Primele 10 autobuze electrice ATP, fabricate în România, la Baia Mare, au fost livrate în Vişeu de Sus
28 August 2023, 10:50 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul de autobuze şi camioane ATP din Baia Mare, România, anunţă că a livrat primele 10 autobuze electrice de serie din gama sa primăriei din Vişeu de Sus. Primele autobuze electrice cu emblema ATP au fost prezentate acum câţiva ani, şi au trecut prin perioade de testări în mai multe oraşe din România, precum Clui-Napoca, Satu Mare, Bistriţa, Iaşi, dar totuşi prima livrare a acestor autobuze a avut loc abia acum, la Vişeu de Sus, în baza unui contract semnat în toamna anului 2022, finanţat în cea mai mare parte din fonduri europene nerambursabile.
Livrarea de acum a inclus 10 autobuze electrice — 4 autobuze de 7 metri lungime, altele 4 de 9 metri lungime şi încă 2 autobuze de 12 metri lungime. Toate autobuzele au costat împreună 13,42 milioane de lei cu tva inclus, deci o medie de 1,342 milioane de lei per autobuz, sau circa 270 mii euro cu tva inclus. Fireşte, autobuzele de 12 metri au un preţ mai mare de atât, în timp ce cele de 7 metri costă semnificativ mai puţin.
Autobuzul de 12 metri a fost primul dezvoltat la Baia Mare şi are cele mai interesante detalii constructive, făcute publice. Astfel, electromotorul acestuia e unul din familia DANA TM4, a companiei nord-americane Dana Inc. Pentru autobuze din această categorie de greutate, DANA TM4 e amplasat de obicei longitudinal în spatele axului posterior, fiind conectat la ax printr-un scurt arbore cardanic, arbore care trece la rândul lui printr-un reductor.
În datele tehnice oficiale ale ATP e indicată o putere de doar 150 kW, deci 204 CP, pentru acest motor, însă cuplul maxim e foarte generos, de 3.329 Nm. Autobuzul anunţă o viteză maximă de 80 km/h.
Electromotorul e alimentat dintr-un set de baterii de 242 kWh capacitate, de origine CATL, din China. Trebuie să menţionăm, însă, că cei de CATL sunt în permanenţă între primele 2-3 companii la nivel mondial în tehnologia şi volumele de baterii produse, şi furnizează bateriile lor pentru o mare parte din mărcile auto, iar acum câteva luni tot ei anunţat baterii de 500 Wh/kg pentru aviaţie. Bateriile de pe autobuzul produs în România sunt răcite cu lichid, având sistem activ de management termic.
Autobuzul promite o autonomie de 200 km, ceea ce înseamnă că are un consum de circa 110-120 kWh/100 km.
Punţile vin tot de la DANA, atât faţă, cât şi spate. Suspensia autobuzului românesc e pneumatică, având 2 perne de aer în faţă şi 4 perne în spate, cu funcţie de kneeling, adică partea dreaptă poate coborî în garda la sol pentru accesul mai uşor al pasagerilor cu nevoi speciale. Suspensia e furnizată de Wabco şi tot de acolo vin şi sistemele ABS şi ESC. Caseta de direcţie vine de la Bosch, iar sistemul de aer condiţionat — de la francezii de la Valeo.
E curios că pentru autobuzul de 9 metri, motorul din familia DANA TM4 e anunţat că ar avea o putere mai mare, de 245 kW, în timp ce cuplul ar fi acelaşi, de 3.329 Nm. Şi bateria e mai mare la acel autobuz, ajungând la 281 kWh, tot cu răcire active, ceea ce-i garantează o autonomie mai mare, de 300 km. Viteza maximă a modelului de 9 metri e de 70 km/h.
Şi, în fine, pentru cel mai mic autobuz, de 7 metri, nu se mai specifică de unde vine electromotorului, spunându-se doar că acesta are 170 kW şi 1.900 Nm. Bateria e mult mai mică, de doar 127 kWh, o capacitate ce-i asigură o autonomie de doar 150 km.
Anterior, redacţia noastră a scris în detaliu despre camioanele ATP fabricate la Baia Mare şi am solicitat şi obţinut informaţii detaliate despre gradul de localizare a componentelor, indicând care din ele sunt fabricate la Baia Mare şi câţi oameni muncesc la asamblare. Vom solicita informaţii avansate şi despre acest autobuze electrice şi vom revenit cu articole detaliate ulterior. Amintim, săptămâna trecută a fost dezvăluit şi primul autobuz electric din Republica Moldova, ce poate funcţiona în ipostază de troleibuz, iar 23 de autobuze de acel tip au şi fost deja contractate de oraşul Bălţi din Moldova.
Foto: Autobuzul electric ATP, fabricat în România.