Automobilele redacţiei: Suzuki Ignis, maşina pentru drumuri rele. Consum şi întreţinere în primii 2,500 km

Dacă mai sunt unii oameni cărora le e frică de ideea unui automobil nou, sau a unui automobil în general, pentru că ar putea genera costuri prea mari de întreţinere, atunci Suzuki Ignis e cel care-i poate convinge să se bucure, în sfârşit, de senzaţia unui automobil accesibil. Maşina asta ne arată zi de zi, lună de lună, ce înseamnă adevărata accesibilitate în a deţine un automobil nou, gândit parcă exact pentru condiţiile de exploatare ale ţării noastre.
Da, Suzuki Ignis nu parcurge foarte mulţi kilometri în redacţia noastră, iar cei care au citit primele relatări, vor înţelege şi de ce. În acest moment Ignis are pe odometru puţin peste 2,500 km, ceea ce înseamnă un ritm cam de 10,000 km pe an. Dar acest ritm poate fi apropiat de foarte mulţi dintre potenţialii cumpărători ai lui Ignis, care parcurg distanţe mai scurte sau o fac nu chiar în fiecare zi.

Însă maşina asta ne impresionează în continuu prin costurile sale de exploatare. De anvelope – ştiţi deja că toate 4 anvelope de iarnă, noi fireşte, au costat mai puţin de 4,000 lei. Şi sunt anvelope Gislaved EuroFrost 6, o marcă suedeză decentă, parte a grupului Continental, pe care le-am cumpărat de la distribuitorul oficial Continental în Moldova.

Mulţi dintre voi ne trimit periodic mesaje să ne întrebe dacă cifrele de consum pe care le-am indicat în primele relatări, de 5 litri şi ceva la sută, sunt cu adevărat realiste pe termen lung şi dacă în cazul nostru s-au păstrat în continuare, pe parcursul iernii.
Ei bine, aflaţi că de foarte multe ori Suzuki Ignis face distanţe scurte în călătoriile sale. Spre exemplu, poate porni dimineaţă la rece – stă parcat la aer liber de obicei – e încălzit câteva minute bune pe timp de iarnă, apoi poate face 10-20 km prin oraş şi reveni înapoi. Următoarea călătorie poate avea loc peste câteva zile şi distanţa poate fi de maxim 50-70 km în zilele când îl folosim mai mult. Arareori am mers cu el peste 100 km într-o singură zi – cred că în 3-4 zile din toată durata lui de exploatare. Un asemenea ritm de condus ar însemna un rezultat distorsionat de consum mediu pentru orice maşină, mult mai mare decât media oficială de consum. Şi în cazul lui Ignis este mai mare decât „media oficială” de consum, însă, dragii noştri, este oricum un rezultat incredibil, de care noi ne minunăm în continuu şi ne tot convingem când mergem să-i facem plinul! Către luna februarie media consumului real, cu toate aceste încălziri de iarnă şi distanţe scurte se ridicase la 5.8 litri/100 km! Iar mai apoi, în februarie şi martie l-am luat la câteva filmări de teste drive, şi astfel am mai mers cu el în câteva zile nişte distanţe un pic mai lungi, plus că a mai făcut o călătorie un pic mai îndepărtată în nordul Moldovei, iar media totală de consum, pe care n-am resetat-o din momentul achiziţiei, a coborât din nou la 5.5 litri/100 km! Deci, cinci litri şi jumătate la sută, într-un ritm de exploatare ce nu favorizează deloc medii mici de consum!
Pentru toate astea există explicaţii logice, iar ele sunt în afara trendului obişnuit de comunicare în lumea auto modernă. Spre deosebire de tendinţele de downsizing şi turboaspirare, acest Suzuki Ignis nu vine cu un motor turbo de cilindree mică şi nu vine cu 3 cilindri în loc de 4: sub capota acestui Ignis e un motor aspirat natural e 1.2 litri, cu 4 cilindri în linie, care dezvoltă 90 CP. Injecţia este şi ea simplă de tot – un multipoint obişnuit. Iar cutia de viteze e una manuală, cu trepte bine calibrate. Toate astea, împreună cu o greutate proprie de doar 825 kg a maşinii, dau acest rezultat excelent în consum. Simplu, prin esenţa maşinii, fără artificii speciale tehnologice.
Iar noi ne doream simpleţe de la această maşină. Simpleţe maximă şi practicism maxim pentru cele mai largi condiţii de exploatare din Moldova. Să putem ajunge cu ea în orice sat al Moldovei fără să ne întoarcem înapoi la un drum de prundiş. Să avem o gardă la sol mai mare, datorită căreia să nu ne temem de denivelările drumurilor noastre, chiar şi de cele neasfaltate. Să avem o suspensie care înghite cu adevărat drumurile rele. N-aveam nevoie de tracţiune integrală, însă cine are nevoie de asta, Ignis o poate avea. Noi avem dotarea absolut de bază a lui Ignis, doar vopseaua oranj fiind opţională.

Ei bine, şi iată când s-au topit zăpezile, iar odată cu ele şi o bună parte a asfaltului autohton, am simţit din nou cât de fascinantă e maşina asta! În acele zile critice, până când autorităţile au mai reuşit să astupe găurile nou-create, am tot luat Suzuki Ignis la treabă. Iar maşina asta se joacă cu aceste gropi, jonglează printre ele fericită, iar dacă şi ajunge să abordeze vreo groapă, o face atât de lejer, încât îţi pare că nimic n-ar putea ajunge la maximul de absorbţie a suspensiei. Maşina fiind uşoară, suspensia mai degrabă poate împinge caroseria niţel în sus, decât să ajungă la limita sa de absorbţie. Iar de la volan, primele dăţi îţi vine parcă să închizi ochii când îţi dai seama în ultimul moment că iei inevitabil o mare groapă. Apoi auzi un sunet natural şi firesc prin care Ignis trece cu uşurinţă prin acea groapă şi zâmbeşti mirat de cât de uşor a trecut maşina prin asemenea provocări. Da, Suzuki Ignis e cu siguranţă maşina potrivită pentru drumuri rele! Se descurcă cu ele minunat şi datorită gărzii la sol, şi datorită felului în care suspensia trece prin aceste drumuri rele.
Am fost cu Ignis şi la filmarea unor teste drive cu SUV-uri, când ieşisem dincolo de asfalt, pe drumuri cu prundiş, cu noroi. Drumuri de ţară, cu alte cuvinte, aşa cum sunt încă foarte multe din traseele autohtone, mai ales cele care leagă satele între ele, în zonele dintre marile trasee naţionale. Şi aici, însă, Ignis se simte la fel de lejer. Sincer, dacă n-ai nevoie cu adevărat de spaţiul unei maşini mari, nu ai nevoie de un SUV. Maşina asta este ea însăşi un microSUV. Şi merge mai liber pe asemenea drumuri rele decât jumătate din SUV-urile de pe piaţă!

Iar pe lângă asta, plinul lui Suzuki Ignis îl facem cam aproape o dată în lună, în dependenţă de kilometrii parcurşi. Dar e genul cela de maşină în care ai făcut plinul şi ai uitat multă vreme de staţiile peco. Are un rezervor de doar 32 litri în total, dar aţi văzut cât consumă. Iar când ajungi totuşi la benzinărie să-i umpli rezervorul, de obicei plinul va fi vreo 300 şi ceva de lei! Zâmbeşti şi din nou, înţelegi ce înseamnă un automobil nou cu adevărat accesibil!
Probleme tehnice? Zero. Zero absolut. Chiar şi în gerurile mai năprasnice de iarnă, când pornea la minus 15 după vreo săptămână de înnoptări afară, Ignis a pornit excelent, din prima cheie, fără măcar să se simtă vreun start mai întins. Iar despre vreun rateu tehnic sau electronic – nici nu poate fi vorba. Până şi sistemul său multimedia se conectează ireproşabil prin Bluetooth de fiecare dată cu toate modelele de telefoane mai moderne, de la iPhone-uri din generaţii precedente până la cele mai noi. Şi discuţiile telefonice se aud foarte clar şi bine, iar poziţionarea butonului de răspundere a apelurilor pe volan a fost învăţată şi de şoferii de vârstă mai onorabilă a acestei maşini. Şi ştiţi că e plăcut să vezi cum până şi un bunel se bucură de aceste tehnologii moderne, cum a învăţat să le folosească şi ce entuziasm are în a face uz de ele!
Sincer, dacă locuiţi în zone mai rurale sau suburbane, dacă vreţi o maşină fiabilă şi simplă din punct de vedere tehnic, dacă vreţi o maşină cu adevărat accesibilă în achiziţie, cu toate dotările necesare deja prezente pe ea, dar mai ales şi o maşină cu adevărat accesibilă în exploatare, la momentul zilei de astăzi nu există o variantă mai bună şi mai atractivă decât un asemenea Suzuki Ignis. La prima vedere pare o maşină din afara tiparelor obişnuite – nu e un sedan, nu e o marcă ce-ai fi presupus că e atât de ieftină în întreţinere, e japoneză pur-sânge. Dar e suficient să pătrunzi doar un pic în esenţa a ceea ce-ţi oferă – începând de la gardă la sol, la suspensie, motor, consum real, spaţiu real la interior, dotări de siguranţă şi de confort – şi vei rămâne fascinat.
Mulţi dintre voi aţi putea spune da, toate bune, dar totuşi familia mea are nevoie de ceva mai mare şi veţi avea dreptate, mai ales dacă mai aveţi şi copii cu care vreţi să călătoriţi la drum lung. Acolo, în călătorii lungi europene, sigur că Ignis nu e cea mai confortabilă opţiune. Însă, dacă ajungeţi să vă doriţi a doua maşină în familie, folosită mai ales în interiroul Moldovei, gândiţi-vă la ea. Dacă vreţi o maşină pentru flota unei companii, care să fie folosită mai mult în interiorul Moldovei şi să facă faţă condiţiilor, gândiţi-vă la ea. Şi, în fine, dacă ajungeţi în acea fericită zi în care vă gândiţi ce maşină i s-ar potrivi, poate, unuia dintre părinţii voştri mai în vârstă, indiferent dacă trăieşte în Chişinău sau în orice sat al Moldovei, gândiţi-vă şi mai mult la ea. Uitaţi de VAZ-uri şi corcituri create din ele, mai noi sau mai vechi. Sunt nişte bătăi de cap continue, de o calitate îndoielnică şi de un preţ nejustificat de mare. Oferiţi-vă decenţa accesibilă care aduce cu ea siguranţa a 6 airbag-uri în dotarea de bază şi a unui sistem ESC, confortul unui sistem de aer condiţionat în dotarea de bază şi a unui sistem multimedia cu USB şi Bluetooth, practicismul unui motor excelent cu un consum incredibil împreună cu o gardă la sol mare şi o suspensie ce absoarbe orice gropi. Noi suntem cu adevărat fascinaţi de ceea ce oferă maşina asta în preţul ei, dar şi de cheltuielile ei minime de întreţinere. Aşa cum spuneam, Suzuki Ignis ne arată zi de zi ce înseamnă o maşină nouă cu adevărat accesibilă, dar în acelaşi timp decentă!
0
1,810
GALERIE FOTO (10 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!