TEST DRIVE: Skoda Kamiq 1.5 TSI DSG

8 Noiembrie 2020
Ilie Toma
Aşadar, dragii noştri, după o perioadă de câteva luni în care s-a întâmplat să nu publicăm teste drive, revenim la un ritm normal de testare a automobilelor. Ultimele noastre teste au fost în format video şi au fost primite foarte bine de voi, iar asta ne-a determinat să facem între timp şi nişte modificări conceptuale în testele noastre drive. Iar asta înseamnă că de acum încolo, cam în egală măsură, vom avea şi teste video, şi teste text + foto.
Testul pe care-l publicăm azi e unul făcut de noi încă în primăvară şi şi-a aşteptat ceva vreme bună publicarea. Dar între timp am făcut şi multe alte teste drive, care urmează a fi publicate în perioada imediat următoare. Azi avem un test în formă de articol cu imagini şi avem în vizor un model foarte interesant: Skoda Kamiq, în motorizare 1.5 TSI.
Adevărul e că în luna august a anului trecut eu am avut onoarea să fiu invitat în Elveţia la testul internaţional al lui Skoda Kamiq. Sigur, acolo eram încă într-o lume normală, pre-pandemică, dar, totuşi, din cauza restricţiilor de omologare, cehii nu au adus la acel test drive decât două motoare — 1.0 TSI şi 1.6 TDI. Motorul de 1.5 TSI fusese anunţat, dar nu-şi primise încă certificatele de mediu necesare, aşa că noi n-am putut să-l testăm atunci.
În urma acelei experienţe din Elveţia, am publicat un mega articol de test drive, cu toate impresiile enunţate detailat, de la spaţiu, practicism, senzaţii la interior până la senzaţii de condus pentru fiecare dintre motoarele probate şi observări curioase realizate pe viu. Aşa că, pentru impresii generale despre Skoda Kamiq, ar trebui să vedeţi întâi acel articol. Azi, însă, vom vorbi despre ipostaza cu cel mai puternic motor a noului SUV Skoda, pe care am putut s-o testez în Moldova — 1.5 TSI DSG. Şi mă voi referi în special la lucruri specifice acestei motorizări.

Impresii proaspete în comparaţie cu Scala şi Karoq

Testul cu Kamiq 1.5 TSI din Moldova l-am făcut imediat după testul cu hatchback-ul Scala, tot cu motor de 1.5 TSI, făcut tot prin Moldova. Şi Scala, în ciuda faptului că mi se păruse un model scump, îmi plăcuse foarte mult la dinamică şi la ţinuta de drum. Multă consistenţă. Un echilibru omniprezent în jurul tău.
Iar când am trecut pe Kamiq 1.5 TSI, aşteptam senzaţii foarte apropiate în mod justificat, pentru că ambele modele împart exact aceeaşi platformă tehnică, fiind vorba de o diferenţă de doar câţiva centimetri în garda la sol şi schimbări tehnice minime. Chiar şi diferenţa de preţ e de ordinul a vreo 500 euro între SUV-ul Kamiq şi hathback-ul Scala. Într-atât de mică, încât ai putea lesne să te întrebi — cine ar mai alege un hatchback, şi nu un SUV?
Dar adevărul e că senzaţia de condus de pe acest Kamiq 1.5 TSI DSG a fost mult mai diferită decât pe Scala 1.5 TSI. La hatchback am simţit rafinamentul superior, consistenţă desăvârşită la bord, în timp ce la Kamiq 1.5 TSI am simţit reacţii mai rugoase un pic în suspensie, mai puţină consistenţă.
Am pus un pic din aceste diferenţe pe seama pachetului de drumuri rele de la ediţia din Moldova, or, atunci când condusesem în Elveţia exemplare Kamiq fără acest pachet, ele păreau la fel de rafinate şi consistente ca şi Scala, cu diferenţa de senzaţie venind doar de la motorizarea diferită. E la fel de adevărat, însă, că exemplarul Kamiq pe care l-am testat în Moldova era şi ceva mai puţin echipat faţă de Scala sau faţă de exemplarele elveţiene. Şi eu mă conving a câta oară că diferenţa de experienţă pe care o obţii la bord e uriaşă în zilele noastre dacă vei compara un model cu echipări de top faţă de unul cu echipări incipiente. Pentru că totul poate fi diferit — de la bucşe şi rafinamentul reacţiilor în suspensie până la consistenţa izolării fonice. Da, producătorii nu-ţi prea spun asta, dar dacă ajungi să discuţi cu vreun inginer vreodată, afli că între asemenea două ipostaze diferenţele pot fi mult mai mari decât ai aştepta.
Dar dincolo de asta, Kamiq e un SUV cât se poate de practic gândit la interior. Şi zic asta din perspectiva din care noi exploatăm în redacţie fratele mai mare — Karoq. Iniţial am aşteptat ca în Kamiq să fie mult mai puţin spaţiu pe bancheta spate, dar geniul celor de la Skoda în a configura habitaclele întoteauna în aşa fel, încât să-i alinte pe toţi pasagerii de la bord cu spaţiu, s-a manifestat şi aici. Kamiq e surprinzător de spaţios pe bancheta spate, nu cu puţin mai compact decât Karoq.
Totuşi, Kamiq nu poate avea tracţiune integrală pe nici o motorizare, aşa că aici vorbim de un SUV mai mult la conceptul de caroserie, siluetă şi gardă la sol, care e aproape identică celei de la Karoq. Am ieşit un pic în decorul dealurilor moldoveneşti şi a drumurilor fără vreun pavaj şi pot confirma: suspensia lui Kamiq absoarbe bine aceste denivelări, iar garda la sol bună şi dimensiunile compacte de fac să îndrăzneşti să te caţeri şi-n locuri mai ambiţioase.
Însă, dacă vrei tracţiune 4x4 excelentă şi capacităţi de a înainta în zăpezi arctice, Karoq-ul e modelul cu adevărat excelent pe care îl recomand cu mâna pe inimă, din proprie experienţă enormă cu el.
Senzaţii oferite de motorul 1.5 TSI DSG

Dacă la motorizarea de 1.0 TSI, cu 3 cilindri, spuneam că am simţit senzaţii decente, mai bune decât pesimismul meu în raport cu un motor atât de mic cu doar 3 cilindri, atunci la 1.5 TSI vorbim deja de un benzinar în 4 cilindri, care împinge bine şi sună frumos. Totuşi, am avut pe alocuri impresia că pe Kamiq 1.5 TSI propulsorul ar fi un pic ţinut în frâu artificial de sistemele electronice ale maşinii, de parcă softul îi dictează să fie mai domol decât ar putea fi, de dragul ecologiei.
Şi-mi amintesc aici că am avut aceeaşi senzaţie la Superb 2.0 TDI facelift. Îmi mai amintesc de standardele de emisii, tot mai stricte, aruncate în capul producătorilor, iar în acest context vă pot spune că nu sunt doar senzaţii subiective ceea ce am simţit. Acelaşi motor poate fi un pic mai tare domolit pe anumite modele de dragul conformării emisiilor. Şi într-o oarecare măsură e păcat — ai sub capotă o inginerie mai bună şi mai modernă, care ar putea accelera savuros, dar softul ţine în frâu toată ingineria pe la un potenţial de vreo 80%, din cauza acestor restricţii.
Paradoxul e că pe Scala, un model ceva mai uşor, e drept, am simţit acelaşi motor 1.5 TSI mult mai liber în acţiune. Pe Kamiq l-am simţit mai restricţionat, parcă mai greu ajunge la turaţiile sale de vârf, parcă mai greu îmi livrează cuplul şi puterea pe care o aşteptam. Dacă aş fi condus poate doar Kamiq, probabil diferenţa asta ar fi mai puţin vizibilă. Dar aşa, conduceam şi mă gândeam dacă asta ne aşteaptă în viitorii ani — să avem sub capotă motoare care pot mai mult şi mai mult, dar care sunt lăsate să livreze ce pot tot mai puţin şi mai puţin.
Şi adevărul e că ţinerea asta în frâu taie şi din emoţie. Primind mai puţin fior din volan şi din pedala acceleraţiei, începi să priveşti prin jur în habitaclu, explorezi mai mult multimedia, care e foarte bună la Skoda Kamiq, asculţi mai tare muzica într-un sistem audio care e foarte decent la Kamiq. Într-un cuvânt, începi a trata maşina tot mai mult ca un device electronic, care te mai şi duce dintr-un punct în altul. Apropo, la capitolul multimedia Skoda Kamiq are generaţia nouă de sistem multimedia al celor de la Skoda, care e un sistem super modern şi capabil.
Şi poate tocmai asta îşi doresc cei care ar prefera un automobil compact, dar neapărat în siluetă de SUV. Eficienţă, emisii, conectivitate multimedia, agilitate urbană, strict la obiect şi fără simţurile alea speciale. E ca şi cu mâncarea. Cineva vrea să aprecieze un steak bine gătit, savurând aroma şi efortul chef-ului din restaurant. Iar altcineva vine, se aşează la masă, şi-l îmbucă în 5 minute, se satură şi pleacă mai departe, fără să-i piese de desenul din farfuria chef-ului. Dacă se poate, să fie mai repede gata carnea, ca să pot pleca mai departe. Cam pe aici suntem noi acum, în lumea auto, la o răscruce în care nouăzeci la sută din maşini vor aluneca într-un fast food calorinic, cu etichete colorate şi modificări genetice, iar cele la care un bucătar, a se citi inginer, chiar şi-a pus creativitatea şi sufletul la treabă vor rămâne o raritate. Sper că nu şi istorie.
Iar povestea cu Kamiq 1.5 TSI e un mix din cele două. E povestea unui bucătar care şi-a pus creativitatea la treabă, a conceput reţeta excelentă, apoi a venit administratoarea nouă şi i-a zis bucătarului „păi, prietene, e prea condimentată mâncarea asta a ta, nu e sănătos aşa, pune şi tu mai puţine condimente, fă-o mai neutră, fă-o mai prietenoasă”. Şi aşa ajungem să mâncăm toţi numai sănătos. Parcă e bine. Dar parcă lipseşte ceva.
Şi ca să nu alunec prea tare în meditaţii existenţiale, pentru că e totuşi un test drive până la urmă, voi zice că acest Kamiq 1.5 TSI e o maşină bună, practică, şi.. care are reţeta aia inspirată la origini. Dacă nu eşti tocmai un şofer care caută senzaţii puritane, sau poate vrei un compromis care să facă întreaga familie fericită, optează fără grijă pentru un Kamiq 1.5 TSI şi cuplează-l cu cutia DSG. Evită motorul aspirat natural de 1.6 litri, disponibil în Moldova şi-n alte câteva ţări estice — e leneş şi e dintr-o altă lume, mai veche. Acolo e ca şi cum şefa administratoare a turnat ketchup peste steak-ul cu carne de vită cu marmură a bucătarului chef. Un fel de blasfemie. Optează pentru 1.5 TSI DSG sau poate chiar 1.0 TSI, un motor mai mic dar mai liber să-şi dea frâu potenţialului său. Da, da, acolo motorul era mai libertin!
Cât costă un Kamiq în Moldova? Începe de la 15,200 euro cu motor de 1.0 litri şi cutie manuală, dar motorizarea de 1.5 litri TSI, disponibilă doar cu cutie automată, porneşte de la 18,500. La un preţ de 19,700 ea vine deja în dotare Style. Ceea ce am testat noi era un Kamiq 1.5 TSI Style, cu jante mai mari, vopsea metalizată şi senzori de parcare faţă şi spate, plus alte câteva accesorii de interior — deci destul de puţine dotări pe deasupra faţă de ce include în mod normal un Style — şi costa 20,600 euro. Sincer, sfatul meu e ca de un asemenea buget să optezi mai degrabă pentru o Scala mai consistentă. Iar dacă vrei, totuşi, un Kamiq, un SUV, să mai faci un efort de buget pentru a mai adăuga echipări de vreo 2-3 mii euro cel puţin, sau să optezi pentru motorul 1.0 TSI, dar cu mai multe dotări, pentru a avea un Kamiq mai consistent şi prin urmare un Kamiq cu mai multă emoţie şi satisfacţie în exploatare.
Foto: Maxim Ciumaş, PiataAuto.md
0
768
GALERIE FOTO (17 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!