Ingineria fascinantă a lui Tatra 613 Electronic din anii 90, cea mai hi-tech maşină a Cehiei, care costa cât un S-Class W140

9 Februarie 2022, 17:07
Ilie Toma
Acum câteva zile am vorbit despre istoria neştiută a unuia din cele mai fascinante automobile produse de Tatra în epocă modernă, Tatra 613. Modelul a fost lansat în producţie încă în anul 1974, dar cariera lui a fost foarte îndelungată, fiind produs tocmai până în 1996. Iar în ultimii săi ani de carieră a fost lansată versiunea cea mai uimitoare dintre toate câte au existat: Tatra 613 Mi-Long Electronic, o maşină cu inginerie fascinantă care a rămas în istorie drept cea mai hi-hech limuzină Tatra produsă vreodată!
După anul 1992, când Cehoslovacia a devenit Cehia şi Slovacia, iar pieţele tradiţionale din blocul estic nu mai existau pentru Tatra, inginerii au trebuit să gândească soluţii revoluţionare din ceea ce aveau la îndemână, pentru a face din Tatra 613 o maşină atractivă, care să poată lupta pe piaţa liberă. Or, dacă în anii comunismului maşina nu putea fi cumpărată de publicul larg, fiind rezervată doar funcţionarilor înalţi şi preşedinţilor, atunci la începutul anilor 90 ea a devenit disponibilă şi publicului larg, doar că preţul ei mare şi aflarea îndelungată pe piaţă nu o făceau prea atractivă. Aşa că inginerii au gândit întâi un nou facelift pentru Tatra 613, pe care l-au numit 613-4, iar mai apoi au lansat şi versiunea fascinantă Mi Long Electronic.
Foto: O Tatra 613-4 cu motor cu injecţie cu catalizator

Versiunea de care vorbim noi azi avea acelaşi motor actualizat odată cu facelift-ul. Era, în esenţă, acelaşi V8 de 3.5 litri, răcit cu aer, lansat încă în 1974, dar în loc de carburator acesta primise injecţie, şi dezvolta acum 200 CP şi 300 Nm. Motorul era în continuare amplasat în spate, aşa cum fusese la toate sedanurile Tatra în ultimele decenii, iar cutia de viteze avea deja 5 trepte, nu 4. Până aici, Mi-Long Electronic nu era cu nimic deosebită faţă de orice altă Tatra 613-4.
Partea cu Mi-Long din denumire specifică ampatamentul lung, care-i permitea limuzinei să concureze de la egal la egal cu limuzine precum Mercedes S-Class Long sau BMW Seria 7 Long. O Tatra 613-4 avea 5.02 metri lungime în versiune standard şi 5.15 metri în versiune Mi-Long. Deci, dimensiunile sunt cât se poate de comparabile.
Foto: Tatra 613 Mi-Long, cu ampatament mărit

Însă adevărata fascinaţie venea de la partea cu „Electronic” din denumire, pentru că versiuni cu ampatament mărit ale lui Tatra 613 existaseră şi anterior. Noua Tatra 613-4 Electronic din 1993, însă, avea pentru prima dată calculatoare de bord la interior, care au asigurat o atmosferă de hi-tech nemaivăzută până atunci. De fapt, erau trei calculatoare ce procesau diverse funcţii, iar ele comunicau între ele şi cu senzorii maşinii prin porturi CAN-Bus, Tatra 613 Electronic fiind astfel şi una din primele maşini din lume care a adoptat acest port, devenit astăzi standardul industriei.
Foto: Interior lui Tatra 613 Mi-Long Electronic

Pentru prima dată, această Tatra fusese echipată cu o mulţime de senzori care monitorizau indicatorii principali ai maşinii, iar inginerii prevăzuseră o planşă de bord cu martori digitali. Şi paradoxul e că aceştia nu doar că se puteau aprinde să te alerteze, ci exista o voce feminină care te alerta auditiv despre aceste simptome. Da, Tatra 613 Electronic era maşina care îţi vorbea prin vocea sistemului său multimedia, aşa cum fac în zilele noastre sistemele din maşinile premium! Cât de vizionar, însă, era asta în anul 1993?!
Limuzina cehă putea vedea dacă n-ai cuplat centura de siguranţă şi te avertiza, îţi putea spune cu voce că temperatura uleiului a ajuns la 130 grade şi te sfătuia să apeşi un pic mai moderat pedala de acceleraţie o perioadă, ca să-i dai voie să se răcească — or, la un motor răcit cu aer, poziţionat în spate, asta era o probabilitate mai frecventă. Tatra 613 Electronic te anunţa şi de presiunea joasă a uleiului, şi de nivelul scăzut al lichidului de parbriz, sau dacă rămâneai cu prea puţină benzină în rezervor şi era cazul să mergi la o staţie. Tatra te anunţa cu vocea sa feminină de la interior şi când afară temperatura era mai mică de 0 grade Celsius, ba chiar şi dacă unul din becurile blocurilor optice era ars! Mai mult ca atât, maşina avea şi senzori la plăcuţele de frână şi te anunţa când e momentul să le schimbi. Iar toate astea se întâmplau, amintim, în anul 1993!
Pentru a face toate astea, maşina a fost burduşită cu senzori, iar inginerii au putut astfel afişa şi consumul calculat de combustibil, de exemplu. Au mai instalat şi un sistem care monitoriza nivelul bateriei şi dacă maşina stătea mult pe loc cu sistemul audio inclus, iar bateria risca să se descarce, ea deconecta sistemul, avertizându-l pe cel de la bord de ce o face. Asta se referea şi la sistemul audio Hi-Fi de origine Blaupunkt de la bord, cu CD-changer, dar şi la televizorul color care putea reproduce şi casete, care putea exista în această maşină! Iar pe lângă asta, bancheta spate luxoasă avea şi un telefon la bord, cu antenă, instalat pe mijloc! Prin urmare, consumul de electricitate putea fi mare!
Foto: Bancheta spate dintr-o Tatra 613 Electronic

Iar televizorul de la bord şi telefonul ne spune cât de luxoasă era această Tatra 613 Electronic pe atunci. În habitaclu existau inserţii de lemn adevărat, tapiţeria era una de piele, iar scaunele de origine Recaro erau căptuşite cu materiale care se le facă şi moi, dar să aibă şi suport lateral. Scaunele faţă aveau zone pline cu butoane electronice, care ajustau scaunele în diverse poziţii! Doar volanul sportiv BBS pare să nu se încadreze în peisaj, dar nu e nici o greşeală, Tatra 613 Electronic chiar avea volan BBS din uzină.
Şi, având toate această tehnologie luxoasă la bord, Tatra 613 Electronic era deopotrivă fascinantă şi exorbitant de scumpă. Dacă o Tatra 613-4 obişnuită pornea de la 559 mii coroane în Cehia, atunci Tatra 613 Electronic pornea de la 1 milion 250 mii coroane, iar ăsta era preţul unui Mercedes-Benz S-Class W140 bine echipat pe atunci!
Foto: O pagină de revistă care anunţa despre noul model Tatra

Cu un asemenea preţ şi fiind cu o carieră atât de lungă în spate, Tatra 613 Electronic nu şi-a putut găsi suficienţi cumpărători nici măcar cu toată ingineria fascinantă şi luxul de la bord. Au fost produse doar 17 exemplare în toată istoria, fapt care n-a răscumpărat nici măcar producţia lor propriu-zisă, nemaivorbind de dezvoltare. În mare parte au fost cumpărate de entităţi guvernamentale, care au încercat să susţină producătorul autohton. Dar, în ciuda eşecului său comercial, Tatra 613 Electronic rămâne a fi cea mai hi-tech şi fascinantă limuzină, produsă vreodată de către cei de la Tatra!
0
8,699
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!