Se cere părerea şoferilor: iată cum ar putea arăta bd. Decebal din Chişinău

17 Septembrie 2020, 19:33
Ilie Toma
Primăria municipiului Chişinău a primit de la asociaţia Oraşul pentru Oameni o propunere de reamenajare a bulevardului Decebal în partea sa inferioară, propunere pe care viceprimarul Victor Chironda a expus-o acum discuţiilor publice.
În imagine: amenajarea actuală a bd. Decebal din Chişinău

Chişinăul are mai multe artere mari şi late, de conexiune între sectoarele capitalei, pentru că aşa a fost proiectat în vreme sovietică, dând prioritate fluxurilor de maşini şi autobuze şi mai puţin pietonilor pe aceste artere. Propunerea de acum vine să creeze condiţii mult mai confortabile pentru pietoni pe acest bulevard mare, dar ridică şi câteva întrebări importante.

Aşadar, în prezent, pe acest segment de bulevard există câte 3 benzi pe fiecare sens, pe care vehiculele circulă cât se poate de intens. Viteza e limitată la 50 km/h, dar oricum, trecerile de pietoni de aici sunt o aventurare în pericol pentru pietoni, pentru că atunci când ai de traversat 6 benzi consecutiv în Chişinău pe o stradă aglomerată, e întotdeauna periculos. Mai ales că trecerile nu sunt semaforizate în prezent.

Problema mai mare e că trotuarele sunt prost amenajate, incoerente, adesea întrerupte şi umplute cu tot soiul de locuri de parcare. Iar astfel pietonii nu prea pot merge în siguranţă de-a lungul străzii, iar atunci când ajung s-o traverseze se simt întodeauna în pericol.

Pe lângă asta, toată suprafaţa asfaltată în prezent, fără copaci sau zone umbrite, se încălzeşte vara până la peste 50 grade, contribuind la disconfortul de aici.

Ce se propune a face, deci? În primul rând, să se reducă numărul benzilor de circulaţie de la 6 la 4, câte două pe sens. Înainte de semafor s-ar mai adăuga câte o bandă de virare la dreapta.
În imagine: schiţa de reamenajare a bd. Decebal, conform propunerilor înaintate acum

Din contul reducerii benzilor, ar apărea 6 metri de lăţime disponibilă pe spaţiul drumului. Pe 3 metri lăţime, pe centru, s-ar crea o insulă centrală, separaratoare, aşa numita bandă verde, care ar putea adăposti şi copaci. Din ceilalţi 3 metri rămaşi s-ar amenaja câte două benzi pentru biciclişti pe ambele margini ale drumului.

Trecerea existentă de pietoni s-ar muta cu 5-10 metri mai la deal, iar ceva mai în vale, lângă staţia de transport public, ar mai fi creată o trecere. Trotuarele s-ar pava pe un singur nivel, fără scări, urcuşuri, coborâşuri, şi s-ar planta arbori pe ambele părţi. Şi, în fine, parcarea ar fi interzisă pe trotuare, or, ca şi compromis, ar putea fi desemnate câteva locuri între arbori.

Deci, ce părere aveţi de modificările propuse? Ar aduce ele îmbunătăţiri tuturor locuitorilor capitalei? Sau, cei care îşi vor reduce din avantaje, de exemplu şoferii, pentru că vor avea mai puţine benzi de circulaţie — pentru şoferi toată modificarea ar fi un compromis civilizat necesar şi acceptabil?

Aşteptăm părerile voastre în comentariile la acest link pe pagina noastră de Facebook! Haideţi să contribuim împreună cu păreri şi puncte de vedere!
0
2,892
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!