Trei foşti ingineri SpaceX vor să construiască vagoane autonome, care n-au nevoie de locomotive şi care ar înlocui camioanele

14 Februarie 2022, 17:11
Ilie Toma
Reţeaua de căi ferate în SUA este în descreştere în ultimii ani, pentru că e operată în mare parte de companii private, iar liniile de cale ferată mai rar folosite, care nu sunt profitabile, sunt închise în favoarea celor mai populare. Trenurile sunt simţitor mai eficiente în consum şi costuri decât camioanele obişnuite, însă doar dacă pot grupa un număr mai mare de vagoane spre aceleaşi destinaţii. Un grup de foşti ingineri SpaceX, însă, vor să revoluţioneze transportul feroviar de capacitate mică, prin crearea vagoanelor autonome, care se propulsează şi se conduc singure.
Inginerii Matt Soule, Ben Stabler şi John Howard au fondat un start-up numit Parralel Systems, care a primit de curând finanţare de 50 milioane de dolari pentru a dezvolta ideea despre care vorbim azi. Iar ideea este pe cât de simplă în esenţă, pe atât de revoluţionară în domeniul transporturilor.
Foto: Matt Soule, Ben Stabler şi John Howard

Practic, cei trei ingineri vor să dezvolte vagoane cu platforme, standardizate pentru containerele actuale, folosite atât în transportul feroviar, cât şi cel naval sau terestru, cu camioane. Aceste vagoane vor avea propriile electromotoare şi implicit propriile baterii. Electromotoarele vor trebui să asigure forţă suficientă de propulsie pentru ca acel vagon să poată dezvolta viteze comparabile cu ale unui tren obişnuit, inclusiv în pante. Iar setul de baterii de la bord ar trebui să poată asigură o autonomie de 500 mile, adică circa 800 km.
Şi pentru că e vorba de un vagon despre care am menţionat că e autonom, ideea inginerilor mai presupune că acesta va putea să se deplaseze singur spre destinaţia necesară, ţinând cont de semnalizările specifice traficului feroviar. Şi, la drept vorbind, condusul autonom în domeniul feroviar e mult mai simplu de asigurat în viaţa reală, întrucât trenul înaintează doar pe şine de cale ferată, iar nivelul de imprevizibil e mult mai mic. De fapt, în mai multe aeroporturi din lume deja există asemenea trenuri autonome, care operează singure între terminale.
Marea schimbare pe care noile vagoane autonome o pot aduce este în faptul că acestea vor avea acelaşi cost de operare dacă circulă singure sau grupate spre o destinaţie. Respectiv, nefiind nevoie de o locomotivă şi de oameni care s-o dirijeze, preţul transportării unui vagon va fi acelaşi dacă acesta merge singur spre o destinaţie, sau alături de încă alte 20 de vagoane. Iar asta va permite ca aceste vagoane să opereze inclusiv pe distanţe mai mici, care nu sunt atractive în prezent pentru trenurile mari. Şi va permite folosirea inclusiv a arterelor feroviare mai puţin circulate, făcându-le pe acestea mai profitabile pentru companiile operatoare.
În timp, asta ar însemna că foarte multe necesităţi de transport a 1-2 containere spre o destinaţie de câteva sute de kilometri să nu mai fie realizate cu camioane, ci cu aceste vagoane autonome, iar astfel inginerii spun că ar putea reduce substanţial numărul de camioane pe drumurile din SUA. Mai mult ca atât, inginerii au prevăzut deja şi posibilitatea ca în mai multe puncte esenţiale să poată exista macarale autonome, care ar asigura mutarea rapidă a unui container de pe un camion pe vagon şi viceversa. Astfel, camioanele ar putea rămâne să transporte doar acei primi şi ultimi kilometri un anumit container, în timp ce marea parte a distanţei ar urma să fie făcută pe cale feroviară de aceste vagoane autonome electrice. Iar inginerii speră că tehnologia lor va reduce şi necesitatea formării de trenuri kilometrice din prezent, care e eficientă în cost de rulare, însă generează adeseori complicaţii logistice uriaşe.
Pe alocuri, ideea poate părea prea curajoasă şi e clar că e nevoie şi de reglementări legale noi ca aceste vagoane autonome să poată circula alături de trenuri cu pasageri, dar, la nivel tehnologic, toate componentele deja există şi trebuie doar integrate într-un concept integru cât mai eficient. Şi, judecând după experienţa celor de la SpaceX, care au revoluţionat lumea astronautică, s-ar putea ca şi în acest caz să asistăm la punctul de start al unei viitoare tehnologii revoluţionare.
0
5,466
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!