Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Lecţia învăţată de o moldoveancă din diasporă, care a vrut să închirieze o maşină în Moldova în ultimul moment şi a nimerit în plasa escrocilor

7 August 2023 - 19:58
Redacţia PiataAuto.md
Lunile de vară sunt cele în care foarte mulţi moldoveni din diasporă, stabiliţi cu traiul peste hotare, revin în ţară pentru perioade scurte. Şi se întâmplă adeseori ca unii dintre ei să-şi dorească să-şi închirieze o maşină pe perioada aflării în Moldova. Şi se pare că-n Moldova înfloresc deja şi escrocheriile la acest capitol, profitând de încrederea acestor oameni, mizând că nu vor verifica la fel de minuţios pentru că sunt în altă ţară, dar şi pe impresia acestora, aflaţi atât de mult timp departe, că-n Moldova lucrurile la acest capitol ar putea fi încă altfel decât într-un mod civilizat. Cazul Annei Sarivan de acum câteva zile, depre care ea a publicat informaţii publice acum câteva zilei, apoi ne-a povestit direct şi deznodământul, este elocvent în acest sens.
Poză simbol

Astfel, ea a venit în Moldova doar pentru două zile şi în ultimul moment a vrut să închirieze o maşină. Căutând online o soluţie de chirie auto, într-o perioadă destul de aglomerată pentru aceste servicii, a dat peste o pagină de Instagram, numită rent_auto_md. A scris un mesaj către această pagină, a fost întrebată de câţi ani are permis de conducere, ca un soi de filtru care să dea seriozitate companiei. Apoi a convenit să rezerve maşina propusă, iar pentru asta, ea trebuia să depună 4.000 lei numerar pe un card bancar, după care ar fi urmat să mai dea 170 euro în momentul preluării maşinii. Iar maşina urma să fie adusă la un mall.
Aici, probabil, mulţi dintre noi s-ar întreba ce fel de relaţie comercială poate fi asta, când ţi se spune să pui bani pe un card bancar, direct? Adică e dincolo de orice proceduri civilizate de plată online printr-un site adevărat, sau plata directă la preluare, cu bon fiscal şi contract semnat. Anna Sarivan spune că înţelege şi recunoaşte că a fost extrem de naivă şi în mod normal n-ar fi acceptat una ca asta, dar, împinsă de nevoia de a rezolva rapid cu maşina, a depus la un bancomat cash-in cei 4.000 lei. A fost stimulată şi de faptul că pagina de Instagram are 15,1K urmăritori, deşi dacă se face o analiză e clar că sunt în mare parte profiluri total irelevante, iar recenziile par la fel de false.
Foto: Bonul de alimentare a cardului

Când a mers la mall să preia maşina, a aşteptat o oră şi, bineînţeles, n-a venit nimeni să-i aducă vreo maşină. Când a încercat să scrie paginii respective, a fost blocată şi toată conversaţia a fost ştearsă. Iar maşina nu i-a mai adus-o nimeni, ea rămânând păgubită de 4.000 lei, circa 205 euro la cursul actual.

Ea a publicat informaţiile în mod public, pentru ca alţii ca ea, eventual reveniţi tot pe câteva zile acasă din diasporă, să nu cadă în aceeaşi plasă. Postarea ei a devenit foarte populară, iar unul din prietenii ei, foarte popular în reţele sociale, i-a zis că încearcă să-i găsească pe cei care se ascund în spatele paginii şi a escrocheriei. Acesta a reuşit să dea de un oarecare profil, care a încercat să comunice foarte amabil, de parcă altcineva l-ar fi pus în belea, şi vrea să repare problema, solicitând timp până a doua zi, şi spunând că nu poate vorbi direct la telefon, doar prin mesaje. Ei bine, cu un pic de insistenţă, situaţia s-a rezolvat până la urmă, iar acel interlocuitor a avut grijă ca cei 4.000 lei să fie transferaţi pe cardul Annei Sarivan înapoi, cerându-şi amabil şi scuze pentru asta.
Aici am putea să ne gândim că poate într-adevăr, o fi vreo neînţelegere la mijloc a unui angajat al acelei presupuse companii, şi altcineva a fost amabil să rezolve problema şi să repare greşeala. Doar că aceeaşi pagină de Instagram continuă să preia asemenea comenzi, inclusiv până la momentul discuţiei noastre cu Anna. Ea a încercat să le trimită câteva mesaje de pe profiluri diferite, întrebându-i dacă au maşini în chirie, şi toată schema a fost identică — o întrebare de verificare despre vechimea permisului, apoi se alege maşina şi se cere alimentarea cardului la un bancomat. Se oferă chiar şi reduceri imaginare, dacă ieri 3 zile şi interlocutorului îi place de tine, primeşti a 4-a zi gratuit. Păcat că nu primeşti şi maşina promisă.
Am întrebat-o, prin urmare, dacă a raportat acest caz la poliţie, pentru ca ei să investigheze totul. A spus că nu, pentru că fusese prea puţin timp în ţară şi plecase, şi-i fuseseră rambursaţi banii. Am sfătuit-o, totuşi, să depună o reclamaţie cel puţin online la poliţie, pentru ca astfel să nu mai treacă alţii prin situaţii similare. Or, cazul ei cu rambursarea banilor e o excepţie cel mai probabil, iar restul rămân să aştepte maşini care nu mai vin.

Înainte de publicare, am verificat din nou pagina şi e ştearsă deja. Dar, cu siguranţă poate reapărea cu alt nume.

Deci, fie că eşti din diaspora, fie că eşti în ţară, nu te lăsa atras în asemenea situaţii şi ţine cont că orice relaţie economică cu o companie, chiar şi în Moldova, se face cu o interfaţă oficializată online, cu plăţi cu cardul procesate autorizat, către companii, nu către persoane fizice, cu confirmările de rigoare, iar apoi şi cu bonurile care să dovedească rezervările şi prestarea serviciilor. Nu te încrede în asemenea pagini obscure, fără statut juridic. Şi dacă crezi că cineva din apropiaţii tăi ar putea fi victima unor asemenea escroci, fă-i un bine şi informează-l, pentru a-l proteja.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter