O Tatra T77, restaurarea căreia a costat 1 milion de dolari şi a fost făcută de un inginer aeronautic, scoasă la vânzare la o licitaţie din SUA

9 Ianuarie 2023, 21:24
Ilie Toma
Tatra T77 e o maşină genială până la absolut, din Cehoslovacia de cândva, cea a anilor 30 din secolul trecut. Maşina asta, lansată acum aproape 90 de ani, a înglobat mai mult ca oricare alta principiile aerodinamice şi a influenţat nu doar istoria de mai departe a mărcii Tatra, sau a maşinilor cehoslovace, ci întreaga lume auto aşa cum o ştim azi. Pe cât de influentă a fost, însă, pe atât de puţine maşini s-au produs, aşa că scoaterea la vânzare a vreunui exemplar, în zilele noastre, e o raritate absolută. Maşina despre care vorbim azi, însă, ascunde după ea o istorie mai specială decât orice alt exemplar, a unui inginer aeronautic care a vrut să o restaureze pentru a oferi lumii schiţe inginereşti şi documentaţie, dar şi ocazia de a se delecta cu un exemplar făcut la perfecţiunea sa autentică. Restaurarea a fost finalizată în toamna anului 2022, a costat 1 milion de dolari, iar acum maşina se pregăteşte pentru a fi scoasă la o licitaţie din SUA.
Modelul ăsta a fost creat după ce inginerul şi designerul genial de la Tatra, Hans Ledwinka, a reuşit să-l atragă pe inginerul aeronautic Paul Jaray în proiect, Jaray fiind omul care construise dirijabilul Zeppelin şi care era unul din promotorii renumiţi ai ideilor aerodinamicii. Cei doi, împreună cu echipa Tatra, au creat maşina concepută pentru a fi aerodinamică în primul rând, iar datorită aerodinamicii ea avea să fie rapidă şi eficientă. Maşina asta a fost prima din lume creată într-un tunel aerodinamic, unde cei doi perfecţionau formele prototipului în funcţie de curgerea aerului pe caroserie. Forma trebuia să urmeze funcţia aerodinamică.
Pentru că modelul trebuia să fie unul luxos, el a fost dotat cu un motor V8, care era unul răcit cu aer, montat în spate, iar pentru el forma caroseriei a fost adaptată, asigurând-i-se şi răcirea. Motorul fusese construit dintr-un aliaj special de magneziu, numit elektron, fiind mai rigid şi mai uşor, o adevărată minune a acelor timpuri. Motorul avea 3,0 litri şi dezvolta 60 CP, o putere fenomenală scoasă dintr-un motor aspirat natural de doar 3,0 litri în cei ani. Cutia de viteze era tot de concepţie Tatra şi avea 4 trepte, fiind un transaxle, efectiv, pentru că era lipită de motor şi din ea porneau cele două semiaxe spre roţile spate.
În 1934, când Tatra a chemat jurnaliştii la prima cunoaştere a acestui model, aceştia au fost fascinaţi să descopere că, cu un motor de doar 60 CP, maşina putea atinge uşor 145 km/h graţie aerodinamicii şi avea o ţinută impecabilă datorită suspensiei independente. Au urmat valuri de impresii excepţional de bune din partea jurnaliştilor, mulţi menţionând că a fost cel mai impresionant automobil pe care l-au condus vreodată. Maşina şi-a căpătat repede faima, apoi a apărut şi o versiune facelift, T77a, cu motor de 3,4 litri şi 75 CP. Ambele versiuni, însă, s-au produs doar în 249 exemplare în total, plus alte 4 maşini pre-producţie,. Dacă vorbim doar de T77, el s-a produs în numai 106 exemplare, între 1934 şi 1936! Este, deci, o maşină incredibil de rară. Iar conform informaţiilor din mediul caselor de licitaţiilor şi colecţionarilor, până astăzi, în toată lumea au supravieţuit doar 5 maşini restaurate şi mobile, care pot fi conduse! Doar cinci! Iar maşina despre care vorbim azi e una din ele!
Nu e de mirare, deci, că inginerul aeronautic care a dispus restaurarea a sacrificat atâţia bani pentru ea şi atâta efort. Pentru el, n-a fost o investiţie sau un calcul economic, ci o poveste de viaţă. Îi spunea Andy Simo şi s-a născut în 1938 în Bratislava, în Cehoslovacia de atunci. Şi-a trăit frageda copilărie în persecuţiile războiului, văzând totul cu propriii ochi, pe strada sa, la vecinii săi şi în propria sa familie. După război, Andy a condus pentru prima dată o Tatra T77 şi a rămas profund impresionat când a înţeles profund sensul aerodinamicii de pe ea. Într-atât de profund, încât acea experienţă i-a marcat toată viaţa.
El şi familia sa au emigrat în 1948 în SUA, iar Andy s-a făcut inginer aeronautic. În viaţa sa activă, Andy a lucrat pentru Boeing, la conceperea modelului 727, apoi Lockheed C5A Galaxy, apoi a fost în echipa care a dezvoltat racheta Saturn V pentru Lună. Deci, acea experienţă de condus a unei Tatra T77 din tinereţea sa, l-a făcut să aibă o carieră de inginer aeronautic şi să fie unul din cei care au conceput avioane renumite şi chiar rachete spaţiale!
Foto: Inginerul aeronautic Andy Simo, omul care şi-a dorit restaurarea acestei Tatra

De la o vreme, începuse să caute o Tatra T77 pentru a o restaura, dar a aflat pe propria piele cât de greu e să găseşti una. A găsit mai apoi acest exemplar, în 2006, iar în 2007 l-a importat în SUA. Maşina asta e fabricată în 1934, fiind exemplarul cu numărul 9 produs din cele de serie. Actele sale primare atestă că a fost cumpărată atunci de contele Jaromir Egon Czernin-Morzin şi a fost folosită pentru un tur în Alpii italieni în 1935. După asta, în timpul războiului istoria sa a devenit înceţoşată, dar se pare că a fost condusă până prin anii 70, după care a stat o lungă perioadă într-un hangar din Cehoslovacia de azi, până când a fost găsită, reanimată şi apoi cumpărată de Andy Simo.
Foto: Acelaşi exemplar Tatra T77, aşa cum a ajuns el la Andy Simo

Primii doi ani maşina a fost dezasamblată şi s-au făcut scanări digitale ale construcţiei sale, pentru a e crea documentaţie preţioasă, pentru generaţiile viitoare! Acele schiţe 3D au fost utile mai apoi şi la reconstituirea unor piese imposibile de găsit, la consistenţa originală.
Au urmat ani şi ani de restaurare minuţioasă, cu învăţare şi documentare pe parcurs, pentru că niciun atelier de SUA nu avea experienţa restaurării unei Tatra T77. A fost o muncă titanică, unde niciodată nu a existat o noţiune de prea mult efort. Şi nu a existat nici noţiunea de prea mulţi bani, fiind clar că întregul proiect va depăşi suma de 1 milion de dolari!
Din păcate, Andy Symo a decedat subit în 2017, înainte ca Tatra sa să fie restaurată complet. Familia sa, însă, a decis să continue restaurarea la standardele dorite de el. Aşa că ea a mai durat 5 ani, până de curând, în toamna anului 2022. Volumul de documentaţie, produs odată cu restaurarea e unic în lume şi reprezintă un adevărat tezaur de inginerie şi design!
Foto: Vitezometrul Tatra T77

Acum, odată ce această Tatra T77 e complet restaurată, dar proprietarul său inginer aeronautic nu mai e în viaţă şi nu are cine s-o savureze, familia a decis să ofere şansa unui pasionat desăvârşit să deţină această maşină şi să-i ofere îngrijirea pe care o merită acest exemplar Tatra. Aşa că maşina asta, cu o istorie atât de marcantă, va fi scoasă la o licitaţie în SUA.
Foto: Bancheta spate

Nu putem şti cu cât se va vinde, pentru că au rămas prea puţine maşini în lume ca să există un tipar de preţuri. Dar cu siguranţă preţul de vânzare ar trebui să fie de ordinul milioanelor! Or, în lume pur şi simplu nu mai există o altă Tatra restaurată cu atât abnegaţie şi cu atâta străduinţă pentru a crea documentaţii tehnice pentru generaţiile viitoare!
2
7,737
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!