Au fost desemnate cele mai bune motoare ale anului 2012. Premiul mare îl ia Ford!
14 Iunie 2012, 16:47
Premiul anual International Engine of the Year este una din cele mai respectate distincţii la care pot aspira producătorii de automobile. Juriul, format din jurnalişti auto, apreciază motoarele în baza cunoştinţelor tehnice profunde, dar şi a senzaţiilor şi părerilor subiective formate în urma testării acestora. Printre cele mai apreciate calităţi sunt eficienţa, elasticitatea, silenţiozitatea şi dinamismul acestora.

Premiile Motorul Anului se decernează la 8 categorii de bază, clasificate după capacitatea cilindrică a motoarelor, la care se mai adaugă alte patru categorii speciale – „motorul nou al anului”,
„motorul de performanţă al anului”, „motorul ecologic al anului” şi, în fine, premiul mare de „motor al anului”.

În acest an, premiul mare a fost obţinut de cei de la Ford, pentru noul lor propulsor turboaspirat pe benzină de 999 cm cubi EcoBoost. Acesta se regăseşte sub capota noii generaţii Focus, dar şi sub cea a noului B-MAX.
Motorul celor de la Ford a obţinut 401
puncte în această categorie, fiind ur-
mat de motorul turboaspirat al celor de
la Volkswagen 1.4 TSI (288 puncte) şi
motorul V8 aspirat natural al celor de la
Ferrari, de 4.5 litri, montat sub capota modelelor 458 Italia şi 458 Spider (224 puncte).

În categoria propulsoarelor de până la
1.0 litri, câştigăroul e acelaşi EcoBoost de la Ford, de 999 cm cubi şi 3 cilindri (371 puncte). După cum declară inginerii Ford, a fost nevoie de 4 ani pentru dezvoltarea noului propulsor, iar efortul se pare că a meritat din plin. Juriul s-a declarat fascinat de lipsa efectului de turbolag, datorită turbinei,
a cărei turaţii ating valoarea de 250,000 rpm! Cuplul maxim al motorului ajunge la 170 Nm, asigurându-se astfel parametri dinamici excelenţi. E interesant şi faptul că Ford nu a creat un bloc de cilindri din aluminiu pentru noul său motor, aşa cum se întâmplă în cazul multora din noile propulsoare, ci a preferat să utilizeze fonta, material care îi asigură o încălzire mai rapidă la temperatura de funcţionare, eficientizând astfel ciclurile de funcţionare.

Liderul motoarelor mici a fost urmat de propulsorul turboaspirat de 875 cm cubi al celor de la Fiat, cu 310 puncte. Aici vorbim deja de un motor în 2 cilindri, instalat sub capota unor modele precum Fiat 500, 500C, Panda, Lancia/Chrysler Ypsilon şi Alfa Romeo MiTo. Poziţia a treia a fost atribuită noului motor aspirat natural de 999 cm cubi al celor de la Volkswagen, care se regăseşte sub capota lui up!, Skoda Citigo şi Seat Mii. Acest propulsor a obţinut 262 puncte.
În clasa motoarelor cu cilindree cuprinsă între 1.0 şi 1.4 litri a tronat motorul 1.4 TSI de la Volkswagen, cu 337 puncte acumulate. Acest motor compact, dar puternic, care face uz şi de turbină, dar şi de compresor mecanic, nu încetează să impresioneze profesioniştii lumii auto. Din 2006 şi până astăzi, 1.4 TSI este lider absolut în acest segment, câştigând de fiecare dată poziţia de vârf. Premiul din acest an, oferit pentru al şaselea an consecutiv, demonstrează că avem de-a face cu unul din cele mai reuşite motoare create vreodată.

A doua poziţie în clasamentul acestui segment a fost ocupată de un alt propulsor al grupului VW – 1.2 TSI (179 puncte). Poziţia a 3-a i-a revenit motorului italian 1.4 MultiAir al celor de la Fiat (160 puncte).
În clasa propulsoarelor de 1.4-1.6 litri câştigătorul este un alt veteran, fiind vorba de motorul de 1.6 litri, dezvoltat în comun de BMW şi PSA Peugeot-Citroen şi instalat sub capota mai multor modele MINI, Citroen şi Peugeot (321 puncte). Din nou, şi acest propulsor ia premiul pentru al 6-lea an consecutiv, fapt care demonstrează că ingineria în parteneriat poate naşte
de asemenea rezultate excelente. Motorul lider a fost urmat de propulsorul grupului VW 1.8 TSI (204 puncte), iar pe poziţia a 3-a s-a clasat sistemul de propulsie hibridă al celor de la Toyota, prezent pe Toyota Prius, Auris HSD şi Lexus CT200h.
Categoria motoarelor cu capacitate între 1.8 litri şi 2.0 litri a fost dominată de propulsoare de 2 litri. Câştigător aici e noul motor turboaspirat de 2.0 litri al celor de la BMW (278 puncte), care a debutat iniţial sub capota lui BMW X1 xDrive28i, după care s-a făcut cunoscut mai ales pe noua generaţie Seria 3 F30. Motorul cu patru cilindri dezvoltă 245 CP şi 350 Nm, fapt care îi permite să demonstreze calităţi dinamice de excepţie, rămând a fi şi foarte eficient. Sub capota lui 328i, acesta indică un consum de doar 6.4 litri/100 km.

Locul doi, la distanţă mică de puncte (246), i-a revenit propulsorului TFSI Audi de 2.0 litri, iar pe locul 3, la distanţă de doar 3 puncte, s-a clasat turbodieselul de 2.0 litri al celor de la BMW.
În categoria motoarelor cu cilindree cuprinsă între 2.0 şi 2.5 litri tronează, pentru al treilea an consecutiv, motorul cu cinci cilindri în linie al celor de la Audi 2.5 TFSI (380 puncte).

Acesta se regăseşte sub capota modelelor TT RS şi RS3 Sportback. Nu doar sunetul nostalgic al motoarelor în cinci cilindri i-a cucerit pe membrii juriului, ci şi planja imensă de turaţii, între 1,500 şi 5,000 rpm, în care este disponibilă valoarea maximă a cuplului, de 450 Nm.

Pe locul 2 s-a clasat turbodiesel-ul de 2.1 litri de la Mercedes-Benz (260 puncte), iar pe locul 3 îşi face intrarea noul motor diesel SKYACTIV-D de 2.2 litri al celor de la Mazda, instalat pe noul CX-5, cu 245 puncte.
În categoria 2.5-3.0 litri primele 3 locuri au fost obţinute de un singur producător – BMW.

Prima poziţie a fost obţinută de motorul TwinTurbo de 3.0 litri, instalat sub capota Seriei 1 M Coupe. În ultimii 14 ani, BMW a fost lider de 12 ori în această categorie!

Se confirmă, deci, că specialitatea casei bavareze sunt motoarele cu 6 cilindri în linie...

Locurile 2 şi 3 revin motoarelor diesel BMW – pe locul 2 fiind noul propulsor triturbo din gama M Performance Automobiles, iar pe locul 3 – dieselul biturbo.
În categoria 3.0-4.0 litri, din nou domină BMW, cu V8-ul aspirat natural de sub capota lui M3 (292 puncte). Acest motor nu cedează poziţia de lider al patrulea an consecutiv!

Uşor (202 kg), puternic (420 CP) şi capabil de turaţii extreme (8,250 rpm), motorul celor de la BMW e câştigător detaşat în această categorie.

Locul 2 a fost obţinut de motorul noului McLaren MP4-12C (276 puncte) – un V8 twinturbo de 3.8 litri. Pe poziţia a 3-a s-a clasat boxerul de 3.8 litri şi 6 cilindri al celor de la Porsche, cu 220 puncte.
În clasa motoarelor de peste 4.0 litri domină italienii de la Ferrari, cu motorul V8 de 4.5 litri, montat pe 458 Italia şi 458 Spider (209 puncte). Acest motor a trebuit să câştige o bătălie dură cu un concurent redutabil de la
BMW – motorul V8 de 4.4 litri, pe care l-a depăşit cu doar 16 puncte. Acelaşi motor a câştigat poziţia de lider şi la capitolul „motoarelor de înaltă performanţă”. Astfel, propulsorul din Maranello a demonstrat că aspirarea
naturală nu şi-a pierdut din actualitate în această eră a motoarelor turbo.

Pe poziţia a 3-a se situează motorul V8 biturbo de 5.5 litri al celor de la Mercedes-Benz AMG, cu 118 puncte.
Premiul „motorul verde al anului” a fost oferit pentru sistemul de propulsie al lui Opel Ampera/Chevrolet Volt, format dintr-un propulsor Ecotec de 1.4 litri şi un range extender. Premiul „motorul nou al anului” i-a revenit din nou EcoBoost-ului de 1.0 litri al celor de la Ford.

Începând cu 2009, premiul mare „Engine of the Year” a fost obţinut de motoare cu cilindree de 1.4 litri, iar în utimii doi ani titlul merge către motoare de 1.0 litri. Prin urmare, tendinţele de downsizing vor fi mult timp alături de noi... Ce am putea să aşteptăm peste câţiva ani? Un motor turbo de 500 cm cubi pe noua Clasă S? Downsizing-ul nu are limite teoretice, deci, peste câţiva ani s-ar putea să ne pomenim că şi această ipoteză aberantă devine realitate...
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
7
17,885
COMENTARII (8)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 14 Iunie 2012 - 16:57
Nu e de mirare. EcoBoost-ul e un motor incredibil. Prin performante si cilindree sfideaza concurenta.
0
0
Dennis
Hânceşti, Moldova
la 14 Iunie 2012 - 17:30
bravo lor :)
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 14 Iunie 2012 - 18:13
o sa fie si mai ca acestea.....spre asta si merg toti...
0
0
dima
Chişinău
la 14 Iunie 2012 - 19:22
Bravo ford, bravo VW, dar cel mai bravo este bmw, deoarece in toate categoriile incepind cu 1.6 in sus, fiindca mai mici nici nu au, au locuri de frunte, ar fi super sa faca si un clasament cu cele mai fiabile motoare, sa le verifice de exemplu dupa 100-200 mii km si sa spuna care mai putin sa uzat etc.
0
0
Igor
London, Marea Britanie
la 14 Iunie 2012 - 22:26
spuneti-mi si mie daca stie cineva, cum stau lucrurile cu ciclul de viata al motoraselor astea de 999-1200 cm cu turbina?
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 14 Iunie 2012 - 23:29
Ma miram kiar BMW sa nu fie si el printre primii... Succese mai departe constructorilor...!!!
0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 16 Iunie 2012 - 06:47
Eu as miza pe litraj mic din cauza consumului si cel al emisiilor de CO2. Multa lume a fost reticenta dar in timp se va vedea clar in ce fel va merge si fiabilitatea. Vom trai si vom vedea ...
0
0
Igor
London, Marea Britanie
la 17 Iunie 2012 - 00:13
Pentru mine acest fapt (litrajul mic 1,2 TSI) fost un factor decizional, din care cauza nu mi-am luat Skoda si am optat pt o Toyota 1,6 aspirat natural.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!