Un Bentley clasic din 1951, care a rezistat să parcurgă recent 13,695 km din Beijing până în Paris, scos la vânzare în Londra

1 Februarie 2022, 20:37
Ilie Toma
De multe ori, când vorbim despre maşini clasice, de colecţie, mai ales de cele care au peste 60-70 de ani vechime, ne gândim inevitabil că ele pot fi mai multe piese de decor şi admiraţie, decât să reziste unei exploatări intense. Dar maşina despre care vorbim azi şi care a fost scoasă la vânzare de curând în Londra, e exact opusul acestei percepţii. Un opus departe de orice limită a imaginabilului, or, acest Bentley din 1951 a rezistat să parcurgă în zilele noastre un traseu nemilos de 13,695 km din Beijing, China, până în Paris, Franţa!
Însă modelul ăsta Bentley arată a ceva produs mai devreme de 1951, nu-i aşa? Totul se explică printr-un mic secret la fel de fascinant. Aspectul şi caroseria maşinii sunt de Bentley 4 1/2 Litre, ăsta fiind numele modelului, într-o perioadă în care cilindreea motorului dicta şi denumirea. Modelul a fost lansat de Bentley în anul 1927, a fost produs până în 1931, şi putea avea fie un motor aspirat natural de 4.4 litri, fie acelaşi motor, dar supraalimentat cu compresor mecanic. Pe atunci au fost produse în total 720 de exemplare, dintre care doar 55 au fost cu compresor. Iar un asemenea Bentley cu compresor putea merge deja în anul 1929, când a fost lansat, cu o viteză maximă de 222.03 km/h, setând un record mondial la vremea sa! Un alt Bentley similar a câştigat cursa de anduranţă de la Le Mans din anul 1928, iar apoi, în 1929, alte două exemplare ale aceluiaşi model Bentley au ajuns pe locurile 2 şi 3 la Le Mans.
Aşadar, modelul 4 1/2 Litre de la Bentley e unul glorios, cu o istorie de performanţă şi anduranţă excelentă. Modelul e atât de îndrăgit, încât e considerat cel mai performant şi notoriu model britanic al perioadei sale, fiind la fel de semnificativ pentru istoria auto de mai departe, pe cât a fost avionul Spitfire pentru aviaţie şi pentru istoria Marii Britanii.
Toate bune, doar că noi vorbim azi de un Bentley 4 1/2 Litre şi totodată îl menţionăm ca unul fabricat în 1951. Adevărul e că maşina asta are şasiu şi cutie de viteze de la un Bentley Mk VI/R-Type, produs în 1951. Motorul vine tot de pe acelaşi model, el, fiind în esenţă o continuare inginerească a motorului original de pe Bentley 4 1/2 Litre şi având o cilindree care corespunde şi denumirii modelului din 1927-1931.
Tot aceast amestec istoric aparţine unui concept dezvoltat de inginerul şi specialistul în restaurări Bob Petersen, care a şi conceput un întreg proces de producţie a câteva asemenea exemplare magnifice, cu elemente tehnice care se potrivesc între ele, iar ulterior şi modernizate la nivel de inginerie.
Cutia de viteze, de exemplu, a primit sincronizatoare pe toate treptele cu excepţia primei, ea având 4 trepte. Motorul a fost reconstruit după specificaţiile originale, fiindu-i adăugată doar o distribuţie electronică la sistemul de aprindere. El dezvoltă 185 CP!
Inginerul britanic a mai schimbat raportul final în sistemul de transmisie, astfel încât maşina are acum şi mai mult cuplu pus la roţi la turaţii mici. Iar designul maşinii e un omagiu pentru exemplarele Bentley 4 1/2 care participau la Le Mans.
Deci, exemplarul ăsta e un asemenea bolid reconstruit de acel specialist Bentley cu componente clasice şi minime perfecţionări inginereşti, păstrând cea mai mare parte a ingineriei anilor 20, 30 şi 50. Aşa cum spune inginerul, însă, toate aceste modificări îi păstrează spiritul inconfundabil de condus, dar îi asigură o fiabilitate extraordinară maşinii.
Foto: Indicatorul nivelului de combustibil în rezervorul de 100 litri

Maşina a fost construită în asemenea manieră în anul 2006, la comanda proprietarului său olandez de atunci. În 2014, însă, a fost cumpărat de actualul proprietar, care, inspirat probabil de sugestia de fiabilitate excepţională a acestui Bentley clasic, a şi decis să participe în 2016 cu maşina sa la una din cele mai demenţiale curse ale planetei — raliul Peking-Paris!
Foto: Acelaşi exemplar Bentley, participând la raliul Peking-Paris în 2016

În acel raliu din 2016 au participat doar maşini produse până la anul 1975, toate având de înfruntat 13,695 de traseu nemilos pe drumuri dintre cele mai diverse, de la cele asfaltate, până la trasee pietroase şi nisipoase din deşert. Cursa a început la 12 iunie 2016 în Beijing şi a trecut prin China, Mongolia, Rusia, Ucraina, Polonia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Italia, Elveţia şi Franţa!
Raliul a durat mai mult de o lună, până la 17 iulie, iar participanţii au dormit fie în maşini, fie în corturi, fie pe unde au apucat. Era un raliu de anduranţă cu maşini istorice de o ambiţie incredibilă. Şi, fireşte, multe maşini au abandonat pe parcurs, sau cel puţin au avut probleme tehnice majore. Acest Bentley, însă, a reuşit să traverseze întregul traseu al raliului din 2016 fără nici un incident sau defecţiune notabilă, ajungând cu bine la final, în Paris!
Foto: Acelaşi exemplar Bentley, la raliul din 2016

Maşina asta, are, deci, cel mai crunt examen de durabilitate trecut, iar participarea sa la un asemenea eveniment istoric dificil o face şi mai specială! Fireşte, maşina vine cu un dosar de istorie, pe care să-l deţii împreună cu ea, şi pe care să-l tot priveşti sau să-l arăţi altora. Or, automobile cu inginerie de acum mai bine de 70 de ani, parţial chiar de acum 90 de ani, care să poată rezista unui raliu imens de aproape 14 mii km, sunt unice în lume!
Cât costă, deci, bijuteria asta, scoasă azi la vânzare în Londra, după un service amplu şi o reîmprospătare de mentenanţă? Mult, fireşte. N-avea cum să fie altfel. Se cer 199,950 lire sterline pe ea, ceea ce ar fi cam 240,000 euro. Dar asta e semnificativ mai puţin decât preţurile cu care se vând exemplarele de Bentley 4 1/2 Litre din 1927-1931 în forma lor iniţială — cam 1 milion bucata pentru cele cu motor simplu şi cam 7 milioane pentru cele cu supercharger! Deci, pe acest fundal, acest Bentley modificat, dar mult mai fiabil şi cu un raliu excepţional trecut în istoria sa, pare o adevărată comoară la preţ infim!
Şi apoi, la o adică, e şi o comoară pe care o poţi conduce în fiecare zi, fără frica vreunei defecţiuni. Îţi îmbraci acea cască de piele pe cap, cu ochelari, mănuşi, şi apoi imaginează-te cât de fascinant te vei simţi conducând unul din cele mai notorii modele din toată istoria auto! Alt cuvânt decât fantastic nu i se potriveşte pur şi simplu acestei bijuterii pe patru roţi.
0
4,198
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!