Maşina genială din Italia de cândva, cu motor V4 şi un spirit libertin în condus, o Lancia Fulvia Coupe HF, scoasă la vânzare în Elveţia

27 Iulie 2022, 21:04
Ilie Toma
Modelele Lancia de dinainte de epoca Fiat aveau reputaţia de a fi atât de minuţios proiectate şi de ambiţios gândită, încât erau respectate mai ales pentru ingineria şi consistenţa lor. Iar inginerii Lancia au fost de nenumărate inovatorii lumii auto într-o mulţime de soluţii aplicate întâi de ei, şi apoi de restul producătorilor. Şi tocmai de aceea azi avem atât de multe modele fascinante, create de Lancia în acele timpuri. Iar azi vorbim despre unul din cele mai admirabile modele Lancia din anii 70 — Fulvia Coupe 1600 HF.
Lancia Fulvia a fost lansată iniţial ca un sedan în anul 1963, dar în 1965 a apărut şi un coupe. Marea inovaţie adusă de Fulvia a fost motorul V4. Lancia fusese prima care folosise un motor V6 în anii 50, iar în următorul deceniu începuse a folosi un V4. Motorul lui Fulvia, însă, era foarte deosebit în inginerie, având cilindrii opuşi poziţionaţi la doar mai puţin de 13 grade unul faţă de altul. Asta a făcut ce toţi cei 4 cilindri să fie încorporaţi într-o singură chiulasă, iar arborii cu came erau doar doi la număr.
Puţini ştiu, dar Lancia Fulvia Coupe e o maşină cu tracţiune faţă, în acea perioadă inginerii Lancia experimentând tot mai intens cu acest tip de tracţiune. Motorul era poziţionat longitudinal, totuşi, la 45 de grade, iar cutia de viteze era un soi de transaxle inversat.
E interesant că Fulvia a avut de-a lungul carierei sale vreo 6 variaţii de cilindree a motorului, dar în esenţă, era acelaşi motor V4. Versiunea HF, care semnifica sportivitatea, avea iniţial un motor de 1,3 litri, însă în 1969-1970 cam toate versiunile lui Fulvia au trecut printr-un facelift, iar HF a primit cel mai mare şi mai puternic motor, de 1,6 litri. Tocmai atunci a apărut şi modelul despre care vorbim azi, Lancia Fulvia Coupe 1600 HF.
Motorul de pe această versiune dezvolta 115 CP, fiind aspirat natural. Fără a ne grăbi să o tratăm drept slabă, vom aminti că maşina asta cântărea doar 970 kg, avea suspensie cu braţ dublu, carburator dublu, o cutie cu 5 trepte şi o direcţie fenomenală, care e şi azi catalogată drept una din cele mai savuroasă maşini cu tracţiune faţă în condus. De fapt, în Italia de atunci, coupe-ul 1600 HF fusese poreclită maşina celor cu spirit libertin sau rebel, întrucât un episod de condus era exact de ce aveai nevoie ca să-ţi dezlănţuie spiritul zvăpăiat pe virajele Alpilor sau cele din Toscana.
În versiunea asta, de Coupe 1600 HF, s-au produs numai 3.690 de maşini! Iar casele de licitaţie din întreaga lume spun unanim că anume această versiune e cea mai fabuloasă din toate versiunile Fulvia, cu excepţia celor de motorsport. Şi, prin urmare, e şi cea mai căutată şi mai scumpă.
Maşina despre care vorbim azi e scoasă la vânzare în Elveţia, însă şi-a început viaţa în Italia, apoi a fost importată în SUA pe la mijlocul anilor 2000. Abia în 2014 a fost cumpărată de un colecţionar elveţian şi a trecut din nou oceanul. Iar acum are un dosar frumos de istorie, cu certificări oficiale şi estimări, ca o adevărată piesă de colecţie. Aceleaşi certificate oficiale îi confirmă starea mecanică şi estetică de excepţie!
Cu toate aceste certificări, ai fi tentat să crezi că maşina asta trage peste 100 mii euro la preţ, ba poate şi câteva sute de mii, la cât de rară e. Însă preţul e ceva mai accesibil, de „doar” 65.000 franci elveţieni. Deci, foarte decent, la cât de rară şi documentată e. Cel care o va cumpăra, însă, va avea unul din cele mai interesante şi mai fascinante modele Lancia din anii 70, cu o inginerie remarcabilă, reprezentativă pentru acea epocă!
0
2,431
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!