Limuzina preşedintelui Mongoliei de cândva, un ZIL-114 cu motor V8 de 7.0 litri, scos la vânzare în Franţa

31 Ianuarie 2022, 21:02
Ilie Toma
ZIL 114 a fost cândva interpretarea supremă a unei limuzine prezidenţiale, de cortegiu, din URSS, unde totul se presupunea să fie la superlativ. Avea 6.3 metri lungime, iar motorul de sub capotă era un imens V8 de 7.0 litri, lucru nemaiîntâlnit pentru autoturismele sovietice pe atunci. Dar ZIL-114 nu era un simplu autoturism.
Motorul V8 de sub capotă, conceput tot la uzina ZIL, scotea 300 CP pe atunci, şi 559 Nm! În ciuda faptului că maşina cântărea peste 3 tone la gol, cu o asemenea putere viteza ei maximă crescuse la 195-200 km/h.
Pentru a face faţă acestor parametri, frânele maşinii au fost concepute a fi cu discuri, nu cu tamburi, iar etrierele era acţionate de 3 circuite de frână separate, ca să se asigure că nici o limuzină care ar fi transportat vreun şef de stat nu ar rămâne vreodată fără frâne.
ZIL 114 fusese echipat cu o cutie de viteze automată, dar e curios faptul că la început ea a avut doar 2 trepte, după care, abia în 1975, a fost instalată una cu 3 trepte.
În lista dotărilor standard, concepute pentru luxul şefilor de state, se numără aerul condiţionat, geamurile acţionate electric, dar şi un radio cu telecomandă.
Maşina despre care vorbim azi e una produsă în 1967, primul an de producţie a acestui model, ceea ce o face şi mai preţioasă. Ea se află în Franţa în prezent, în mâinile unui colecţionar pe nume Paul Thanry, încă din 2004 încoace, acesta cumpărând-o de la fondatul Muzeului Şefilor de State. Iar acolo, în muzeu, maşina ajunsese după ce-şi finalizase serviciul în preşedinţia Mongoliei, unde a fost livrată direct din uzină.
Deci, maşina asta chiar a servit în rol de limuzină prezidenţială, după care a avut norocul să stea până şi în muzeu mulţi ani, având astfel o istorie pe care şi-ar dori orice colecţionar. Totuşi, ea are o problemă bizară.
Cutia sa de viteze, cu două trepte, s-a blocat acum 15 ani, iar actualul proprietar a ţinut-o aşa, nemişcată, fără a o repara, vreme de 15 ani. Respectiv, acest ZIL 114 se vinde cu cutia încă blocată şi astăzi, iar viitorul cumpărător va trebui fie să dezasambleze total cutia, fie s-o păstreze la fel în stare blocată.
Ar fi recomandată, totuşi, repararea ei, întrucât staţionarea vreme de 15 ani a cam făcut-o vulnerabilă la rugină, iar acum maşina ar avea nevoie şi de o restaurare a pragurilor, pentru a fi adusă la condiţie ideală. Suntem asiguraţi că nu e nimic grav, ba chiar că e una din acele restaurări foarte uşoare, necesare acestui exemplar, după care cumpărătorul se va pricopsi cu o limuzină de colecţie, cu un dosar de istorie impecabil.
Cât costă această limuzină vândută acum în Franţa? Se va vinde la o licitaţie din luna martie, în Paris, iar preţul depinde de interesul care va exista pentru ea. Preţul estimativ al vânzării, totuşi, e cuprins între 40,000 şi 60,000 euro.
În total, în istorie s-au produs doar circa 150 exemplare de ZIL 114, toate cu muncă manuală, iar în occident numărul lor este de ordinul unităţilor.
0
13,747
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!