Cât consumă? Experienţa mea cu Toyota Camry Hybrid prin ambuteiajele din Chişinău

11 Septembrie 2020, 17:54
Denis Godorozea
Luna septembrie este una cu adevărat infernală pentru automobiliştii din Chişinău, or odată cu reparaţia mai multor străzi de importanţă primară, a început şi un nou an de studii, iar situaţia pandemică nu pare a fi mai bună decât anterior. Astfel, diferenţa de timp petrecut în trafic s-a făcut simţită chiar din prima zi a lunii şi totodată, fireşte, cu toţii am simţit o uşoară (sau nu prea?) creştere a consumului de combustibil, nu-i aşa? În acest context mi-am propus să resetez şi eu media globală de consum, pentru a vedea exact cât consumă în acest trafic maşina, iar acest test va fi interesant şi util celor ce planifică să aleagă în viitor o maşină cu sistem de propulsie hibridă, or astăzi analizăm evoluţia consumului unei Toyota Camry Hybrid, de generaţie precedentă, pe care o deţin de aproape un an.
Dar până a trece la subiect, haideţi să facem cunoştinţă cu protagonistul istoriei de astăzi. Este vorba despre o Toyota Camry Hybrid, produsă în 2013 şi vândută pentru prima dată în SUA, mai exact statul Texas, hotarele căruia nu le-a părăsit până în toamna anului 2019. Deci, e un caz tipic de import din Statele Unite, unde maşina asta a parcurs aproximativ 61,000 mile (sau circa 98,170 km) timp de 6 ani.
Toyota Camry Hybrid de generaţie precedentă are sub capotă un tandem format dintr-un benzinar aspirat natural de 2.5 litri, cu ciclu Atkinson, acompaniat de un motor electric, ambele unităţi fiind cuplate la o cutie cu variaţie continuă, ce transmite cuplul pe puntea faţă. În cazul nostru maşina e în dotarea de top americană XLE, cu excepţia sistemului audio opţional JBL care, de altfel, nici nu-şi prea are rostul, or sistemul standard sau JBL sună cam la fel de prost. Cel puţin pe Camry.
Starea tehnică a maşinii este perfectă, fără vreun reproş. Totodată, vă amintim că în anii de producţie a acestei Camry Toyota oferea o garanţie de 8 ani sau 160,000 km parcurşi pentru baterii, astfel maşina noastră nu a depăşit aceste limite, sistemul Hybrid Synergy Drive fiind într-o stare perfect funcţională.

În mod normal, până la pandemie şi mai ales în primele săptămâni de alertă, maşina asta ne uimea cu un consum absolut incredibil, ca pentru un motor pe benzină de o capacitate de 2.5 litri, însă atunci nu prea "savuram" din ambuteiaje. Consumul oscila între 6 şi 7 litri. Dar ar trebui să menţionez aici că un asemenea consum era obţinut în exclusivitate într-un regim de exploatare urban. Până acum nici nu am încercat să mergem cu maşina asta într-o călătorie lungă, pe autostradă, cu viteze de peste 100 km/h, or nici nu am avut ocazia.
Ambuteiajele de acum, însă, au dat peste cap toate economiile şi bucuriile exploatării unui Hybrid. La începutul acestui test de 3 zile am resetat media globală şi odometrul Trip A, pentru a vedea la final cât am parcurs şi care a fost media exactă de consum în această perioadă. Consumul a crescut simţitor.

Escapadele mele zilnice diferă de la o zi la alta, dar deobicei se limitează la curse stricte Botanica-Centru-Botanica dimineaţa şi apoi o cursă similară seara, fie Botanica-Ciocana-Centru-Botanica, la fel dimineaţa şi seara. Evident, cele mai infernale ambuteiaje le prindem dimineaţa, indiferent că pornim la 7:30 sau 8:00, or timpul petrecut în trafic oricum rămâne acelaşi, de aproximativ 1.5 sau chiar 2 ore, respectiv. Nici nu încerc să merg pe viaduct, ci prefer traseul Grenoble — Gheorghe Asachi — Pantelimon Halipa — Alexei Mateevici — Mihai Eminescu, sau dacă vorbim de cea de-a doua cursă, spre Ciocana, aleg deobicei Valea Crucii — Grădina Botanică — strada mirositoare Lunca Bîcului — Uzinelor — Voluntarilor — Meşterul Manole — Mircea cel Bătrân. Această direcţie, deobicei, nici dimineaţa dar nici seara nu te prinde cu ambuteiaje mari, însă vei rămâne blocat inevitabil în intenţia ulterioară de a ajunge de la Ciocana în Centru, prin Alecu Russo şi bulevardul Renaşterii Naţionale.
Aşadar, dacă deobicei instrumentarul de bord afişa un consum de peste 40 MPG (mile per gallon, americanii calculează distanţa pe care o poate parcurge automobilul cu un gallon de combustibil), deci chiar sub 6 litri de benzină. Călătoria de dimineaţă spre Ciocana se încheie cu un consum de circa 5.5-6 litri, însă media creşte simţitor odată cu ambuteiajul de pe artera Russo, ce leagă sectoarele Ciocana şi Râşcani. În dimineaţa zilei de joi am parcurs acei câţiva kilometri de la Ciocana spre Centru timp de o oră, iar spre finalul călătoriei computerul de bord a afişat o medie de doar 18.3 MPG, echivalentul a 12.85 litri de benzină!
În acest context până şi ambuteiajele de pe strada Grenoble, pe care le surprindem în fiece dimineaţă, ne-au părut mai acceptabile din punct de vedere al consumului, or cel mai mare consum indicat de noi într-o asemenea călătorie a fost de 9.64 litri de benzină (24.4 MPG).
O explicaţie unui astfel de consum ar fi capacitatea bateriei ce alimentează nu doar motorul electric, dar şi dispozitivele periferice de la bordul maşinii, de doar un kWh şi un pic. Aparent, când ajungi să sta în ambuteiaj, energia stocată în baterie se epuizează chiar mai rapid, or nu are o sursă de realimentare precum în timpul mersului şi frânării, astfel motorul termic porneşte fiecare 2-3 minute pentru a încărca niţel bateria.
Cifra mediei globale, însă, per general, inspiră mai mult optimism, or nu mai parcurgem chiar mereu în ambuteiaje prin Chişinău, nu? Astfel, în aceste 3 zile de test de consum, fără vreo adaptare a stilului de condus, fără fanatism în goană după un consum minim, am obţinut o medie globală de 32.1 MPG, echivalentul a 7.33 litri de benzină consumată per 100 km parcurşi. Per total, în aceste 3 zile am parcurs 147.5 mile, echivalentul a 237 kilometri.
La final aş vrea să mai fac câteva precizări despre cum am obţinut acest consum. Deşi s-ar putea să se întâmple să depăşesc uneori viteza, de regulă circul în limita impusă legal, însă doar în regimul de rulare Eco Mode, iar asta pentru confortul personal la bord, pentru a preveni accelerări mai bruşte, or în regim de rulare standard pedala de acceleraţie este mult prea sensibilă. Sistemul de climatizare este inclus mereu, indiferent de temperatura aerului de afară. Regimul forţat EV Mode nici nu încerc să-l includ, or se deactivează imediat ce încerci să acelerezi mai rapid sau depăşeşti viteza de vreo 40 km/h, deci deranjează un pic acest regim. În schimb, dacă ştii cum să dozezi pedala acceleratorului pentru a utiliza doar motorul electric, bineînţeles, şi ai energie suficientă în baterii, prin diverse şiretlicuri poţi obţine un consum foarte bun.
Ce ziceţi voi de acest consum, prieteni? Aţi simţit şi voi o creştere a consumului de combustibil în ambuteiajele din capitală? Aţi opta în acest context pentru o maşină hibridă, sau aţi alege una pe motorină sau chiar electrică?
0
11,353
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!