TEST DRIVE: Lexus NX 300h facelift

20 Martie 2020
Ilie Toma
Acest test drive a fost făcut în vremurile calde, verzi, liniştite şi sigure. Vremurile în care libertatea unei călătorii se simţea firească, dar după care tânjim deja astăzi... Aşa s-a întâmplat că testul a tot rămas nepublicat, or, aveam mai multe teste drive Lexus şi le mai diluam un pic în fluxul general de teste. Dar astăzi, în plină carantină impusă, i-a venit rândul acestui Lexus NX300h să-şi vadă şi momentul publicării. Ah, şi cu câtă savoare privim astăzi la aceste imagini!
Hibridul împrospătat

Da, ştiţi deja că indicele „h” înseamnă că avem de-a face astăzi cu o motorizare hibridă. Dar acum ceva timp Lexus NX a trecut şi printr-un facelift de mijloc de carieră, care i-a împrospătat niţel designul exterior şi interior. Nu radical, doar aşa, punctat şi bine ţintit, fără a clinti prea tare lucrurile, cum le place niponilor.
S-a schimbat niţel grila frontală, primind mai multe detalii, striaţii de dimensiuni mai mici şi devenind parcă şi mai dominantă un pic. S-au mai schimbat multe alte detalii, inclusiv consistenţa blocurilor optice, micile inserţii de pe caroserie şi au apărut noi versiuni noi de jante.
La interior au apărut noi combinaţii de culori, iar modificările esenţiale ţin de modulul de comandă al sistemului de multimedia, pus pe tunelul central, şi de apariţia unui display central mai mare în versiunea sa de top. Noi, însă, avem la test o versiune cu display ceva mai mic.
Per total, însă, toată atmosfera interioară a rămas una care-ţi aminteşte de nave cosmice, roboţi, panouri de comandă super sofisticate. Iar în centrul acestei atmosfere stă în continuare un ceas analogic! Dar ăsta e stilul Lexus şi noi adorăm când mărcile îşi păstrează stilul care le distinge.
La nivel tehnic, însă, Lexus NX n-a fost modificat câtuşi de puţin, nici măcar vreo una din motorizări. Pentru că n-avea nevoie, poate, cine ştie. Dar ăsta e adevăratul facelift, în definiţia sa clasică. E atunci când se fac doar mici împrospătări, nu modificări tehnice radicale.
În cazul lui Lexus şi al Toyotei, unica problemuţă e faptul că tehnologia lor hibridă a evoluat foarte mult între timp, şi pe noile modele ale celor două mărci se află deja sisteme de propulsie hibridă de generaţie mai nouă, care sunt absolut fantastice! Dar haideţi să vedem cum se simte, totuşi, în condus, acest SUV hibrid, aşa împrospătat şi pregătit să mai cucerească publicul pe piaţă câţiva ani.

Senzaţii de condus

Izolare fonică foarte bună. Suspensie moale în reacţii şi un condus care te relaxează imediat într-un confort cuprinzător. Maşina pe care o conducem acum are şi anvelope cu profil ceva mai înalt, iar asta pare să favorizeze un confort şi mai mare, chiar şi pe drumurile mai imperfecte.
De spaţiu interior şi volum portbagaj e de prisos să mai vorbim, pentru că toate au rămas la fel de generoase, fireşte. Exemplarul pe care-l testăm e echipat cu un sistem audio standard, dar care sună foarte decent. Dacă vă doriţi un sunet mai desăvârşit, se poate opta pentru un tradiţional Mark Levinson, care vine cu sunet premium surround pe acest model.
Ceea ce-mi lipseşte mie pe exemplarul de test e un sistem multimedia mai avansat, dar el e disponibil în dotările mai generoase. Totuşi, şi cu ăsta se poate interacţiona cu smartphone-ul şi se pot utiliza toate funcţiile esenţiale pe care ni le dorim în zilele noastre.

În oraş, Lexus NX 300h merge plăcut şi, aşa cum te aştepţi de la un sistem hibrid creat de pionerul acestor sisteme, interacţiunea dintre motorul pe benzină şi electromotoare se desfăşoară aşa încât poţi înţelege care din ele şi când se include doar dacă priveşti display-ul informativ. În rest, ele îşi fac treaba de minune în fundal, fără să te bată la cap cumva.
Pe versiunea Lexus NX 300h, apropo, sistemul hibrid conţine un motor pe benzină de 2.5 litri, cu 4 cilindri în linie, care funcţionează în ciclu Atkinson şi care livrează 155 CP relaxaţi la 5,700 rpm, asigurând un cuplu maxim de 210 Nm între 4,200 şi 4,400 rpm. Motorul pe benzină e ajutat de tocmai 3 electromotoare, dar numai două din ele pot propulsa nemijlocit maşina. Cel de-al treilea e integrat pentru a porni motorul pe benzină şi a sluji în rol de generator de electricitate.
Dintre cele două motoare electrice care propulsează maşina, unul împinge puntea faţă şi altul — pe cea din spate, puntea posterioară neavând vreo conexiune mecanică spre motorul pe benzină. Electromotorul responsabil de puntea faţă poate livra 143 CP, iar cel de pe puntea spate — 68 CP. Suma acestor două electromotoare şi a motorul pe benzină ne dă nişte cifre ameţitoare, însă cele trei componente nu-şi livrează toate trei simultan puterea maximă, aşa că puterea maximă a întregului sistem e cotată la 197 CP.
În condus, Lexus NX 300h nu se simte ca o maşină care te predispune la episoade foarte sportive, spiritul maşinii fiind temperat şi de transmisia cu raport continuu variabil, dar oricum, în momentele critice, apăsarea pedalei se va traduce imediat în acţiuni ferme ale maşinii.

Ieşim la traseu spre sudul ţării şi, ţinând volanul în mâini, îmi dau seama că direcţia e mult mai tare setată spre confort decât la modelele noi Toyota şi Lexus, create pe noua platformă tehnică TNGA — gen Lexus UX şi noua Toyota RAV4. Acestea din urmă sunt nişte mostre superbe şi neaşteptate ale plăcerii în condus. Lexus NX, însă, e ceva mai conservator la acest capitol.
Am mers mult la drum lung şi m-am pomenit peste ceva vreme că savuram pur şi simplu înaintarea, dus de gânduri, admirând peisajele de după geam, cufundat într-o senzaţie de confort omniprezent. Da, orice ai spune, cei care pun accent în primul rând pe confort, vor găsi în modelul ăsta un automobil care rezonează cu ei în acelaşi ritm.
Azi privesc pozele astea făcute pe acele drumuri ale Moldovei din sudul ţării şi-mi evoc din nou acea plăcere de înaintare. Dar şi plăcerea libertăţii de a călători la volanul unei maşini, atunci când lucrurile sunt pur şi simplu... normale. Azi, în timpuri pandemice excepţionale, aceste normalităţi par a fi nişte poze de vis... Dar, pentru unii şi un episod de condus singur, la drum lung, în autoizolare mobilă poate fi cel mai preţios leac psihologic. Dacă aveţi deja un Lexus NX, puteţi încerca acest leac, maşina asta vă va oferi mediul perfect de autoizolare!
Dar să revenim la ziua testului. Am apăsat-o mai intens şi am savurat de-a binelea maşina. Da, se poate conduce rapid. Da, se poate intra mai îndrăzneţ în viraje. Nu la fel de savuros ca ultimele modele ale mărcii, dar oricum e un nivel de încredere care te încurajează să fii întotdeauna sigur şi calm. Câmpuri de floarea soarelui pe alături. Verde. Cer curat. În acele clipe mă gândeam şi la faptul că aduc în acel moment şi o contribuţie de ocrotire a acestor peisaje ale naturii, conducând un hibrid.
Am condus mult în acea zi. Probabil vreo 200 km în total cel puţin. Am ajuns pe drumuri pustii şi atât de frumoase! În zone din Moldova în care n-am mai fost. Şi cu cât mai mult timp petreceam în acea zi în acest Lexus, cu atât mai mult preţ puneam pe confortul de la bord. În maşina asta nu oboseşti. Ea nu te distrage prea mult cu senzaţiile ei de condus, ci te lasă să priveşti lumea din afară. Ea preferă să stea cumva pe fundalul la ceea ce faci tu, făcându-şi şi ea, la rândul ei, treaba de minune.
La finalul unei zile în care am condus în mare parte extraurban — adică nu tocmai acel mediu perfect pentru eficienţa maximă a unui hibrid, şi am mai şi condus cu viteze mari, fără grijă la cifra de consum — am ajuns cu o medie totală de 6.5 litri/100 km. În asemenea ritm, eu zic că e minunat. Dacă vă străduiţi un pic mai mult, cu siguranţă puteţi merge şi sub 6 litri. Cu un SUV.
Cât costă? Nu prea puţin, aparent. Maşina de test, aşa cum e ea, costa vreo 49 mii dolari SUA, ceea ce ar fi vreo 45 mii euro. Dar, dacă ne gândim că Lexus NX 300h concurează ca şi dimensiuni cu Mercedes-Benz GLC, BMW X3, Audi Q5 şi Volvo XC60, atunci preţul său începe să pară mai atractiv. Totuşi, dacă vă permite bugetul, sfatul nostru ar fi să-l dotaţi pe NX un pic mai generos — combinaţii mai îndrăzneţe de culori la interior, sistem multimedia de top şi audo, şi alte chestiuţe plăcute, care vă vor face acea atmosferă de confort la bord şi mai plăcută.
0
37,547
GALERIE FOTO (49 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!