Ce putere şi consum au prizele pentru maşini electrice în contextul sistemului electric al Moldovei

28 Octombrie 2022, 10:30
Ilie Toma
Republica Moldova se confruntă cu o criză energetică, care are toate şansele să dureze cel puţin până la primăvară. Sistemul naţional de electricitate are insuficienţă de energie electrică din mai multe cauze cumulate — Ucraina nu mai poate exporta energie Moldove din cauza atacurilor suferite la sistemul său energetic, iar Gazprom a redus cantităţile de gaz, ulterior şi centrala de la Cuciurgan, situată în regiunea transnistreană, a anunţat că reduce drastic producţia de electricitate pe fundalul lipsei de gaz. Ne-am propus să vedem în acest context, cât de mare e ponderea prizelor pentru maşini electrice şi cât de mult ar putea influenţa ele în consumul total, pentru că, deşi proprietari maşinilor electrice n-au nicio vină pentru criza energetică, apar adeseori întrebări dacă nu cumva încărcarea unei maşini electrice în orele de vârf afectează mai tare ca orice altceva consumul regional.
Foto: O Mazda MX-30 încăcând la o priză fast-charge în Chişinău

Centrala de la Cuciurgan poate funcţiona cu gaze naturale, păcură şi cărbune, dar, de mulţi ani încoace funcţionează exclusiv pe bază de gaz. E cea mai mare din Republica Moldova şi a asigurat în mediu circa 70% din necesarul de electricitate a ţării, având o putere instalată de 2.520 MW.
Foto: Centrala de la Cuciurgan

De curând, analistul economic Veaceslav Ioniţă a publicat o analiză a datelor statistice din sistemul energetic al Republicii Moldova, care indică asupra unui consum mediu lunar de 368 milioane de kWh la nivel de ţară, cu o medie de circa 384 milioane kWh în lunile de iarnă. Raportat la nivelul unei zile, asta înseamnă un consum de circa 12,8 milioane kWh pe zi, sau 12,8 GWh.
Dacă am despărţi echivalent între 24 ore, asta ar însemna 533 MWh per oră, sau 0,533 GWh, însă e evident că cifrele de consum în orele minime sunt mult mai mici, şi mult mai mari în orele de maxim. Conform ultimului grafic publicat de ministrul Andrei Spânu, consumul pe oră în orele de vârf s-a redus în ultima săptămână şi ajunge la 740 MWh, faţă de 800-900 MWh cât constituia anterior. Respectiv, asta înseamnă că reţeaua naţională trebuie să asigure o putere momentană de circa 750 MW în regim de economie actuală.
Foto: Tendinţa actuală de scădere a consumului de electricitate în orele de vârf în Moldova

Ei bine, câtă putere poate lua o priză pentru maşinile electrice din această capacitate necesară de 750 MW? Cât înseamnă 5 prize sau 10 prize care încarcă simultan maşini electrice?
Cei 750 MW, transformaţi în KW, înseamnă 750.000 kW. Dacă vorbim de prizele casnice, la care proprietarii îşi pot încărca prizele în garaj sau parcarea blocului, puterea lor e de obicei în 3 kW şi 9 kW, cu o medie de circa 6-7 kW. Asta înseamnă că o maşină conectată într-o asemenea priză la o oră maximă, cu putere de 7 kW, cuantifică 0,00093% din consumul ţării. E un efect minim, dar avantajul unei asemenea prize de casă e că proprietarul poate coborî la ea la ora 23, spre exemplu, punând maşina la încărcat în afara orelor maxime, şi astfel ajută la stabilizarea sistemului. Dacă 1.000 de proprietari de maşini electrice cu acelaşi tip de priză ar încărca simultan, ponderea acestora în orele de vârf ar ajunge la 0,93% din total, ceea ce e deja foarte semnificativ. Prin urmare, o priză nu schimbă radical situaţia, dar alegerea unui timp mai favorabil de încărcare e cea mai uşoară aici şi merită efortul, mai ales un efort agregat al multor proprietari.
Pe lângă asta, avem peste 100 de prize publice AC la nivel naţional, cu putere de 22 kW. Nu toate maşinile pot trage 22 kW din aceste prize, ci mai degrabă 11 kW, dar există şi modele populare, precum Renault Zoe, care pot lua toţi 22 kW. Deci, o medie realistă ar fi în jur de 15 kW. O maşină încărcată în orele maxime, ar însemna o pondere de 0,002% din consum. Dacă 100 de prize ar fi ocupată la nivel naţional şi ar încărca maşini în orele maxime, asta ar însemna 0,2%, ceea ce e deja mult. O cifră de 1.000 maşini ar însemna 2%, dar nu avem atât de multe prize publice în ţară. Totuşi, chiar şi ideea că o singură maşină electrică poate afecta 0,002% din consumul naţional e deja îngrijorătoare. Pentru că asta ar însemna, teoretic, că 50.000 maşini electrice ce încarcă cu doar 15 kW putere, ar epuiza toate cele 750.000 kW de putere necesară întregului sistem electric.
Cifrele devin mai îngrijorătoare când vorbim de prize fast charge, de 50 kW şi de 150 kW, cum avem deja mai multe în ţară. O maşină încărcată la 50 kW în orele maxime înseamnă 0,007% din consumul întregului sistem al Moldovei în orele maxime. Zece asemenea prize ce funcţionează în Chişinău înseamnă 0,07% din consumul ţării. Şi, teoretic, doar 15.000 maşini electrice care încarcă simultan la 50 kW epuizează întreaga putere necesară ţării, de 750.000 kW.
Ei bine, prizele de 150 kW triplează această solicitare. Asta înseamnă că o singură maşină care încarcă la 150 kW în timpul orelor maxime, ia 0,02% din totalul de putere al ţării! E o cifră foarte mare, pentru o singură maşină, pentru că, dacă, teoretic, doar 50 de asemenea maşini ar încărca, avem deja 1% din toată puterea ţării acordată acestora. Şi e nevoie de doar 5.000 maşini pentru a epuiza toată puterea de 750 MW, cu condiţia că nimic altceva în ţară nu mai foloseşte electricitate.
Deci, impactul unei maşini care încarcă la o priză de 150 kW, dar chiar şi de 50 kW, e simţitor mai mare şi aici ar fi recomandată evitarea încărcărilor la ore maxime, pe cât posibil, cel puţin în perioada actuală. De obicei, calculul pentru un apartament de putere necesară, în mediu, e de 100 W, sau 0,1 kW. Dar, ţinând cont de orele maxime şi de unele aparate consumatoare de energie, putem lua drept referinţă o medie de 0,250 kW per apartament, cu cifre mai mari pentru cei ce au becuri mai consumatoare de energie şi mult mai mic pentru cei ce folosesc LED-uri. O maşină care încarcă cu 22 kW la o priză publică echivalează, astfel, cu puterea necesară pentru 88 apartamente. O maşină care încarcă la o priză de 50 kW echivalează cu 200 apartamente, iar o maşină la o priză de 150 kW echivalează cu 600 apartamente. Deci, cu cât mai mult urcăm în direcţia fast charge, cu atât mai mare e impactul.
Şi aici vrem să fim expliciţi — nu proprietarii de maşini electrice sunt vinovaţi de acest impact, pentru că ei au făcut o tranziţie spre care au fost încurajaţi şi nu consumă benzină sau diesel în schimb. Însă în conjunctura actuală de criză energetică, trebuie să înţelegem impactul real al unei maşini electrice, sau a 1.000 de maşini electrice, şi să înţelegem şi efectul pe care-l poate avea asupra sistemului decizia de a încărca la alte ore, de exemplu. Republica Moldova e o ţară mică şi impactul şi ponderea unui număr mic de maşini în sistemul total e mare.
Însă asta înseamnă că şi impactul unor soluţii de a spori producţia locală de energie este, la fel, mai mare şi ajută mai rapid la rezolvarea acestei probleme de deficienţă energetică, nemaivorbind de faptul că până acum, zeci de ani, nimeni nu s-a prea preocupat de centrale electrice noi, eventual, sau de alte metode de a ne asigura surse energetice.
Foto: Un Ford Mustang Mach-E electric în Moldova, alături de turbine eoliene
0
1,226
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!