ANALIZĂ: scandalul incendiului lui Tesla Model S: adevăr sau provocare?
7 Octombrie 2013, 11:49
Mulţi dintre voi au văzut săptămâna trecută un filmulet viral pe YouTube, care arăta un prim Tesla Model S arzând în partea sa frontală în urma unui accident pe o magistrală
americană. Spiritele s-au încins cu rapiditate, întrebându-se în panică dacă nu cumva bateriile litiu-ion de la bordul lui Tesla Model S nu sunt sigure, iar modelul american ar trebui,
de fapt evitat. Acţiunile Tesla au
pierdut o valoare record la bursă în
acele zile, suma totală a pierderii
acţiunilor cifrându-se la mai mult
de 1 miliard de dolari. O zi
neagră pentru Tesla, fără îndoială... Dar haideţi să vedem, raţional, ce s-a întâmplat de fapt acolo.

Robert Carlson călătorea la volanului exemplarului său Tesla Model S pe o autostradă, cu o viteză corespunzătoare traficului de acolo, când, la un moment dat, un obiect metalic acuţit şi masiv a ajuns în faţa sa. Se presupune că acel obiect a căzut din remorca unui camion care circula în faţa maşinii... Din cauza traficului adiacent, Carlson nu a putut evita acel obiect, care a a pătruns în
spaţiul inferior al maşinii, aplicându-i o forţă de impact imensă dedesubt, echivalentă cu 25 tone. Partea inferioară a lui Tesla Model S are un strat metalic de protecţie a bateriilor, strat care măsoară 6.25 milimetri grosime. Obiectul metalic a reuşit să străpungă acest strat, formând o gaură cu un diametru de 7.5 cm.

În urma impactului puternic, maşina a rămas totuşi pe propriile roţi, iar sistemul de alertă din vehicul a instructat şoferul să oprească maşina în siguranţă şi să coboare din ea fără
a fi rănit. În urma impactului în zona de pătrundere a obiectului în unul din modulele bateriilor a izbucnit un incendiu. Bateria lui Tesla Model S are un total de 16 module, separate între ele de zone de protecţie împotriva extinderii unui eventual incendiu. Acesteau şi-au dovedit şi aici eficacitatea, întrucât incendiul a fost menţinut localizat, iar gurile de ventilare existente în aceste module au direcţionat focul în jos şi în părţi, în afara vehiculului.

Atunci când pompierii au ajuns la vehiculul în flăcări, aceştia au aplicat o procedură standard, care stipulează
că aceştia trebuie să-şi asigure acces la sursa focului. Astfel, atunci când au ajuns la stratul superior proector al bateriei, aceştia au găurit modulele alăturate, creând astfel căi de acces a oxigenului, răspândind temporar focul, paralel stropind întreaga zonă cu apă. Din punctul de vedere al celor de la Tesla, stropirea cu apă a fost într-adevăr preferabilă stropirii eventuale cu spumă sau alte soluţii chimice, dar bateria nu ar fi trebuit găurită, întrucât zonele integre nu erau anterior cuprinse de flăcări. Chiar şi aşa, în scurt timp pompierii au reuşit localizarea incendiului şi stingerea lui. Telsa menţionează că la niciuna din etape incendiul nu a ajuns în habitaclul
maşinii, or protecţia ocupanţilor de la bord este întotdeauna prioritatea firească a oricărui producător.

Dacă un vehicul cu motor tradiţional pe benzină ar fi fost implicat în acest impact, consecinţele ar fi fost cel puţin similare, sau chiar mai tragice, spun cei de la Tesla. O maşină convenţională are o foaie metalică subţire de protecţie în partea sa inferioară, lăsând canalele de transportare a combustibilului vulnerabile în astfel de cazuri. Iar un eventual incendiu izbucnit în urma unui astfel de scenariu, s-ar fi extins cu rapiditate pe întreaga maşină, soldându-se şi cu o potenţială explozie.
Mai mult ca atât, în SUA se întâmplă circa 150,000 incendii de maşini pe an. Raportate la cele 3 trilioane de mile parcurse de americani anual, media naţională indică o frecveţă de un incendiu la fiecare 20 de milioane de mile parcurse la nivel naţional. O statistică similară, raportată la numărul exemplarelor Tesla aflate în circulaţie şi a milelor parcurse de acestea, indică un incendiu la fiecare 100 milioane de mile parcurse. Deci, un american are şanse de 5 ori mai mari să se pomenească într-un incendiu de maşină la bordul unui vehicul cu propulsie tradiţională decât într-un model Tesla!
Până la urmă şi proprietarul exemplarului Tesla implicat în accident a fost de acord că maşina a avut o ţinută demnă într-o situaţie atât de extremă, protejundu-l de oricare leziuni. Mai mult ca atât, el a declarat că rămâne fan Tesla şi speră să poată reveni în curând la volanul unui nou exemplar.

Şi totuşi, Tesla are în faţă o perioadă de restabilire a imaginii, puternic zdruncinate de acest incident. O
mulţime de voci din întreaga lume se întreabă cât de „accidental” a apărut acea bucată de metal în faţa maşinii, sugerând un complot murdar al petroliştilor şi/sau al triadei producătorilor auto americani. E o supoziţie oarecum motivată, mai ales că vânzările lui Tesla Model S le întrecuseră în SUA pe cele ale tuturor limuzinelor premium, inclusiv pe cele ale unor modele renumite precum Mercedes-Benz S-Class sau Audi A8. Mai mult ca atât, la recentele teste ale
institutului american de siguranţă rutieră Tesla Model S a fost declarat cel mai sigur automobil testat vreodată!

Tesla Model S s-a născut dintr-o idee ambiţioasă, plină de entuziasm, a unui geniu şi a echipei sale şi a umilit prin luptă onestă şi inovaţie toţi granzii bătrâni ai industriei. Se pare că granzii contratacă cu singurele metodele de care sunt capabili ei... Curaj, Tesla!
PiataAuto.mdIlie Toma
4
2,590
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (24)
Cyber
Briceni, Moldova
la 7 Octombrie 2013 - 14:32
"suma totală a pierderii acţiunilor cifrându-se la mai mult de 1 miliard de dolari" ce inseamna sa-ti strici putin reputatia... chiar de ar fi si neadevaruri. Ce efect puternic o au toate aceastea!
0
0
Valeriu
Chişinău
la 7 Octombrie 2013 - 16:13
Daca e complot rusine celor care nu-i duce capul sa bage electricitatea pe masini. S-ar putea sa fie chiar triada germana, nu cea americana, daca intr-adevar Tesla le-a batut masinile de lux. Cel putin Mercedes a mai avut scandaluri de coruptie incercand sa-si promoveze S-ul.
0
1
GRED
Chişinău
la 7 Octombrie 2013 - 20:33
Da Valeriu e Mercedes de vina. Speri sa dispara aceasta marca de pe glob :)
0
0
GRED
Chişinău
la 7 Octombrie 2013 - 21:52
Desi eu cred ca cineva vrea sa puie laba pe Tesla intr-un fel sau altul si vrea so cumpere mai ieftin dect se apreciaza pe piata... Asta se intampla cam peste tot... vrei sa cumperi ceva dai pretul in jos - daca iti reuseste - asa e in Capitalismul salbatic...
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 7 Octombrie 2013 - 22:24
si totusi lucrurile nu trebuie privite cu superficialitate. Daca un rest metalic de pe sosea iti provoaca incendiul insemna ca acolo bateriile sunt prea expuse.

Un caz oarecum similar a fost (parca) prin anii '60 in SUA. Numai stiu marca dar, in caz de accident din spate, luau foc. Modelul a fost retras de pe piata si revizuit.

Adevarat, pentru un model construit de la 0 mai scapa si inginerilor unele situatii. Back to drawing board ca altfel se ineaca actiunile.
2
1
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 09:17
Chiar nu vreau sa dispara Mercedes, GRED! Dar daca Tesla i-a batut la cativa ani de la aparitie, Lexus cand a aparut tot i-a batut vreo 20 de ani la rand... Ma tem sa nu dispara ei singuri, dupa ce vor incepe sa produca in China...

N-am eu nimic cu ei, dar mai mult imi plac japonezii si gata!
2
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 09:27
Nici Tesla si nici Lexus nu ia batut nici o data. Documenteaza-te :)
1
2
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 09:28
Si apropo nu ia batut nici la test-drive si nici la vanzari si nici in Europa si nici America .. asta asa ca PS .. :)
0
2
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 09:31
Si ca sa stii Mercedes detine actiuni in Tesla.... si Mercedes ca si Tesla merg pe bateriile Li-Ion comparativ cu Toyota care au pus accent pe Ni-Mh. Acuma Toyota la fel va produce electro pe Ni-Mh. Si in industria auto este concurenta dar sunt si intelegeri si conlucrari chiar mai bune decat intelegerile de pe forumurile noastre :)
1
1
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 09:36
"Acuma Toyota la fel va produce electro pe Ni-Mh." = "Acuma Toyota la fel va investi in Li-Ion ... "

Desi eu totusi cred ca Li-Ion este mai periculos... poate de aia si Toyota a mai asteptat sa se dezvolte tehnologia... daca tine minte cineva ce s-a intamplat cu Laptopurile Dell ... ?
0
0
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:12
GRED, ma mira faptul ca acum reactionezi asa. Parca erai mai calm si argumente alta altadata. In ultimii ani Lexus a pierdut prima pozitie cu LS in SUA. Am mai pus odata niste statistici pe aici nu vreu sa repet, dar daca ai timp cauta pe wiki si vei vedea singur. Eu la asta si m-am referit - la vanzarile din SUA.
1
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:19
Reactionez normal... de ce crezi ca "scriu nervos" ...

La vanzarile in SUA da :) Probabil te referi la sf. anilor 90 inceputul anilor 2000 ... can MB scotea rahaturi pe banda rulanta
0
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:19
Impreuna cu Chrysler :)
0
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:22
Apropo p-u documentare e bun asta = http://www.goodcarbadcar.net/

Desi sper ca Tesla va rezista -- important sa sara un gigant mai mare sa-l apere acuma ca sa nu-l rupa in bucati cineva
0
0
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:22
In privinta test-drive-urilor, mai ales cele facute de europeni si am vazut multe! Toti fac comparatiile in felul urmator: LS mai bun la motor, mai bun la sistemul hibrid, mai silentios, mai fiabikl, mai ieftin, mai nu stiu cum, dar totusi Mercedes castiga pentru ca are steaua ceia pe capota! :))
0
0
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:24
Vezi te rog, vanzarile din 2007... dupa 2008 s-a inceput jalea cu criza economica, apoi tsunami si LS nu isi poate reveni nu stiu de ce, dar presupun ca un model complet nou va schimba situatia.
0
0
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:36
http://www.goodcarbadcar.net/2013/10/usa-large-luxury-car-sales-figures-september-2013-ytd.html

Iata si situatia din septembrie, chiar daca S-ul nou a aparut pe piata, pierde teren si imi pare cel putin ciudat dar LS ii sufla in ceafa si e posibil pana la sf anului sa il si bata. BMW desigur e cel mai bravo pe piata americana.
0
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 10:58
Valeriu nu fi naiv,,, :)))))
Septembrie 2013 nu are cum fiindca nu se vinde inca la scara larga in USA...
Da vre-o 2-3 luni inapoi cand S-uri vechi inca erau in vanzare desi nu se mai produc din 2012...
Un exemplu ar fi luna Mai... = http://1.bp.blogspot.com/-4RY3AuyRD3E/UbHzdHv7fMI/AAAAAAAAf-M/Y6HnSf0ND_U/s1600/USA_large-luxury-car-sales-chart-May-2013.jpg

si analizeaza situatia si pe ani ...
S-ul le-a batut pe toate in toti anii ...
2012 S-ul bate tot = http://2.bp.blogspot.com/-QT5gz3lpbVM/UO2JBrJIXCI/AAAAAAAAc5Q/xWh-FanU3HM/s1600/USA_large-luxury-car-sales-chart-2012-year-end.jpeg

2011 - S-ul bate tot
http://3.bp.blogspot.com/-0VTTPf2m32c/Tw2y7C7NFlI/AAAAAAAATqY/fSm1vhfSeK4/s1600/U.S._large-luxury-car-sales-chart-2011-year-end.jpeg

2010 - S-ul bate tot
http://4.bp.blogspot.com/_oDUSGXa_xQs/TSsebKjkDXI/AAAAAAAARog/peUmJieHfkk/s1600/large+luxury+car+sales+america+2010.jpeg

Si o sa vezi ca 2013 va fi la fel.... cand se vor porni vanzarile noului model ...
Situatia la moment e cam asta:
Seria 7 = 8573
S = 7625
LS = 7569
A8 = 4634
....
Lunile care vin va fi ca in alti ani ... la sigur
0
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 11:09
Si inca o informatie interesanta pentru cei iubesc 2 marci concomitent :)

http://www.extremetech.com/extreme/153888-tesla-mercedes-pair-up-to-create-a-mainstream-ev-with-115-mile-range
0
0
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 12:12
GRED, observ ca intentionat nu cobori mai jos de anul 2010, dar ai tot dreptul, pentru ca altfel faci Mercedesul de rusine... Mai vorbim la sfarsitul anului sa vedem cum merge treaba.
0
0
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 12:22
Mai jos de 2010 nu am gasit date pe acest site...

Hai ma lasam .... :)))))

Tesla are un proiect grandios... Succese lor !
0
1
Valeriu
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 12:39
ok
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 8 Octombrie 2013 - 13:09
Da GRED, S-ul este Dumnezeu pe pamant.M-am documentat :))
2
1
GRED
Chişinău
la 8 Octombrie 2013 - 14:34
Da-mi si mie link :) ...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!