Maşinile pe care le credem sigure au obţinut rezultate jalnice la un nou test de siguranţă al institutului american IIHS
16 August 2012, 15:00
Institutul american IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), paralela americană a mai cunoscutului nouă EuroNCAP, a introdus un nou test de siguranţă, mult mai riguros şi menit să simuleze mult mai veridic condiţiile unui impact sever.

Până acum, atât crash-testele
europene, cât şi cele americane,
simulau un accident în care
automobilul are o viteză de 64 km/h
(40 mile/oră) în momentul impactului,
iar contactul acestuia se realizează cu
o barieră deformabilă, care acoperă
40% din lăţimea maşinii. În timp, mai
mulţi producători au învăţat să se
pregătească bine de acest test,
proiectându-şi maşinile astfel, încât
calificativele maxime să curgă din
belşug. Şi totuşi, ce se întâmplă în
viaţa reală, în condiţii mult mai dure ale
unui accident? Cât e de corect e să se
atribuie un calificativ de 5 stele unui
automobil care în alte condiţii decât
cele ale unui crash test ar oferi o protecţie departe de cea ideală?
Americanii de la IIHS vor să
revoluţioneze aprecierea siguranţei
automobilelor prin introducerea
recentă a unui nou crash-test, în care
maşina suferă un impact la aceeaşi
viteză de 64 km/h, însă nu cu o barieră
deformabilă, ci cu un obstacol solid.
Mai mult ca atât, acesta nu acoperă
40% din lăţimea maşinii, ci doar 25%, solicitând la maxim zonele laterale ale structurii maşinii.

Primul astfel de test a fost efectuat cu 12 modele diferite, care tind la o personalitate premium. Modelele testate au fost: Acura TL, Volvo S60,
Acura TSX, Acura TSX Sport Wagon,
BMW Seria 3, Lincoln MKZ, Volkswagen CC, Audi A4, Mercedes-Benz C-Class, Infiniti G, Lexus ES şi Lexus IS. Rezultate sunt cel puţin înfricoşătoare...

Doar două modele s-au dovedit a oferi o protecţie bună în cazul unui astfel de impact: Acura TL şi Volvo S60. De fapt, experţii institutului IIHS au apreciat că Volvo S60 a demonstrat cea mai bună rigiditate structurală, oferind cea mai bună protecţie ocupanţilor de la
bord. Vă mai amintiţi despre renumele celor de la Volvo, că ar construi cele mai sigure maşini? Se pare că acesta obţine o nouă confirmare!

Motivul unui rezultat atât de bun al lui Volvo S60 se ascunde în faptul că inginerii Volvo petrec mult mai multe teste de siguranţă cu modelele lor decât cele impuse de EuroNCAP sau IIHS. În laboratoarele Volvo încă din anul 1980 au loc crash-teste similare celui introdus acum de institutul american, prin urmare inginerii Volvo
iau în consideraţie astfel de accidente de mai multe generaţii ale modelelor lor!

Infiniti G a obţinut un calificativ uşor mai slab, de „acceptabil”. Toate celelalte 9 modele au primit fie calificativul „marginal”, fie cel extrem, „deficitar”. De calificativul „marginal” s-au învrednicit modele precum Acura TSX, Acursa TSX Sport Wagon, BMW Seria 3, Lincoln MKZ şi Volkswagen CC. Calificativul „deficitar” a fost atribuit lui Audi A4, Mercedes-Benz
C-Class, Lexus ES şi Lexus IS.
Ultimul, Lexus IS, a avut de departe
cea mai slabă prestaţie la noul test de
siguranţă american, montantul faţă
îndoindu-se sever, lăsând roata faţă
să pătrundă în habitaclu şi rănind
grav picioarele manechinului de
test.

Americanii au mai dezvăluit câteva
detalii picante în urma efectuării
testelor. Mercedes-Benz C-Class a
admis de asemenea o intruziune
periculos de mare a elementelor
suspensiei faţă în habitaclu.
Volkswagen CC şi-a pierdut uşa
şoferului în timpul coliziunii, aceasta
detaşându-se complet de maşină, fapt
pentru care modelul a fost criticat dur
de cei de la IIHS. În cazul testului cu
Audi A4, uşa s-a deschis în timpul
impactului, dar nu s-a detaşat de
automobil. Totuşi, americanii
menţionează că uşile maşinii trebuie
să rămână închide în timpul unui
accident, pentru a proteja ocupanţii de
la expulzarea parţială sau totală din
maşină.

Americanii au mai remarcat o altă
problemă. Dacă airbag-urile frontale se
deschid întotdeauna în cazul unui
astfel de impact, atunci cele laterale s-
ar putea să nu se deschidă la unele
modele, acestea fiind concepute
pentru impacturi laterale clasice. Doar
la 6 din cele 12 modele airbag-urile
laterale s-au deschis, iar la patru dintre
acestea zona de protecţie s-a dovedit
a fi insuficientă. Mai gravă însă e
situaţia lui Lincoln MKZ, volanul căruia
în momentul impactului s-a deplasat
spre dreapta, iar manechinul a ratat
complet airbag-ul frontal.

Producătorii vizaţi au recunoscut că
noul tip de crash test al institutului
american simulează un scenariu mult
mai sever şi extrem, care impune un
risc mult mai mare pentru ocupanţii de
la bord. Toţi au promis că vor evalua
cu atenţie rezultatele, încercând a
introduce în viitor schimbări structurale
pentru îmbunătăţirea protecţiei în astfel de situaţii.
Următoarele modele testate de institutul american vor fi cele cu preţ raţional, printre care se vor număra şi cele mai vândute sedanuri din SUA –
Toyota Camry, Honda Accord şi Ford Fusion.
PiataAuto.mdIlie Toma
8
4,505
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!