Proprietarii de maşini electrice sunt surprinşi de cât de repede se uzează anvelopele lor, indică un studiu JD Power
3 Aprilie 2024, 12:23 Redacţia PiataAuto.md
JD Power a dat publicităţii un studiu al satisfacţiei posesorilor de maşini faţă de anvelopele pe care le exploatează, iar o parte a acestui studiu face referire la o problemă mai puţin menţionată, şi anume că proprietarii de maşini electrice sunt per general surprinşi de cât de repede se uzează anvelopele la automobilele lor, în timp ce aşteptările acestora sunt ca acestea să aibă o durată de viaţă similară cu cele de pe maşinile cu combustie.
Cei de la JD Power spun că marea problemă e lipsa de informare a proprietarilor de maşini electrice despre faptul că maşinile lor pot genera în mod firesc o uzură mai accelerată a anvelopelor, iar acest fapt se datorează greutăţii mai mari în cazul acestor maşini şi cuplului mai mare, livrat instantaneu spre roţi, care determină această uzură.
Unele maşini foarte grele şi foarte puternice, precum Rivian R1T şi R1S, pot genera în unele cazuri o uzură completă a anvelopelor în doar 6 mii mile, echivalentul a 10.000 km, indica mai devreme un studiu al CDK Global. Într-un asemenea ritm, schimbul de anvelope la maşinile electrice este similar schimbului de ulei la cele cu motoare pe benzină, concluziona atunci acel studiu.
Cei de la JD Power, însă, indică în partea a doua a studiului că anvelopele special concepute pentru maşini electrice ar fi mai puţin susceptibile de uzură accelerată, întrucât producătorii acestora pun acolo compoziţii diferite ale cauciucului, care e mai rezistent la greutate şi cuplu mare aplicat pe suprafaţa de contact. Mai mulţi producători au deja asemenea anvelope, ele sunt de obicei mai scumpe, dar durata lor de viaţă mai lungă pe maşini electrice asigură răscumpărarea investiţiei.
Deci, cumva se sugerează ideea că maşinile electrice au nevoie de anvelope speciale. Parţial, judecând fizic, e adevărat la maşinile foarte grele, de pe la 2,5 tone şi mai mult, iar în lumea noastră există multe maşini electrice care cântăresc 2,7-2,8 tone şi mai mult în masă proprie. Da, greutatea mare le poate determina uzură accelerată şi la un Rivian de 3,1 tone masă proprie e cu adevărat probabil ca anvelope obişnuite să se uzeze mai repede. La maşinile electrice mai uşoare, însă, diferenţa ar trebui să fie mai mică.
Problema uzurii accelerate la multe maşini electrice de până în prezent era în lipsa gestionării corecte a cuplului, la demarări, chiar şi la maşini urbane compacte. Spre exemplu, prima generaţie Fiat 500e a fost notorie că şuiera aproape la toate accelerările mai intense, fără ca maşina să contracareze acest efect, iar asta ducea inevitabil la situaţia în care peste un an anvelopele faţă erau complet uzate, chiar dacă nu exagera la ritmul de condus.
Iar per general acceleraţiile intense e firesc că vor determina uzură mai rapidă, întrucât cuplul mare trebuie transpus cumva pe asfalt. Problema poate fi evitată prin accelerări mai temperate, cel puţin ca medie generală, sau, dacă tot maşina are performanţe de genul versiunilor super sportive cu combustie de cândva, proprietarul va trebui să accepte că şi anvelopele vor fi schimbate mai des, exact cum se întâmplă şi la acele modele cu combustie mai performante.
Deci, la multe dintre maşini electrice pot exista uzuri mai rapide ale anvelopelor, fapt care e perfect explicabil fizic, dar totodată care poate fi minimizat prin stilul de condus. Studiul JD Power, însă, pune accent mai mult pe faptul că totuşi un număr covârşitor din cei peste 31.000 de proprietari care au fost intervievaţi au răspuns că se aşteaptă ca anvelopele lor să aibă durată de viaţă egală cu cea a maşinilor cu combustie.