Maşina bizară italiano-germană de cândva, Autech Zagato Stelvio AZ1, într-un exemplar scos la vânzare în Germania

24 August 2022, 20:59
Ilie Toma
Aceasta ar putea fi cea mai bizară maşină de colecţie, de 100 mii euro, pe care am putea-o găsi azi. Se găseşte foarte rar, pentru că au fost produse numai 104 bucăţi pe la începutul anilor 90, însă maşina asta ascunde în ea un capitol aproape uitat al istoriei diviziei de performanţă Autech a celor de la Nissan şi a felului în care aceştia voiau să creeze maşini speciale.
Autech era o divizie de performanţă a celor de la Nissan, organizată ca un soi de atelier de tuning, fondat şi deţinut de uzină, aşa cum azi vedem divizia AMG a celor de la Mercedes (care era cândva un atelier independent, totuşi), sau diviza M a celor de la BMW. Doar că Nissan avea două asemenea ateliere pe atunci — Nismo, focusată spre motorsport, şi Autech, focusată spre maşini de performanţă disponibile publicului larg.
Fondat în 1986, atelierul Autech încheiase deja în 1987 un parteneriat cu italienii de la Zagato, pentru a concepe şi produce împreună viitoarele modele Autech. Italienii avea să elaboreze designul exterior şi interior, iar japonezii — motoarele şi toată partea mecanică. În 1989 a fost dezvăluit şi prima lor maşină, dezvoltată în comun — Autech Zagato Stelvio AZ1. Da, e maşina despre care vorbim azi şi despre care am putea spune că e bizară dacă vrem să fim amabili, sau că e urâtă, dacă vrem să fim mai tranşanţi. Deşi creaţiile Zagato întotdeauna au găsit şi pasionaţi care le adoră.
Maşina avea o mulţime din părţile evazate de pe caroserie făcute din fibră de sticlă, o soluţie considerată azi drept ieftină şi o scurtătură când nu vrei să munceşti prea mult. La interior, se regăseau inserţii de lemn natural şi piele italiană moale, care nu se prea potriveau cu ideea de maşină sport japoneză, sau cu stilul JDM. Până şi designerii italieni tot spuneau că ceva nu e închegat în această reţetă finală, dar Nissan a cumpărat pachetul majoritar la Zagato pentru a-i pune la treabă, iar aceştia n-au mai avut de ales şi au îndeplinit cerinţele japonezilor.
În schimb maşina avea suspensie cu reacţii ajustabile electronic, încă acum 33 de ani! Avea sistem cruise control, toate elementele din interior erau automatizate şi acţionate prin comenzi, deci ea întruchipa acel spirit al dominaţiei japoneze în domeniul electronicii din acele timpuri.
Motorul de sub capotă era un V6 turbo, preluat de pe Nissan 300 ZX, care livra 280 CP. Oficial, nu era în vreun fel modificat decât pentru „caracter” mai sportiv, dar despre acest motor se spunea adeseori că în secret livra mai multă putere decât cei 280 CP agreaţi între producătorii din Japonia drept limită. Şi, datorită caroseriei relativ compacte, maşina avea un foarte jovial. Tracţiunea era pe puntea spate, fireşte.
Din start se anunţase că maşina va fi produsă în 200 exemplare, plus alte 3 prototipuri iniţiale. Preţul de vânzare pe atunci era exorbitant, de 18 milioane de yeni sau 160 mii dolari, echivalentul lui Honda NSX, de exemplu. Vânzările n-au fost strălucite, iar după câţiva ani parteneriatul a început a şchiopăta şi s-a oprit la doar 104 exemplare produse.
Maşina despre care vorbim azi a fost livrată iniţial în Japonia, ca majoritatea dintre ele. E exemplarul cu numărul 62 din cele 104 fabricate, el datând cu anul 1991, şi are doar 86 mii km parcurşi în istoria sa. În 2016 a fost cumpărată şi importată de un britanic, iar din 2018 aparţine unui belgian. Acesta a încredinţat-o acum unei companii germane pentru revânzare, iar preţul e exorbitant, de aproape 100.000 euro, sau 99.500 dacă e să fim mai exacţi.
Şi acest preţ e cerut chiar dacă interiorul cu piele fină are deja urme de uzură şi pe tapiţerie, şi pe planşa de bord. Capotă de fibră de sticlă pare de un roşu mai intens decât restul caroseriei. Şi în general, peste tot se simte calitatea spartană de asamblare a unui atelier. Puţini vor înţelege cum ai putea da 100.000 euro pe ea acum, deci. Însă acei puţini vor spune că tocmai urâţenia şi caracterul spartan îi şi asigură farmecul. Ceea ce nu poate nega nimeni, însă, e faptul că acest Autech Zagato Stelvio AZ1 e o mostră de istorie unică, atât a lumii auto japoneze, cât şi a celei italiene.
0
1,680
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!