Istoria neştiută a tramvaiului Tatra, cu o fiabilitate record de 98,9%, care e şi azi cel mai răspândit din lume şi mai operează în zeci de oraşe

15 Februarie 2023, 19:47
Redacţia PiataAuto.md
Pentru cei mai mulţi dintre noi Tatra înseamnă în primul rând o fabrică de camioane, amintindu-ne şi de autoturismele superbe, aerodinamice, produse în istorie. Dacă vorbim de maşini, cele mai notorii modele ar fi Tatra T603, T613, T77, T87 sau T600 Tatraplan. Dacă vorbim de camioane, cele mai cunoscute sunt T815, T813, T111. Mai puţini ştiu, însă, că au existat şi tramvaie Tatra, într-atât de populare, încât şi în anul 2022, de exemplu, modelul de tramvai Tatra T3 era cel mai răspândit din lume, la decenii după punerea sa în operare. Mai mult ca atât, acelaşi model de tramvai a indicat o rată de fiabilitate de 98,9%, conform unui studiu comandat de fabrică în ultimii ani de producţie a tramvaielor.
Dacă fabricarea camioanelor Tatra are loc la Koprivnice, atunci tramvaiele n-au fost niciodată fabricate acolo, ci la uzina din Praga, numită CKD Tatra Smichov. Producţia de tramvaie fusese pornită de industriaşul Wagonka Ringhoffer şi abia în anii interbelici fabrica sa Smichov a devenit parte a conglomeratului Tatra. După cel de-al doilea război mondial a urmat o separare şi fabrica Tatra Smichov, deşi purta numele Tatra, era deţinută de stat prin altă structură industrială, CKD, având echipa sa de ingineri separaţi. Dar conexiunile cu fabrica de camioane şi maşini erau oricum strânse.
Foto: Tramvaiul Tatra T1

Odată cu această organizare, primul tramvai a fost lansat în 1951, fiind numit Tatra T1, urmat de Tatra T2 în 1955. Au fost tramvaie relativ bune, dar producţia lor era mai lentă decât se dorea, fabricându-se 287 de tramvaie T1 şi 771 de tramvaie T2. Tocmai de asta, în anii 50 s-a început dezvoltarea unui tramvai care trebuia să ia tot ce e mai bun de la T2, dar să fie conceput pentru producţia la scară mare, pentru a putea asigura toate oraşele Cehoslovaciei cu tramvaie şi a putea exporta în cantităţi mari tramvaiul în toate ţările care l-ar fi dorit.
Foto: Tramvaiul Tatra T2

Anume aşa a apărut Tatra T3 în anul 1960. Totul a fost optimizat pentru producţia la scară mare — de la grosimea pereţilor metalici până la uniformizarea uşilor. La interior s-au realizat scaune din plastic laminat, renunţând-se la tapiţeriile cu piele artificiale, care lua mult mai mult timp în fabricare din cauza căptuşelilor manuale. Asta a dat şi beneficii în economisire de greutate, astfel încât un tramvai Tatra T3 era cu câteva sute de kilograme mai uşor decât T2.
Foto: Interiorul tramvaiului Tatra T3

Tramvaiul era propulsat de 4 motoare de model TE 022, a câte 40 kW putere fiecare, deci 160 kW în total sau 217 CP. Iar dacă codul motorului sau formele tramvaiului, mai ales în ipostaze mai pătrăţoase îţi par cunoscute, pentru asta există multe motive. În România au fost importate tramvaie T3 şi au operat în oraşul Galaţi, iar tramvaiele cu design modernizat şi cu lăţime mai mică T4R au fost importate şi în Bucureşti în anii 1973-1975. Mai mult ca atât, şi tramvaiele fabricate local, la Bucureşti, care mai circulă şi azi, fac uz de aceleaşi electromotoare din familia TE 022 şi nu sunt departe de ingineria Tatra.
Foto: Tramvai Tatra din Bucureşti

Au apărut în decursul carierei acestui model o mulţime de versiuni, adaptate fie la design, fie la număr de uşi. Modelul T4 şi variaţiile sale, deşi intră într-o statistică separată, avea o inginerie identică. Iar până în 1997 s-au produs peste 14.000 de asemenea tramvaie, atât pentru Cehoslovacia cât şi pentru export, mai ales în ţările din fostul bloc estic.
Foto: Tramvai Tatra cu design modernizat din Brno, Cehia

Ele au putut fi întâlnite sau mai pot fi văzute în oraşe din Cehia şi Slovacia, în Sarajevo din Bosnia şi Herţegovina, în Croţia, Letonia, Germania, nu mai puţin de 22 oraşe din Rusia, în Uzbekistan şi în 10 oraşe din Ucraina, inclusiv Kiev şi Odessa. În România, modelul T3 a fost pus în operare în Galaţi, 50 de unităţi fiind importate între anii 1971 şi 1974, apoi a urmat şi variaţia K4TD, cu design mai rectangular, care ar mai circula şi în prezent. Din 2021 încoace Galaţi are mai multe tramvaie româneşti Astra în funcţiune.
În 1988, tramvaiul Tatra T3 intrase deja în Cartea Recordurilor Guiness drept cel mai răspândit tramvai din lume, record care nu a fost răsturnat de vreun alt model nici azi. Mai mult ca atât, pentru că este atât de fiabil, dacă luăm în considerare şi numărul de tramvaie încă active azi din cele peste 14.000 produse, acest tramvai deţine în continuare titlul de cel mai răspândit din lume!
1
41,469
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!