Toyota şi Komatsu dezvoltă un sistem de condus autonom integrat, între camioanele miniere şi maşini, pentru ca acestea să poată munci împreună
22 Mai 2023, 15:23 Redacţia PiataAuto.md
Camioanele miniere pot fi nişte mastodonţi uriaşi, comparabili cu dimensiunile unei clădiri, iar atunci când înaintează pe teritoriul unei mine, vizibilitatea lor e obstrucţionată mult mai mult de specificul construcţiei, decât la un camion normal de autostradă. De asta, în ţări unde procedurile de siguranţă pentru asemenea deplasări sunt relaxate, se întâmplă cazuri precum cel de acum o lună din Rusia, când un camion a făcut piftie un UAZ 452 Buhanka, pe care nu l-a văzut într-o mină. Komatsu, însă, e un producător japonez cu tehnologii de siguranţă mult mai avansate, pe care vrea să le treacă acum la un nou nivel cu ajutorul Toyota.
Foto: Imagine din cazul când un camion minier a deformat complet un UAZ Buhanka într-o mină
Adevărul e că cei de la Komatsu au lansat primul lor sistem de condus autonom pe camioane miniere, numit AHS, încă în anul 2008, deci acum 15 ani, când în lumea maşinilor se vorbea doar foarte teoretic despre asemenea tehnologii. Camioanele miniere Komatsu au primit, însă, încă de pe atunci tehnologie ce le permitea să manevreze singure acceleraţia, frânarea şi direcţia, înţelegând topografia din jur la fel cum o fac şi combinele agricole, de exemplu. Aceste camioane Komatsu primesc misiunea digital, spre exemplu pentru a se îndrepta la baza minei pentru a se încărca şi a reveni sus cu bena plină, şi o execută ţinând cont de relief, dar totodată şi de situaţia în timp real din jurul lor, prin camere şi senzori.
Tehnologia a devenit atât de uzuală în domeniul minier, de fapt, încât în ultimii 15 ani de când a lansat-o, Komatsu a produs 650 de asemenea camioane conduse autonom, ele muncind deja în 22 de mine, în 5 ţări ale lumii. Dar există o problemă de productivitate, pe care Komatsu vrea s-o rezolve cu ajutorul Toyota.
Pe teritoriul minelor inevitabil circulă şi automobile mai mici uneori, care duc echipament mai mic sau asigură alte funcţii importante de mentenanţă în procesul de muncă. Problema e că aceste camioane mari Komatsu, conduse autonom, văd aceste maşini conduse de oameni şi, din motive de siguranţă, camioanele mari încetinesc în mişcarea lor, aşteptând ca ele să treacă, asigurându-se că nu lovesc sau calcă vreun asemenea automobil. Totul funcţionează bine, doar că orice încetinire înseamnă timp, inclusiv pentru accelerarea ulterioară, iar acest timp irosit reduce productivitatea.
Komatsu şi Toyota vor acum ca şi maşinile din mină să fie conduse autonom, spre exemplu sub forma unor exemplare construite pe baza lui Toyota Hilux. Maşinile şi camioanele ar comunica între ele printr-un modul central de comandă, elaborat tot de Komatsu, care ar sincroniza lucrurile în aşa fel încât traiectoriile maşinilor şi camioanelor să nu se intersecteze în acelaşi timp. Astfel, maşina ar trece cu exact 10 secunde înainte ca roata camionului să treacă pe acolo, iar camionul ar şti că nu trebuie să frâneze, pentru că maşina nu va mai fi acolo peste 10 secunde. Cele două companii nipone speră să obţină o sincronizare perfectă între maşini şi camioane mari miniere, astfel ca acestea să poată munci împreună fără a se împiedica unele de celelalte. Iar toate astea vor creşte şi productivitatea muncii, dar şi mai important, vor elimina practic la zero riscul accidentelor cu răniri umane pe teritoriul minelor.
Cele două companii nipone au anunţat startul dezvoltării acestei tehnologii acum, dar, întrucât există deja o experienţă majoră, probabil nu va dura foarte mult până se va anunţa şi finalizarea ei şi încorporarea unor asemenea sisteme în primele mine.