Producătorul ceh de camioane Tatra îşi reutilează fabrica, pentru a putea să-şi crească producţia şi să facă faţă cererii crescânde

13 Martie 2024, 19:56
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul ceh de camioane Tatra anunţă că demarează reutilarea fabricii sale din Koprivnice cu utilaje moderne, care să-l ajute să-şi crească producţia cu circa 70% faţă de capacităţile actuale, pentru a putea face faţă cererii enorme, în continuă creştere, pe care o are în ultimii ani. Schimbările implementate în fabrică vor ţine atât de utilaje de asamblare mai eficientă, cât şi de sisteme moderne, digitalizate, de furnizare a componentelor pe linia de asamblare, selectare şi administrare a acestora.
Simplu vorbind, această fabrică de camioane legendare, care a trecut prin anii 90 şi 2000 prin perioade de devalizări şi chiar faliment şi a reînviat ulterior la iniţiativa a doi oameni de afaceri cehi, care şi-au asumat investiţiile şi responsabilitatea transparentă pentru ea, va scăpa acum de toate ineficienţele arhaice pe care le mai avea în procesele de fabricare şi va trece la utilaje moderne, complet digitalizate, cu un sistem digitalizat de management al producţiei.
Tatra a încheiat anul 2023 cu o cifră de 1.451 camioane produse, cu 125 camioane mai multe decât în anul anterior. Deşi aceste cifre încă nu echivalează perioada sa de vârf din anii 80, ele sunt totuşi cele mai mari din ultimii 30 de ani şi vin după creşteri constante de ani la rând. Totodată, aceste cifre sunt la limita capacităţilor actuale ale fabricii, iar cererea tot mai mare face ca rândurile de comenzi să fie tot mai mari.
Explicaţia în cererea atât de mare de camioane Tatra din ultimul timp vine din capacităţile legendare de trecere ale acestora, care le face atractive în segmente unde e nevoie de asemenea capacităţi speciale — de la pompieri până la vehicule de construcţii, şantiere, transportări speciale. Cifrele erau în creştere şi până în februarie 2022, dar noul context de securitate din a adus o creştere excepţională a cererii.
Doar armata cehă, spre exemplu, a comandat sute de camioane noi de la Tatra în ultimii doi ani şi ele au trebuit fabricate prioritar, în condiţiile declarării situaţiei de urgenţă.
De asemenea, obuziere precum Zuzana din Slovacia şi Caesar din Franţa sunt realizate tot pe şasiurile camioanelor Tatra, iar cererea pentru ele a la fel de mare. Şi pe lângă asta şi grupul Czechoslovak, din care face parte şi Tatra, are producţie proprie de vehicule militare care folosesc şasiuri Tatra, iar cererea vine şi de acolo în volume record.
Foto: Obuzier francez Caesar pe şasiu Tatra

Aşadar, cifra de 1.451 camioane produse în 2023, cu 10% ai mult decât în 2022, nu reprezintă cu cât a crescut cererea, ci cu cât a putut fi crescută capacitatea de producţie în condiţiile utilajelor existente. Cererea, de fapt, s-ar putea să fie triplă, iar acum e nevoie urgentă de utilaje care să sporească randamentul producţiei şi viteza acesteia. Aşa că Tatra va investi 700 milioane de coroane cehe, sau aproximativ 27,7 milioane euro, pentru această reutilare a fabricii sale.
Aceste investiţii trebuie să permită creşterea producţiei cu 70%, până la 2.500 camioane pe an. Nici asta n-ar reflecta cererea actuală, dar ar permite fabricii să realizeze o creştere sănătoasă, în etape. Şi cei de la Tatra au fost sinceri să recunoască că acest program de echipări va înlocui, spre exemplu, strunguri vechi din uzină din anii 1960 cu maşinării moderne, programate numeric, care vor putea produce piesele de motor mai repede, roţile dinţate pentru cutii de viteze sau vor putea suda cabine cu braţe robotizate.
Tatra şi-a păstrat divizia metalurgică şi produce tot la fabrica sa cabinele, motoarele, cutiile de viteze, dar acestea mai erau fabricate cu utilaje vechi, de 60 de ani, întrucât fabrica a trecut prin multe perioade dificile. Acum, însă, Tatra vrea să păstreze toate aceste producţii de componente în interior pentru a fi eficientă şi independentă, fără a depinde de furnizori pentru elemente-cheie, dar a venit momentul să modernizeze acele utilaje cruciale în ceea ce numim randament final şi viteză de fabricare.
Aşadar, fabricii Tatra i-a luat 10 ani să reînvie şi să prindă la puteri din nou, după ce a revenit în proprietate cehă, fiind salvată de cei doi oameni de afaceri. Azi fiul unuia dintre ei conduce grupul Czechoslovak, care e acţionar majoritar la Tatra, şi-şi aduce aminte la fiecare interviu cu omagiu că tatăl său, împreună cu amicul său de la Promet Group, au salvat această fabrică cehă simbolică, de rând cu celelalte care au devenit parte din acelaşi grup. Fiul s-a dovedit a fi un manager şi mai bun ca tatăl său, astfel încât a integrat o mulţime de companii pe verticală, care produc componente cheie una pentru cealaltă şi au împreună forţa de a se susţine reciproc şi cresc cu adevărat pe o bază fortificată. Şi iată că acum, după 10 ani, în cel de-a 11-lea an de la reînviere, Tatra ajunge să facă şi investiţii majore în modernizarea profundă a utilajelor din fabrici. Nu se va renunţa la calitatea producţiei sau la ingredientele tehnice legendare. Doar că toate vor fi făcut şi mai inteligent, şi mai avansat.
Tatra este, astfel, ceea ce putea fi fabrica Roman din Braşov. Dacă astăzi Roman mai avea capacităţi de a produce camioane cu adevărat bune şi în număr mare, fie ele şi parţial învechite tehnologic, probabil se găsea cerere şi pentru ele în asemenea context de securitate, fie că vorbim de DAC-urile 6x6 şi 8x8 de cândva, fie de camioanele cu utilizare mai civilă. Şi Roman poate ar fi putut ajunge la un asemenea moment de echipare modernă a halelor sale, iar producţia să bubuie din nou la capacitate maximă. Tocmai de asta, istoria Tatra din ultimii ani e atât de relevantă şi cumva admirabilă.
Foto: Fabrica Tatra din Cehia
2
17,744
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!