Două camioane electrice Mercedes eActros au parcurs 3000 km de la Cercul Polar până în Germania, încărcând la prize de 3 ori pe zi

30 Martie 2023, 15:06
Ilie Toma
Acum două luni, publicam un articol despre un prim experiment al unei curse lungi de 3.000 km cu un camion electric Volvo, deţinut de o companie de transport din Elveţia. Atunci compania elveţiană a delegat un şofer din echipa sa să călătorească cu camionul gol spre Spania, să încarce acolo 20 de tone de portocale în remorcă şi să revină în Elveţia, totalizând o distanţă de 3.000 km. Autonomia oficială a acelui camion Volvo e de 300 km, dar şoferul a oprit efectiv de 20 de ori în 3.000 km pentru încărcare, încercând să nu epuizeze bateriile chiar la limită până la prize. Călătoria a durat o săptămână în loc de obişnuitele 4 zile cu un camion diesel, preţul plătit pe electricitatea de la prize a fost mai mare decât ar fi costat dieselul, şoferul a ajuns epuizat moral la final, dar compania elveţiană spunea că va continua să exploateze camioane electrice oricum în flota sa, problemele fiind mai degrabă de infrastructură. Acel experiment a născut discuţii foarte intense printre cititorii noştri, şi iată că azi Mercedes ne anunţă că a făcut ceva similar, dar mai bine organizat, două camioanele Mercedes eActros călătorind pe o distanţă de 3.000 km de la Cercul Polar până în Stuttgart, în Germania.
Foto: Camionul Volvo din experimentul companiei elveţiene de a călători spre Spania şi înapoi

Informaţiile iniţiale anunţate de producător erau curioase, dar noi am vrut să aflăm mai multe, aşa că i-a şi contactat pe cei de la Daimler Trucks pentru a-i întreba mai multe detalii importante despre acest experiment, şi am primit şi răspunsuri.
Aşadar, cei de la Mercedes aveau deja camioanele electrice în Finlanda, la cercul polar, în testări intense, despre care scriam cu ceva timp în urmă. Două dintre camioane terminaseră aceste teste, iar echipa de ingineri a avut ideea de a realiza o călătorie similară de 3.000 km cu ele până în Stuttgart, mai ales că în luna martie la Cercul Polar încă mai sunt temperaturi sub zero şi zăpadă, ceea ce făcea traseul şi mai provocator pentru camioanele electrice. Ambele camioane sunt de model eActros, dar unul era cu compartiment de încărcare pe şasiu, şi doar unul era un cap tractor cu remorcă. Astfel, deşi ambele camioanele au parcurs acelaşi traseu şi au trecut prin aceleaşi condiţii, în imagini apare doar camionul cap tractor cu remorcă, pentru că e mai aproape de paralela cu experienţa acelui Volvo din Elveţia şi se poate trasa o comparaţie.
Aici e important să amintim că Mercedes are două camioane electrice bazate pe Actors în pregătirea de producţie — unul din ele e eActros, cu autonomie mai mică, conceput mai mult pentru livrări regionale, şi altul e eActros Long Haul, cu autonomie mai mare, prevăzut pentru curse de distanţe lungi. Nici unul din ele nu e produs în serie deocamdată, eActros urmând a intra în producţie în toamna acestui an, iar eActros Long Haul la scurt timp după asta. Partea curioasă e că în acest experiment de distanţă lungă a participat camionul cu autonomie mai mică — eActros. Acesta are doar 220 km autonomie, asigurată din 3 seturi de baterii a câte 112 kWh fiecare, deci 336 kWh capacitate totală a bateriilor. Cum ai putea călători cu un camion electric la 3.000 km distanţă, atunci, dacă acesta are doar 220 km autonomie?
Ei bine, inginerii au făcut multă planificare a segmentelor, estimând să încarce cam o dată la 150 km, pentru a dispune de rezerve în caz că ajung prin ambuteiaje lungi. Traseul a pornit din Rovaniemi, Finlanda, şi a urmat spre Stockholm, Malmo, Copenhaga, Nyborg, Flensburg, Hamburg, apoi pe autostrada A7 până spre Wurzburg, după care pe A81 spre Stuttgart. În mediu, aceştia au încărcat de 3 ori pe zi la prize. I-am întrebat pe cei de la Mercedes dacă au trebuit să decupleze de fiecare dată remorca la prize, cum se plângea şoferul din experienţa companiei elveţiene. Ne-au confirmat că, într-adevăr, din cauza lipsei de spaţii la multe prize, la o mare parte din prize, dar nu la toate, au fost nevoiţi să decupleze remorca şi abia apoi să încarce, iar asta e o problemă de infrastructură cu aceste prize.
Pentru că aceste camioane au circulat şi în zone arctice cu zăpezi, ne-a fost interesant dacă a fost conectată climatizarea. A fost, în timpul condusului. Dar pe timp de noapte, se alegeau staţionări nocturne de lângă prize, astfel încât dimineaţa cabina să poată fi preîncălzită în timp ce camionul se încărca, iar când şoferul pornea la drum, cu energia din baterie doar se menţinea căldura la un nivel confortabil.
Viteza normală de deplasare a fost de 80 km/h, iar întreaga călătorie a durat 6 zile în total. Fireşte, marea întrebare este dacă acest camion electric Mercedes eActros cu remorcă a fost încărcat sau a fost gol? În informaţiile iniţiale comunicate de Daimler se menţiona că acel camion a fost încărcat la 25 tone. Dar nu eram foarte siguri, dacă asta însemna 25 tone masă totală, sau poate 25 tone de mărfuri transportate. Aşa că le-am solicitat celor de la Mercedes să ne detalieze mai exact cu cât a fost încărcat camionul. Astfel, în răspunsul primit ni s-a confirmat că e vorba de 25 tone masă totală. Camionul propriu-zis, capul tractor eActros, cântăreşte 8,6 tone cu tot cu baterii, iar remorca mai cântăreşte 6,9 tone, deci rezultă cam 15,5 tone de masă proprie a capului tractor plus remorcă. S-au încărcat aproape 10 tone de marfă în remorcă, ajungându-se la 25 de tone masă totală, ne-au specificat cei de la Daimler. Teoretic, însă, asta înseamnă că acest camion ar putea încărca şi 25 tone de mărfuri, ajungând la 40 tone masă totală, doar că trebuie să ţinem cont de faptul că vorbim de camionul cu autonomie mai mică şi baterii mai mici, în timp ce Long Haul va avea baterii mai mari şi mai grele.
Oricum, cu câte 3 opriri pe zi, la fiecare 150 km parcurşi, cu 6 zile petrecute pe drum pentru a parcurge cei 3.000 km, cele două camioane electrice Mercedes au ajuns la destinaţie, trecând printr-o varietate mai mare de relief şi temperaturi decât acel prim camion Volvo din Elveţia, şi având nevoie de 1 zi mai puţin, chiar dacă autonomia oficială a camionului e mai mică.
0
14,210
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!