Pământul nu are suficiente minerale pentru a face faţă trecerii complete la maşini electrice, spune şeful Stellantis

31 Martie 2023, 11:37
Redacţia PiataAuto.md
Carlos Tavarez, şeful grupului Stellantis, care cuprinde mărci precum Dodge, Jeep, Chrysler, Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo şi Lancia, a făcut câteva declaraţii atipice la un eveniment de presă organizat de compania sa în SUA. Principala îngrijorare pe care a enunţat-o acesta pentru presă e că planeta Pământ nu are pur şi simplu suficiente resurse minerale pentru a realiza trecerea completă, la nivel global, la maşini electrice.
Foto: Carlos Tavarez, CEO al grupului Stellantis

Acesta s-a referit în special la litiu, dar şi la alte materiale rare necesare mai ales bateriilor din maşinile electrice, precum cobaltul. Tavarez şi-a susţinut afirmaţia amintind că în lume există în prezent 1,3 miliarde de maşini cu ardere internă şi dacă e nevoie să le înlocuim pe toate, chiar şi pe parcursul unei perioade lungi de timp, cantitatea de litiu de care am avea nevoie ar fi mai mare decât cea disponibilă pentru extragere. Şi nu doar litiul ar putea fi insuficient. Concentrarea de activităţi de extragere a litiului ar putea crea alte probleme geopolitice majore, spune Tavarez. Iar aici nu putem să nu amintim de articolul pe care-l publicam acum două zile, despre cei de la Mercedes şi mişcările lor strategice de a-şi asigura resurse de litiu care să depindă mai puţin de China.
În acelaşi timp, Tavarez a spus că declaraţiile sale nu vin drept o scuză sau o pregătire pentru o eventuală neconformare a companiei sale cu ţintele de emisii pe care şi le-a asumat. Mărcile grupului vor trece la maşini electrice în termenii pe care i-au anunţat anterior, a ţinut şeful Stellantis să asigure publicul. Însă Tavarez spune că e frustrat de faptul că o singură tehnologie a fost delimitată drept cea corectă, şi această sigură cale poate crea un dezechilibru major în viitor.
Foto: Prototipul unui viitor muscle-car Dodge electric

El a ţinut să aducă exemplul recent al Uniunii Europene, care a acceptat introducerea excepţiilor pentru combustibilii sintetici, drept una din tehnologiile geniale, care ar merita încurajată peste tot pe mapamond. Pentru că dacă industriile ar fi încurajate să inoveze în producţia de combustibili care pot emite CO2, însă doar acel CO2 pe care-l extrag anterior în procesul lor de fabricare, rezultând într-o sumă finală de zero absolut, atunci ar exista o concurenţă mult mai mare pentru asta, iar într-un final şi toate maşinile care sunt deja produse, cu motoare cu ardere internă, ar putea avea o durată de viaţă mai lungă fără a polua, dacă vor folosi aceşti combustibili sintetici neutri din punct de vedere climatic.
Foto: Maşinile produse cu mulţi ani în urmă ar putea folosi combustibil sintetic fără nevoia unei modificări la motor

Acest combustibil sintetic, produs deocamdată în fabrici mici, precum cea inaugurată de Porsche în Chile, e deocamdată foarte scump, la 10 dolari pe litru, însă trecerea la scară mare şi concurenţa aduce întotdeauna costuri de producţie mai mici, iar ceea ce spune Tavarez despre aceşti combustibili sintetici e cât se poate de justificat, or, noi explicam în detaliu şi cum funcţionează producţia şi atingerea de zero emisii a acestor combustibili. Tavarez a ţinut să amintească şi de ce maşinile electrice sunt atât de scumpe, dând o explicaţie simplă — resursele minerale limitate, pentru care acestea luptă tot mai intens. Preţul acestora e mare şi volatil pentru că sunt puţine, iar extracţia lor e scumpă — a mai completat Tavarez.
Totuşi, există şi păreri care spun că litiu există mult, de fapt, în lume, doar că extracţia acestuia încă nu a atins scara dorită, comparabilă cu această cerere. Litiul se găseşte rar în formă pură, însă în combinaţii de roci, precum spodumenul — un mineral care e un silicat natural de litiu şi aluminiu — e mult mai răspândit la nivel global.
Foto: Aşa arată un teren pregătit pentru extacţia de spodumen din Canada

În acelaşi timp, periodic apar probleme majore în locurile în care se extrage litiu în cantităţi mari, precum Chile, care denotă mari carenţe în felul înc are sunt gestionate aceste zăcăminte şi extrase. Şi, până la urmă, atât timp cât o soluţie se bazează oricum pe un mineral finit, probabil merită analizate şi alte soluţii.
Foto: Extragere a litiului în Chile
0
11,258
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!