Problematica săgeată verde a semafoarelor din Chişinău: ce bătăi de cap dă ea şoferilor şi cum trebuie să acţionăm corect
4 Aprilie 2013, 12:02
Redacţia noastră primeşte periodic
sugestii din partea vizitatorilor vizavi
de subiectele pe care ar fi bine să le
abordăm, majoritatea acestora ţinând
de problemele şi specificul traficului
rutier din Moldova. Astfel, am decis să
dăm startul azi unei noi rubrici,
Probleme în trafic în Moldova”, în care vom aborda cât mai multe aspecte şi probleme ale circulaţiei rutiere din ţara noastră. Vom încerca să transmitem împreună cu Dvs. un mesaj autorităţilor despre părerea şoferilor despre organizarea circulaţiei rutiere, să le atenţionăm împreună cu Dvs. despre lucrurile care pot fi îmbunătăţite, astfel încât să contribuim împreună la un trafic mai sigur şi mai
corect. Prin urmare, comentariile Dvs. la aceste subiecte sunt absolut necesare, pentru a ne face auziţi!

Noua rubrică va avea un antet dedicat chiar pe prima pagină a site-ului nostru, pentru ca Dvs. să puteţi găsi aceste materiale mai uşor, pentru o perioadă mai îndelungată!

Deoarece cea mai mare parte a mesajelor pe care le-am primit de la vizitatorii noştri în ultima perioadă ţin de clarificarea problemelor ce ţin de „năstruşnica” săgeată verde neluminoasă a semafoarelor din Chişinău, vom începe rubrica noastră anume cu acest subiect.
E obligatoriu să te deplasezi la dreapta dacă staţionezi pe banda din dreapta la un semafor de culoare roşie, care are această săgeată montată? Sunt corecţi cei care claxonează din spate pentru a-i forţa pe cei din faţă se se deplaseze la dreapta sau să elibereze banda, trecând înaintea maşinilor de pe alte benzi? Cine are prioritate atunci când în intersecţie ajunge o maşină venită de pe o bandă cu indicator neluminos şi alta care vine pe culoare verde a semaforului său? Ei bine, hadeţi să lămurim lucrurile pe rând!

În primul rând, trebuie să ştiţi că
odată cu montarea săgeţilor verzi neluminoase pe mai multe semafoare din Chişinău, în regulamentul circulaţiei rutiere din Moldova a fost introdus şi un nou alineat în puntul 20.1, prin hotărârea de Guvern nr. 842 din 14.11.2011. Acest nou alineat spune: „La nivelul semnalului roşu al semaforului cu trei culori, din dreapta acestui semnal, poate fi amplasat un panou adiţional cu o săgeată de culoare verde pe fundalul negru, cu vîrful spre dreapta. În acest caz, după oprirea vehiculului la semnalul roşu,
respectînd măsurile de precauţie, este permisă deplasarea în direcţia săgeţii.”

Un alt alineat a fost adăugat în punctul 58.4 al regulamentului rutier, acest punct completat menţionând acum următoarele: „În cazul deplasării în direcţia săgeţii aplicate într-un semnal suplimentar al semaforului, concomitent cu semnalul roşu, conducătorul trebuie să
cedeze trecerea vehiculelor care vin din alte direcţii. În cazul în care la nivelul semnalului roşu, în dreapta acestuia, este amplasat un panou adiţional cu o săgeată de culoare verde pe fundalul negru, cu vîrful spre dreapta, conducătorul poate să continue deplasarea în direcţia săgeţii la semnalul roşu, de pe banda de circulaţie din dreapta carosabilului, doar după ce a efectuat
oprirea. Totodată, conducătorul trebuie să nu creeze obstacole altor participanţi la trafic, să nu expună pericolului pietonii cu drept de circulaţie, care traversează carosabilul şi conducătorii de vehicule ce se deplasează la semnalul verde al semaforului.”

Deci, haideţi să răspundem la prima întrebare. Avem un drum cu trei benzi pe unul din sensuri, iar la înaintea semaforului suntem informaţi că de pe banda din stânga se poate vira doar la stânga, pe cea din mijloc doar înainte, iar de pe cea din dreapta – înainte sau la dreapta. La semafor, lângă culoarea roşie, există şi o
săgeată verde spre dreapta, care
permite deplasarea spre dreapta cu
toate măsurile de precauţie stipulate
în regulamentul rutier. O maşină a
oprit pe această bandă din dreapta
şi staţionează la semafor. Noi, în
cea de-a doua maşină, intenţionăm
să virăm dreapta, însă automobilul
din faţa noastră staţionează, şi
nu ne permite să facem acest lucru, pentru că intenţia lui e să circule înainte şi nu la dreapta. Încalcă acel şofer regulamentul rutier? Este el obligat să vireze acum la dreapta, dacă tot stă pe banda asta? Sau şi mai grav, îl claxonăm noi iritaţi şi îl impunem să treacă în faţa automobilelor de pe celelalte benzi
pentru a ne face nouă cale liberă?
NU! Răspunsul e cât se poate de
sigur. Acel şofer NU încalcă
regulamentul rutier
prin
nevirarea la dreapta, atât timp cât
indicatorul de orientare dinaintea semaforului menţionează că de pe banda dreaptă se poate circula şi în altă direcţie decât dreapta! Prin urmare, trecerea la culoarea roşie a semaforului spre dreapta, favorizată de săgeată neluminoasă, este un drept, nu o obligaţie, de care şoferul de acolo se poate folosi sau nu. Deci, cei care claxonează iritaţi ar trebui cu siguranţă să-şi tempereze emoţiile, pentru că cei din faţa lor nu încalcă regulamentul.
Cu totul altă treabă e în cazul în care semaforul are o săgeată luminoasă dedicată unei benzi, în cazul nostru – aceleiaşi benzi dreapta. Aici se aplică punctul 58.5 al regulamentului rutier,
care spune „În intersecţia în care circulaţia este dirijată prin semaforul cu semnal suplimentar, în lipsa indicatorului 5.37.2, 5.38.1 sau 5.38.3 ori a marcajului 1.18, conducătorul autovehiculului amplasat pe banda de pe care se efectuează virarea trebuie să continue deplasarea în direcţia indicată de săgeată dacă prin oprirea lui se creează obstacole vehiculelor ce vin din spate pe aceeaşi bandă.”

Numerele indicatoarelor şi ce reprezintă acestea le puteţi vedea în imaginea alăturată, sunt din aceeaşi categorie de indicatoare de orientare de care am vorbit mai sus. Prin urmare, dacă există semnal luminos separat la semafor, deplasarea
pe acea direcţie e obligatorie, iar staţionarea reprezintă o încălcare. În cazul săgeţii neluminoase, însă, e vorba de un privilegiu care poate fi folosit sau nu. Şi nici într-un caz nu treceţi înaintea altor maşini de pe alte benzi – acest fapt reprezintă o gravă încălcare, care ar putea fi calificată chiar ca trecere la roşu şi creare de situaţie de accident, motiv pentru care poate fi suspendat şi permisul de conducere. Şi asta ca să nu mai vorbim de gestul urât atât faţă de cei care staţionează la semafor pe alte benzi, cât şi faţă de pietonii care traversează în faţă.

Desigur, atunci când drumul mai are cel puţin încă o bandă de
deplasare care permite circularea
fără obstacole înainte, bunul simţ ne spune că ar fi oportun să staţionăm pe o altă bandă decât cea din dreapta, pentru a permite vehiculelor care intenţionează să vireze dreaptă să-şi continue deplasarea şi să se fluidizeze astfel traficul. Dar în Chişinău se pot remarca intersecţii în care există doar două benzi, spre exemplu, din care cea din stânga permite deplasarea şi înainte şi spre stânga, iar cea din dreapta – înainte sau dreapta. Atunci când pe banda stângă staţionează la semafor un vehicul cu indicatorul stânga pornit, e firesc ca cel din urma lui să aleagă cea de-a doua bandă, din dreapta, pentru a se deplasa ulterior înainte, în loc să aştepte virarea celui din faţă către stânga. Prin urmare, e firesc că vom descoperi în astfel de intersecţii şi mai multe maşini care staţionează pe banda din dreapta, cu tot cu săgeata verde neluminoasă dreapta, care vor să se deplaseze ulterior înainte. În acest caz, nu mai pot exista pretenţii nici măcar de natură etică, şi trebuie doar să aşteptăm la semafor, iar utilizarea săgeţii verzi poate fi făcută atât timp cât există o succesiune de maşini
care intenţionează să vireze spre dreapta.

E de asemenea oarecum justificat să ne gândim că în astfel de intersecţii autorităţile ar fi putut să nu monteze
aceste plăcuţe cu săgeţi verzi,
pentru a nu crea situaţii confuze.
Dar, atât timp cât ele există şi nu
sunt interzise de regulament,
trebuie să respectăm prevederile
regulamentului rutier.
Haideţi să clarificăm şi situaţia priorităţilor în intersecţie. Acelaşi
punct 58.4 din regulamentul rutier, pe care l-am menţionat mai sus, ne spune că toţi cei care se deplasează la o culoare suplimentară a semaforului şi a unui indicator neluminos trebuie să cedeze trecerea în intersecţie tuturor celorlalte vehicule, care ajung în intersecţie la un semnal luminos standard al semaforului, indiferent de direcţia din care vin sau spre care se deplasează acestea. Prin urmare, nu mai există loc de interpretări – trecerea la săgeata verde neluminoasă se poate face doar după eventuala trecerea pietonilor de la semaforul la care staţionăm, apoi după cedarea trecerii către de toate maşinile din intersecţie, traiectoria cărora se intersectează cu a noastră.
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
5
22,228
COMENTARII (17)
asdfasdfas
Altai, Mongolia
la 4 Aprilie 2013 - 12:17
Bravo, demult trebuia asa un articol, desi pentru majoritatea conducatorilor auto disciplinati nu e nimic nou.
0
1
Dennis
Hânceşti, Moldova
la 4 Aprilie 2013 - 12:27
totul se rezuma la stima intre soferi. Si eu am situatii cind ma prinde rosu pe prima banda, in care se permite virarea la dreapta chiar daca eu am nevoie sa ma deplasez inainte. Sunt constient ca am dreptul sa stationez insa ma simt incomod fata de alti soferi care ar putea profita sa vireze la dreapta. In asa caz incerc sa ma deplasez un metru sau 2 sa fac loc celor din urma mea sa poata vira, daca nu incurc la cei care circula pe verde.
In situatia cind este spatiu si timp pentru a stationa la rosu pe una din benzile ce permit deplasarea doar inainte, iar cineva intentionat stationeaza pe prima banda (in care e permisa virarea la dreapta la rosu) acel sofer pur si simplu nu arata un respect pentru colegii din trafic, si trebuie tratat ca atare, adica sa-l claxonam :) .
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 4 Aprilie 2013 - 13:12
pai, nu incalcam doar atunci cind avem panourile 5.37.2 , 5.38.1 si 5.38.3 (sau marcajul 1.18) instalate, da ?
Dar in lipsa lor, stationarea pe banda data este o incalcare, corect ??
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 13:32
@Eugen:
Acolo e vorba de semaforul cu semnal luminos suplimentar - adică încă o secţiune dedicată. Atunci trebuie continuată deplasarea, însă când e plăcuţa neluminoasă cu săgeată verde - e doar un drept, nu o cerinţă.
0
1
GRED
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 14:19
F. Bine ca ati atins aceasta tema.
La fel la noi lumea tre sa mai deschida cartea o data la 2-3 ani. Mai trageti atentia prin orash cum lumea intoarce la semnalul de intoarcere - cel mai bun exemplu e vizavi de Fidesco de la Ciocana pe M. cel Batran. Toti cu hurta se plaseaza pe dreapta la intoarcere in loc sa se tie cat mai aproape de partea stanga. Cel mai vesel e cand esti pe banda ta cel din fata inca are nas sa te claxoneze ca-i stai LUI pe contrasens
0
0
GRED
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 14:21
Insa problema se rezolva cate o data simplu pur si simplu daca se vor marca benzile corespunzator ca sa nu masuram cu milimetru centrul intersectiei in caz de accidente.
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 4 Aprilie 2013 - 14:30
deci, daca e luminos, n-avem dreptul sa stam in fata vehiculelor ce au intentia sa vireze, si daca nu e semnal luminos - nu incalcam...'nteles
0
0
Eugen
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 15:19
In conditile in care sunt 3 benzi sau mai multe pe un singur sens, aceasta sageata este eficienta,ex. intersectia str.Bucuresti viraj dreapta spre bd.Dacia ,sau bd.Dacia viraj dreapta spre HristoBotiev ,si ineficienta pe strazile cu doua benzi pe sens ,cum ar fi str.Independentei viraj spre CuzaVoda.
Mai problematice sunt intersectiile cu sens giratoriu,de cite ori intersectez str.Gagarina,Negruzii.Albisoara sau Cantemir,de fiecare data mai nu se produce accident,probabil soferii inca nu sunt deprinsi cu faptul ca aici nu este semafor,iar fluxul deautomobile este destul de mare comapartiv cu alte intersectii de asemanatoare.
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 15:31
@Eugen, intersecţiile cu sens giratoriu, în specila cea de la gară, vor fi subiectul următorului articol, noi am şi filmat şi fotografiat ce se întâmplă acolo. Într-adevăr e dezordine mare!
0
1
GRED
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 15:43
Cea de la gara e interesant intr-adevar. Cei care vin dinspre Albisoara au prioritate dar straniu ca ei cedeaza trecerea celor care vin dinspre piatra Tiraspol (Cantemir paremi-se)
1
0
petro
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 15:49
problema este ca unii au invatat cu 10-15 ani in urma regulile care erau putin altfel, iar unele reguli se schimba mai in fiecare an, nu toti sunt la curent noile schimbari, mai ales cei de la tara,(nu fac exceptie nici cei din oras) daca omul se uita la stiri si pe net are sa stie daca nu....nu.Ca sa fie pe intelesul tuturor( soferi,pietoni) trebu de informat lumea mai intens, si indicatoarele de informare si de dirijare sa fie amplasate la loc vizibil nu in copaci,caci vine vara,sa fie linie ce separa benzile ca fiecare sa-si stie locul, zebrele sa fie vopsite sa para a zebre nu a magari ....
0
1
petro
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 15:58
totul se duce de ripa, platim o gramada de bani pe taxe, pe 2013 dublu, numai sa nu zica iar ca nu au bani, o multime de accidente se fac din cauza ca soferul nu stie pe unde merge mai ales pe timp de noapte si pe ceata, sau asfaltul sau pamintul e aceiasi culoare, daca ar fi linii albe reflectorizante sar vedea foarte bine
0
0
semion lobanov
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 17:45
De ce oare au scos sageata verde pe str. M. Viteazul catre Mitropolit Dosoftei, era foarte comod caci la aceasta intersectie masinile stau cite 4-5 minute, dar cu sageata verde treceai usor si nu se creau ambuteiaje mari.

In SUA nu sunt sageti verzi, acolo in regulament rutier e scris ca daca traficul permite atunci ai dreptul sa verezi la dreapta. Nu este nevoie nici de sageti si multa explicatie.
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 4 Aprilie 2013 - 20:00
Pai dupa regulamet asa si este.... cred ca creaza obstacole doar celora care nu au invatat la scoala auto si au procurat perimisuerile de conducere;)
0
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 4 Aprilie 2013 - 21:50
„Probleme în trafic în Moldova”-problema numarul 1 sint gropile!!!in Balti e dezastru,cei de la drumuri au sapat acu 3 saptamini si au abandonat,vorbesc de str.Decebal.Cel mai interesant este ca aceasta strada e la 10 metri de Drumuri Balti.Da cu sageata verde nu e nimik neclar si nou pentru cei care au condus in tarile UE.
0
0
Mihail
Chişinău
la 4 Aprilie 2013 - 22:43
stiti vorba ceea " cum iti asterni asa dormi" credca ne caracterizeaza de minune!

in germania este regula pentru ca asa vor germanii
in moldova e dezastru pentru ca asa vor moldovenii

si cit nom da vina pe politicieniii, vina e doar a noastra pentru ca noi ii punem sus si noi ii rabdam....

0
1
constantin
Bălţi, Moldova
la 7 Aprilie 2013 - 10:39
Da numaidecit trebuie in primul rind de abordat problema N1 in RM care nu sunt indicatoarele suplimentare ci G R O P I L EEEEEEE !!!!!!!!!
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!