Automobilele din Moldova Hybrid Electro Maraton: Fiat 500e

Micuţa maşinuţă oranj a fost vedeta maratonului electric, atrăgând privirile cu o insistenţă nemaivăzută. Şi e clar de ce. Fiat 500 arată drăguţ şi jovial şi-n versiunea sa tradiţională, iar odată ce s-a lansat şi ca un automobil 100% electric, ne-a făcut încă o dată să înţelegem că maşinile electrice nu trebuie neapărat să fie amorfe şi hidoase. Nu, ele pot fi cool şi atrăgătoare, venind cu beneficiile mobilităţii electrice şi rămânând în acelaşi timp dorite!
Fermecaţi de frumuseţelea lui Fiat 500e, am primit şi multe întrebări despre caracteristicile tehnice. Iar aceste articole detaliate despre fiecare automobil participant la maraton vin tocmai să vă facă să le cunoaşteţi mai bine inclusiv pe partea substratului lor tehnic.

Aşadar, haideţi să vedem ce aduce micuţul electromobil Fiat 500e!

Construcţia sistemului de propulsie electrică al lui Fiat 500e

Spre deosebire de alte modele electrice lansate cu mare tam-tam pe piaţă de creatorii lor, Fiat 500e a fost lansat mai mult pentru că grupul Fiat Chrysler avea nevoie de el în SUA, pentru a se conforma limitelor de emisii la nivel de companie, decât pentru că cei de la Fiat tare şi-au dorit un model electric sau pentru c-au crezut prea tare în el. Ba mai mult, răposatul Sergio Marchionne spunea că grupul Fiat Chrysler va urma să piardă cam între 8 şi 10 mii de dolari la fiecare Fiat 500e vândut, sugerând că ei n-ar fi prea entuziasmaţi de un număr prea mare de vânzări ale modelului.
Dar uneori, când o companie ca Fiat nu vrea să-şi suflece prea tare mâinile pentru a dezvolta un model electric ca Fiat 500e, produsul ajunge să fie mai bun. Pentru că cei de la Fiat trebuiau să delege cuiva munca aia migăloasă şi neprofitabilă şi i-au găsit pe cei de la Bosch, care aveau un electromotor proaspăt dezvoltat pentru automobile electrice compacte, dar şi un pachet de baterii nou, numai bune să-şi găsească locul pe un model electric. Aşa că, în rezultat, cam tot sistemul de propulsie al lui Fiat 500e e dezvoltat de renumita companie germană Bosch. Iar când ingineria germană se combină cu designul italian, istoria arată că-n rezultat ies creaţii remarcabile.
Fiat 500e a fost prezentat în noiembrie 2012 la salonul auto de la Los Angeles, iar în showroom-uri a ajuns pe la mijlocul anului 2013. Încă din momentul lansării, Fiat 500e se lăuda cu multe perfecţionări aerodinamice, menite să-i reducă rezistenţa aerodinamică niţel cam mare, pentru a-i asigura o mai bună eficienţă.

Din 2013 şi până astăzi, aşa cum e moda peste ocean, Fiat 500e a beneficiat de câte o mică revizuire şi actualizare în fiecare an, dar aceste revizuri au fost destul de minore, păstrând modelul cu substrat tehnic nemodificat până astăzi pe partea de hardware. Micuţul participant la maratonul nostru e din 2015 şi, fireşte, e tot o versiune americană, pentru că Fiat 500e a avut doar o scurtă tentativă de a se lansa pe continentul european, însă italienii s-a răzgândit până la urmă.
Aşadar, dacă sistemul de propulsie a rămas practic nemodificat, haideţi să vedem ce ascunde micuţul Fiat 500e. Motorul electric e de origine Bosch şi poartă numele SMG 180/120, iar cifrele alea vin de la dimensiunile lui – 120 mm lungime şi 180 mm în diametru, cântărind doar 32 kg în greutate. Motorul a fost gândit pentru a fi compatibil cu modele electrice şi hibride compacte, aşa încât el s-a regăsit la un moment dat şi în sistemul de propulsie al lui smart fortwo electric drive, spre exemplu.

Pe Fiat 500e el generează 111 CP şi 200 Nm, iar cuplul maxim vine de la cele mai joase turaţii. În mod firesc, nu există o cutie de viteze, ci doar o treaptă de transformare a turaţiilor în raport de 9.59:1. Iar motorul are o plajă foarte largă de turaţii, de până la 12,800 rpm.
Fiat 500e a fost şi primul electromobil ce a făcut uz de o baterie de origine Bosch la vremea sa. Bateria are o capacitate de 24 kWh, e litiu-ion şi e răcită şi încălzite cu circuit lichid. Încărcarea ei poate dura mai puţin de 4 ore la o priză standard de 230V. Autonomia asigurată a variat niţel pe parcursul anilor cu fiecare omologare anuală nouă, dar la nivelul anului 2015 autonomia declarată era de 140 km în regim mixt şi 160 km în regim urban. Tradus în consum, aceste cifre ar însemna o medie urbană delcarată de 15 kWh/100 km şi una mixtă de 17.1 kWh/100 km.
Electromotorul, fireşte, e montat foarte aproape de puntea faţă, iar bateria – în podea, aşa ca la majoritatea automobilelor electrice. În cazul lui Fiat 500e, asta i-a sporit şi mai mult agilitatea la manevrare, inginerii mai perfecţionând şi suspensia pentru a face faţă mai bine greutăţii sporite şi distribuţiei diferite de greutate, pentru că versiunea electrică are o distribuţie mai apropiată de raportul de 50:50 între axe (57:43 dacă e să fim mai exacţi), spre deosebire de versiunile cu motoare tradiţionale, care sunt mult mai grele în faţă şi mai uşoare în spate. Greutatea totală a lui Fiat 500e, totuşi, nu e foarte mică, micuţul cântărind 1,355 kg la gol.

Şi dacă tot a fost lansat ca un automobil inovativ, Fiat 500e nu putea să nu vină cu un sistem multimedia mai avansat, oferit ce-i drept opţional, care putea afişa şi staţiile de încărcare de alături, dar şi disponibilitatea locurilor libere. Cadranele de bord digitale, însă, erau oferite standard.
Aşa cum spuneam, modelul a fost lansat mai mult de nevoie, însă s-a dovedit a fi unul extrem de reuşit în timp, fiind foarte apreciat şi datorită designului, şi datorită felului în care merge şi se exploatează. Premiile pentru cel mai bun sau mai interesant au curs cu duiumul, iar Fiat 500e a rămas în producţie până astăzi, la 5-6 ani distanţă, şi abia anul viitor se preconizează o nouă generaţie de 500e. În momentul lansării pe piaţă un Fiat 500e se vindea nou cu 35 mii dolari în SUA, astăzi unul nou costă în showroom deja 32,995 dolari.
Exemplarul nostru din Moldova Hybrid Electro Maraton a fost importat de EWA Motors din SUA şi are 47 mii km parcurşi, fiind vândut la un preţ de peste 11 mii euro, dar cei de la EWA Motors mai au câteva exemplare în stoc, preţurile pornind de la 10,600 euro.

Cum am simţit noi Fiat 500e în maraton

Vesel, pozitiv, jovial, foarte agil în viraje şi foarte plăcut în condus prin oraş – astea sunt descrierile oferite de toţi cei care-l conduceau. Interiorul e extrem de interesant, având şi o combinaţie de culori interesante, dar şi o atmosferă cool. Volanul e foarte conectat cu roţile şi, datorită roţilor poziţionate prin extremităţi şi centrului de greutate coborât, maşina se conduce extrem de plăcut.
Şi apoi, Fiat 500e era unul din puţinele electromobile din maraton care putea demara cu derapaje intense, făcând roţile să şuiere vesel! Da, da! Sistemul lui de propulsie nu inhibă motorul la pornire, astfel încât starturile sunt foarte dinamice.
Sistemul de încălzire a habitaclului e mai rudimentar, însă, astfel încât pornirea lui pe timp rece taie imediat vreo 10-15 km din autonomie, iar asta nu e tare vesel când ai un drum mai lung în faţă, cum aveam noi în maraton. Aveam de ales între a îngheţa mergând, sau de a merge şi apoi de a îngheţa pe undeva fără autonomie. Autonomia reală în regimul nostru mixt a oscilat între 140 şi 160 km, ceea ce e, paradoxal, mai mult decât de declară oficial! E drept că şi coechipierii noştri se străduiau să aibă un condus eficient. Cel mai mult s-a străduit camaradul nostru Anatol, care a bătut un adevărat record în cea de-a doua zi, reuşind să-i asigure lui Fiat 500e o autonomie cumulată de 201 km, o cifră nesperată chiar şi pentru cei care l-au creat, cu siguranţă! Aşa că şi consumul real mixt poate fi încadrat între cifre de 15-17 kWh/100 km, iar cel urban poate ajunge şi la 14 kWh/100 km! Tradus în bani, asta ar însemna cam 25-30 bani per kilometru!
Dar dacă aţi vrea să mergeţi cu încălzirea pornită, fără prea mare griji de eficienţă, puteţi fi siguri de 100-120 km parcurşi cu micuţul ăsta. Sigur, cel mai bine 500e se simte în mediul urban, dar face faţă şi unei călătorii interurbane. Iar timpii de încărcare în maraton au fost un pic mai mare de 4 ore de obicei, pentru că noi aveam mai multe electromobile conectate paralel la aceeaşi reţea, dar oricum Fiatul se încărca printre primele întotdeauna.

Şi apoi, e clar pentru toată lumea că un Fiat 500e vă va cuceri oricum în primul rând cu designul, nu cu substratul tehnic. Doar că, având un sistem de propulsie de origine Bosch, se întâmplă să fie unul foarte bun, astfel încât şi exploatarea acestui automobil 100% electrică să fie din start uşoară, clară, fără alte bătăi de cap sau frustrări că aţi fi optat pentru o maşină urâtă. La Fiat 500e până şi când iei piciorul de pe acceleraţie, ai senzaţii apropiate cu o maşină obişnuită, lipsind efectul ăla de frânare regenerativă accentuată, el venind proporţional doar la frânare. Aşa că, băieţi şi fete care vreţi un electromobil cool, ăsta e cu siguranţă unul de efect, care vă va face imediat vedeta clasei, grupului, cartierului, găştii şi chiar oraşului!
0
866
GALERIE FOTO (47 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!