Reportaj Concorso de Eleganza 2018, ep. 4. O nouă lume, noi idei. Istoria GT.

Anii 1950 şi 1960 au fost definiţi de automobile cu caracter sportiv, destinate condusului pe drumuri publice. Pasionaţii de automobile, care-şi purtau pasiunea mai devreme în sedanuri mari, coborau în maşini cu două locuri, cu centru de greutate coborât şi siluete superbe, cu un design plin de impact, care, evident, puteau alerga într-un mod cu totul nou pe drumurile Europei. O nouă cultură lua naştere, o cultură a călătoriilor lungi şi savuroase, sub numele de „Granturismo”, sau GT, vorbind pe scurt. Unele dintre reprezentanţii acestei categorii puneau un mare accent pe confortul în asemenea călătorii lungi, altele, cu ADN provenind din maşini de cursă, considerau că mult mai savuroasă e puterea enormă de sub capotă. Istoria GT este, astfel, extrem de multilaterală, dar plăcerea de condus la distanţe lungi e cea care le uneşte pe toate sub cele două litere magice din lumea auto: GT.
Iată, deci, care au fost specimenele din această categorie, aduse în acest an la Concorso d’Eleganza la Villa d’Este.


1. BENTLEY MK VI. Anul 1949.
Motor: 6 cilindri în linie
Cilindree: 4,257 cm cubi
Putere: 135 CP la 4,500 rpm

Lansat în 1952, Bentley R-Type Continental era un act de emancipare a celor de la Bentley faţă de compania-mamă, Rolls-Royce, iar acel model şi-a câştigat rapid titlul de cel mai rapid coupe cu patru uşi din lume şi de covor zburător. Oficial, nu e existat un predecesor, însă cunoscătorii ştiu că anume constructorul de caroserii H.J. Mulliner, care a construit şi vehiculul din imagine, a fost cel care a dat tonul modelului de mai târziu, prin desenarea acestui Bentley MK VI Lightweight Coupe câţiva ani mai devreme, construit în doar 3 exemplare.

2. FERRARI 212 EXPORT. Anul 1951.
Motor: 12 cilindri în formă de V
Cilindree: 2,562 cm cubi
Putere: 150 CP la 6,500 rpm

Primele exemplare produse de Ferrari erau destul de lipsite de consecvenţă în design, întrucât împrumutau idei de la o mulţime de constructori de caroserii dina cea vreme, dar, în schimb, erau extrem de exclusiviste, întrucât numărul unităţilor produse pentru fiecare variaţie arareori trecea de cifra 10. Această versiune însemna o combinaţie dintre motorul V12 de 2.6 litri şi un ampatament reduse la 2.25 metri. Numai 28 de asemenea maşini au fost produse, ele fiind divizate între mai multe tipuri de caroserie, doar două fiind cabriolete, ca şi ce de aici, şi doar unul având suspensie de curse – cel adus la Concorso.

3. FIAT 8V. Anul 1953.
Motor: 8 cilindri în formă de V
Cilindree: 1,996 cm cubi
Putere: 125 CP la 6,600 rpm

Eleganţa maşinilor italiene din anii 1950 rezidă în mare parte din refuzul lor de a prelua detaliile opulente din deceniile anterioare şi aderenţa la o filosofie a simplităţii şi focusării spre esenţă. Fiat 8V a fost creat de unul din designerii italieni geniali din toate timpurile – Giovanni Michelotti, care a semnat mai multe modele Alfa şi Ferrari. E o operă de artă ce aproape că eclipsează substratul tehnic admirabil, cu un motor V8 super performant. Iar faptul că acest model a fost produs în doar 114 exemplare, îl face cu siguranţă un îndrăgit al colecţionarilor.

4. JAGUAR XK 120 SE. Anul 1954.
Motor: 6 cilindri în linie
Cilindree: 3,442 cm cubi
Putere: 180 CP la 5,300 rpm

Dacă vorbim de un Jaguar al acelor timpuri, cu siguranţă vorbim de un motor cu 6 cilindri în linie, dar de această dată şi cifrele de putere sunt mai impresionante. Ce mai, modelele Jaguar din acele timpuri erau deja printre cele mai dorite maşini din lume, iar XK 120 a fost numit încă la lansarea sa drept una din cele mai frumoase din lume şi, cel mai important, cea mai rapidă maşină de serie produsă în lume! Acest exemplar vine din ultimul an de producţie al acestui model şi a fost livrat în SUA, dar abia după ce a făcut şi o vizită la salonul auto de la Geneva în acel an, pentru a fi expusă acolo publicului.

5. CHEVROLET CORVETTE. Anul 1959.
Motor: 8 cilindri în formă de V
Cilindree: 4,637 cm cubi
Putere: 315 CP la 6,200 rpm

E prima încercare a lui Caroll Shelby de a-şi construi propria maşină, însă puterea motorului de sub capotă denotă curajul pe care au început a-l avea constructorii americani în lumea auto. Americanii s-au gândit să-i comande italianului Sergio Scaglietti designul caroseriei, dar acesta arăta foarte apropiat de creaţiile pe care el le livra clientului său permanent, Enzo Ferrari, fapt care i-a înfuriat atât pe cei de la General Motors, cât şi pe Enzo. Doar trei maşini fuseseră comandate, însă, după livrarea primeia – cea din imagine, care a şi fost adusă la Concorso – celelalte două n-au mai fost produse, iar colaborarea s-a încheiat cu scandal. Prin urmare, maşina expusă aici e un exemplar unic în lume.

6. FERRARI 250 GT BERLINETTA SWB. Anul 1960.
Motor: 12 cilindri în formă de V
Cilindree: 2,953 cm cubi
Putere: 260 CP la 7,000 rpm

Acest Ferrari captase ochii publicului în acei ani printr-o combinaţie rară de culori – gri la exterior şi roşu la interior. Cam îndrăzneţ pentru acele timpuri, dar cu efect. Caroseria era construită de acelaşi Scaglietti menţionat mai sus, şi doar 158 de asemenea automobile au fost construite. Maşina de aici e prima care a prefaţat farurile pătrate ale generaţiei viitoare şi e una din doar 10 maşini cu elemente „Competizione”, venite din motorsport – tunele deschise ale carburatoarelor în locul unui filtru de aer, capac de rezervor cu deschidere rapidă şi diferenţial cu alunecare limitată.

7. ALFA ROMEO 33/2 STRADALE. Anul 1968.
Motor: 8 cilindri în formă de V
Cilindree: 1,995 cm cubi
Putere: 230 CP la 8,800 rpm

Numele acestui model Alfa Romeo, de doar 1 metru înălţime, indică focusarea lui către senzaţiile de drum. Totuşi, oricine ar fi urcat la bordul acestui automobil inspirat de curse, descoperea lipsa oricărei noţiuni de confort şi ar fi spus că numele STRADALE e doar o glumă. Astea fiind spuse, totul depindea de pasiunea cu care cel de la volan îşi mânuia maşina. Dacă-şi dorea, scotea minuni din această creaţie, întrucât la timpul său nici o altă maşină de serie nu accelera la fel de rapid ca această Alfa extrem de uşoară. Au fost produse doar 18 maşini în lume, iar una ca asta costa cu 50% mai mult decât un Ferrari 275 GTB/4 la acea vreme!
0
1,357
GALERIE FOTO (63 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!