Jawa a produs şi automobile, nu doar motociclete, iar acesta e un exemplar cu motor în doi timpi, scos acum la vânzare

5 Martie 2022, 20:27
Ilie Toma
Când vorbim de producătorul ceh Jawa, marea majoritate dintre noi îşi amintesc de renumitele motociclete Jawa 350 şi nicidecum de automobile. Dar adevărul e că Jawa a produs şi automobile în istoria sa, iar acesta e unul din ele, numit Jawa 700 şi fabricat tocmai în 1937. Şi mai interesant e că modelul avea un motor în doi timpi, deci practic un motor similar cu cele folosite pe motociclete.
Compania Jawa îşi are începutul istoriei în 1929, într-o perioadă când ingineria auto a Cehoslovaciei era în plin avânt. La scurt timp au urmat şi primele motociclete, dar totodată a venit şi renumita criza mondială, iar cei de la Jawa s-au gândit că migrarea spre austeritate dă şansa unei maşini minimaliste, cu motor mic de motocicletă. Fondatorul Jawa a mers în Germania şi a încheiat un contract cu cei de la DKW, preluând de acolo modelul DKW Meisterklasse 701, pe care l-a transformat în Jawa 700 cu modificări mecanice puţine, dar cu un aspect tehnic modificat. Modelul celor de la DKW era cel mai popular în patria mărcii, ăsta fiind şi unul din motivele pentru care a fost ales de cei de la Jawa.
Pregătirile pentru asamblarea maşinii au început în 1933, iar în 1934 a fost dat startul producţiei lui Jawa 700, care a fost şi primul automobil al mărcii. Motorul era unul de 2 cilindri şi 2 timpi, după cum spuneam, având o cilindree de 684 cm cubi, de unde şi cifra din numele modelului. Propulsorul dezvolta doar 20 CP şi era cuplat la o cutie de viteze cu 3 trepte.
E interesant şi faptul că motorul era poziţionat transversal, nu longitudinal. Cei doi cilindri erau poziţionaţi în linie şi, fiind un motor în doi timpi, consuma şi ulei în procesul de combustie, amestecul fiind în raport de 20:1. Motorul era răcit cu apă, folosind un circuit cu termopiston, fără vreun ventilator adiţional.
Şi, la fel de impresionat pentru acele timpuri, era şi faptul că această Jawa 700 era o maşină cu tracţiune faţă, debutând în acelaşi an cu Citreon Traction Avant. Desigur, modelul francez era mai avansat, iar soluţia celor de la Jawa era una cu inginerie germană, de fapt, dar, totuşi, această Jawa a fost una din primele maşini din lume cu motor transversal şi tracţiune pe faţă.
Maşina are 3.75 metri lungime, deci nu e foarte mare, deşi din imagini poate lăsa impresia unor alte proporţii. Era şi uşoară, cântărind doar circa 765 kg la gol, putând atinge o viteză maximă de 90 km/h. Pare puţin, dar maşina avea un centru de greutate coborât şi concentrat pe centru datorită unui cadru îngust, iar asta o făcea manevrabilă.
Jawa 700 s-a produs până în 1937, cumulând puţin peste 1,000 exemplare vândute. Maşina despre care vorbim azi a fost produsă în ultimul an şi pare a fi chiar una din ultime produse, având numărul de ordine 1,004. Mai mult ca atât, această Jawa are şi plăcuţa originală cu codul caroseriei, unde e menţionat şi numărul de serie al motorului, 5921, iar pe motor e ştanţat acelaşi număr. E ceea ce în lumea colecţionarilor se numeşte numere care se potrivesc şi care înseamnă că motorul şi caroseria sunt originale, ieşind anume aşa din uzină, fără a fi schimbate pe parcursul istoriei.
Deci, această maşină, produsă acum 85 de ani, a rezistat până azi cu motorul ei original. Fireşte, la starea superbă pe care e o are nu e vorba de o conservare, ci de o muncă asiduă de restaurare. Primul său proprietar, în 1937, a fost un oarecare Bohumil Wolflik, proprietar al unui service din regiunea Bohemia din Cehoslovacia de atunci. După război a fost vândută în Pirna, iar apoi, prin anii 80, în Colditz, Germania. Acolo a găsit-o tatăl proprietarului de azi şi a cumpărat-o în 2010, cu ideea de a o restaura.
A urmat o muncă titanică şi minuţioasă, or, se dorea autenticitate maximă. Către anul 2017 maşina era gata în raport de 90%, însă tatăl proprietarului de azi a decedat. Au urmat câţiva ani de stagnare, până când acesta a reuşit să o importe în februarie 2020 în Marea Britanie, acolo unde e stabilit. A urmat încă un an de muncă până în 2021, maşina fiind finalizată la aceleaşi standarde.
Iar standardele au fost atât de înalte, încât tatăl său a mers la muzeul auto din Praga şi a reuşit să găsească schiţele originale ale construcţiei maşinii, create de inginerii uzinei. Fotografiind acele planuri iniţiale, a putut face restaurarea până la ultimul bulon în concordanţă cu schiţele de uzină!
În rezultat, această Jawa 700 e foarte probabil cel mai bine restaurat exemplar din toate câte au rămas în lume. Şi n-au rămas multe. Din câte se ştie, în toată lumea mai sunt doar 2 asemenea maşini funcţionale, iar una din ele e maşina despre care vorbim noi azi! Este, deci, o mostră fabuloasă de istorie, aproape unică în lume, şi totodată într-o condiţie tehnică şi estetică superbă!
Cât costă? Se va vinde în cadrul unei licitaţii din Marea Britanie, iar preţul estima e între 20 şi 25 mii lire. Un preţ infim, deci, pentru munca titanică, depusă la ea pe parcursul a un deceniu, pentru starea sa şi pentru simplul fapt că e una din doar două asemenea maşini rămase în lume!
0
11,844
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!