E oficial, Volkswagen cumpără Porsche
9 Iulie 2012, 07:30
Povestea cumpărării companiei Porsche de către Volkswagen durează de ceva ani buni, şi asta datorită scopului declarat al celor două companii de a crea un grup automobilistic integrat. Cele două companii sunt apropiate de foarte mult timp, având şi rădăcini comune, iar Porsche a fost atribuit de mai multă vreme „grupului Volkswagen”, chiar dacă Volkswagen AG deţinea până acum doar 49.9% în compania Porsche.

Principalii proprietari ai companiei Porsche au fost, în mod tradiţional, familiile înrudite Porsche şi Piech. Încă în 1972 membrii familiilor au decis că nici un membru nu va fi implicat direct în activitatea operaţională a companiilor, ci vor participa doar la deciziile strategice. Asta l-a făcut, spre exemplu, pe Ferdinand Piech, nepotul marelui Ferdinand Porsche, să îşi înceapă cariera la Audi, unde a reuşit să transforme marca germană într-un concurent redutabil pentru BMW şi Mercedes-Benz. Fiind un inginer de
formaţie, Ferdinand Piech a adus o contribuţie majoră în crearea sistemului de tracţiune integrală quattro şi a unor modele renumite, precum Audi 100. În 1993 Piech devenea şef al grupului Volkswagen, fiind cel care a transformat compania într-un mare conglomerat, deţinătoare a unui portofoliu stratificat şi bine structurat de mărci, aşa cum o ştim azi. Achiziţia Bentley şi Lamborghini, precum şi renaşterea Bugatti, au avut loc din nou cu meritul acestuia. Chiar
dacă astăzi este pensionat şi are rol onorific în consiliul supervizor al companiei, Piech încă are un cuvând greu de spus în deciziile strategice ale companiei.

A avut un cuvânt greu de spus şi în decizia de acum, care a accelerat oficializarea achiziţiei complete a companiei Porsche de către grupul Volkswagen. Familiile Porsche şi Piech sunt, însă, printre cele mai respectate şi influente în Germania şi
Europa, iar această decizie, chiar dacă pare a fi o renunţare a proprietarilor Porsche de a mai gestiona compania pe care au moştenit-o de la predecesorii lor genetici, nu este nici pe departe ceea ce pare la prima vedere. Adevărul e că există compania producătoare de automobile „Dr. Ing. h.c. Porsche” AG, dar mai există şi compania gestionară Porsche SE – companie deţinută, de fapt, preponderent de familiile Porsche şi Piech şi care, pe lângă gestionarea
lui Porsche AG, este implicată şi într-o serie de alte proiecte investiţionale în industria auto. Anume Porsche SE deţine cota de 50.1% în Porsche AG şi anume Porsche SE va vinde aceste acţiuni către Volkswagen AG acum. Pentru aceste acţiuni, Porsche SE va primi aproximativ 4.46 miliarde de euro, dintre care 2 miliarde vor fi
utilizate pentru a achita anticipat toate obligaţiile bancare ale companiei. Restul resurselor financiare vor fi distribuite parţial către acţionari, iar o altă parte va fi folosită în alte investiţii corelate cu industria auto.
Ceea ce nu menţionează cea mai mare parte a presei este, însă, faptul că Porsche SE deţine 32.2% de acţiuni din Volkswagen AG, iar asta înseamnă că familiile Porsche şi Piech nu vor rămâne fără producătorul Porsche, ci îl vor deţine parţial în continuare prin Volkswagen AG, deţinând în acelaşi timp aproape o treime de acţiune din activele Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Bugatti, Lamborghini, Volkswagen Automobile Comerciale, MAN şi Scania. Astfel, în schimbul la 4.46 miliarde euro acestea au permis ca întregul pachet de acţiuni al Porsche AG să fie transferat în proprietarea Volkswagen AG, renunţând la pachetul majoritar direct al Porsche AG prin Porsche SE, însă păstrând 32.2%
din grupul integral Volkswagen prin acelaşi Porsche SE.

Pentru grupul Volkswagen, deţinerea majoritară, de fapt integrală, a companiei Porsche va însemna posibilitatea de a contabiliza numărul de automobile Porsche vândute în
totalurile sale financiare. Mult mai important însă, este facilitarea procesului de sinergie între cele două companii, care va permite utilizarea şi mai eficientă e resurselor inginereşti şi tehnologice în cadrul grupului integrat. În prezent, Porsche Cayenne este construit pe o platformă comună cu
Volkswagen Touareg, însă Porsche şi-a conturat întotdeauna excelent identitatea modelelor proprii, mai ales prin motoare ultra-performante, utilizate doar pentru gama Porsche. Un următor pas aşteptat ca rezultat al evoluţiei sinergiei celor două entităţi este lansarea noului SUV Porsche Macan, construit pe platforma lui Audi Q5. Şi acesta însă, va primi motoare Porsche, dar şi un diesel Audi, ca şi Cayenne. Ne rămâne să sperăm, însă, că produsele Porsche vor reuşi să-şi păstreze aceeaşi identitate originală
şi pe viitor, iar legende precum
Porsche 911 vor rămâne a fi modele
construite pe platforme excelente din
punct de vedere ingineresc, şi nu vor
recurge la sinergii ciudate. Cel puţin, în
declaraţiile de acum, mai marii celor


















două entităţi pun un mare accent pe succesul noului grup integral, bazat pe excelenta poziţionare a fiecărei mărci din cadrul grupului, astfel încât aceasta să-şi păstreze neatinse valorile şi identitatea.
PiataAuto.mdIlie Toma
4
3,271
COMENTARII (1)
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 9 Iulie 2012 - 13:45
Acum cind au devenit o familie mai mare si mai puternica, vor crea mult mai bine... Succes!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!