TEST DRIVE: Noul Renault ZOE. Electromobilul cu autonomie reală de aproape 400 km

16 Mai 2020
Ilie Toma
Când a apărut generaţia precedentă de Renault ZOE în Moldova, în versiune ZE40, ea era primul model electric, care se lansa oficial în ţara noastră. Foarte multe alte electromobile n-aveau curajul, iar autonomia multora era încă destul de mică şi restrictivă. ZOE promitea atunci peste 300 km cu multă străduinţă, iar noi, când l-am testat pentru prima dată, am făcut traseul Chişinău-Bălţi-Chişinău cu o singură baterie şi am ajuns şi cu rezervă înapoi. Demonstrasem că se poate, iar apoi demonstraţia a fost întărită şi de mai multe expediţii electrice prin Moldova.
Acum avem în faţă noul Renault ZOE. Şi după câtă experienţă au acumulat francezii cu electromobilele de ani buni, mă aştept să fie simţitor mai bun decât precedentul. Apropo, generaţia precedentă, mai ales în versiunea ZE20 şi mai târziu şi în cea cu baterie mai mare ZE40, a reuşit deja să devină unul din cele mai populare modele de automobile electrice la mâna a doua în Moldova. Şi cei care o exploatează multă vreme îşi ştiu şi plusurile, şi minusurile, cu siguranţă. La neajunsuri sunt izolarea fonică ceva mai precară şi un habitaclu mai zgomotos în timp, pe drumurile noastre. Plusurile sunt mult mai multe — de la viteza de încărcare până la fiabilitate. Şi raportul preţ-calitate la mâna a doua e foarte bun.
Generaţia precedentă Renault ZOE în versiune ZE20

Dar astăzi avem un nou volum al acestei poveşti frumoase. Şi când vezi continuarea unei opere renumite şi populare, te întrebi dacă autorii au avut inspiraţia de a veni cu un suflu nou sau doar au continuat din inerţie linia de subiect trecută, perfecţionând lucrurile pe ici, pe colo. Şi asta vrem să facem noi azi, să vedem cum e, de fapt, noua generaţie Renault ZOE, numită acum ZE50.

Un pic de forme

Nu ne vom reţine prea mult la design, deoarece e o chestie de gust. Dacă-l priveşti de departe, mai ales dintr-o parte, la siluetă, vei spune că se aseamănă foarte mult cu precedentul ZOE şi vei avea dreptate, pentru că se încadrează în aceleaşi dimensiuni şi are acelaşi profil.
Din faţă şi la posterior se distinge mai mult şi dacă ai mai observat anterior modelul, n-ai cum să-l încurci. Toate elementele de iluminare ale lui ZOE sunt LED-uri acum, iar acestea au un rol important şi în design. Cert este că noul Zoe a primit şi o gamă de culori mult mai interesantă, iar noi chiar avem una din aceste culori noi şi condimentate, un mov numit Aconite.
Un pic de inginerie

La o maşină electrică nu putem vorbi numai de forme şi senzaţii în condus, fără a vorbi de inginerie, pentru că maşinile electrice atrag foarte mulţi entuziaşti, care au o mare plăcere din a înţelege profund tot ce ţine de kilowaţi, baterii, autonomii, capacităţi, porturi de încărcare, tipuri de prize, regimuri de condus şi toată suita de terminologii străine unor maşini cu motoare tradiţionale şi atât de proprii celor electrice. Aşa că trebuie să spunem cu ce vine noul Renault Zoe în substratul său tehnic.
În primul rând — o baterie de capacitate mai mare. E tot litiu-ion, dar e mai densă. Cu acelaşi volum, şi adăugând doar câteva kilograme, şi-a crescut capacitatea de la 41 la 52 kWh. E furnizată de cei de la LG, fiind concepută de ei împreună cu inginerii Renault.
În al doilea rând — un motor electric mai puternic. De fapt, există două motorizări posibile pentru noul ZOE — R110 beneficiază de acelaşi motor de dinainte, de 110 CP, iar noua motorizare, pe care o testez şi eu astăzi, e R135. Noul electromotor are 100 kW, adică 136 CP, sau, dacă am rotunji un pic — 135 CP. Cuplul maxim e de 245 Nm. Asta-l face pe noul ZOE să fie mai rapid în acceleraţii, dar i-a crescut şi viteza maximă, până la 140 km/h.
O altă chestie nouă e posibilitatea de a bifa opţional un port CCS fast charge, cu care să vă încărcaţi rapid bateria, cu o putere de 50 kW. Dar ZOE a fost întotdeauna campion la viteza de încărcare la prize AC, trăgând până la 22 kW din acele prize, iar treaba asta rămâne în continuare valabilă.

Bateria mai mare îl face pe noul Zoe capabil de o autonomie mai mare. Măsurată în ciclu mai realist WLTP, ea e aproape de 400 km pentru ambele motorizări — sau, mai exact, 386 km pentru motorizarea R135 şi 390 km pentru R110.
Fiind prima maşină pe care o testăm în perioada ieşirii din pandemie şi având încă anumite restricţii, am luat maşina la test pentru 3 zile, ca să am timp suficient s-o cunosc, s-o explorez, să merg suficient de mult cu ea, eventual s-o mai şi descarc şi încarc. Şi ZOE nu s-a zgârcit în experienţele pe care mi le-a oferit.

Ambianţă din habitalcu

Întotdeauna ziceam că maşinile electrice trebuie să pună accent mai mult ca oricare altele pe dotări multimedia avansate la interior, dar şi pe un sistem audio bun. Pentru că cei care le cumpără sunt mai deschişi spre tehnologie, spre smartphone-uri şi aplicaţii. De aia n-am înţeles cum poţi crea maşini electrice şi să pui pe ele sisteme multimedia cu grafică învechită. Şi cum credeţi că e noul Renault ZOE la acest capitol?
E superb! Sistemul multimedia e la fel de bun ca şi pe alte modele noi Renault, fiind identic cu cel de pe noul Captur, de exemplu, pe care îl lăudasem ceva timp în urmă. Aici am varianta cu display ceva mai mic, dar afişajul e oricum calitativ, iar operarea intuitivă. Şi ai tot ce vrei la partea de conectivitate cu smartphone-urile, inclusiv Apple CarPlay, inclusiv încărcare wireless! Şi sistemul, apropo, e standard!
Maşina în sine, întregul ei habitaclu, îţi lasă o senzaţie total diferită de generaţia anterioară. Nu mai există acele plastice dure — totul e dintr-o altă epocă, modernă. Designul e mult mai inspirat, până şi cadranele din faţa mea de la volan sunt digitale. Iar materialele, toate, sunt mult mai rafinate. Peste tot persistă o calitate de asamblare cu mult superioară celei de dinainte, iar izolarea fonică nu e doar bună, ci foarte, foarte bună. Nu se mai aud nici măcar anvelopele rulând pe asfalt! Se simt uşi căptuşite cu izolare pe interior, se simt materiale înnobilate, chiar dacă multe din ele sunt făcute din chestii reciclate. Deci interiorul lui ZOE e evoluat aşa, încât pare că a sărit peste vreo 2-3 generaţii!
Scaunele faţă sunt mult mai anatomic profilate acum, iar în zilele testului m-am convins că sunt excelente şi pentru drum lung. Bancheta spate e mai puţin profilată şi mai puţin adaptată pentru drum lung. Tot aici, în spate, am constatat că există spaţiu exact suficient pentru mine, un adult de 1.87 metri, care stau în spatele scaunului şoferului, reglat pentru mine mai devreme. Încap, dar fără rezerve pe înălţime sau la genunchi.
Portbagajul e suficient de spaţios, dar am remarcat că partea posterioară are o suprafaţă metalică neacoperită, care se poate dovedi cam expusă la uzură în timp. Am impresia că acolo ar trebui să existe o căptuşeală, care să astupe acea zonă.

Prima mare satisfacţie, pe lângă izolarea fonică bună şi calitatea interiorului, a fost calitatea sistemului audio. Descoperisem în acea zi un album nou, de un soi de jazz electronic super energic, şi-mi conectasem telefonul la sistemul lui Renault Zoe. Oh, dar cât de bine sună! Natural, fără excese, dar neaşteptat de fidel pentru Zoe. Eram convins că am de-a face cu un BOSE, ceva, dar nu — era doar sistemul standard al lui Zoe, conectat prin cablu la iPhone-ul meu, care scotea sunetul prin aplicaţia Deezer Hi-Fi, tot franceză şi ea, dar capabilă de calitate de CD cu un asemenea abonament. Deci, sistemul audio standard de pe Renault Zoe e formidabil de bun, mai bun decât multe, multe alte sisteme audio standard de pe multe modele notorii! Jos pălăria!
În sfârşit! În sfârşit descopăr o maşină electrică non-premium gândită aşa cum trebuie să fie gândit un electromobil în anul 2020 — super conectat cu tehnologiile, super fun în experienţa de la bord!

Senzaţii de condus

Şi a doua mare satisfacţie a fost felul în care se conduce acum Zoe. Nu s-a schimbat construcţia suspensiei, dar s-au schimbat micile detalii — bucşe, mici ajustări, mici corectări, care au schimbat radical comportamentul final al maşinii. Ea a devenit acum mult mai cizelată în reacţii, mult mai rafinată în ţinuta de drum, iar izolarea fonică a ajuns şi la suspensie, care ţine acum departe toate zgomotele de la şocurile carosabilului. Foarte rar unele gropi mai enervante autohtone, ajung să dea câte un mic sunet în habitaclu, dar în rest, comportamentul maşinii e demn de o siglă premium. Mhm... Aici m-am gândit: oare nu cumva urmează vreun model Mercedes, ceva, bazat pe acest nou Zoe şi născut din colaborarea pe care o au în prezent cele două companii? Nu, nu există asemenea zvonuri deocamdată, dar noul Zoe e într-atât de bun la ţinuta de drum, izolare fonică şi experienţă la bord că te duce inevitabil cu gândul la premium.
În cele 3 zile ale testului, am reuşit să conduc noul electromobil şi-n oraş, şi-n suburbii, şi-n călătorii extraurbane. În prima zi seară am avut parte de o experienţă ce părea bizară.

Noul Zoe are acum o poziţie nouă pe levierul „cutiei de viteze” — B, pe lângă clasicele D, N şi R. Apropo, nu există poziţie P, parking — când se parchează, maşina se pune în poziţie N şi se trage frâna de mână electronică. Dacă uiţi s-o tragi, se pune ea automat când vrei să pleci şi se scoate când vrei să demarezi. Ei bine, să revenim la regimul B. De fapt, e un regim de recuperare mai intensă la retragerea pedalei de acceleraţie, care există demult pe alte electromobile, dar nu exista pe Zoe înainte. L-am încercat şi e destul de intuitiv de condus cu el. Te ţine mai restrictiv la acceleraţii, iar la reducerea forţei de apăsare a pedalei, maşina frânează cu motorul electric mai intens, regenerând electricitate mai productiv. Dar adevărul e că poţi fi aproape la fel de eficient în regenerare şi cu regimul D, or, şi acest regim va regenera un pic la ridicarea piciorului de pe acceleraţie, iar la apăsarea pedalei de frână, la început maşina va frâna oricum cu motorul.
Am încercat şi accelerările cu noul Zoe în oraş — că ştiţi voi, maşinile electrice au cuplu mare şi instantaneu, şi accelerează plăcut. Ei bine, la accelerări moderate, Renault Zoe răspunde foarte bine. La cele mai intense, Zoe e mult mai restrictiv decât înainte, mi-am zis.
Încă nu reuşisem să mă acomodez cu toate comenzile şi în prima seară ieşisem la traseu în afara oraşului, îndreptându-mă spre casă. La un moment dat mă depăşise un Hyundai şi eu, la acest traseu în pantă, parcă nu reuşeam să accelerez aşa cum ştiu eu că poate o electrică. Mutasem deja din B în D, dar oricum, după 80-90 km/h, mai ales dacă e pantă, maşina e restrictivă. Apoi îmi amintesc. Trebuie să fie vorba de vreun regim restrictiv. Îmi arunc privirea şi văd pe cadranele digitale activat regimul ECO. Eh, fir-ar. Căutam unde e butonul să-l dezactivez. E chiar pe consola centrală. L-am apăsat. Uuuuuh! Ca şi cum i-aş fi dezlegat laţul acestei maşini şi aş fi lăsat-o să alerge în libertate, în sfârşit! Motorul a început în sfârşit a mă împinge în scaun, iar vitezometrul a urcat rapid la cifre destul de măricele... Da, acum simt că am un motor mult mai puternic ca înainte. De fapt, eu aş fi numit butonul ECO în SPORT, aşa te simţi când îl apeşi să-l deconectezi.
Odată ce-am înţeles treaba cu ECO, am îndrăgit cu totul maşina asta. Şi ştiţi, ulterior, în cele 3 zile, am condus 95% din timp cu regimul ECO activat, pentru că-n regim normal de condus îşi face treaba de minune, nu e excesiv de restrictiv la viteze de oraş şi te ajută să fii eficient. Iar la traseu, dacă ai poftă de gonit, îl deconectezi. Dar în a doua zi am mers şi la traseu foarte mult. Şi până la viteze de 100 km/h se poate conduce plăcut şi cu el.
Da, în cea de-a doua zi mi-am propus să merg spre sudul ţării. Nu încărcasem bateria noaptea, pentru că am consumat doar 15% în prima zi şi mai aveam 85%. Veniseră şi şuvoaie de ploi în a doua zi, iar eu ieşisem departe spre sudul ţării, spre Răzeni şi M3. Am mers plăcut la traseu, ba chiar am savurat. Noul ZOE e mult mai plăcut pentru drum lung.
În după amiaza aceleiaşi zile am revenit în Chişinău şi aveam încă 41% de baterie. Şi am condus de această dată în afara oraşului fără a privi în continuu indicatorul bateriei. Cumva Renault Zoe a reuşit să mă scape de senzaţia de frustrare faţă de autonomie. Are multă, şi gata. Discuţie încheiată. Cam aşa e senzaţia.
Iar paradoxul e că, ajuns în Chişinău, am oprit la o nouă staţie instalată lângă circ. Am conectat maşina şi timp de 10 minute am încărcat 11%. Am plecat de acolo cu 52%. Şi asta fără fast charge, pentru că exemplarul de test nu avea bifată opţiunea.
Plecam de acolo să mai explorez oraşul şi-n acea zi l-am mai întretăiat o dată spre nord, apoi spre sud şi iar spre nord, ba chiar îl apăsasem destul de intens în acest interval de condus. Şi e foarte agilă maşina prin trafic! Şi seara am ajuns acasă tot cu vreo 40 şi nu ştiu câte procente. Şi mă gândeam atunci că noul ZOE vine şi cu o mulţime de dotări de siguranţă, toate standard, precum asistenţa la menţinerea benzii, recunoaşterea limitelor de viteză, avertizare unghi mort, frânare de urgenţă, fază lungă automată din farurile alea full-LED. Sincer, e aşa cum ar trebui să fie un electromobil în anul 2020. E teoria idealistă transformată în practică în raport de 99% ca să nu zic chiar 100%.
Cât a consumat? Am resetat de câteva ori consumul mediu. În momentele de condus mai liniştit, atingi vreo 13 kWh şi un pic la sută. Când am ţinut-o în acceleraţii intense, am avut o medie de vreo 15 kWh/100 km şi un pic.

Preţ şi verdict

În trei zile, n-am ajuns să-i consum toată bateria. Am dus-o la Renault Moldova tot cu aproape 40 la sută. Dar partea frumoasă e că la acest Renault Zoe încep cu adevărat să nu mai conteze procentele bateriei. Scapi, în sfârşit, de obsesia asta chinuitoare. Eşti liber. Aşa cum ar trebui!
Da, noul Renault ZOE poate atinge 390-400 km de autonomie în viaţa reală, dar deja s-a maturizat de etapa în care trebuie să mai demonstreze cuiva asta. E o axiomă deja. Şi dacă te gândeşti cumva la drumuri mai lungi prin ţară — avem deja suficiente prize ca să nu-ţi faci nici o grijă. Ba mai mult ca atât, cu ZOE vei putea face cel mai bun uz de ele, încărcându-te mai repede decât cu alt model.

Preţul exemplarului testat de noi, în motorizare R135, e de 30,850 euro cu tot cu opţionale. Dar adevărul e că aproape tot ce vedeţi pe maşină e standard, doar vopseaua fiind opţională, împreună cu alte câteva dotări precum încălzirea scaunelor, volanul îmbrăcat în piele şi încălzit şi senzorii de parcare, în timp ce până şi camera video spate e standard. Aşa că nu ai prea mult ce bifa la opţionale din cele cu adevărat necesare.
Portul opţional fast charge CCS costă 750 euro şi, la preţul ăsta, dacă-ţi permite bugetul, îţi recomand să-l bifezi, pentru a avea libertate deplină şi în călătorii internaţionale. Însă anume la ZOE, asta nu e absolut obligatoriu, pentru că doar modelul ăsta va putea face uz mult mai bine de prizele AC din toate ţările lumii, trăgând până la 22 kW la încărcare AC. Asta înseamnă că bateria de 52 kW capacitate utilizabilă, dintre care vei încărca de obicei cam vreo 45 kWh, se va încărca în circa 2 ore deplin la o priză Type 2 obişnuită şi într-o oră la o priză fast charge. Nu e o diferenţă prea mare, mai ales dacă-mi aduc aminte de călătoria cu Hyundai Ioniq din toamna trecută spre Germania, când încărcarea bateriei lui la o priză AC dura 4 ore şi jumătate, faţă de 40-50 minute, cât ar fi durat cu fast charge pe care exemplarul nostru nu-l avea. La Renault ZOE diferenţa nu e atât de drastică, deci, aşa că şi AC-ul e un semi fast charge, de fapt, la el.
Am condus multe automobile electrice în ultimii ani — noul şi precedentul Nissan Leaf, Fiat 500, precedentele Renault Zoe ZE22 şi ZE40, Kia Soul EV, Mercedes-Benz B-Class electric, Tesla Model S, Model X şi Model 3, BMW i3 în prima ipostază şi apoi i3 120 Ah, Hyundai Ioniq electric, VW e-Golf, Renault Twizy, Jaguar I-PACE, Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron — şi pot spune sincer: din modelele non-premium, acest nou Renault Zoe e cel mai plăcut dintre tot ce am condus! E o evoluţie gigantică faţă de generaţia precedentă Zoe şi e exact aşa cum ar trebui să fie un automobil electric în anul 2020! Aş convieţui cu mare plăcere cu maşina asta în fiecare zi!
3
40,568
GALERIE FOTO (49 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!