TEST DRIVE: Noua generaţie Renault Captur

15 Martie 2020
Ilie Toma
Acum vreo 5-7 ani, se lansau primele SUV-uri ultra compacte, într-o nişă mai mult intuită de ele. Unele au considerat că spaţiul mare nu e prea necesar, pentru că-s mai mult urbane. Tot din aceeaşi cauză aproape toate n-au mai dorit să se chinuie cu tracţiunea integrală şi au optat pentru tracţiune faţă. Şi, pentru că majoritatea au fost construite pe nişte platforme de hatchback-uri de dimensiuni similare, urbane şi ele, au rămas cu bară de torsiune pe puntea spate.
În rezultat, multe din aceste primele modele s-au lansat cu spaţiu destul de limitat pe bancheta spate, cu portbagaj mic, fără prea mari capacităţi pe drumuri accidentate. Era mai importantă poziţia mai înaltă la condus şi designul drăguţ, în pas cu moda. Dar timpurile s-au schimbat. Pionerii segmentului ajung acum la cea de-a doua generaţie. Şi înglobează în aceste noi generaţii toate lecţiile pe care le-au învăţat din prima. Totodată, s-au schimbat şi cerinţele pe care le au oamenii de la un asemenea SUV compact. Poziţia înaltă în condus şi silueta de SUV nu mai e suficientă. Toţi vor mai multă consistenţă. Toţi vor funcţionalităţi similare cu ultimul smartphone de pe piaţă. Toţi vor inovaţii şi tehnologii şi nu mai acceptă doar nişte clone derivate din hatchback-uri.
Renault Captur este printre cei care ajung primii la cea de-a doua generaţie. Prima a fost reuşită şi s-a vândut excelent, numărând peste 1.5 milioane de exemplare de la lansarea sa în 2013 şi până în 2019. A fost construită pe platforma lui Clio, dar metamorfoza a fost făcută bine, atât din punct de vedere tehnic, cât şi din cel al designului, aşa că precedentul Captur a fost unul din cele mai de succes modele din acest segment de SUV-uri ultracompacte.

Şi astăzi noi avem în faţă noua generaţie, la un prim test drive în Moldova. Haideţi să vedem, cum păşeşte acest nou SUV Renault într-o nouă epocă!

Design.

Privită de dinafară, din prima clipă, se simte a fi un produs mai maturizat, mai armonios desenat, mai bine proporţionat ca şi SUV. Noul Renault Captur e simţitor mai mare, asta e percepţia pe care o ai. Şi datele tehnice o confirmă — generaţia nouă a crescut cu tocmai 11 cm în lungime totală faţă de predecesoarea sa, măsurând acum 4.32 m! Ampatamentul a crescut şi el, măsurând acum 2,639 mm, adică practic 2.64 metri, iar asta e, fără 3 centimetri, ampatament de Mitsubishi Outlander!
Şi garda la sol e decentă pentru un SUV fără prea mari pretenţii de offroad — 174 mm. Iar în versiunea Intens, testată de noi, Captur a primit şi nişte zone inferioare vopsite în stil de aluminiu, care-l fac să arate mai aventurier. Dar nu sunt protecţii metalice, ci din plastic. Însă tot designul exterior denotă o atenţie la detalii mai rară în acest segment. Până şi ţeava de eşapament e lucrată şi conturată frumos, iar micile inserţii au toate precizii demne de anul 2020.
Cele mai frumoase sunt blocurile optice, zic eu, faţă şi spate. Desenate inspirat, cu contururi frumoase ale luminilor, atunci când sunt aprinse, şi făcute parte importantă chiar din silueta maşinii, mai ales în spate. Iar versiunea noastră mai are şi un aspect bicolor, oranj în partea inferioară şi negru pe partea superioară, exact ca-n materialele de prezentare ale acestui model. Arată frumos, cu adevărat frumos şi consistent pe dinafară.
Dimensiuni Renault Captur (mm):
Interior. Demn de anul 2020?

Versiunea Intens înseamnă multe dotări pe maşina de test. Iar asta se simte de îndată ce dechizi uşa. Dar se simte şi o abordare generală a lui Captur, care-ţi aminteşte că-n deceniul ăsta nu mai poţi păcăli oamenii cu nişte soluţii superficiale. Am zis „wow!” de îndată ce-am privit habitaclul noului Captur.
Scaunele sunt tapisate cu o combinaţie din material reciclat, dar foarte calitativ, şi piele, şi au o profilare foarte ateltică şi anatomică, ba chiar şi tetierele faţă au o formă super interesantă. Toate materiale de interior emană calitate şi decenţă, nu s-a trişat nici măcar la zonele mai puţin vizibile.

Bordul arată foarte bine ca şi design, iar centrul „scenei” e display-ul uriaş pus pe mijlocul bordului. E vertical, aşa cum practică Renault de ceva vreme, dar e mult mai plăcut integrat în design şi însăşi interfaţa sistemului multimedia e una de generaţie nouă, cu comenzi şi meniu clar, foarte uşor de utilizat. Cred sincer că e unul din cele mai bune sisteme multimedia din segmentul ăsta acum, dacă nu chiar cel mai bun! Nota 10, Renault!
Şi pentru că atunci când ai un asemenea sistem multimedia, vei interacţiona mult cu smartphone-uri şi muzică, şi streaming, şi toate chestiile astea moderne şi plăcute, Renault Captur vine cu două porturi USB în faţă, ambele oferind interfaţă Apple CarPlay, iar sistemul audio e unul de calitate foarte decentă, cu care te vei bucura de muzica bună şi infinită de pe smartphone. Pe mine m-a tras imediat la asculat nişte muzică electronică franceză bună de tot, care suna foarte bine. N-are nici un logo pe el sistemul, nu e cel de top produs de BOSE, deci nu ştiu cine l-a livrat şi calibrat pe ăsta, dar s-a făcut o treabă bună de tot!
Câteva comenzi importante au rămas fizice sub marele display, iar zona comenzilor de climatizare e din nou extrem de clară şi plăcută. Comenzi mai ciudăţele au rămas cele de lângă volan, care dirijează volumul sistemului audio. Sunt puse tot pe partea dreaptă jos, în dosul volanului, dar s-au modernizat un pic şi sunt mai uşor de operat. Însă locul lor e unul tradiţional şi intuit deja de cei familiarizaţi cu modelele Renault.
Şi pentru că suntem în anul 2020, şi cadranele de bord din faţa şoferului sunt dominate de un display mare, color, cu o calitate excelentă de afişaj. Ah da, şi sertarul din dreapta bordului are o deschidere foarte interesantă, de parcă e un mobilier de la IKEA.
Şi mai mare mi-a fost uimirea atunci când am urcat pe bancheta spate. În primul rând, acum există neaşteptat de mult spaţiu pentru pasagerii de aici! Cu scaunul faţă reglat tot pentru mine, am încăput excelent cu cei 1.87 metri ai mei, ba chiar am avut câţiva cm de rezervă la genunchi şi deasupra capului.
Dar şi mai impresionant, pentru o maşină din segmentul ăsta ultracompact a fost să descopăr că din consola centrală ies două guri de ventilare dedicate pentru pasagerii spate, o priză de 12V şi încă două porturi USB! Da, dragilor, încă 2 porturi USB, cu astea fiind 4 în total în noul Captur! Maşina asta e creată pentru secolul nostru. Pentru anul 2020 şi următorul deceniu! Şi ador asta!
Iar portbagajul e acum foarte decent în volum. A crescut cu tocmai 81 litri, până la 536 litri! Iar asta e foarte, foarte decent!
Toate astea fiind spuse, noul Renault Captur e acum un SUV practic în toată legea, într-atât, încât eticheta de ultracompactă e aproape o insultă pentru el. Nimic nu mai e ultracompact aici. E chiar decent de spaţios modelul!

Substrat tehnic

Eh, dragilor, când ajungem la inginerie, lucrurile interesante devin şi mai interesante! În primul rând, noua generaţie Captur nu foloseşte platforma predecesoarei sale, ci face uz de o platformă modulară nouă a grupului, numită CMF-B, şi utilizată acum de noul Clio şi Nissan Juke, dar care se va răspândi în următorii ani pe multe alte modele.
În al doiela rând, noua generaţie Captur a debutat cu câteva motorizări super interesante, iar noi avem la test una din cele mai interesante dintre ele. Puterile motoarelor diesel se cuprind între 95 şi 115 CP, iar ale celor pe benzină — între 100 şi 155 CP. Iar noi o avem azi la test pe cea de 155 CP pe benzină! Mai mult ca atât, noul Renault Captur a primit şi o motorizare plug-in hibrid, cu încărcare de la priză, care dezvoltă 160 CP în total, are o baterie de 9.8 kWh şi o autonomie cuprinsă între 50 şi 65 km.
Dar, revenind la motorizarea noastră, e vorba de unul din cele mai noi motoare pe benzină, de 1.33 litri turbo. Da, aţi ghicit deja, e acel motor nou dezvoltat de alianţa Renault-Nissan împreună cu Mercedes-Benz, care se regăseşte deja sub capota a o mulţime de modele din ambele tabere. Aici el dezvoltă 154 CP dacă e să fim mai precişi, de rând cu un cuplu maxim de 270 Nm, livrat la 1,800 rpm. Iar motorizarea asta de top pe benzină poate fi cuplată doar cu o cutie automată EDC, cu dublu ambreiaj şi 7 trepte.
Acum, când ne amintim că Renault Captur în această motorizare cântăreşte sub 1,300 kg la gol, înţelegem că parametrii dinamici promit a fi foarte buni. Şi sunt: accelerare de la 0 la 100 km/h în 8.6 secunde şi o viteză maximă de 202 km/h!
Noua platformă tehnică a venit cu arhitectură McPherson pe puntea faţă şi o bară semirigidă pe puntea spate. Filosofia generală nu s-a schimbat deci, dar micile detalii s-au schimbat mult, iar în zilele noastre, mai ales la barele de torsiune pe spate, anume micile detalii în cum se calibrează ea contează cel mai mult.

Senzaţii de condus

Am pornit testul nostru cu o mică promenadă pe patru roţi prin oraş. Am trecut şi pe străzi centrale, am dat chiar şi peste câteva străduţe cu case noi sau reparate prin centrul mai vechi al Chişinăului, de ziceai că au obţinut un şic francez. E cert că noul Captur arată foarte bine, iar culoarea asta îl prinde minunat.
Dar am mers şi pe străzi mai rele în carosabil, gen Albişoara, renumita şi văluroasa Albişoara. Paradoxal, dar Renault Captur îi înghite denivelările cu excelenţă. Foarte silenţios, foarte capabil de a trece peste şocuri, menţinând o ţinută de drum foarte bună.

Senzaţiile în volan sunt mult mai informative şi mai conectate cu drumul decât la generaţia precedentă. Direcţia a fost setată exemplar. Şi am şi o cotieră plăcută, care-mi permite o poziţie cu mâna pe volan şi cotul atingând un pic cotiera. Şi izolarea fonică a maşinii e foarte bună.
Motorul accelerează foarte linear şi cu multă forţă, iar cutia îi asigură un tandem excelent. Nici în regim de ambuteiaj şi trafic urban nu simţi niciodată funcţionarea cutiei, iar când n-o simţi, însemnă că-şi face treaba excelent. Propulsorul mai şi sună frumos, din cei 4 cilindri ai săi, iar dacă-l apeşi un pic mai încrezut, chiar simţi că noul Renault Captur e foarte dinamic!

Aceeaşi senzaţie se păstrează şi la traseu. Forţa şi pofta de accelerare se păstrează şi la viteze mari, iar cu confortul de la bord zic sigur că maşina asta se conduce plăcut şi la drum lung, lucru cu care puţine SUV-uri din segment se pot lăuda!
Însă mă uimeşte şi mai mult ţinuta de drum! E aproape incredibil de bună, pentru construcţia pe care o are suspensia. Curs de neclintit în linie dreaptă, abordare încrezută de viraje — toate te fac aproape să pariezi că ai ceva mai complex în construcţia suspensiei. Însă e vorba doar de calibrarea acelor mici detalii, care s-au făcut aici aproape ca la un bolid din ăla de motorsport. Admirabilă treabă!
Şi am ieşit şi pe trasee extraurbane cu asfalt rău. În pofida jantelor mari, Captur nu se sfieşte deloc de cariile asfaltului autohton. Suspensia e excelent calibrată, repet încă o dată şi pe aceste drumuri! Iar ţinuta de drum e la fel de încrezută, cu tot confortul oferit la bord.

Noul Renault Captur, în motorizarea asta şi în dotările acestea, e atât de bun, încât e uşor să te îndrăgosteşti de el la prima vedere şi e greu să-i găseşti vreun neajuns. Mergeam pe aceste drumuri rele şi mi-am zis „hai să mergem un pic pe drumuri neasfaltate, dacă tot e SUV”. Ştiam că tocmai plouase cu o zi înainte, deci e posibil să dăm peste un pic de noroi. Şi ştiam că nu are decât tracţiune faţă, deci nu m-aş putea aventura în provocări de offroad cu adevărat dure. Dar voiam să trec aşa, pe nişte drumuri mai provocatoare, să văd cum trece maşina asta pe drum de prundiş, pe drum de pământ neacoperit, să mai traversez nişte zone cu un pic de noroi. Poate voi găsi nişte neajunsuri?
Am ajuns pe un drum rău de tot la început, care părea să fi păstrat pe el doar nişte celule de asfalt preistoric. Dar maşina asta a făcut slalom printre ele şi unde nu le-a putut ocoli, le-a înghiţit din nou cu uşurinţă. Apoi a venit prundişul. Captur a înaintat cu 60, 70, apoi chiar aproape 80 km/h pe drum de prundiş, în siguranţă, şi cu aceeaşi senzaţie de suspensie care ştie să absoarbă şocuri şi să menţină manevrabilitatea maşinii. Nu ştiu ce-au făcut inginerii, dar au făcut o muncă extraordinară în calibrarea suspensiei!
Apoi au venit şi câteva bălţi de noroi. Nimic foarte serios, desigur, dar şi pe aici Renault Captur nu s-a sfiit să se murdărească un pic. Le-a trecut cu încredere şi, chiar şi cu tracţiune doar pe faţă, n-am rămas nicăieri în dificultate. Am aruncat boţuri de noroi prin părţi, adeverindu-i caracterul de aventurier pe care vrei să-l transmită designul său.
Aşa că n-am găsit neajunsuri nici pe aici. Poate i-aş putea reproşa folosirea frânelor cu tamburi pe puntea spate, pentru un model de talia sa, dar în condus frânele se simt foarte ferme. Şi totuşi, până la urmă, tot am găsit unul.

Verdict: noua generaţie Renault Captur

Maxim, colegul meu de test, tot el şi fotograful, mă întreabă la un moment dat cât costă maşina asta, despre care amândoi eram de acord că e impresionant de bună. Nu ştiam vreo cifră exactă de la cei de la Renault Moldova, dar îi zic „exemplarul ăsta, cu toate dotările — probabil vreo 20 de mii, că modelele astea noi se scumpesc toate de la generaţie la generaţie”. Când am returnat maşina la cei de la Renault, însă, am aflat că exemplarul testat de noi costă 22,510 euro. E ceva mai mult decât estimasem chiar cu generozitate. Dar fireşte, e motorizare de top, dotări de top, cu opţionale adăugate pe ea.
Şi totuşi, e o chestie care trebuie acceptată psihologic. Pe de o parte, să dai 22,500 euro pe un SUV non-premium, care se încadrează oficial în segmentul ultracompact, pare un pas greu de acceptat. Poţi lua un Kadjar de banii ăştia, mai slab echipat. Pe de altă parte, am zis mai sus — eticheta de ultracompact e o ofensă pentru Captur, pentru că nimic nu e mic şi restricţionat la nivel de spaţiu în el. Iar pe lângă asta, e o mare paradigmă care s-a schimbat în lumea noastră şi în lumea auto. Dimensiunea maşinilor e o alegere, nu o restricţie. Alegi maşina de dimensiunea asta pentru că-ţi este suficient pentru nevoile tale. Însă consistenţa şi dotările pe care le poţi avea nu mai sunt dozate în funcţie de cât de mare e modelul pe care-l alegi. Poţi avea totul şi pe cel mai compact model. Ca să ai plăcere de exploatare deplină. Şi credeţi-mă, adeseori plăcerea de a exploata un model mai compact, dar mult mai bine echipat, e muuuuult mai mare decât de a exploata un model mai mare în dimensiuni, dar care abia are nişte dotări de bază pe el! E o chestie care s-a schimbat şi ea esenţial, iar atunci când cerem o maşină demnă de anul 2020, trebuie s-o înţelegem.
Pentru că noul Renault Captur a devenit mai consistent şi mai tehnologizat decât ne-am fi putut imagina. Cred că nu greşesc, dacă zic că e printre cele mai consistente modele din segment, într-atât de bun e! Şi nu vă uitaţi la segmentul din care face parte, e mai spaţios decât puteţi să vă închipuiţi, într-atât încât să fie practic şi plăcut chiar şi ca unica maşină din familie, în călătorii de fiecare zi sau în cele mai rare, de drum lung. Să obţii asta de la un asemenea SUV e pur şi simplu superb. Iar pe lângă asta, uitaţi-vă la câte dotări hi-tech poate avea la interior — de la multimedia la nenumărarate porturi USB şi funcţionalităţi moderne. Dacă pentru tine încă nu contează foarte mult aceste lucruri azi, crede-mă — în câţiva ani vor conta şi mai mult decât crezi!
Sunt şi versiuni mai accesiible evident. Preţul de start pentru Renault Captur e simţitor mai mic — de 14,700 euro. Şi e valabil pentru motorizarea entry-level, în dotare standard, desigur. Dar noi, totuşi, am încerca să vă convingem să optaţi pentru maşini mai dotate, chiar în locul unor alternative mai mari, dar mai slab echipate. Cert este că, în dotarea şi-n motorizarea sta, Renault Captur e unul din SUV-urile care ne-a impresionat cel mai mult în ultima perioadă!
0
2,732
GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!