Curiozităţile căilor ferate din Moldova, de la trasee în zigzag până la porţiuni ce trec în afara hotarelor

17 Decembrie 2022, 12:01
Redacţia PiataAuto.md
De curând, Calea Ferată a Moldova a publicat harta reţelei feroviare din Moldova, iar astfel publicul a putut vedea cum arată această reţea la nivel de ţară, cu staţiile şi tipul lor indicate pe ea, dar şi mai multe alte detalii interesante. Pentru cei care n-au stat să analizeze niciodată în detaliu cum arată reţeaua de căi ferate ale Moldovei, harta aduce multe surprize când e văzută la tabloul întregii ţări. Iar pe lângă asta noi am mai avut şi câteva întrebări adiţionale despre curiozităţile descoperite, pe care le-am adresat celor de la CFM.
Traseele căii ferate din Moldova sunt neaşteptat de întortocheate pentru cei mai mulţi dintre noi, nu-i aşa? Şi sunt neaşteptat de puţine, de fapt, existând zone în care calea ferată e inexistentă şi depărtată.
Foto: Harta căilor ferate din Moldova

Spre exemplu, ca un tren să meargă de la Cantemir la Ungheni, adică de la sud la nord pe o distanţă directă de vreo 150 km, trenul trebuie întâi să o ia la est spre Basarabeasca, după care o ia spre nord, iar la Zloţi o ia din nou spre est până la Căinari, trece apoi prin Chişinău, iar după asta merge până la Ungheni.
Foto: Traseul care trebuie urmat de un tren din Moldova de la Cantemir la Ungheni

Ca un tren să ajungă din Şoldăneşti, din est, la Chişinău, întâi trebuie să traverseze toată ţara până la vest, la Ungheni, apoi să vină la Chişinău.
Foto: Traseul pe care trebuie să-l urmeze un tren de la Şoldăneşti la Chişinău

Paradoxul e că nordul şi sudul Moldovei sunt legate, efectiv, doar printr-o singură linie de cale ferată, cea dintre Ungheni şi Chişinău, ceea ce oricine ar califica drept un risc de securitate. În zona Orhei lipsesc cu desăvârşire căile ferate, la fel ca şi în zona Hânceşti şi Leuşeni.
Pe lângă asta, avem, porţiuni de cale ferată ce ies în afara teritoriului Moldovei, iar de 31 de ani nimeni nu a văzut asta ca o problemă. Întreg sudul ţării e conectat printr-o porţiune de cale ferată între Basarabeasca şi Cimişlia, care trece în mare parte pe teritoriul Ucrainei! La fel se întâmplă şi în zona Vulcăneşti-Bolgrad. Şi la fel e şi între Ocniţa şi Lipcani, doar că acolo mai mult trece prin Ucraina decât prin Moldova.
Foto: Porţiune de cale ferată ce trec în afara hotarelor ţării

I-am întrebat pe cei de la Căile Ferate din Moldova dacă construcţia de noi segmente care să ocolească acele porţiuni ce ies în afară Moldovei e luată în calcul. Ni s-a spus că asta e prea dificil şi scump, întrucât înseamnă alocare de terenuri, studii de geologie şi topografie.
I-am întrebat şi cât măsoară întreaga reţea de căi ferate din Moldova şi am aflat că avem 1.100 km de căi principale la nivel de ţară. Nu sună ca o distanţă foarte mare pentru întreaga ţară şi, inevitabil, ne-am amintit de articolul nostru de acum două săptămâni cu studierea independenţei energetice, în care vorbeam de posibilitatea de viitor de a trece toate trenurile la propulsie electrică, prin fire, electrificând calea ferată aşa cum e în alte ţări de 100 de ani şi mai mult. Poate puţini au sesizat vreodată, dar Moldova are exact 0 km de cale ferată electrificată, toate locomotive fiind diesel, chiar şi cele mai noi, despre care scrisesem anterior.
Ei bine, aici cei de la Calea Ferată din Moldova au fost mai vizionari, menţionând că o asemenea cale de dezvoltare e luată în calcul pentru viitor. Pentru că doar cu un an şi jumătate în urmă CFM era plină de datorii, cu restanţe la salarii şi o perspectivă falimentară, şi abia în ultimul an şi jumătate şi-a revenit în forţă, un asemenea program de electrificare completă a celor 1.100 km de cale ferată, cu achiziţia ulterioară de locomotive electrice, ar fi realist doar peste 7-10 ani, ne-a spus directorul Căilor Ferate din Moldova, Oleg Tofilat.
Prin urmare, deşi e într-o ascensiune fascinantă, cu achitări complete de salarii şi majorări ale lor cu 70%, deşi trenurile funcţionează acum la capacitate maximă, iar de curând s-au pornit şi reparaţii majore a 233 km de cale ferată, curiozităţile care au devenit evidente acum, pe hartă, în tabloul de ansamblu, arată că foarte mulţi ani nimeni n-a prea gândit strategic şi din perspective de securitate în Moldova, atât în domeniul feroviar, cât şi energetic, şi arată că e încă mult de lucru la acest capitol. Dar, cel puţin în domeniul feroviar, ceea ce se întâmplă în ultimul an şi jumătate dă şansa unor perspective de schimbări mai esenţiale.
1
7,552
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!