Acesta e românul pasionat de maşini în miniatură, care contribuie la crearea modelelor Dacia şi Oltcit

30 Iunie 2023, 22:20
Ilie Toma
Cineva trebuie să facă ceva şi pentru pasionaţii de maşini româneşti clasice, care şi-ar dori să colecţioneze machete în miniatură. Cam aşa ar suna parafrazarea unei expresii scrise de Vlad Chirovici, românul care e atât de pasionat de maşini în miniatură, încât a mişcat munţii din loc şi a făcut posibilă crearea şi producţia de modele clasice româneşti, în gamă existând deja câteva versiuni Dacia şi Oltcit.
I-am observat postările pline de entuziasm pe reţelele sociale, în grupuri de pasionaţi şi pe paginile pe care le gestionează iar maşinuţele pe care le prezintă arată de o calitate şi de o detaliere superbă. Aşa că l-am căutat, pentru a vorbi direct şi a afla care e povestea acestor maşini româneşti în miniatură, cum de au apărut, cine le desenează, dar cine şi unde le produce.
Ei bine, ceea ce vedem în imagini sunt modele în miniatură care sunt deja în vânzare în România, undele fiind fabricate în serie mare, iar altele în serie limitată. Spre exemplu, maşina de poliţie de mai jos e produsă într-o ediţie limitată de doar 20 de bucăţi, şi fiecare exemplar vine cu un număr de înmatriculare diferit! Poţi observa că numărul e unul românesc, din perioada de demult, iar cele 20 de maşini din seria limitată, au numele în ordine crescătoare, de la 1-B-1310 până la 1-19-1310. A fost dublat un singur număr, 1-B-1310, care va rămâne şi în arhiva producătorului.
Maşina asta are 25 cm lungime, fiind în scară de 1:18. Costă 470 lei româneşti, deci cam 95 euro, cu tot cu tva inclus. Unde e fabricată, şi cine a conceput-o? Unde sunt fabricate celelalte modele Dacia, ce altceva se mai fabrică?
Ei bine, Vlad Chirovici a fost cât se poate de franc în a ne spune că fabricarea propriu-zisă are loc fie în China, fie în Bangladesh, acolo unde industria acestor modele la scară e pusă pe roate. Şi-ar dori să le producă în România, dar deocamdată acest lucru e pur şi simplu imposibil. În schimb, el e fondatorul companiei Hyro, care are statut de producător al acestor modele la scară. Respectiv, concepţia acestor modele româneşti semnate Hyro, detalierea lor, aparţine Hyro, iar fabricarea lor are loc prin contracte de colaborare cu T9 sau, eventual alte companii. La Dacia 1100, spre exemplu, s-a colaborat cu Solido.
Astfel, fiecare asemenea nou model e creat cu mult entuziasm şi meticulozitate din partea echipei din România, în cooperare cu cei care vor executa fabricarea propriu-zisă a machetei. Gradul de contribuţie a celor din România poate varia de la sugestia de bază a unui model, cu generarea tuturor detaliilor, culorilor, inscripţiilor, şi a altor elemente specifice, până la crearea de schiţe digitale pentru maşină sau pentru componente ale maşinii Spre exemplu, la această Dacia verde de mai jos, a fost creat bordul CN de către cei din România. Astfel, Hyro figurează drept producător în acest proces, iar AutoArt.ro e importatorul acestor modele la scară în România, importatorul fiind fondat tot de Vlad Chirovici.
De fapt, şi numele Hyro vine de la numele CHIROvici, iar Vlad ne-a spus că totul a pornit de la pasiunea sa pentru crearea de miniaturi din tablă, pe la 14 ani. Abia pe la 21 de ani a deschi magazinul AutoArt, iar apoi, începând cu 2020, a putut să pună în practică pasiunea lui pentru crearea de miniaturi prin demararea primelor proiecte de maşini româneşti clasice.
De curând, în gama sa apărut şi Oltcit Club 11 RL, tot la scara de 1:18, iar procesul creării acestui model la scară are o istorie şi mai specială. De fapt, există două metode folosite mai larg la crearea de modele la scară — prin modelare după fotografii şi prin scanare, ultima fiind preferabilă şi mai precisă.
Cei de la T9 demaraseră căutările pentru un Oltcit pe care să-l scaneze şi găsiseră unul în Ucraina, cu puţin înainte de începerea războiului. Maşina se afla la circa 70 km sud de Kiev, iar proprietarul le spuseseră că pot veni, că maşina porneşte.
Când au ajuns, aceasta era îngheţată şi refuza să mai pornească. Anvelopele erau dezumflate şi nu se putea pompa aer în ele. Maşina a fost împinsă într-un final într-un box încălzit al unui service şi, după ce s-a dezgheţat, a început scanarea propriu-zisă.
Ulterior, cei din România au completat macheta digitală cu piesele care lipseau şi au validat ce era original şi autentic pe maşina originală şi ce nu era şi trebuia eliminat. Într-un final, a fost gata de producţie macheta Oltcit care a ajuns în aceste zile în România şi care arată superb.
Macheta metalică are direcţie funcţională, suspensie care funcţionează, măsoară 21 cm lungime şi va fi fabricată în ediţie limitată de 304 bucăţi. Costă 430 lei româneşti, deci cam 87 euro şi e disponibilă în câteva culori.
Iar de aici încolo, pasionaţii de maşini clasice româneşti ar trebui să aştepte noi şi noi lansări, creări de noi modele cu ajutorul celor din România, iar uneori şi a unor accesorii, precum jantele Canada de pe Dacia 1310, lansate de curând. Şi probabil n-am greşi să spunem că aceste machete la scară mică sunt, create cu o pasiune la fel de mare ca şi a celor ce restaurează sau deţin asemenea maşini adevărate!
0
4,091
COMENTARII (1)
emanuel
Râmnicu Vâlcea, România
la 2 Iulie 2023 - 23:24
astept sa faca si ARO am avut 2 masini
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!