O Lada 2108 Samara, cu doar 29 mii km la bord, vândută cândva în Germania de Est, nu-şi poate găsi proprietar de câţiva ani buni

26 Septembrie 2021, 19:03
Redacţia PiataAuto.md
Lada 2108, numită şi Samara în ţările Europei sau Sputnik în interiorul URSS şi mai apoi al Rusiei, a fost unul din modelele la care s-a lucrat inginereşte mai profund decât am crede cei mai mulţi dintre noi. Până şi inginerii Porsche au fost contractaţi, cu adevărat, pentru a desăvârşi ingineria motorului şi a suspensiei, iar pe unele versiuni vândute în URSS, pe motor exista şi o inscripţie mândră „by Porsche”. Deci, la modelul ăsta chiar s-a lucrat mult, pentru a-l face demn de o epocă modernă şi adevărul e că modelul chiar s-a dovedit a fi unul reuşit, mai ales în versiunea 2108 cu 3 uşi.
Aşadar, după toate pregătirile inginereşti, Lada 2108 s-a lansat în 1984. Era primul model cu tracţiune faţă de la Lada, fiind conceput să concureze în Europa cu VW Golf, Opel Kadett, Ford Escort, Renault 9 şi chiar Volvo 340. Pentru piaţa Europei, însă, în unele ţări s-au făcut adaptări, pentru ca maşinile să fie conforme cerinţelor de emisii, asta incluzând instalarea injectoarelor, sau a altor elemente, fapt care a mai tergiversat un pic startul vânzărilor în acele ţări.
Ceva timp în urmă vă spuneam că în Germania de Est se vindeau cândva maşini din blocul estic de ţări prietene, inclusiv Dacia, de exemplu. Bineînţeles, se vindeau şi Lada. Se zice că în Germania modelul Lada 2108 a ajuns cam prin 1988, întrucât întâi s-a lansat în ţări occidentale mai profitabile, inclusiv în Germania de Vest.
Lada despre care vorbim noi azi a cam rămas blocată într-o buclă a timpului, din care nu prea poate ieşi, însă. Produsă exact înainte de reunificarea Germaniei din 1990, această Lada a fost livrată în Germania de Est, însă schimbările majore sociale şi politice în perioada reunificării, au făcut-o să stea nemişcată până în anul 1992, când a fost înmatriculată pentru prima dată.
A urmat o exploatare lejeră, după care timpurile se schimbaseră şi maşinile sovietice nu mai erau un element prea dorit în Germania unificată. Aşa că Lada asta a început să-şi ducă sorocul prin garaje şi staţionări.
Iar în ultimii ani, de prin 2018 încoace, stă expusă la vânzare şi nu o cumpără nimeni în Germania. Asta e şi mai paradoxal, or, exemplarul arată superb şi are doar 29,400 km parcurşi! Se pare, încă, că, dacă Lada 2103 mai evocă nişte amintiri plăcute germanilor, pentru că au văzut-o mult pe străzi, atunci 2108 n-a apucat să se înrădăcineze în Germania şi astfel, acum nu e văzută ca o maşină clasică dorită decât de foarte puţini oameni.
Maşina are renumitul ei motor de 1.3 litri sub capotă, acel la care se lucrase temeinic cu Porsche. În versiunea sa germană, el dezvolta 61 CP şi e cuplat cu o cutie manuală.

Starea estetică a maşinii, atât la interior, cât şi exterior, se vede şi din imagini şi, de fapt, e atât de excepţional de bună, încât Lada asta a fost şi protagonista unui test drive din ianuarie 2019 cu Autobild Klassik. Şi oricum, nici figurarea în acel test drive, nu i-a intrigat pe cineva din germani s-o cumpere.
Poate o fi prea scumpă, dar? Nu ştim cât costa ea atunci, câţiva ani în urmă, dar ştim cât costă azi: 8,900 euro. Pare un preţ foarte decent pentru ceea ce reprezintă această maşină şi unicitatea stării ei din Germania. Cine ar putea-o cumpăra? Cei care au amintiri plăcute despre acest model şi şi-ar putea permite o asemenea investiţie relativ simbolică, pentru a avea o asemenea Lada Samara, de export, cu asemenea istorie!
0
3,183
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!