Cea mai tehnologică maşină a Cehiei, produsă în doar 17 exemplare: o Tatra 613 Electronic, scoasă la vânzare la preţ exorbitant

4 Martie 2022, 21:09
Redacţia PiataAuto.md
Maşina asta nu e pur şi simplu o Tatra 613, ci e ceva mult mai excepţional de atât. Tatra 613 cea obişnuită, s-a produs între anii 1974 şi 1996, având 4 iteraţii diferite, cu alte cuvinte 4 facelit-uri, iar noi am publicat o lună în urmă şi un articol detailat despre istoria ei. Dar în anii 90, cehii de la Tatra, încă nepregătiţi să dezvolte un model succesor, s-au gândit să înnobileze modelul pe care-l aveau pentru a-l face atractiv într-o nouă epocă, a concurenţei de piaţă. Aşa că au creat ceea ce trebuia să fie o Tatra 613 care să concureze cu Mercedes-Benz S-Class W140! Da, e modelul despre care vorbim azi.
Îi spune Tatra 613 Mi Long Electronic. Partea cu Mi se referă la motorul cu injecţie în loc de carburator. E acelaşi V8 legendar, în esenţă, aspirat natural şi răcit cu aer, montat în spate, dezvoltând 200 CP şi 300 Nm din cei 3.5 litri ai săi. Cutia de viteze era una cu 5 trepte.
Partea cu Long semnifică ampatamentul mărit, exact aşa cum avea şi S-Class. Şi Tatra 613 era cu adevărat în aceeaşi ligă de dimensiuni, având 5.02 metri în versiune cu ampatament normal şi 5.15 metri în versiune cu ampatament mărit.
Iar partea cu Electronic e cea mai magnifică dintre toate şi semnifică, de fapt, cât de special era acest model. Modelul ăsta a fost lansat în 1993 şi avea pentru prima dată în industria auto a Cehiei calculatoare de bord. Maşina avea 3 calculatoare care procesau tot soiul de funcţii, bazându-se pe o mulţime de senzori şi chiar puteau diagnostica o mulţime de probleme sau pur şi simplu situaţii ce necesitau atenţionare. Partea cea mai fascinantă pentru anul 1993 e că această Tatra putea vorbi direct cu cel de la volan, anunţându-l cu o voce feminină despre atenţionările calculatorului de bord.
Practic, era ca un comunicator vocal de tipul celor din zilele noastre, doar că pe atunci această Tatra purta un monolog cu cel de la volan, nefiind capabilă să asculte şi să înţeleagă şi vocea şoferului. Dar chiar şi aşa, limuzina îi spunea şoferului să-şi cupleze centura, îi spunea când afară temperatura se apropie de zero grade, sau când motorul răcit cu aer ajungea la o temperatură prea mare a uleiului, sfătuindu-l să-l lase un pic mai moale. Îi mai spunea când rămânea puţină benzină în rezervor, sfătuindu-l să meargă la staţie. Mai mult ca atât, această Tatra ştia când i se ardea vreun bec de la blocurile optice şi avea chiar şi senzori la plăcuţele de frână! În 1993!
Habitaclul era plin de butoane de tot soiul, iar cadranele de bord aveau şi afişaje digitale. Maşina avea inserţii de lemn natural, punând accent pe lux. Opţional, această Tatra putea avea sistem audio Hi-Fi cu CD-changer şi chiar TV pentru pasagerii spate! Telefonul era şi el în lista de opţiuni. Şi în anul 1993, în Cehia, ea costa aproape exact când costa şi un Mercedes-Benz S-Class W140 nou nouţ pe atunci.
Şi tocmai acest preţ prohibitiv a şi făcut-o să fie produsă în doar 17 exemplare. Şi mai era o problemă. În toată cariera sa din perioada comunistă, Tatra 613 era vândută doar funcţionarilor de stat şi celor din serviciile speciale, iar când comunismul s-a destrămat şi a devenit disponibilă oamenilor, aceştia n-au mai vrut-o pentru că li se asocia cu o altă perioadă a istoriei. Iar în anii 1993-1996 cehii încă nu trăiau atât de bine încât să plătească un preţ de S-Class pentru o Tatra nouă, dar de fapt cu un substrat tehnic de 20 de ani. Aşa că Tatra 613 Mi-Long Electronic a rămas a fi un model fascinant, curios, dar produs în numai 17 bucăţi, majoritatea cumpărate tot de entităţi de stat.
Iar maşina din imaginile acestui articol, despre care vorbim azi, e exact una din cele 17 exemplare produse, şi se află în Praga, Cehia, fiind scoasă la vânzare. Maşina arată foarte bine la nivel estetic, fiind fabricată chiar în 1993. Până şi habitaclul, tapisat cu velur, arată impecabil de bine. Într-atât de proaspăt pare totul la această Tatra, încât aproape că n-ai zice că are un parcurs de 231,200 km! Da, maşina asta a fost savurată în deplinătate!
Şi vorbind de un asemenea parcurs mare, preţul exorbitant e de-a dreptul uluitor. Maşina asta din Praga e vândută cu aproape 100 mii euro, sau 98,900 euro dacă e să fim exacţi.
E un preţ usturător, fără îndoială, dar totul se explică prin raritatea excepţională a acestui model. E totuşi doar 1 din doar 17 produse, şi totodată e cea mai tehnologizată Tatra produsă vreodată, singura care a vrut la modul foarte serios să concureze cu S-Class W140!
0
25,139
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!