Accidentul tragic al prototipului autonom Uber cu implicarea pietonului: care sunt consecințele?

Accidentul tragic din orașul Tempe, statul Arizona, SUA, cu implicarea unui prototip de teste autonom Uber, ce a dus la decesul unui pieton, a avut loc cu două săpmtămâni mai devreme. De atunci spiritele în societate și spațiul media s-au mai calmat, agențiile americane NHTSA și NTSB au început cercetarea cazului, iar noi ne întrebăm, care vor fi consecințele, de fapt, a acestui accident?

Mai devreme autoritățile mai multor state americane au venit cu modificări legislative, care au facilitat și au simplificat lansarea vehiculelor autonome de teste pe drumurile publice (de exemplu autoritățile statului California au permis testarea vehiculelor autonome fără prezența unui șofer la bord), ceea ce a avansat cercetările în domeniu. Imediat mai mulți producători au început testarea propriilor tehnologii pe drumurile publice.
La scurt timp după producerea accidentului mai multe companii au suspendat propriile teste a vehiculelor autonome pe drumurile publice, printre acestea se enumeră Uber, Toyota, și o companie tânără din Boston – nuTonomy. Agențiile naționale americane pentru siguranță în trafic NHTSA și NTSB au pornit cercetarea cazului pentru a stabili cine, până la urmă, se face vinovat de producerea accidentului,iar vizate sunt mai multe părți. Se va lua în calcul în primul rând faptul, că pietonul traversa neregulamentar strada, pe timp de noapte, într-o zonă neiluminată a străzii, dar nu va fi neglijat nici faptul că la volanul automobilului de teste se afla un șofer, menit să acționeze prompt în cazul unei situații excepționale, dar nu a făcut-o, după cum puteți vedea în secvența video de mai jos (atenție, imaginile prezentate în secvența video v-ar putea afecta emoțional!).
Totodată grav este faptul, că automobilul de teste Uber este dotat cu tot felul de camere, radare, lidare și senzori, care să reacționeze în orice situație, în orice condiții meteo și de iluminare, dar după cum putem urmări în secvența video de mai jos, sistemul nici nu a reușit să reacționeze în momentul apariției pietonului. De menționat, că Uber folosește în testele sale automobilele de producție Ford și Volvo, însă tehnologia de pilot automat utilizată în cadrul acestor teste este în totalitate dezvoltată de Uber, pe când ambele companii automobilistice dezvoltă propriile sisteme de condus autonom independent.

Comentând imaginile captate de camera de la bordul automobilului de teste, șeful Departamentului de Poliție al orașului Tempe a atenționat, că pietonul a apărut brusc în fața mașinii, traversând strada neregulamentar, iar impactul ar fi inevitabil chiar dacă la volan s-ar afla doar un șofer. Totodată, automobilul autonom circula cu depășirea limitei de viteză de 35 mph (circa 56 km/h), vitezometrul indicând în momentul impactului viteza de 38 mph (circa 61 km/h). Nici șoferul automobilului de teste nici pietonul nu se aflau în stare de ebrietate.

Directorul departamentului tehnologic al companiei americane Consumer Watchdog a venit cu o reacție mai dură, însă, declarând că legislația ce vizează testarea vehiculelor autonome pe drumurile publice ar trebui înăsprită, iar problema principală al eșecurilor în testele mașinilor autonome constă în ceea, că sistemele de pilot automat nu pot prognoza cu precizie comportamentul pietonilor.
Tragicul accident ar putea oferi răspuns la întrebarea de bază legată din start de dezvoltarea automobilelor cu pilot automat – cine va purta răspundere în cazul unui accident fatal? Multe companii sunt preocupate de dezvoltarea tehnologiilor de condus autonom în prezent în vederea securizării traficului rutier, declarând că excluderea factorului uman din ecuație ar reduce numărul accidentelor, mai ales al celor fatale la zero. Dar aici ar trebui să amintim, că deși acesta este primul accident cu consecințe fatale cu implicarea unui pieton și a unui automobil autonom, acesta nu este primul caz când o persoană decedează de pe urma folosirii sistemului de pilot automat. Acum doi ani în urmă a avut loc un accident fatal cu implicarea unui Tesla Model S de serie cu pilot automat, în care a decedat șoferul sedanului electric, care a tamponat în plin remorca unui camion. După cercetări îndelungate, cei de la NTSB au îndreptățit compania auto americană, declarând că șoferul a avut la dispoziție circa 7 secunde pentru a prelua controlul asupra vehicului și de a evita sau a minimaliza efectele impactului, iar specialiștii nu au identificat nereguli în activitatea sistemului de pilot automat. Totodată Tesla declară că sistemul dezvoltat de ei nu este un pilot automat complet, iar în cazul situațiilor excepționale sau producerii unui accident anume șoferul poartă răspundere pentru consecințe.
Automobilele autonome Uber au mai fost implicate în accidente rutiere anterior, cel mai răsunător a fost accidentul de anul trecut, în urma căruia automobilul de teste s-a răsturnat. Atunci compania a fost îndreptățită, iar autoritățile au ajuns la concluzia că accidentul a fost provocat de un alt participant la trafic.

Cercetării accidentul tragic de la 18 martie curent vor avea loc până la un an, după care autoritățile americane și compania Uber vor veni cu comunicate oficiale.
0
2,551
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!