Informaţii clare şi complete: accizele noi la importul automobilelor în Moldova în 2021

12 Februarie 2021, 14:39
Redacţia PiataAuto.md
Cu toţii ştim că la sfârşitul anului 2020 au fost operate modificări importante în cota accizelor la importul autoturismelor în Moldova, operându-se totodată modificări şi la restricţiile anterioare privind limita de vârstă. Aşadar, începând cu anul 2021, importul nu mai este restricţionat la maxim 10 ani, cum era anterior, ci e permis, teoretic, pentru automobilele de orice vârstă. La modul practic, însă, cota accizei creşte atât de mult la maşinile mai vechi, încât importul multora dintre ele devine iraţional de cele mai multe ori, cu excepţia cazurilor când modelul reprezintă un exemplar mai special.
Aşadar, în mediul public circulă multă informaţie, ambiguă şi din cauza faptului că, din momentul primelor propuneri, până la adoptarea lor, multe din cifre s-au schimbat. La început de an 2021 am primit la redacţie mai multe mesaje de la cititori, cu rugămintea de a-i ajuta cu informaţii clare despre valoarea curentă a accizei pentru anumită vârstă a maşinii. Am constatat că există într-adevăr o mare lipsă a informaţiilor clare şi complete despre noile accize, aplicate de la începutul anului 2021, tocmai de aceea am luat legătura cu Serviciul Vamal, am obţinut documentele complete cu mărimea accizelor, le-am adresat diverse întrebări pe cazuri specifice şi venim azi cu informaţii clare şi complete despre toate categoriile de accize aplicate importului de autoturisme în Moldova în anul 2021.
Datorită faptului că a fost permis importul şi pentru autoturismele mai vechi de 10 ani, au apărut foarte multe categorii noi de accize, iar tabelul cu ele a devenit unul de-a dreptul uriaş. Tocmai de asta, pentru a fi mai uşoară navigarea prin aceste cifre, am decis să separăm tabelul în trei tabele distincte — unul cu categoriile de vârstă de la 0 la 10 ani, altul cu cele de la 11 la 15 ani şi cel de-al treilea cu toate categoriile de la 10 ani şi mai sus.

Automobile cu vârsta cuprinsă între 0 şi 10 ani:
Tabelul textual cu cifre mai uşor adaptabile pentru vizualizare pe mobil, îl poţi vizualiza pe pagina informativă dedicată accizelor vamale de pe site-ul nostru.

Observaţii despre valoarea din 2021 a accizelor pentru automobilele cu vârste cuprinse de la 0 la 10 ani:

• În comparaţie cu valorile de până la 2020 inclusiv, au rămas neschimbate primele 3 categorii — 0-2 ani, 3-4 ani şi 5-6 ani. Deci accizele pentru importul automobilelor cu vârste de la 0 la 6 ani nu s-au modificat în 2021.

• Accizele la importul maşinilor de 7 ani s-au majorat cu cifre cuprinse între 0.80 şi 5.31 lei per cm cub.

• Accizele la importul maşinilor de 8 ani s-au majorat cu cifre cuprinse între 0.88 şi 9.43 lei per cm cub.

• Accizele la importul maşinilor de 9 ani s-au majorat cu cifre cuprinse între 1.43 şi 16.01 lei per cm cub.

• Accizele la importul maşinilor de 10 ani s-au majorat cu cifre cuprinse între 3.45 şi 30.74 lei per cm cub.
• Reducerea de 25% aplicată motorizărilor hibride a rămas valabilă.

• Reducerea de 50% aplicată motorizărilor plug-in hibride (cu încărcare de la priză) a rămas valabilă.

• Reducerea de 100% aplicată motorizărilor pur electrice a rămas valabilă.

Prin urmare, dacă importul autoturismelor cu vârstă de până la 6 ani a rămas nemodificat, atunci cele cu vârste de 7-10 au crescut simţitor, cifra creşterii fiind crescând progresiv cu fiecare an adăugat vârstei, la cele de 9-10 ani creşterea fiind de-a dreptul usturătoare.
De asemenea, o situaţie similară se atestă şi la motorizările hibride şi plug-in hibride. Dacă cele de 0-6 ani rămân cu aceleaşi costuri de import, atunci cele mai vechi suferă de aceeaşi proporţie de scumpiri, ulterior aplicându-se reducerea de 25 sau 50%. Deci efectiv scumpirea pentru ele e între 0.60 lei şi 23.05 lei per centimetru cub pentru hibrizii clasici cu vârstă de 7-10 ani şi de 0.40 lei şi 15.37 pentru plug-in hibrizii cu aceeaşi vârstă.

Iată şi tabelele pentru automobile cu vârste de peste 10 ani.

Automobile cu vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani:
Tabelul textual cu cifre mai uşor adaptabile pentru vizualizare pe mobil, îl poţi vizualiza pe pagina informativă dedicată accizelor vamale de pe site-ul nostru.

Automobile cu vârsta mare mare de 15 ani:
Tabelul textual cu cifre mai uşor adaptabile pentru vizualizare pe mobil, îl poţi vizualiza pe pagina informativă dedicată accizelor vamale de pe site-ul nostru.

După cum se poate observa, chiar de la vârsta de 11 ani saltul este simţitor, cu circa 30% mai mult faţă de automobilele de 10 ani. Iar mai departe, începând de la cifra de 11 ani, progresia este câte 5 lei per centimetru cub pentru fiecare an adiţional, la motoarele cu coeficienţi standard. Respectiv, la hibrizi clasici progresia redusă cu 25%, adică de câte 3.75 lei pentru fiecare an de la 11 în sus, iar la plug-in hibrizi — e redusă cu 50% şi constituie câte 2.50 lei/cc pentru fiecare an de la al 11-lea în sus.
Până aici deja am expus totul cât se poate de clar şi complet, şi odată cu publicarea acestei ştiri am actualizat şi pagina informativă dedicată accizelor de pe site-ul nostru, acolo unde aveţi tabelul şi informaţia brută cu acces imediat întotdeauna.

Mai departe în această ştire vom merge cu câteva exemplificări de viaţă reală, pentru a înţelege mai bine impactul acestor modificări.

Trei cazuri de exemplificare cu automobile de 7-10 ani, şi cât ar fi acciza la importul lor în 2021:

Toyota Prius fabricată în 2013 (8 ani), motorizare hibridă clasică, 1,797 cm cubi: acciză majorată de la 16.22 la 17.76 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 31,914.72 MDL, faţă de 29,147 MDL cât constituia suma anterioară.

Renault Megane, an fabricaţie 2011 (10 ani), motorizare diesel, 1,491 cm cubi: acciză majorată de la 16.33 la 20.60 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 30,714.60 MDL, faţă de 24,438.03 MDL cât constituia suma anterioară.

VW Passat, an fabricaţie 2011 (9 ani), motorizare diesel, 1,968 cm cubi: acciză majorată de la 37.03 la 42.34 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 83,325.12 MDL, faţă de 72,875.04 MDL cât constituia suma anterioară.
Trei cazuri de exemplificare cu automobile de peste 10 ani, cât ar fi acciza la importul lor în 2021:

Mercedes-Benz E-Class W211 E220 CDI 2008 (13 ani), motorizare diesel, 2,148 cm cubi: acciză de 76.05 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 163,355.40 MDL, deci efectiv cca 7,750 EUR.

Toyota Avensis T250 1.8 VVT-i 2006 (15 ani), motorizare pe benzină, 1,794 cm cubi: acciză de 60.63 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 108,770.22 MDL, deci efectiv cca 5,150 EUR.

Volkswagen Golf 1.6 MPI 2002 (19 ani), motorizare pe benzină, 1,595 cm cubi: acciză de 80.63 lei/cm3. Valoare totală acciză import în 2021: 128,604.85 MDL, deci efectiv cca 6,100 EUR.
Ce putem concluziona din aceste exemple? Că în majoritatea cazurilor, importul unor asemenea automobile pur şi simplu nu e raţional, ajungând să coste aproape cât maşina în sine, ca în cazul Mercedesului de mai sus, sau chiar mai mult decât maşina în sine ca în cazul Toyotei Avensis sau a unui VW Golf.

Prin urmare, asemenea importuri pot avea loc doar dacă e vorba de un automobil special, cu valoare emoţională mai mare, poate conservat într-o condiţie mai bună. Dar cu siguranţă ele nu vor fi multe la număr.
La automobile cu motoare mai mari de 2.0 litri, situaţia ajunge la nişte cifre cu totul astronomice. Un BMW Seria 7 din 2001, spre exemplu, cu motor de 3.0 litri pe benzină (deci nu clasificarea cea mai mare, a motoarelor luxoase), cota de acciză ar fi de 111.05 lei per centimetru cub, iar astfel suma totală a accizei pentru a o importa ar fi de 330,817 lei. Adică cca 15,750 euro. Deci, e clar, maşinile de la 20 de ani în sus pot fi luate în considerare doar dacă sunt exemplare cu adevărat speciale, care să merite acest efort financiar, însă cu siguranţă nu sunt o ofertă atractivă de preţ.

În acelaşi timp, acciza suplimentară de lux pentru maşinile mai scumpe de 600,000 lei a rămas prezentă şi neschimbată, ea crescând progresiv în funcţie de sumă, de la 2% până la 10% din sumă.
Deci, importul maşinilor mai vechi de 10 de ani a fost admis, dar condiţiile sunt neatractive. În momentul primelor discuţii despre acest proiect de lege, parlamentarii menţionau că anume aşa se vor asigura că nu vom avea în Moldova un flux prea mare de automobile foarte vechi, ca ţara noastră să nu devină un cimitir de maşini al Europei.
Ce părere ai tu despre aceste modificări din 2021 şi despre costurile actuale de import a unei maşini în Moldova? Scrie în comentarii, haideţi să ne facem părerea auzită!
1
23,957
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!