Maşina vizionară şi eficientă în consum din America de cândva, un Nash Rambler, care a petrecut 68 de ani în Elveţia, scos la vânzare

16 Iunie 2022, 21:41
Ilie Toma
Maşina asta, care pare să nu aibă aripi normale în zona roţilor, poate fi absolut necunoscută pentru cei mai mulţi dintre noi. Atât marca Nash, cât şi modelul Rambler, pot fi neştiute până şi de pasionaţii auto mai avansaţi. Dar Nash Rambler a fost, de fapt, primul model compact creat în SUA, într-o perioadă în care maşinile aveau şi 5-7 metri lungime. Mai mult ca atât, acum aproape 70 de ani, maşina asta putea atinge un consum de până la 7,8 litri/100 km, învingând aproape toate competiţiile de eficienţă în care se aventura.
Nash era o companie americană, condusă de Geroge W. Mason, un vizionar care era convins că maşinile trebuie să fie mai compacte şi mai eficiente, de dragul bunului simţ şi a folosirii mai raţionale a resurselor, într-o perioadă în care nici nu se punea problema consumului, iar maşinile mici erau considerate neprofitabile în producţie în SUA. Rambler a fost lansat în 1950, iniţial doar în caroserie de decapotabilă, tocmai pentru a-l face profitabil, întrucât unificarea caroseriei permitea un randament mai mare, iar oamenii erau mai dispuşi să plătească pentru dotări mai generoase pe o decapotabilă.
Marea senzaţie a făcut-o, însă, motorul de 2,8 litri de sub capotă, cu 6 cilindri în linie. Acest model livra în condiţii de oraş un consum de circa 10-11 litri/100 km, iar la traseul atingea 7,8 litri, având o cutie manuală cu 3 trepte. În acei ani, era un consum excepţional de mic. Şi asta chiar dacă motorul avea o putere generoasă de 82 CP!
Maşina fusese desenată de renumitul designer italian Battista Farina, cel poreclit „Pinin” Farina, iar în anii 50 numele oficial al companiei sale era încă doar Farina, aşa că şi emblema de pe acest Nash are doar numele Farina pe ea. Abia mia apoi Batista şi-a schimbat numele de familie în Pininfarina, schimbând şi denumirea companiei.
Nash Rambler a avut succes, în ciuda dimensiunilor compacte de circa 4,47 metri lungime. Iar în 1951 a urmat extinderea spre alte caroserii, inclus break şi sedan. Maşina despre care vorbim noi azi e tocmai un asemenea sedan, fabricat în 1954, deci acum 68 de ani. Are deja un motor perfecţionat, mai mare, de 3,2 litri. Motorul dezvolta deja 91 CP şi tocmai 204 Nm. Consuma un pic mai mult, însă dădea o senzaţie de belşug de putere, mai ales că Nash Rambler era o maşină relativ. Uşoară, cu o greutate de circa 1.100 kg.
Maşina a avut o istorie de câţiva ani buni de producţie, cu câteva zeci de mii de exemplare produse, apoi au urmat iteraţii interesant şi într-un final Nash a evoluat în compania AMC, dând din nou lovitura cu ideea de maşini compacte. Dar acest exemplar din 1954, despre care vorbim azi, este probabil unicul ce a fost livrat încă atunci, în 1954 în Elveţia, şi şi-a dus traiul timp de 68 de ani în ţara Alpilor şi a ciocolatei.
Maşina asta a fost înmatriculată prima dată la 29 aprilie 1954 în Zurich şi a fost deţinută de primul proprietar până în 1993, deci vreme de 39 de ani. Iar de atunci şi până azi, vreme de încă 29 de ani e deţinută de cel de-al doilea proprietar! Deci, doar doi proprietari în timp de 68 de ani!
Acest Rambler a fost restaurat parţial, în 2010, fiind vopsit din nou în culoarea sa originală. Dar, în rest, e autentic şi e în stare mecanică perfect funcţională, în ciuda vârstei de pensionar. Pentru că-n Elveţia, până şi maşinile vârstnice arată bine.
Şi, deşi e o mostră de istorie excepţională, foarte rară în zilele noastre, acest Nash Rambler are un preţ relativ decent, chiar dacă şi-a dus existenţa doar în Elveţia. Proprietarul de azi cere doar 24.000 franci elveţieni pe el, deci cam tot atâţia euro. Şi oferă mape întregi de istorie, minuţios documentată, a acestei maşini. Or, ea a fost produsă când omenirea încă nici nu zburase pe Lună şi nici măcar în cosmos! Deci, a adunat ea ceva pagini la istoria sa.
0
8,062
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!