Aceasta e noua MV Vertom Patty, nava cu propulsie hibridă şi design inspirat din forma peştilor, care consumă cu până 40% mai puţină energie

3 Ianuarie 2023, 17:28
Redacţia PiataAuto.md
O maşină electrică nu poate fi foarte eficientă dacă nu aerodinamică, iar atunci când acestea au nevoie de multă putere, se recurge la două, trei şi chiar patru electromotoare, poziţionate cât mai aproape de roată. După un principiu similar pare să fi fost creată şi noua navă MV Vertom Patty, pentru care a contat nu doar sistemul de propulsie hibridă, ci şi forma sa hidrodinamică, inspirată de un soi de biban.
Nava este prima dintr-o serie de 6 cu design şi inginerie similară, construite în Olanda pentru un operator de nave cargo, pe nume Vertom. Conceptul de design al navei poartă numele de Labrax, care e exact numele internaţional al acelui tip de biban menţionat mai sus. Efectiv, nava are o carenă mai îngustă şi mai lungă, cu forme sculptate pentru caracteristici hidrodinamice maxime sub apă şi aerodinamice deasupra apei. Totul pentru a întâmpina rezistenţă mai mică la înaintare.
Nava are 118 metri lungime şi doar 14,30 metri lăţime. Asta înseamnă că lăţimea sa încape doar un container standard, mare, sau două mai mici, în jumătate de dimensiune. Capacitatea navei e de 56 de containere mari, dar ea poate transporta şi alte tipuri de mărfuri, inclusiv grâne. În lumea transportatoarelor de containere, e o navă relativ mică, dar Vertom are circa 100 de nave, majoritatea dintre care sunt mai mici, asta fiind nişa lor de afacere.
Partea şi mai curioasă e sistemul de propulsie al navei, o mare parte din ingineria căruia încă nu e anunţată. Astfel, în loc de motoare diesel mari, care să pună în mişcare două elice mari, cum se întâmplă de obicei, nava dispune de mai multe elice mici, puse în mişcare de electromotoare. Numărul acestora nu este anunţat, dar se pare că e vorba de minim 5 motoare electrice cu elice mai mici, la care se mai adaugă două electromotoare mici pentru manevrare pe lateral în porturi. Motoarele principale funcţionează fiecare variabil, iar nava are o mulţime de senzori de vânt şi curenţi de aer, în urma cărora calculează cea mai eficientă formulă de propulsie şi asigură forţa necesară de propulsie pentru fiecare electromotor.
Foto: Nava Vertom Patty, în procesul de construcţie

Inginerii care au conceput nava spun că această distribuţie şi punere în mişcare a elicelor prin electromotoare poziţionate nemijlocit lângă elice rezultă într-un consum mult mai eficient de energie, iar împreună cu forma specifică a aceste nave, ea reuşeşte să fie cel puţin cu 40% mai eficientă decât o navă clasică de capacitate similară. De unde vine energia pentru acele electromotoare?
Ei bine, la bord există baterii, dar ele sunt de capacitate redusă şi au rol de asigura energie pe termen scurt. Nava-şi poate produce propria electricitate la bord, şi acum o face printr-o metodă cunoscută de decenii şi deloc inovativă — prin motoare diesel —, dar sistemul de propulsie e compatibil cu o viitoare instalare a unui sistem pe bază de amoniac sau pile de combustibil pe bază de hidrogen. Astfel, acum nava este una efectiv diesel-electrică, ajutată de nişte baterii, ca un sistem de propulsie hibridă, dar, oricând se va dori partea de producţie a electricităţii de la bord poarte fi trecută la amoniac ecologic sau hidrogen. De ce nu s-a făcut asta acum — ţine de costuri şi de lipsa unei impuneri legale. Atât timp cât operarea cu diesel e mai ieftină şi nu vin restricţii dure, nava va mai opera cu motoare Wartsilla, care vor produce electricitatea necesară propulsiei. Dar, pentru că ea e proiectată să lucreze 40-50 de ani înainte, când va fi cazul se va monta o instalaţie de pile de combustibil cu hidrogen, de exemplu, iar nava se va conforma noilor rigori de ecologie. Chiar şi aşa, însă, comparaţia de 40% mai eficientă, pe care o invocă inginerii săi, ţine de consumul actual de diesel, raportat la numărul de containere transportat. Şi dacă asta s-a putut obţine doar cu un design mai suplu al navei şi cu transmisie diesel electrică, probabil mai există mult spaţiu de îmbunătăţire în domeniul transporturilor maritime.
1
9,993
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!