practicism care poate cuceri şi cel mai capricios pasionat auto aflat în căutarea unui model bugetar. Însă SEAT Leon te atrage anume prin limbajul său stilistic diferit de ceea cu ce ne-a obişnuit Golf-ul şi mai ales Octavia. Până şi noi i-am îndrăgit aspectul exterior în momentul premierei în 2012. Acum, după 7 ani de producţie, să vedem dacă i-a reuşit să-şi atingă misiunea şi dacă mai are ce să opună colegilor de breaslă, Golf şi Octavia, care tocmai au păşit într-o generaţie nouă.
Sportivitatea şi caracterul emotiv hispanic — reflectate în micile detalii de design

Primele două generaţii SEAT Leon erau în căutarea unui limbaj stilistic autentic, pe când alte modele din gama constructorului spaniol chiar încercau să imită aspectul modelelor Audi. Anume cea de-a treia generaţie Leon a determinat, în mare parte, direcţia dezvoltării designului mărcii, care se reflectă şi acum în cele mai noi modele din gamă, de la SUV-urile Tarraco şi Arona, până la modelele şi conceptele spectaculoase lansate cu proaspătul brand de performanţă Cupra. Da, cel de-al treilea Leon a devenit un model original, deşi a renunţat la silueta întortocheată a predecesorului în favoarea unei forme de caroserie clasice, asemănătoare cu cea a Golf-ului.
Comparativ cu Golf, SEAT Leon are un plafon uşor plonjat şi montanţi niţel mai înclinaţi, iar de forma blocurilor optice, în special a celor din faţă, ar fi de prisos să menţionăm. Noul Leon a reuşit să cucerească atenţia publicului prin designul exterior mai special, iar clienţii ce nu puteau renunţa la acea superioritate în materie de ergonomie şi practicism, oferite de modelele din cadrul Volkswagen Group, au renunţat la Golf-uri şi Octavia în favoarea noului Leon. Nu în zadar timp de cei 7 ani de producţie Leon a reuşit să atingă borna de un milion de unităţi comercializate — record absolut pentru modelul respectiv, dar şi pentru întreaga gamă SEAT, or predecesorii au indicat rezultate de două ori mai mici!
Dacă tot vorbim de design şi originalitate, nu putem să omitem faptul că la interior Leon este mult mai unificat cu celelalte modele din familia MQB — setul de comenzi ale sistemului de climatizare, sistemul multimedia, volanul, până şi levierul cutiei de viteze sunt identice cu cele ce le-aţi văzut în Golf sau Jetta. Însă designerii spanioli nu au ezitat să-i ofere noului Leon autenticitate prin micile detalii. Cât fac doar cadranele de bord clasice cu ace înclinate exact la 90 grade atunci când maşina staţionează cu motorul oprit!
Ei bine, că tot am ajuns la interior, să vedem ce poate oferi un Leon în interpretarea Style, testat de noi în zilele însorite de iarnă. Chiar la începutul testului am remarcat că este cam neobişnuit acest nivel de echipare, aici fiind incluse standard opţionale, precum trapa electrică, care cu siguranţă nu sunt tocmai cele mai solicitate echipamente în moment ce încerci să configurezi un automobil nou în dorinţa de a te încadra într-un preţ mai accesibil, dacă tot optezi pentru un automobil bugetar. Fiind prezentă trapa electrică, pe care noi am fi inclus-o în lista opţionalelor, nu într-un nivel de echipare standardizat, am constatat că la interior, pe consola centrală, avem un ecran de dimensiuni mici, deci nu sistemul cu ecran de 8 inch debutat pe Leon facelift acum 3 ani, pe care noi cu siguranţă l-am include standard pentru acest nivel de echipare. O fi sistemul de la bordul maşinii noastre mai înapoiat ca aspect, acesta este extrem de confortabil în utilizare şi oferă aproape întreg setul de posibilităţi devenite vitale pe un automobil contemporan — smartphone-ul poate fi conectat prin intermediul firului USB, AUX şi Bluetooth, pentru a difuza fişiere audio sau podcast-uri, iar direct de pe ecranul sistemului central puteţi opera şi cu lista de contacte sau să executaţi un apel telefonic. Totuşi, în momentul în care am încercat de câteva ori să conectăm prin cablu un iPhone X la sistemul multimedia, sistemul n-a vrut să-l recunoască, aşa că telefonul a putut doar să se încarce, şi eventual să reproducă ceva prin conexiune Bluetooth. Pentru navigaţie, apropo, va trebui să priviţi în ecranul smarphone-ului, or aceasta este unica modalitate de a fi ghidat de sistemul GPS la bordul lui Leon Style.
În schimb, automobilul testat de noi a venit echipat standard cu faruri LED, inclusiv luminile de zi stilate ce accentuează forma blocurilor optice faţă, senzori de parcare faţă şi spate, apropo cu afişaje dedicate pe ecranul sistemului multimedia, senzori de ploaie şi lumină şi oglindă retrovizoare interioară cu funcţie anti-orbire automatizată. Pe lângă cele menţionate, Leon-ul nostru are incluse opţionale, precum senzorii de parcare faţă, pachetul tematic de iarnă, ce include scaunele faţă încălzite electric, oglinzi retrovizoare exterioare încălzite electric, dar şi spălătoare pentru blocurile optice faţă. Deci, strictul necesar pentru un model contemporan şi niţel mai mult, dacă e să ne amintim de trapă.
Această diferenţă dintre nivelele de echipare oferite pe Leon, Golf şi Octavia este, însă, justificată — conducerea concernului german au încercat să evite pe cât se poate o concurenţă între modelele compacte de concern. Dar nu doar prin opţiuni a reuşit Leon să convingă peste un milion de automobilişti din întreaga lume să facă alegerea în favoarea lui.

Senzaţii în condus

Sportivitatea şi caracterul fierbinte este cartea de vizită a tuturor modelelor SEAT, care împart substratul tehnic cu celelalte modele din cadrul concernului, caracteristici atinse, de altfel, graţie iscusinţei inginerilor SEAT. Chiar merită să comparaţi ţinutele de drum ale celor trei modele, menţionate mai sus şi, dacă tot sunteţi în căutarea unei maşini mai receptive, or în acest trio Leon cu siguranţă se vrea a fi cel mai plăcut în condus.
Suspensia hatch-ului testat de noi este una pe cât se poate de obişnuită: MacPherson în faţă şi o bară de torsiune la posterior. Ei bine, platforma MQB prevede şi instalarea unei suspensii multilink pe posterior, însă iscusinţa cu care a fost setată suspensia lui Leon Style chiar nu te face să-ţi doreşti mai mult. În această ipostază Leon inspiră stabilitate şi precizie în abordarea virajelor, chiar şi la viteze de peste 70 km/h, iar noi ne-am aventurat în curbe chiar şi cu cifre mai mari pe vitezometru şi Leon s-a conformat cu stricteţe traiectoriei alese de noi, sugerând chiar, că ar putea parcurge aceeaşi curbă şi cu viteze de peste limitele legale. Totodată, suspensia nu exagerează cu rigiditatea — denivelările mai mari se fac resimţite la bord, dar nu atât de dramatic precum le simte un bolid de stradă.
Într-un mod mai picant este setată şi servodirecţia — în volan se simte orice denivelare de sub roţile punţii faţă, astfel încât mereu poţi reacţiona prompt când apare nevoia de a corecta direcţia de rulare, şi mereu simţi cu exactitate poziţia roţilor pe carosabil. Ei bine, modelele dezvoltate pe platforma MQB nu şi-au ademenit proprietarii cu lipsă de informativitate, însă precizia feedback-ului oferit de Leon este superioară nu doar în gama Volkswagen Group, dar şi în segment.
Aparte ar trebui menţionate scaunele faţă, care au moştenit confortul şi ergonomia colegilor de grup, dar bucură cu un suport lateral mai profilat, care ajungi să-l adori într-o abordare mai aventuroasă a virajelor. Este prezent şi un suport lombar, care va face mai confortabile călătoriile de câteva sute sau chiar mii de kilometri.
Tandemul motor-cutie: 1.4 TSI + DSG

Uite că am ajuns să redescoperim şi unitatea de propulsie de sub capotă — benzinarul turbo 1.4 TSI, cu patru cilindri şi injecţie directă, cuplat la cutia robotizată DSG cu 7 rapoarte. E bine cunoscut acest motor, or, se regăseşte sub capotele unui număr extrem de mare de modele din cadrul Volkswagen Group. Dar nu în zadar am zis că în cadrul testului am redescoperit acest motor, or, inginerii spanioli se pare că au ajuns cu propriile setări şi sub capota actualului Leon. Amintim că benzinarul 1.4 TSI oferă la activ 150 CP şi un cuplu imens pentru o astfel de cilindree în segmentul bugetarelor, de 250 Nm — caracteristici valabile şi pentru alte modele din cadrul concernului, ce utilizează propulsorul respectiv, însă meritul inginerilor din Spania este reflectat de cel mai bun timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h, de 8.0 secunde. Recunosc, am consultat site-ul oficial pentru a afla caracteristicile dinamice care, apropo, m-au şi uimit, or pe traseu aceste 8 secunde se simt ca fiind şi mai scurte.
Cutia DSG cu 7 rapoarte este una pe cât se poate de obişnuită pentru compactele SEAT, însă se adaptează la modul de rulare al celui din spatele volanului chiar mai bine decât unele modele cu cutii clasice automate adaptive, cu un preţ de 5 ori mai mare. Mai mult, cutia nu te deranjează cu schimburi epileptice a treptelor într-un regim de rulare lejer, dar nici cu menţinerea excesivă a unei trepte în cazul în care renunţi la o acceleraţie mai bruscă. Unicul reproş la adresa cutiei apare, însă, în momentul când urmează o serie de schimbări consecutive din poziţia Drive în poziţia Reverse şi înapoi, schimbarea treptelor este mai lentă decât m-am obişnuit cu cutia automată sau cea cu variaţie continuă pe maşinile pe care le utilizez zilnic. Astfel, anticipând o schimbare imediată a direcţiei de mers, acţionez imediat şi pedala acceleratorului, iar maşina nu reacţionează timp de câteva secunde! Pe fundalul laudelor aduse la adresa cutiei DSG, cel mai mare avantaj a căreia este considerată viteza de schimbare a treptelor, aceste pauze m-au lăsat nedumerit.
Verdict

SEAT Leon este alegerea potrivită pentru cei ce nu sunt gata să renunţe la confortul şi ergonomia de excepţie oferite de Volkswagen Group şi platforma MQB în segmentul compactelor, dar doresc să se evidenţieze în trafic şi nu ezită să transforme o călătorie urbană în una mai captivantă sau abia aşteaptă zilele de week-end pentru a savura din condusul pe traseele din afara oraşelor. Leon a reuşit să combine cu iscusinţă atuurile liftback-ului de familie Skoda Octavia cu o doză de sportivitate mai pronunţată decât alte modele construite pe aceeaşi platformă din grup. Totodată, Leon este adresat tuturor pasionaţilor auto, indiferent de vârstă şi sex.
Totuşi, există şi o parte mai puţin încurajatoare în această ecuaţie: preţul. Seat Leon porneşte de la 15,500 euro într-o dotare un pic mai slabă decât ceea ce vedeţi aici şi costă 16,700 euro în versiunea testată de noi, cu tot cu opţionale. Pe piaţă există hatchback-uri şi liftback-uri pe care le puteţi lua la preţ mai atractiv. Ba chiar există şi SUV-uri, deja, cu tracţiune faţă, pe care le puteţi cumpăra la acest preţ. Aşa că preţul lui Leon pe piaţa ţării noastre nu e tocmai cel mai raţional şi el rămâne mai mult o opţiune pentru cei care vor anume un hatchback şi anume unul foarte înrudit cu Golf VII. Şi, atât timp cât legendarul Golf VII rămâne indisponibil în Moldova, Leon are şansa de a fi o alternativă pentru acest public care e foarte hotărât în ceea ce vrea.

Iar dacă nivelele de dotări etajate de cei de la SEAT vă convin, sau chiar sunteţi gata să renunţaţi la unele echipamente la bord în căutarea unei plăceri mai pronunţate în condus, SEAT Leon este alegerea perfectă. Iar acest hatchback poate convinge chiar în primul viraj, imediat ce aţi părăsit showroom-ul.
1
1,612
GALERIE FOTO (45 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!