Maşina care a însemnat apogeul Packard în aerodinamică, lux şi motor V12, scoasă acum la vânzare la un preţ exorbitant

2 Martie 2023, 21:34
Redacţia PiataAuto.md
Azi puţini îşi mai amintesc de producătorul american Packard, dar, atunci când modelele sale erau produse, acestea reprezentau vârful absolut al luxului şi prestigiului. Prin urmare, aproape toate maşinile ce purtau emblemă Packard erau creaţii fascinante la vremea lor. Dar maşina despre care vorbim azi e poate cea mai specială din istoria mărcii americane. Şi ne referim atât la model, cât şi la exemplarul propriu-zis din imagini. Vorbim, aşadar, de un Packard Twelve Sport Coupe din anul 1934, unde numele Twelve sugerează, bineînţeles, un motor V12 sub capotă. Dar maşina asta e mult mai specială de atât.
În anii 20 şi 30, Packard era într-o perioadă de aur pentru prestigiul mărcii şi consistenţa inginerească a modelelor. La începutul anilor 30, în Europa luase avânt curentul formelor aerodinamice, unde Tatra fascinase lumea prin concepte aerodinamice, lansate în 1932-1933, şi era clar că pregăteşte un model aerodinamic pentru 1934, care a devenit Tatra T77. Americanii, care reprezentau nucleul industriei auto la acea vreme, n-au putut rămâne indiferenţi la acest trend şi au înţeles repede că aerodinamica poate face maşinile mai rapide, mai frumoase şi mai eficiente. Chrysler s-a pus pe treabă în dezvoltarea lui Airflow, model pe care l-a lansat în 1934 şi pe care l-a dezvoltat, în premieră, în tunelul aerodinamic. Cadillac arătase ş el un coupe aerodinamic în 1933, în formă conceptuală. Iar Packard pregătea deja o nouă generaţie a modelului Twelve pentru 1934, şi atunci designerii de acolo s-au gândit că ar putea crea variaţii aerodinamice pe baza aceleiaşi caroserii. Cei de la Packard au contractat casa de design americană LeBaron, tot ei fiind şi caroseriei. Un soi de Zagato al Americii mai timpurii, dacă vrem.
Anume cei de la LeBaron au desenat şi produs caroseria modelului care avea să devină Twelve Sport Coupe, designerul propriu-zis fiind contele Alexis de Sakhnoffsky. Iar exemplarul despre care vorbim azi este primul Sport Coupe produs dintre ele, pe care cei de la Packard l-au pregătit şi expus la salonul auto de la New York din 1934, atunci când maşina a fost prezentată publicului, cu formele sale aerodinamice. Deci, maşina asta este exact cea care acum 89 de ani era expusă la standul salonului auto de la New York!
Foto: Acest exemplar Packard, la salonul auto de la New York din 1934

Înainte de a merge la salonul auto, ea a fost fotografiată în halele fabricii Packard şi, din fericire, acele fotografii s-au păstrat în arhivă şi ele certifică şi numărul şasiului, 750795, şi numărul motorului de pe maşina care a supravieţuit până azi, 901-601. Şi e curios că, deoarece lucrul la acest exemplar fusese început înainte de prezentarea noii generaţie de Twelve, s-a folosit şasiul de pe generaţia precedentă, care era identic, de fapt pe ambele generaţii, dar presupunea şi mici modificări auxiliare, care s-au făcut la acest exemplar imediat după salonul de la New York, în incinta fabricii. Maşina a fost apoi înmatriculată pe numele fabricii, anume fabrica Packard figurând drept primul ei proprietar, iar ea avea atribuit calificativul Special Custom Order, ceea ce însemna că muncă personalizată, manuală, în cadrul unui program special ce era disponibil şi clienţilor. Un soi de Porsche Manufaktur de azi, dacă vrem, doar că aici era anul 1934!
Şi partea şi mai curioasă e că acest model a încheiat, de fapt, programul de personalizări speciale al celor de la Packard. Mai apoi Packard l-a înlocuit cu o listă mai standardizată de opţiuni, dar nu mai puteai comanda atât de personalizat totul, deci apogeul luxului şi personalizării a fost pe acest Packard Twelve Sport Coupe, care a fost şi apogeul formelor aerodinamice la Packard.
Motorul de sub capotă e un V12 de 7,3 litri, care dezvolta 160 CP. Din nou, a marcat o perioadă în care V12-urile Packard erau în apogeul performanţei lor, deşi un an mai târziu a fost lansat şi un motor de 7,7 litri, de 175 CP, identic în construcţie cu acesta, doar chiulasa de aluminiu fiind diferită. Era un motor uriaş, care torcea sonor şi care oferea completarea acustică şi dinamică pentru statutul acestei maşini.
Ei bine, pe cât de fascinantă e această maşină şi acest model, s-au produs doar 4 exemplare de Twelve Sport Coupe în istorie! Doar patru! Iar maşina din imagini e prima din cele 4, cum spuneam, cea cu istoria cea mai specială şi mai documentată, dacă tot a fost deţinută iniţial de fabrică.
Toată istoria de mai departe a acestui exemplar e la fel de documentată, apărând periodic prin articole de revistă, şi fiind deţinut întotdeauna în colecţii ale unor oameni care ştiau valoarea acestei maşini. În 1988, de exemplu, maşina a apărut şi la concursul de eleganţă Pebble Beach din California. Şi de fiecare dată se vorbea despre acest Packard ca despre unul din cele mai fascinante exemplare Packard-uri care au mai supravieţuit!
Prin urmare, nu e de mirare că o maşină atât de rară, atât de semnificativă în ceea ce a însemna Packard, cu o istorie atât de documentată şi unică a acestui exemplar, va costa foarte multe. Maşina va fi expusă la o licitaţie din SUA în week-end, iar estimările modeste spun că se va vinde cu circa 2,3-3,0 milioane de dolari. Dar, fiind atât de specială, are şanse să se vândă şi mult mai scump de atât!
0
4,349
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!