Cea mai fascinantă motocicletă accesibilă a momentului e o Jawa şi se produce în Asia

13 Decembrie 2020, 15:09
Ilie Toma
E foarte uşor să priveşti motocicleta asta cu profundă admiraţie, însă e foarte greu să crezi că e o Jawa! Da, vorbim de renumita marcă cehă de motociclete, acelaşi nume aplicat pe renumitele Jawa 350 din anii de demult. Doar că asta e o Jawa aproape necunoscută în Europa, chiar şi printre cei mai aprigi fani ai mărcii.
Îi spune Jawa Perak, iar numele Perak l-a purtat una din cele mai cunoscute şi legendare motociclete create de cehi pe la mijlocul secolului trecut. Într-un articol anterior, noi vă spuneam despre curiozităţile legendarei Jawa 350, dar şi despre faptul că astăzi, Jawa există ca două entităţi separate, una în Europa, cu planuri globale, şi alta în India, pe baza unui parteneriat de licenţiere. Practic, Jawa din India le aparţine celor de la Mahindra, dar tot ce produc ei e coordonat cu cehii de la Jawa.
Iar motocicleta asta — Jawa Perak — e unul din cele trei modele curente, produse de Jawa în India. Haideţi să le vedem scurt şi pe celelate două, înainte de a vorbi despre fascinanta Perak.

Una din ele se numeşte simplu, Jawa, şi are un aspect retro, similar cu modelele de acum 50 de ani. Şi are un motor care scoate tot aproape 27 CP, ca şi originalul, doar că face asta cu un cilindru, nu cu doi.
Jawa Forty Two e mai aproape ca design de Jawa 350 Scambler europeană şi actuală. Însă şi aici e vorba de acelaşi motor de 293 cm cubi, cu un singur cilindru, dar în 4 timpi, răcit cu lichid, şi cu injecţie electronică, ce dezvoltă 27 CP şi 27 Nm. Şi asta chiar dacă motocicleta are două ţevi de eşapament, de dragul designului. Aţi înţeles, deci, cele două motociclete au un motor identic.
Perak, însă, e modelul de top în gama indiană Jawa. Are un motor mai mare, de 334 cm cubi, care dezvoltă 31 CP şi 33 Nm, dar construcţia lui e similară cu motorul celorlalte două modele — un singur cilindru, 4 timpi, injecţie electronică, răcire cu lichid şi eşapament dublu. Cutia de viteze, apropo, e una cu 6 trepte.
Suspensia spate are un singur amortizor, iar rigiditatea sa e ajustabilă mecanic, în 7 nivele posibile. Frânele sunt pe bază de discuri de 240 mm şi, respectiv, 280 mm, motocicleta dispunând şi de ABS.

Jawa Perak cântăreşte doar 175 kg, ceea ce face ca acei 31 CP şi 33 Nm să fie mai mult decât suficienţi pentru un dinamism decent. Până la urmă, accentul lui Perak e pe stil, nu pe mersul într-o roată.
Tocmai de asta, motocicliştii mai cu experienţă intuiesc deja cam şi parametrii dinamici ai unei asemenea motociclete. Ea atinge prima sută la oră în cca 9 secunde, datorită greutăţii reduse, iar viteza maximă e în jur de 140 km/h. Sigur, cei care conduc în fiecare zi un BMW, un Ducati sau un Harley Davidson — ar putea să nu fie foarte impresionaţi. Însă cu cât mai multă experienţă moto ai, cu atât mai mult înţelegi că adeseori o motocicletă valoroasă emoţional nu e cea mai puternică şi mai rapidă.
Pentru că Jawa Perak e desenată cu multă emoţie, mai rar întâlnită în zilele noasre şi aproape inexistentă în rândul motocicletelor cu adevărat accesibile. Creată în stil bobber, Jawa Perak nu are pe ea elemente de kitsch ieftin. Totul pare autentic, bine lucrat, aşa cum ar trebui să fie un adevărat bobber.
Şi acum, partea cea mai fascinantă în toată ecuaţia e ceea ce se află dincolo se semnul egal, adică preţul. Motocicleta asta, aşa fasciantă cum o vezi, costă în India 194,500 rupii, ceea ce constituie echivalentul a mai puţin de 2,200 euro! Da, anume atât costă o Jawa Perak la ea acasă, în India! Se vinde doar în New Delhi deocamdată şi cel mai probabil doar showroom-urile din oraşele mari o vor primi. Teoretic, ai putea importa una în mod independent, dar, fireşte, transportul unei singure unităţi ar costa foarte mult.
Însă asta nu ne face să admirăm mai puţin această Jawa Perak. Pentru preţul ei, noi chiar zicem că e cea mai fascinantă motocicletă accesibilă a momentului!
0
6,321
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!