TEST DRIVE: Toyota RAV4 Hybrid vs RAV4 2.0 benzină

31 Octombrie 2019
Ilie Toma
He-he, dragilor, demult v-am promis acest test drive, în care să comparăm ipostaza hibridă a lui Toyota RAV4 cu una din motorizările tradiţionale pe benzină! Şi iată că astăzi ajungem să-l scoatem la lumina zilei.
Am luat la test două din cele mai interesante versiuni ale noului RAV4. Primul exemplar, care are în acest test drive plăcuţele PROBE 0007, e RAV4 Hybrid, venind cu un sistem de propulsie hibridă ce include propulsia electrică şi un motor pe benzină de 2.5 litri, care funcţionează în ciclu Atkinson. Aceasta e ipostaza cu tracţiune faţă, deci avem o putere cumulată a sistemului de 218 CP. Am testat un exemplar cu aceeaşi motorizare, dar ceva mai bine dotat, în primăvară, la scurt timp după lansarea noii generaţii RAV4 în Moldova, iar acolo veţi găsi multe detalii despre interiorul maşinii şi tot soiul de chestii mai practice. Facem referinţă la acest test drive pentru că astăzi ne vom concentra la motorizări, senzaţii de condus şi, desigur, consum comparativ între cele două maşini de la test.
Aşadar, cea de-a doua maşină din testul de azi, cu plăcuţele PROBE 0008, e una cu motor pe benzină 2.0 Dual VVT-i, aspirat natural, cu o putere de 173 CP şi un cuplu maxim de 203 Nm. Şi acest propulsor, apropo, are o rată de compresie destul de mare în comparaţie cu motoarele obişnuite pe benzină, ajungând la 13.0:1. Versiunea testată de noi astăzi are tracţiune integrală şi cutie automată cu raport continuu.

Fireşte, având aici tracţiune integrală pe un motor pe benzină, ne aşteptăm să avem un consum mai mare decât la exemplarul cu propulsie hibridă şi tracţiune faţă. Dar marea întrebare e cu cât anume? Şi care va fi cifra de consum exact ale celor două versiuni?
Traseul pe care l-am ales pentru acest test drive e unul care s-a vrut a fi departe de ceva idealist. Ne-am adunat într-o duminică dimineaţă şi iniţial am pornit niţel prin oraş, însă în scurt timp am lăsat capitala în urmă şi am pornit spre sud-est-ul Moldovei, pe un traseu amestecat cu localităţi, într-un soi de consum mixt, acolo unde hibridul n-ar fi cel mai favorizat. Pentru că voi ştiţi că-n regim urban, un hibrid Toyota poate funcţiona pentru până la 50% din timp în regim pur electric şi acolo comparaţia cu benzinarul curat ar fi mai inegală. De aia, noi am vrut să le ducem mai departe pe drumurile ţării, pe trasee denivelate, ba chiar decopertate total de orice urmă de asfalt, cu un pic de iz de offroad, că nu sunt în zadar SUV-uri. Ar urma să facem o rută mai lungă de minim vreo sută de kilometri, după care să revenim în capitală prin partea nord-estică.
Haideţi să vedem, deci, ce-a ieşit.

Mici observaţii comparative

Dacă versiunile cu tracţiune faţă ale lui RAV4 au un mic spaţiu de depozitare lângă levierul transmisiei, atunci la cele cu tracţiune integrală aici apare o rotulă de activare a regimurilor tracţiunii — MUD & SAND, ROCK & DIRT şi SNOW. Astfel, noua generaţie RAV4 pare mult mai pregătită de performanţe mai avansate în offroad, iar tracţiunea integrală promite o distribuţie mult mai promptă şi mai adaptată a cuplului între roţi în aceste situaţii.
Alte diferenţe majore de design la interior nu sar în ochi, iar diferenţele de tapiserie se datorează şi nivelelor diferite de echipare. Sigur, posibilitatea de a avea cusături albastre contrastante îi este rezervată doar hibridului. Iar diferenţa mai mare vine la cadranele de bord, care sunt diferite. Motorizarea pe benzină are cadrane mai tradiţionale, cu turometru pe stânga, în timp ce motorizarea hibridă are acolo un indicator al nivelului de încărcare sau livrare a energiei de către sistemul hibrid. Totuşi, în ambele cazuri partea centrală a cadranelor e asigurată de către un display digital, cu o calitate bună a afişajului.
Volumul portbagajul e identic, la fel ca şi spaţiul sesizat pe bancheta spate. Şi dacă iei loc aici, îţi aminteşti încă o dată cât de spaţioasă e noua Toyota RAV4 pentru ocupanţii de aici.

Pe dinafară, motorizarea hibridă vine cu faruri mai avansate, cu LED-uri, în timp ce motorizarea pe benzină, ceva mai slab echipată, vine cu lumini cu reflecţie mai simplă, dar cu culoare mai albă şi mai apropiată de cea a LED-urilor de pe versiunea hibridă.
Senzaţii de condus — motorizare pe benzină vs. hibridă

Despre motorizarea hibridă spuneam încă la primul test drive că anume senzaţiile de condus au fost cele care ne-au lăsat profund impresionaţi. E cu totul altă senzaţie faţă de multe generaţii precedente ale lui RAV4 — cu mult mai antrenantă şi mai plăcută în condus. Fiind vorba de o platformă tehnică absolut nouă a niponilor, aceasta are un centru de greutate mai coborât, direcţie mai informativă şi arhitectură a suspensiei care să favorizeze această supremă plăcere în condus, care te lasă mască încă de la primii kilometri parcurşi. Şi acum, la volanul lui RAV4 Hybrid, ne-am amintit încă o dată cât de intensă şi plăcută e această senzaţie.
Partea îmbucurătoare e că şi motorizarea pe benzină se conduce aproape la fel. Zic aproape la fel pentru că simţi un pic de diferenţă la reacţia motorului — totuşi sistemul hibrid, cu propulsia sa electrică, reacţionează mai rapid în primele clipe de acceleraţie, în timp ce motorizarea pe benzină prinde turaţii ceva mai domol. La o adică, o poţi forţa mai sportiv, datorită cutiei cu raport continuu variabil, care se ajustează repede la nevoie, dar nu pot nega faptul că motorizarea hibridă se simte, totuşi, superioară în rapiditatea reacţiilor sale şi în elasticitatea oferită. E totuşi şi o diferenţă vizibilă de putere între cele două.
În viraje, ambele motorizări au o ţinută impecabilă. Diferenţa mai plăcută vine de această dată la motorizarea pe benzină, datorită tracţiunii sale integrale. Dacă o apeşi mai intens, simţi că maşina te direcţionează pe traiectorie nu doar cu tracţiunea faţă, ci şi cu puntea spate, deja inclusă. Şi, neavând încă zero grade sau zăpadă afară, pot zice că asta înseamnă o gamă mult mai mare de senzori şi informaţii analizate de acest sistem, cu includerea preventivă a punţii spate în asemenea condiţii. Însă fizica bună, arhitectura excelentă a platformei şi centrul de greutate echilibrat au cel mai greu cuvânt de spus aici, aşa că ambele motorizări au o ţinută de drum superbă în viraje.
Motorizarea pe benzină are roţi de diametru mai mic, însă asta nu dă vreo mare diferenţă de comportament faţă de jantele mai mari ale lui RAV4 Hybrid. Iar la RAV4 Hybrid capacitatea de absorbţie a denivelărilor e foarte bună. Puteţi opta, deci, absolut încrezuţi pentru jante mai mari, care să arate mai bine — RAV4 nu e modelul la care să vă faceţi griji de dimensiunea jantelor.
După vreo 20 de km conduşi, când traversasem o parte de oraş şi deja o parte de drum în afara capitalei, exemplarul pe benzină pe care-l conduceam indica un consum mediu de 6.4 litri la sută. E prea devreme să facem concluzii, desigur, dar asta mă duce cu gândul că în condiţii mai idealiste, cineva s-ar putea strădui să obţină şi o asemenea medie, pe un SUV cu motor pe benzină, cutie automată şi tracţiune integrală!
Însă în scurt timp am ieşit pe drumuri mai pustii şi mai sinuoase. Aici am început a apăsa mult mai intens pedala de acceleraţie a maşinilor noastre, savurând mai mult condusul în viraje. Da, multă vreme despre modelele Toyota se putea spune că sunt fiabile, practice şi multe alte lucruri bune, dar că erau atât de savuroase în condus — nicidecum. Acum, toate modelele construite pe platforma globală nouă au un nivel uimitor al acestei plăceri în condus!
Aşadar, am condus şi am tot condus, traversând şi câteva sate, şi traseele dintre ele. Ne-am mai schimbat şi maşinile între noi. Iar după Mereni s-a terminat şi asfaltul. Gata! Înainte — un drum acoperit cu pământ şi pe alocuri prundiş. Dacă aş fi fost cu sedanul pe care-l conduc în fiecare zi, aş fi făcut cale întoarsă, că altfel l-aş distruge. Dar o mare parte din plăcerea de a avea un SUV e tocmai faptul că atunci când se termină asfaltul nu trebuie să faci cale întoarsă. Poţi continua aventura. Mai mult, adeseori aventura adevărată abia începe.
Aşa că noi am continuat pe aici, pe aceste drumuri mai izolate de civilizaţie. RAV4 le înghite bine denivelările şi la 40 km/h, şi la 80 km/h. Partea interesantă e că nici versiunea cu tracţiune faţă nu pare să-şi piardă aderenţa pe prundiş la asemenea viteză. Se descurcă excelent ambele.
La un moment dat, am ieşit cu motorizarea 2.0 AWD în afara drumului. O echilibrare pe diagonală, o avansare pe terenul acoperit cu iarbă, o trecere a câtorva denivelări mai masive — toate te conving că RAV4 are o geometrie bună. Iar atunci când a trebuit să ieşim înapoi cu o roată în aer, apoi cu alta, acea roată nu s-a învârtit mult în gol. Am mărit un pic dozajul acceleraţiei, iar roata fără aderenţă a fost frânată şi cuplul redistribuit către celelalte roţi — şi vorbesc aici atât de roata stângă faţă, cât şi de dreapta spate. Am ieşit fără nici o sforţare evidentă.
Aventura noastră a continuat mai departe, cu un drum la fel de izolat şi lipsit de asfalt. Păcat doar că RAV4 n-are un sistem nativ de navigaţie sau integrare Apple CarPlay (are Android Auto, în schimb), ca să avem o hartă afişată întotdeauna pe display-ul central. Însă şi aşa ne simţeam exploratori ai unor trasee aproape necirculate ale ţării noastre.
N-aveam un condus prea grijuliu la eficienţă. Conducem chiar picant adeseori. Denivelări de drum, prundiş, viraje — iar cu o senzaţie de condus mai plăcută maşinile astea te atrag şi la un condus mai condimentat. Dar necătând la asta, am zis că nu resetăm calculatoarele de bord şi vom vedea ce obţinem la urmă.
După mai mult timp de deplasare prin tot soiul de sate şi asemenea trasee pustii, pe care occidentalii le-ar clasifica drept offroad, am ajuns la traseul M14, într-o zonă destul de îndepărtată a lui. De acolo am apucat-o spre Chişinău, conducând mai relaxat. Doar că şi la urmă am mai făcut o scurtătură de offroad, alături de un câmp înverzit, cu oraşul vizibil pe fundal, pentru o poză de colecţie.
Consum comparativ şi verdict

La sfârşit am ajuns cu cifre super interesante de consum. Motorizarea 2.0 Dual VVT-i AWD a lui Toyota RAV4, cea cu cutie automată, motor pe benzină şi tracţiune integrală, ne-a arătat o medie de 8.9 litri/100 km. Luaţi-o drept o cifră apropiată de maxim pe care aţi putea-o real atinge într-un condus mixt de distanţă mai lungă. Dar dacă veţi depune un pic de efort în avea un ritm mai eficient de condus, puteţi avea orice valoare reală între această cifră şi media de 6.4 litri/100 km, atinsă noi în prima etapă a testului, când conduceam mai domol.
Cât a consumat RAV4 Hybrid? Aici a venit şi cifra care ne-a lăsat cu gura căscată. În aceleaşi condiţii de condus, cu acelaşi ritm condimentat, Toyota RAV4 Hybrid 2WD a indicat o medie de 5.1 litri/100 km! Pe un ditamai SUV! În condiţiile în care nici măcar n-am avut un condus cu cea mai mare grijă la consum! Credem că şi versiunea cu tracţiune integrală a lui RAV4 ar avea o cifră foarte apropiată, ori acolo cuplul pe spate vine doar de la încă un electromotor poziţionat pe puntea posterioară, fără vreo sarcină adiţională aplicată motorului pe benzină.
Mai e nevoie de vreun comentariu sau verdictul e cât se poate de evident? Chiar dacă RAV4 2.0 AWD a avut un consum mai mult decât decent, preferatul nostru detaşat e anume motorizarea hibridă. Superioritatea acestui sistem de propulsie, comparat acum de noi pe aceeaşi caroserie, alături de o motorizare tradiţională pe benzină, pur şi simplu nu poate fi negată. E ca şi cum ai nega că pământul e rotund şi n-ai crede astronomii. E ca şi cum n-ai vrea să pui vaccinuri. E ca şi cum n-ai crede că există gravitaţie sau unde radio...
Doar preţul poate fi cel care să te direcţioneze spre acelegerea unui motor pe benzină în favoarea celui hibrid. Un RAV4 2.0 începe de la 23,580 dolari SUA cu tracţiune faţă şi cutie automată, în timp ce un RAV4 2.5 Hybrid începe de la 28,270 dolari în aceeaşi combinaţie de tracţiune faţă şi cutie automată, dar vine în nivel superior de echipare, Active. Dacă ar fi să comparăm un RAV4 2.0 în dotare Active, atunci acesta ar costa 25,580 dolari SUA, iar asta ar însemna că diferenţa de preţ dată real pentru sistemul de propulsie hibridă e de 2,420 dolari, pe un asemenea SUV. Noi zicem că e una din cele mai bune investiţii pe care le puteţi face la achiziţia unei maşini. Şi apoi, nu uitaţi, acum şi motorul 2.0, dar şi motorizarea hibridă, dispun de versiuni cu tracţiune integrală, aşa că diversitatea de alegere e şi mai mare.
1
4,269
GALERIE FOTO (79 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!